2017-10-05, 18:22
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

OK Picasso2: nu får DU plocka fram uppgiften i en betrodd dansk källa att det var järnrör!

Jag tror inte Picasso2 behöver det, för det är nog fler än mig som kan instämma i att det framkommit att det var järnrör. (Vilket då naturligtvis kan innebära någon form av stål).
Citera
2017-10-05, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Att folk som inte är så initierade i ämnet talar generellt om järn även om det rör sig egentligen om någon form av stål. Det finns t.ex. gångjärn och strykjärn som i de flesta fall är tillverkade i stål och ett stämjärn skulle vara helt obrukbart om det inte var gjort i stål. I Sverige har det ju funnits många järnverk och där tillverkade man (ja, just precis) STÅL!
Jag trodde de kallades stålverk. Men kan ju ha fel.

Edit. Man tillverkade tydligen BÅDE järn och stål.
Senast redigerad av Picasso2 2017-10-05 kl. 18:39.
Citera
2017-10-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
https://www.sydsvenskan.se/2017-10-03/1545-omhaktningsforhandlingar-om-peter-madsen
I sammanfattningen av liverapporteringen står det om ett tjugotal hugg. Det står även att obduktionsrapporten är uppdelad i tre delar; före döden, vid döden och efter döden.
Hela historien är så jävla vidrig. Nånstans läste jag att ett stick i bröstet skedde när hon levde. Med vilken säkerhet man sa det vet jag inte men fantasin går ju igång där. Jag fattar inte hur nån kan vara funtad som Madsen. Att efter hela denna vidriga natt kunna gå iland och sätta tummen upp. Jag fattar det bara inte.
Citera
2017-10-05, 18:41
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag trodde de kallades stålverk. Men kan ju ha fel.

Nej då. Du har alldeles rätt. Nuförtiden har man ofta ersatt benämningen järnverk med stålverk.

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnverk

Så småningom får vi kanske gångstål, strykstål, stämstål och stålvägar också.
Citera
2017-10-05, 18:41
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, jag har hittat detta om rören och raketplattformen. Det var inte någon säkerställd källa, utan det var tysken, jag mindes fel. Men visst är det troligt att rören är rester från det bygget.
...
Han tror för övrigt att de var av stål.
...
OK Picasso2: nu får DU plocka fram uppgiften i en betrodd dansk källa att det var järnrör!
Det har väl ingen som helst betydelse om det var järn eller stål. Stål består till stor del av järn och båda är tunga metaller som lämpar sig bra till sänken.
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
När nästan allt tyder på att han inte planerat och varit förberedd på detta så ser jag inte riktigt varför du skulle se aluminium som fullständigt uteslutet - det antyder ju att du förutsätter att PM hade möjlighet att i förväg göra i ordning vikter.
Aluminium är en lätt metall, och framför allt är profilerna ofta tunna eftersom aluminium är starkt. Ingen skulle väl komma på tanken att göra sänken av aluminium.

Det var när Merwinna började fantisera om sänken i aluminium som den här diskussionen började spåra ut.
Citera
2017-10-05, 18:44
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
PM hävdar enligt media att KW:s kranium var spräckt, blodet rann. Således var kroppen inte i ett helt tillstånd i den meningen att kroppen inte var skadad.

På skallen finns det både muskler och skelett.

Jag tror dock inte på PM:s version, det gör sannolikt ingen annan heller.
För många år sedan var jag vittne till en hemsk olycka. En bebis/ettåring föll ut genom ett fönster från andra eller tredje våningen och slog huvudet i gatan. Det kom inget blod alls.

