Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-29, 15:41
  #145
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastius
1. Universum kan vara oändligt gammalt för att det inte finns något utanför/bakom det vad vi människor spekulerar. Nånting skapat från ingenting? Det går inte ihop.. Eller så gör det det. Bara det att vi inte kan förstå det med våra sinnen och vår skapelse som människa.

2.
Det beror väll på om ljuset är snabbare än snabbheten på det expanderande "rummet" i universum?

3. Men ljus kan väll inte försvinna? Energin måste ju finnas kvar. Vart tar den vägen? Hur ser den ut då?

Håller ju iförsig med dig lite på det med stjärnorna men om en stjärna är oändligt långt bort borde ljuset i teorin nångång komma fram. Om inte stjärnan förs bort med det expanderade rummet i universum snabbare än ljusets hastighet eller om universum expanderar mellan stjärnan och planeten snabbare än ljusets hastighet. Sen kan det ju vara en planet eller annan form som vi inte kan eller kanske kommer känner till (pga avståndet och våra begränsngar som människa) som stör ljusets riktning/form för att nå fram. Då borde det i teorin aldrig kunna nå oss. Om inte ljuset teleporteras eller går via en "worm hole" (genväg i rymden) eller nått som vi återigen inte kanske kan/kommer känna till som gör så att det hamnar här hehe

Sen är frågan också vart universum expanderar? Expanderar det vid stjärnan eller kanske vid vår planet? Kanske mellan planeten och stjärnan som försöker få sitt ljus att nå oss. Expanderar det bakom stjärnan eller kanske bakom vår planet? Kanske expanderas det oändligt långt bort? Men det går ju heller inte ihop?! Eftersom något som är oändligt långt bort expanderar oändligt, o_O. Hur snabbt expanderar universum? Frågorna är oändliga men samtidigt begränsade då vi är skapade på det sätt vi är skapade på.
Oj det var många frågor i ett och samma inlägg. Hade du varit med på mina fysiklektioner hade du säkerligen haft mycket färre frågor
Citera
2014-06-04, 11:14
  #146
Medlem
Ass.Parades avatar
Om jag förstår det rätt med en enkel slutsats så kan det vara så att det finns ett parallellt universum eftersom rymden är onändlig och varför skulle det då inte finnas ett parallellt universum? Det är ju så dumt resonemang egentligen.

Jaha? Då kan vi ju säga att det måste finnas köttbullsmonster på någon planet i rymden eftersom det är oändligt och antalet möjligheter till dessa existerande varelser är oändligt.

Eller är jag ute och cyklar?

Jag menar, visst kan det vara möjligt att det finns varelser någonstans med samma typ utav upplevelser och personlighetsdrag som jag och kanske utseende också men då måste det vara så för att möjligheterna är oändliga och varför skulle det inte finnas bland de möjliga oändligt många levande varelserna någonstans i rymden?

Jag tycker resonemanget är lite flummigt. Men visst kan det vara så som jag beskrev men vi vet ju inte så det blir ändå ganska poänglöst att diskutera. Vi bara spekulerar om allting men vet inte ett skit egentligen, vi kanske är de enda levande intelligenta varelserna..
__________________
Senast redigerad av Ass.Parade 2014-06-04 kl. 11:18.
Citera
2014-06-04, 13:37
  #147
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Nya stjärnor föds hela tiden och nya planeter skapas hela tiden, varför skulle det då inte kunna finnas oändligt många planeter?

Jag tror att det är själva tankesättet som gör att många känner sig främmande inför att något är oändligt då vi sedan födseln är inpräntade med att saker och ting har sin början och slut.

Evighet och oändlighet KAN INTE FINNAS här i den materiella världen, då dessa är absoluta begrepp medan den materiella världen är relativ!

Hade vårt materiella universum varit oändligt, så hade det ju varit absolut, inte relativt!

Eller hur?


Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Skulle det finnas oändlig massa i universum så skulle det faktiskt finnas ett oändligt antal trådar. Så du får sitta och slå ihop alla trådar och ändå sluta med att det finns ett oändligt antal trådar kvar att slå ihop

Intressant och klokt sagt, PuffTheDragon.

