2017-10-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag vet inte vad luckan var gjord av. De säger järn. Vet hur min stekpanna i järn uppför sig. Den rostar om man inte sköter den. Men den kan vara stålbeklädd den där luckan? Så eftersom vi inte kan lita på vare sig direktreferat i originalspråk, eller artiklar i originalspråk, så förstår jag inte varför vi ens skall länka till olika saker.

Nu vet inte jag vilka kulinariska vanor du har när du gör fiskrätter, men det är väl inte så ofta man har med sig stekpannan ner i saltvatten?

Förlåt, var bara tvungen att dra den...

Jag vågar faktiskt inte uttala mig om din fråga dock. Men egentligen spelar det otroligt lite roll om de sänkena han hade var i järn eller stål. De var på tok för lite för att sänka torson vilket som.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-10-05 kl. 17:38.
Citera
2017-10-05, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Nu vet inte jag vilka kulinariska vanor du har när du gör fiskrätter, men det är väl inte så ofta man har med sig stekpannan ner i saltvatten?

Förlåt, var bara tvungen att dra den...

Jag vågar faktiskt inte uttala mig om din fråga dock. Men egentligen spelar det otroligt lite roll om de sänkena han hade var i järn eller stål. De var på tok för lite för att sänka torson vilket som.

Använder man en järngryta eller stekpanna i järn så rostar den i vilken vätska som helst i matlagningen.
Detta blev VÄLDIGT OT.
Sänkena var av järn. Att jag ville påtala det var att någon började envisas med att det var aluminium. Efter råd från en tysk så ändrade hon sig till att hon tror det är stål. Mina minnesbilder brukar vara riktiga - och det var det denna gången också. Sen om folk inte tror på de länkar som skickas, vare sig översatta eller originalspråk är inget jag kan göra något åt. Jag var inte på plats och såg eller vägde dom. Och nej, de var så otillräckliga. Vare sig de var järn eller stål. Men prövar man inte så vet man ju inte, tänkte väl Madsen.
Citera
2017-10-05, 17:46
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det var i precis den betydelsen jag använde intakt.
Intakt betyder orörd så ordvalet var inte ultimat.
Citera
2017-10-05, 17:49
Medlem
TaxenSixtens avatar
https://www.sydsvenskan.se/2017-10-03/1545-omhaktningsforhandlingar-om-peter-madsen
I sammanfattningen av liverapporteringen står det om ett tjugotal hugg. Det står även att obduktionsrapporten är uppdelad i tre delar; före döden, vid döden och efter döden.
Citera
2017-10-05, 17:54
Medlem
Grandiosos avatar
Peter Madsens dolda förflutna

Citat:
De makabra filmerna på kvinnor som torteras och mördas hittades i en dator hos den mordmisstänkte ubåtskaptenen Peter Madsen.
För journalisten Thomas Djursing som skrivit en bok om Madsen kom fyndet som en mycket obehaglig överraskning.
– Han har experimenterat mycket med sex. Men det har aldrig varit något så här extremt, han har aldrig visat den sidan, säger Djursing.
Citat:
Advokat Leif Silbersky är inte lika övertygad om att de nya fynden har en särskilt stor påverkan på bevisläget.
– Något genombrott för åklagaren är det absolut inte. Det är en form av kringbevisning som kan ställa till det för Peter Madsen. Men inte avgörande, säger Leif Silbersky i Expressens "Brottscentralen".

Silbersky anser att utredarna måste ha mer bevis för att Madsen dödade Kim Wall.
– Det största problemet för åklagaren är att man inte har någon dödsorsak och det beror på att man inte har hittat hela kroppen, säger han.
https://www.expressen.se/kvallsposten/mysteriet-kring-peter-madsens-kvinnomordsfilmer-i-jobbdatorn/

"Måste ha mer bevis för att Madsen dödade Kim Wall"

Alla stickskadorna då? Utgör dom ingen bevisning? Bara skadan i bröstkorgen kan ju ha
tagit så illa att den lett till döden eller? Och hur mycket kan det inte blött efter alla stick eller
hugg i underlivet på offret? Troligen, dessvärre, har Madsen angripit de nedre regionerna
medan Wall fortfarande var i livet.
Jag tror inte alls man behöver få tillgång till huvudet med hals för att kunna få Madsen dömd
för mord. Ingen definitivt fastställd dödsorsak visserligen, men det man redan har torde
bevisa en överlagd mordisk handling bortom alla rimliga tvivel och någon annan mördare
än Peter Madsen kan det helt enkelt inte vara tal om.
Citera
2017-10-05, 17:58
Medlem
Citat:
Just DEN biten reagerade jag på. Likaså att man funnit vävnadsrester bakpå Madsens overallrygg. Det pekar på att det inte var enbart blod utan helt andra saker. Åtminstone tolkar jag det så. Då har han antagligen burit hennes torso och möjligen ben/armar över ryggen, kanske bundna mer rep för enklare transport upp i stegen. Man FÅR inte så stora besudlingar där bak på rygg om man drar upp en hel kropp i ett rep som han påstår.

Framförallt hamnar inte vävnad från muskler och skelett på ens rygg om en drar upp en hel kropp i ett rep. Om man hivar den hela kroppen över axeln i något skede, eller bär den upp, då kan en kanske få rester av hud på sina kläder. Men för just muskler och skelett krävs det ju att kroppen redan är i ett tillstånd långt från "hel".
Citera
2017-10-05, 18:01
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Stålbeklädd?

