2017-10-07, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kan du visa stöd i lagen där man inte får ta upp likdelar för ett aktuellt brott.
Det är först då vi kan börja prata.
Sportisen har otur med tänket. Om dykare hittar likdelar vid privatdykning och börjar göra saker med likdelarna så är det ju brott mot griftefriden eftersom de borde anmäla. I dessa fall så är det av polis/åklagare beslutat sök efter likdelar varvid det ju uppenbarligen inte är något brott mot griftefriden.

Annars skulle det ju vara brott mot griftefriden att obducent undersöker ett lik eller att begravningsentreprenör iordningsställer liket innan begravning.
Citera
2017-10-07, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Det ble funnet en pose med knokler, fettvev, muskler og hår i ubåten.

At det ble funnet knokler i en pose betyr at de stammer fra armene eller fingrene da.

Har han kuttet av henne fingre tro?

Ja, det fyndet går att spekulera vidare kring. Jag tolkade det som att det snarare var fynd gjorda på PMs overall och att det var restprodukter från styckningen.

Menades verkligen knogar som i fingrarnas knogar eller menades benrester
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Från brottscentralen (tror jag) fanns ett tidigt klipp med uppgift (uppläst) om att de nya fynden gjorts ca 1000 m, alltså ung. en kilometer, från platsen vid Amager där torson flöt upp.
Men i Kvällsposten läser jag ref från presskonferensen, där hundarnas arbete kommenteras: "Hundarna ska ha markerat omkring 1 000 meter från fyndplatsen. Sökarbetet ägde rum på 10-12 meters djup."
Någon som läst mer om detta?
Om hundarna markerat 1 km från fyndplatsen så var de inte mycket till hjälp! Var det verkligen så illa!?
Citera
Medlem
Det finns mulighet for at Madsen har hatt sex med KW med kondom. Og at de derfor inte finner spor på deres kjønsorgan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
I Sverige räknas försvårande omständigheter som:
Om en gärningsman t.ex. visat särskild hänsynslöshet eller utnyttjat någons skyddslöshet eller beroendeställning kan domstolen ta hänsyn till det när den bestämmer straffet. Om motivet för brottet är att kränka någon på grund av ras, hudfärg, sexuell läggning, etniskt ursprung eller liknande anses det också vara försvårande omständigheter. Han häktades på ”uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder”.
Blotta faktum att hon fanns på en ubåt torde räcka som försvårande - är inte en situation där hon kan gå därifrån om de blir osams. Vidare var hon hans passagerare. Styckningen måste ju också göra det försvårande. Samt "begravningen". De märkliga sticken i kroppen. Det mesta som talar för att detta inte är en "vanlig oskyldig olycka" torde kunna räknas som försvårande.
Citera
2017-10-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Ja, det fyndet går att spekulera vidare kring. Jag tolkade det som att det snarare var fynd gjorda på PMs overall och att det var restprodukter från styckningen.

Menades verkligen knogar som i fingrarnas knogar eller menades benrester

En knokkel er et ben.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Gravidspåret - Stickvåld mot underlivet?

Om hon varit gravid hade vi väl fått höra det nu? Även en mycket tidig graviditet orsakar förändringar som syns med blotta ögat vid obduktion som tjockare (mer blodfylld) livmoderslemhinna, och man ser det även på livmodertappen.

Annars är det en tanke. Det är något som en man som absolut inte vill ha barn, absolut inte vill bli snärjd ner till ett Medel-Rasmussen-liv med 9-5-arbetsdagar, dagishämtningar och familjeliv, eller åtminstone underhållsbetalningar, skulle kunna göra. Ja inte normalt då - men jag menar att NÄR någon nu ändå har gjort de här huggen mot en kvinnas livmoder, så skulle det kunna vara ett lika gott motiv som något annat.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Ponera att det ej hittas något DNA från Madsen på varken kniv eller huvud - hjälper då detta fynd utredningen på något sätt?
Jag antar att det kommer krävas någon typ av teknisk bevisning som knyter Madsen till Kims död för en fällande dom?

Det fanns väl DNA på hans kropp redan från början. Det svåra är väl att bevisa exakt hur hon dog, huvudet hjälper såvida att polisen kan säkerställa att det inte var en skallskada.

Troligen blev hon strypt till döds, är ju många som varit inne på det spåret redan.

Om hon blev strypt så är det också bra att göra sig av med kroppsdelarna då den tekniska bevisningen blir svårare.

PM har hela tiden försvårat utredningen, han lär sitta inne på livstid nu.
Citera
2017-10-07, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Inte? Det är ju bara att se på honom så ser ju vem som helst att han är en pyskopat. Problemet är väl att kvinnor är naiva och inte ser sånt. Det såg jag direkt första gången jag såg honom på bild att han är psykopat. Den som inte ser det har grava problem.
Antingen är du världens främsta psykiatriker - eller totalt förvirrad. Vore du det förstnämnda skulle du inte hålla till i denna tråd.
Citera
2017-10-07, 16:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om hon varit gravid hade vi väl fått höra det nu? Även en mycket tidig graviditet orsakar förändringar som syns med blotta ögat vid obduktion som tjockare (mer blodfylld) livmoderslemhinna, och man ser det även på livmodertappen.