Vilket ju ännu en gång stärker faktumet att det här i den materiella världen INTE kan finnas något som är oändligt eller evigt!
__________________
Senast redigerad av Död o återfödd 2014-06-04 kl. 13:44.
Citera
2014-06-04, 16:47
  #148
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Om jag förstår det rätt med en enkel slutsats så kan det vara så att det finns ett parallellt universum eftersom rymden är onändlig och varför skulle det då inte finnas ett parallellt universum? Det är ju så dumt resonemang egentligen.

Jaha? Då kan vi ju säga att det måste finnas köttbullsmonster på någon planet i rymden eftersom det är oändligt och antalet möjligheter till dessa existerande varelser är oändligt.

Eller är jag ute och cyklar?

Jag menar, visst kan det vara möjligt att det finns varelser någonstans med samma typ utav upplevelser och personlighetsdrag som jag och kanske utseende också men då måste det vara så för att möjligheterna är oändliga och varför skulle det inte finnas bland de möjliga oändligt många levande varelserna någonstans i rymden?

Jag tycker resonemanget är lite flummigt. Men visst kan det vara så som jag beskrev men vi vet ju inte så det blir ändå ganska poänglöst att diskutera. Vi bara spekulerar om allting men vet inte ett skit egentligen, vi kanske är de enda levande intelligenta varelserna..

Du har en poäng. Men jordliknande planeter vet vi att det finns minst 1 (den vi bor på), att rätt förutsättningar kan skapa det och att chansen att planeter där ute kan ha rätt fortsättningar. Kötbullsmonster vet vi inte om det finns, vilka fortsättningar som krävs till det, om det ens finns några förutsättningar och hur många fortsättningar totalt.

Så med ditt och mitt resonemang kan man säga:

Det lär finnas hur många jordliknande planeter som helst, men i minsta fall kanske bara en.
Kötbullsmonster kan finnas hur många som helst, men i minsta fall inga.
Citera
2017-10-06, 13:32
  #149
Medlem
Waikato95s avatar
Nej. Tänk dig följande hypotetiska scenario: universum har oändligt många planeter. För bekvämlighetens skull, numrera dessa 1, 2, 3 osv. Vi kan nu tänka oss att planet 1 har radie 1 cm, planet 2 har 2 cm, planet 3 har 3 cm osv. I detta scenario så är universum oändligt med oändligt många planeter men alla är de olika.
Citera
2017-10-06, 14:04
  #150
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waikato95
Nej. Tänk dig följande hypotetiska scenario: universum har oändligt många planeter. För bekvämlighetens skull, numrera dessa 1, 2, 3 osv. Vi kan nu tänka oss att planet 1 har radie 1 cm, planet 2 har 2 cm, planet 3 har 3 cm osv. I detta scenario så är universum oändligt med oändligt många planeter men alla är de olika.
Det finns X elementarpartiklar som interagerar på Y olika sätt. Resten är bara kombinatorik. I ett större universum finns fler kombinationer, i ett oändligt universum finns alla möjliga kombinationer i oändligt antal. Och eftersom universum inte ser ut att vara krökt i stor skala och det inte kan finnas någon "vägg", så är det uppenbarligen så. Det är Sherlock Holmes logik, när alla andra alternativ har uteslutits logiskt, så måste det återstående osannolika alternativet vara lösningen.

De praktiska konsekvenserna kanske mest är ett jaha. Jag ser inte ens riktigt det vetenskapliga värdet av denna insikt, som i hur detta ska leda vidare till nya upptäckter. Men det är så klart av extremt värde i sig självt att förstå hur det egentligen är med det där. Och en förbluffande triumf för mänskligt tänkande. Att människor överhuvudtaget kan förstå en sån här sak gör mig filosofiskt skeptisk.
__________________
Senast redigerad av Fri 2017-10-06 kl. 14:08.
Citera
2017-10-06, 22:01
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waikato95
Nej. Tänk dig följande hypotetiska scenario: universum har oändligt många planeter. För bekvämlighetens skull, numrera dessa 1, 2, 3 osv. Vi kan nu tänka oss att planet 1 har radie 1 cm, planet 2 har 2 cm, planet 3 har 3 cm osv. I detta scenario så är universum oändligt med oändligt många planeter men alla är de olika.
En planet kan inte vara större än observerbara universum. Därav faller ditt resonemang.
Citera
2017-10-07, 00:03
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cork
Kanske lite missledande rubrik till vad jag nu kommer inflika. Men jag anser det ändå tillhöra ämnet.