Däremot svullnade hjärnan upp och barnet dog tyvärr.
Så hur vanligt är det att det blir blodigt vid slag mot huvudet tro.
Citera
2017-10-05, 18:44
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Peter Madsens dolda förflutna

https://www.expressen.se/kvallsposten/mysteriet-kring-peter-madsens-kvinnomordsfilmer-i-jobbdatorn/

"Måste ha mer bevis för att Madsen dödade Kim Wall"

Alla stickskadorna då? Utgör dom ingen bevisning? Bara skadan i bröstkorgen kan ju ha
tagit så illa att den lett till döden eller? Och hur mycket kan det inte blött efter alla stick eller
hugg i underlivet på offret? Troligen, dessvärre, har Madsen angripit de nedre regionerna
medan Wall fortfarande var i livet.
Jag tror inte alls man behöver få tillgång till huvudet med hals för att kunna få Madsen dömd
för mord.
Ingen definitivt fastställd dödsorsak visserligen, men det man redan har torde
bevisa en överlagd mordisk handling bortom alla rimliga tvivel och någon annan mördare
än Peter Madsen kan det helt enkelt inte vara tal om.
(Fetade) Du har rätt, det behöver man inte.
Knivsticken på torsot i direkt anslutning till döden som obduktionsprotokollet visar räcker.
Silbersky (som Expressen citerar) kände nog inte till detta när han säger att den exakta dödsorsaken är ett måste för att döma för mord. Vissa i tråden accepterar inte detta, och menar att en "olycksteori" fortfarande är rimlig. Det är den inte.
Citera
2017-10-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag tror inte Picasso2 behöver det, för det är nog fler än mig som kan instämma i att det framkommit att det var järnrör. (Vilket då naturligtvis kan innebära någon form av stål).
Det står om det i denne artikkelen fra ekstrabladet.dk. ....et slags blybelte.....pm nekter for jernrør
http://ekstrabladet.dk/112/ubaadssagen-peter-madsen-kaemper-for-loesladelse/6849856

Sitat: Kim Walls torso blev fundet med et slags blybælte lavet af en blå nylonstrap og en række rør, formentlig for at tynge liget ned. Peter Madsen forklarer, at han påsatte Kim Walls intakte lig et bælte påsat nogle spændetoppe til et topnøglesæt, der lå i ubådens værktøjskasse, men afviser at have brugt de jernrør, der er fundet på torso. Han sagde dog, at de godt kunne stamme fra hans værksted.
Senast redigerad av Ellen60 2017-10-05 kl. 19:03.
Citera
2017-10-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellen60
Det står om det i denne artikkelen fra ekstrabladet.dk. ....et slags blybelte.....pm nekter for jernrør
http://ekstrabladet.dk/112/ubaadssagen-peter-madsen-kaemper-for-loesladelse/6849856

Sitat: Kim Walls torso blev fundet med et slags blybælte lavet af en blå nylonstrap og en række rør, formentlig for at tynge liget ned. Peter Madsen forklarer, at han påsatte Kim Walls intakte lig et bælte påsat nogle spændetoppe til et topnøglesæt, der lå i ubådens værktøjskasse, men afviser at have brugt de jernrør, der er fundet på torso. Han sagde dog, at de godt kunne stamme fra hans værksted.

aha...har PM skaffat typ såna här:
http://www.ydt.se/ydyk/bly.html

såna kan ju även lossna...
Citera
2017-10-05, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
aha...har PM skaffat typ såna här:
http://www.ydt.se/ydyk/bly.html

såna kan ju även lossna...
Varför har man såna i en ubåt? Finns det nån naturlig förklaring till att han hade nåt sånt? Jag har inte sett nån bild på den som hittades på Kim så jag har inte nån aning hur den kan ha sett ut.
Citera
2017-10-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varför har man såna i en ubåt? Finns det nån naturlig förklaring till att han hade nåt sånt? Jag har inte sett nån bild på den som hittades på Kim så jag har inte nån aning hur den kan ha sett ut.

Jag vet inte heller hur det ser ut ...men han säger ju att det var nåt sånt, eller hur ?
Citera
2017-10-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag vet inte heller hur det ser ut ...men han säger ju att det var nåt sånt, eller hur ?
Jag ser verkligen fram emot huvudförhandlingen så att vi får svar. Om det finns svar då. Men RPUn skall väl vara klar först. Så jag kan tänka mig att de inte väcker åtal förrän nån gång första kvartalet 2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in