Annars är det en tanke. Det är något som en man som absolut inte vill ha barn, absolut inte vill bli snärjd ner till ett Medel-Rasmussen-liv med 9-5-arbetsdagar, dagishämtningar och familjeliv, eller åtminstone underhållsbetalningar, skulle kunna göra. Ja inte normalt då - men jag menar att NÄR någon nu ändå har gjort de här huggen mot en kvinnas livmoder, så skulle det kunna vara ett lika gott motiv som något annat.

Men sluta nu. Det finns ingenting utom dina fantasier att det skulle finnas andra motiv är yrkesmässiga för Wall att närma sig Madsen. Dina bisarra fantasier blir bara värre och värre, du skenar iväg längs ett spår som helt och hållet saknar grund.
Citera
2017-10-07, 16:21
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Hela liverapporteringen sparad

LIVERAPPORTERINGEN FRÅN EKSTRABLADET ; 20171007

10:13
Linette K. Jespersen
På benene sidder der to strips og på hver af de strips sidder der metalstykker. Hovedet lå i en pose, hvor der også var metalstykker. Han siger, at de nu skal undersøge, om de strips, der er fundet på benene, matcher det, der er fundet på tors

10:10Linette K. Jespersen
De svenske lighunde har markeret 1000 meter fra findestedet. De har været her i tre omgange. Politiet har dækket området rigtig godt ind, men blev enige om at søge resten af den rute, som de kunne se på radartrack, at Nautilus har sejlet.
10:09
Linette K. Jespersen
Tøjet, der blev fundet i en pose med en kniv, er umiddelbart intakt.
10:08
Linette K. Jespersen
Han fortæller, at de fundne ben er hele. De skal nu undersøges nærmere.
10:08
Linette K. Jespersen
Umiddelbart har det ikke gjort vores sag dårligere, siger Jens Møller, der siger, at det er relevant at genafhøre Peter Madsen, hvis han og hans forsvarer er interesseret i det.
10:07
Linette K. Jespersen
Jeg vil ikke spekulere i, hvad der kan være sket eller ikke sket. Jeg kan forholde mig til, at der ikke er frakturer eller andre skader på kraniekassen, siger Jens Møller.
10:06
Linette K. Jespersen
Tøjet skal tørres, hvorefter det skal undersøges. Derfor kan han ikke sige yderligere om det fund.
10:06
Linette K. Jespersen
Hovedet har ligget lang tid i vandet. Der er mindre skader på det, men ikke frakturer eller mærker efter stump vold. Det er dog ikke fastslået, hvad de mindre skader kan skyldes.
10:05
Linette K. Jespersen
Der er ikke fastlagt en dødsårsag endnu, men retsmedicinerne vil arbejde videre på dette spørgsmål.
10:03
Linette K. Jespersen
Nautilus har været dykket ned i Køge Bugt fra 04.40 til 08.45 - hvorefter den driver og har sejlet i 45 minutter. Deres efterforskning går på, at Kim Wall er parteret i den tid, ubåden har været neddykket.
10:02
Linette K. Jespersen
De har fået identificeret, at det er Kim Walls hoved, der er fundet.
10:02
Linette K. Jespersen
Der er ikke tegn på fraktur i kraniet. De har ikke fundet armene.
10:01
Linette K. Jespersen
Han fortæller, at de har fundet en pose med Kim Walls tøj. I samme pose en kniv. De har også fundet to ben og et hovede, siger han.
10:00
Linette K. Jespersen
Det er drabschef Jens Møller, der holder pressemødet.

Jag tackar för detta och har sparat ditt inlägg som PDF, vilket jag även gjort med merparten av alla andra artiklar i ämnet.

Det här fallet kommer det att debatteras länge om och skrivas böcker om. Kanske leder det till någon ny lagstiftning (vad det nu kan handla om) och psykologer och kriminologer kommer att granska både Madsen och själva dådet i åratal. Det är inte helt otroligt att när det gått några år att det både kommer någon dokumentär om fallet och kanske en spelfilm som "bygger löst" på fallet. Osmakligt, kanske, men vem vet?
Citera
2017-10-07, 16:21
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Från brottscentralen (tror jag) fanns ett tidigt klipp med uppgift (uppläst) om att de nya fynden gjorts ca 1000 m, alltså ung. en kilometer, från platsen vid Amager där torson flöt upp.
Men i Kvällsposten läser jag ref från presskonferensen, där hundarnas arbete kommenteras: "Hundarna ska ha markerat omkring 1 000 meter från fyndplatsen. Sökarbetet ägde rum på 10-12 meters djup."
Någon som läst mer om detta?
Om hundarna markerat 1 km från fyndplatsen så var de inte mycket till hjälp! Var det verkligen så illa!?

Vad jag förstod från presskonferensen så hade hundarna markerat 1 km från fyndplatsen och sen hade Oslo (Uppsala?) universitet hjälpt till att göra beräkningar hur strömmarna flyter (och luftspåren således förflyttas) och utifrån det hade polisen utvidgat sökningen åt det hållet man gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in