Många forskare hävdaar att Universum är oändligt. Men betyder inte det att det finns oändligt många planeter som jorden? Betyder det inte också då att det finns oändligt många DIG därute? Samt att det måste finnas oändligt många planeter med flygande människor också då chansen är oändligt stor att detta scenario fortgår.


Att rymden är oändlig implicerar inte att det finns oändligt antal jordar.
Citera
2017-10-07, 00:15
  #153
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermal
Att rymden är oändlig implicerar inte att det finns oändligt antal jordar.

Jo, om fysikens lagar är densamma överallt i hela universum så begränsas antalet möjliga kombinationer och återupprepning är ounvikligt.
Citera
2017-10-07, 01:42
  #154
Medlem
Waikato95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det finns X elementarpartiklar som interagerar på Y olika sätt. Resten är bara kombinatorik. I ett större universum finns fler kombinationer, i ett oändligt universum finns alla möjliga kombinationer i oändligt antal. Och eftersom universum inte ser ut att vara krökt i stor skala och det inte kan finnas någon "vägg", så är det uppenbarligen så. Det är Sherlock Holmes logik, när alla andra alternativ har uteslutits logiskt, så måste det återstående osannolika alternativet vara lösningen.

De praktiska konsekvenserna kanske mest är ett jaha. Jag ser inte ens riktigt det vetenskapliga värdet av denna insikt, som i hur detta ska leda vidare till nya upptäckter. Men det är så klart av extremt värde i sig självt att förstå hur det egentligen är med det där. Och en förbluffande triumf för mänskligt tänkande. Att människor överhuvudtaget kan förstå en sån här sak gör mig filosofiskt skeptisk.
Vad menar du? Hur motsäger ditt argument mitt?
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
En planet kan inte vara större än observerbara universum. Därav faller ditt resonemang.
Nja, vi förutsatte väl att universum är oändligt? Men definitionen av just detta kanske är mer precis än vad jag tänkte mig?
Citera
2017-10-07, 01:44
  #155
Medlem
Waikato95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Jo, om fysikens lagar är densamma överallt i hela universum så begränsas antalet möjliga kombinationer och återupprepning är ounvikligt.
Nej, återupprepning är inte oundvikligt. Det finns ju ett oändligt antal heltal, men de återupprepar sig aldrig!
Citera
2017-10-07, 03:10
  #156
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waikato95
Vad menar du? Hur motsäger ditt argument mitt?
Elementarpartiklarna har ett ändligt antal sätt på vilka de kan kombineras. De kan inte alla vara olika. Därför finns det oändligt många kopior av allting som finns. Det är bara en fråga om avståndet mellan t.ex. två identiska Eifeltorn. Max Tegmark har väl uppskattat det avståndet. Det är långt bortom det synliga universums händelsehorisont, så vi kan aldrig interagera med en kopia av oss själva

Heltalen är oändligt många och alla olika, men de är abstrakta fenomen utan fysisk existens. Fysiska elementarpartiklar finns inte i oändligt många olika kombinationer. Det är som med pjäser på ett schackbräde. Datorer har nu räknat ut alla möjliga fortsättningar på alla spel med upp till 7 pjäser kvar på brädet. Ställer du 7 pjäser på ett bräde så har en dator redan analyserat en kopia av exakt den positionen och du kan slå upp i en tabell hur du ska flytta för att vinna eller remi. Alla möjliga kombinationer har uttömts.
__________________
Senast redigerad av Fri 2017-10-07 kl. 03:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback