2017-10-07, 16:42
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är bara att konstatera som så många redan gjort, Madsen är helt skev i hela skallen och det enda riktiga är ju att låsa in honom på verklig livstid, en sådan som han ska inte kunna komma ut i samhället igen, han är inte botbar enligt mig.

Jag vet inte hur dansk rättsväsende eller psykiatrin fungerar, men i Sverige så kan vissa hållas inlåsta så länge man anser att personen är för sjuk eller för farlig för att vistas ute i samhället.
Citera
2017-10-07, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Fant de virkelig dét? Har ikke lest det noe sted. Takksam for link.
kanske något som - avser knotor-knutor-fragment -hudflikar/hud-delar.
Citera
2017-10-07, 16:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Sportisen har otur med tänket. Om dykare hittar likdelar vid privatdykning och börjar göra saker med likdelarna så är det ju brott mot griftefriden eftersom de borde anmäla. I dessa fall så är det av polis/åklagare beslutat sök efter likdelar varvid det ju uppenbarligen inte är något brott mot griftefriden.

Annars skulle det ju vara brott mot griftefriden att obducent undersöker ett lik eller att begravningsentreprenör iordningsställer liket innan begravning.
Bara otur säger du
Har denna otur redan skett vid födsel kanske?

Hur som helst, här är det ingen sak överhuvudtaget med griftefriden.
Även om det är väl förpackat, så kan en privatdykare ta upp påsarna utan riskera ett skit.
Då uppsåt är omöjligt att påvisa, dock så ingår ju att den som hittar den kan avgöra det är likdelar och att den avstannar omgående när detta är ett faktum.

En transparent påse, ja, då vågar jag inte gissa där.
Men skulle tro att poliser uppskattar man tar upp och tar med sig påsen till båtens botten eller strandkant.
För sen ringa polisen, och helst vill de nog se att man har markerat platsen på nått sätt så det går hitta tillbaka.

Men griftefrid och polisens sök och upptagande av denna påse i PM, kan vi glömma HELT.
Citera
2017-10-07, 16:44
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
En likhund markerar från stranden i riktning mot det ställe där lukten finns. Hundar kan känna lukter på flera km håll. Man använder detta även för att söka omkomna i vatten nära inpå döden. Har haft en likhund.
Likhundarna i detta ärende har suttit i båtar och markerat över vatten. Att den känner lukt på flera kilometers håll vet vi men det hade ju varit bättre om den markerade ungefär där likdelarna låg. Nu har inte hundarna gjort mer än stärkt misstanke att likdelsrna fanns i Kögebukten. Dykarna hade mer nytta av att få Nautilus exakta rutt.
Citera
2017-10-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja om M bedyrar det dyrt och heligt så måste det ju stämma... Tänkte inte på det!

Nä, han hade inte haft något att vinna på att berätta om sex mellan honom och en - dessutom mycket yngre - journalist han tagit med på reportagetur. För det var ju det turen skulle gälla som utåt sett i alla fall. Det skulle bara ha dragit folks tankar till sexmord, när det blev tydligt att hon var försvunnen.
Okej, men vi vänder på det då. Varför tror du att det skulle varit frivilligt från början, vad är det som får dig att tro det?
Citera
2017-10-07, 16:45
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag tackar för detta och har sparat ditt inlägg som PDF, vilket jag även gjort med merparten av alla andra artiklar i ämnet.

Det här fallet kommer det att debatteras länge om och skrivas böcker om. Kanske leder det till någon ny lagstiftning (vad det nu kan handla om) och psykologer och kriminologer kommer att granska både Madsen och själva dådet i åratal. Det är inte helt otroligt att när det gått några år att det både kommer någon dokumentär om fallet och kanske en spelfilm som "bygger löst" på fallet. Osmakligt, kanske, men vem vet?

Va bra! Kommer du lägga ut dem som sammanfattande länkar i tråden också?
Citera
2017-10-07, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Ja, det fyndet går att spekulera vidare kring. Jag tolkade det som att det snarare var fynd gjorda på PMs overall och att det var restprodukter från styckningen.

Menades verkligen knogar som i fingrarnas knogar eller menades benrester
Jag har tolkat det som benknota. Men mer troligt benflisa. Har han sågat av benen så finns det massor med små benflisor i ubåten och med allt blod är de klibbiga. Så PM har hittat den optimala platsen att stycka någon om han vill ställa till det för sig själv. Skulle krävas extrem självdisciplin och utrustning för att kunna stycka i ubåten på ett "rent" sätt och sedan få ut kroppsdelarna utan att ytterligare sprida spår.
Citera
2017-10-07, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nu har väl inte polisen sagt något om att de hittat något blod i ubåten? Hur vet du att han inte var ordentligt förberedd genom att plasta in hela inredningen? Om han kilat dit med en såg tidigare på dagen, varför skulle han inte då också ha kilat dit med en rulle byggplast?

Vad är det för misstag han begått, förutom att befinna sig i undervattensläge just när polisen och kustbevakningen försökte få tag på honom mitt på natten? Och det är väl mer att betrakta som otur än ett misstag...
Jo nog är det väll bekräftat om blod i ubåten. Det är jag nästan 100% säker på
Citera
2017-10-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Från brottscentralen (tror jag) fanns ett tidigt klipp med uppgift (uppläst) om att de nya fynden gjorts ca 1000 m, alltså ung. en kilometer, från platsen vid Amager där torson flöt upp.
Men i Kvällsposten läser jag ref från presskonferensen, där hundarnas arbete kommenteras: "Hundarna ska ha markerat omkring 1 000 meter från fyndplatsen. Sökarbetet ägde rum på 10-12 meters djup."
Någon som läst mer om detta?
Om hundarna markerat 1 km från fyndplatsen så var de inte mycket till hjälp! Var det verkligen så illa!?
Självfallet var de till hjälp, eftersom man utifrån vattenströmmarna kunde räkna ut i vilken riktning man skulle söka baserat på startpunkten där hundarna markerade. Vittring av djur följer ju vinden och i detta fall så är det i stället vattenströmmarna som man måste kompensera för. Ett smalt spår på säg 100m x 1000 m att söka igenom är ju extemt mycket mindre än om man skulle söka +/- 200 meter runt hela ubåtens färdväg.
Citera
2017-10-07, 16:52
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag vet inte hur dansk rättsväsende eller psykiatrin fungerar, men i Sverige så kan vissa hållas inlåsta så länge man anser att personen är för sjuk eller för farlig för att vistas ute i samhället.
Detta gäller bara personer i Sverige som utfört gärningen under tillfällig psykisk störning. Personer med reducerad empatisk förmåga, antisocial personlighetsstörning, grandios självbild, psykopater mm., anses inte vara psykiskt sjuka i lagens mening och förväntas, precis som alla andra, ansvara för sina handlingar. Därför döms de till fängelse.
Tippar att det är exakt likadant i Danmark.
Citera
2017-10-07, 16:53
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Okej, spännande! Har helt missat detta trots att jag följt tråden från start. Har bara läst att man hittat hans overall som man funnit hennes blod och dna på. Skicka länk!
Citera
2017-10-07, 16:53
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi

Från 23/8:

"Vicepolitiinspektør Jens Møller siger onsdag på et pressemøde:

- Vi sikrede en hår og en tandbørste for at sikre hendes dna. Vi fandt også blod i ubåden, og der er et match."

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-08-23-pressemode-om-den-draebte-kim-wall-blod-fundet-i-ubaden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in