Gjutjärn finns. Och gjutjärnspannor har du nog hört talas om. Säkert även ordet konstruktionsstål. På 1800-talet tyckte man om att tillverka saker i järn. Nuförtiden är det nästan bara för dekorativt bruk, efter som järn + kol och små kvantiteter av andra metaller ger oss stål och stålet har så väldigt mycket bättre egenskaper. Därav varför stål nästan uteslutande används i stället för järn när man bygger saker. Och därför som ordet "järn" nästan alltid antyder ett informationsfel.

Att folk som inte är så initierade i ämnet talar generellt om järn även om det rör sig egentligen om någon form av stål. Det finns t.ex. gångjärn och strykjärn som i de flesta fall är tillverkade i stål och ett stämjärn skulle vara helt obrukbart om det inte var gjort i stål. I Sverige har det ju funnits många järnverk och där tillverkade man (ja, just precis) STÅL!
Citera
2017-10-05, 18:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Framförallt hamnar inte vävnad från muskler och skelett på ens rygg om en drar upp en hel kropp i ett rep. Om man hivar den hela kroppen över axeln i något skede, eller bär den upp, då kan en kanske få rester av hud på sina kläder. Men för just muskler och skelett krävs det ju att kroppen redan är i ett tillstånd långt från "hel".

PM hävdar enligt media att KW:s kranium var spräckt, blodet rann. Således var kroppen inte i ett helt tillstånd i den meningen att kroppen inte var skadad.

På skallen finns det både muskler och skelett.

Jag tror dock inte på PM:s version, det gör sannolikt ingen annan heller.
Citera
2017-10-05, 18:09
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
När nästan allt tyder på att han inte planerat och varit förberedd på detta så ser jag inte riktigt varför du skulle se aluminium som fullständigt uteslutet - det antyder ju att du förutsätter att PM hade möjlighet att i förväg göra i ordning vikter.

Före denna tråden skulle jag gissat att ett lik inte kan orka med mer än kanske 15 kg lyftkraft. Stål har en densitet på 7,85 kg / dm3 dvs 6,85 kg / dm3 mer än vatten.

Dvs en 15/6,85 dm3 = 2,2 dm3 stor stålklump som äger 17,2 kg (ungefär dubbelt så stor som en mjölkförpackning) skulle just precis räcka till.

Vanlig aluminium har en densitet på 2,7 kg / dm3 varvid det för aluminum skulle behövas 15 / (2,7-1) = 8,8 dm3 för att kunna matcha 15 kg flytkraft från kroppen. Och detta blir 23,8 kg aluminium. Så nästan exakt 4 gånger större volym aluminium behövs, men bara 1,4 gånger så mycket vikt.

När tråden tidigare nämnde att en kropp dragit upp ett 50 kg sänke så vet vi inte densiteten på sänket, så vi vet inte exakt hur mycket faktisk sänk-kraft sänket hade. Men det är lätt att göra rejält fel om man inte vet exakt hur mycket kroppen sväller upp.

Och jag tror att PM varit oförberedd på att ha med sig lämpliga vikter och snabbt satt ihop någonting utifrån vad som fanns i ubåten.

Nu är det ju så att nästan allting tyder på att detta var planerat. Men det spelar väl mindre roll, för rören var ju av järn/stål, inte aluminium.

Det som däremot är av vikt, om uttrycket tillåts, är det faktum att en naken människokropp är väldigt nära viktlös i vatten. Ofta räcker det med att andas in för att man ska flyta, och andas ut för att man ska sjunka. Det kan mycket väl vara så, och är väl troligt, att torson sjönk med de vikter som PM satte dit. Men att det ändå var så på gränsen att den snart steg till ytan igen då gasbildning startas.
Sedan ska man också tänka på att, ju djupare kroppen sjunker, desto "tyngre" blir den. Det PM missade, eller underestimerade, var lyftkraften som skapas av gasbildningen. Huruvida han tänkte på det, huruvida han kände till möjligheterna att punktera kroppen, och om detta faktiskt var vad han hade gjorts, som först hävdades i media, det vet vi egentligen inte. Men med det som nu framkommit, så är jag övertygad om att han inte har "punkterat" kroppen för att den inte skall flyta upp igen. Utan sticksåren är tillfogade av andra orsaker.

PM hade dessutom med sig lämpliga vikter, för ändamålet mycket lämpliga vikter. Han satte bara dit alldeles för lite. Han hade också, samma dag, utrustat båten med en såg.
Citera
2017-10-05, 18:11
Medlem
trngws avatar
Det hade varit intressant att få information om vid vilka tidpunkter under kvällen, natten och morgonen som PM's respektive KW's mobiltelefoner varit i kontakt med mobilnätet.
Citera
2017-10-05, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
PM hävdar enligt media att KW:s kranium var spräckt, blodet rann. Således var kroppen inte i ett helt tillstånd i den meningen att kroppen inte var skadad.

På skallen finns det både muskler och skelett.

Jag tror dock inte på PM:s version, det gör sannolikt ingen annan heller.

Det har du såklart rätt i. Tre gånger om
Citera
2017-10-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ang pappan, så såg ju PM och hans syskon hur pappan misshandlade mamman ofta. Om mamman inte vågade säga ifrån kan det skapa förakt för mamman hos ett barn. Vid sex års ålder flyttade PM och den åldrige fadern från familjen. Här kan man undra hur mycket skit pappan talade om mamman. För pojken Peter. Det kan bli rena hjärntvätten. Den tanken grundar jag på att PM inte fick besöka sin mamma mer än nån gång om året, och inte saknade det heller.

Han utvecklade en lite snedvriden sexuell syn på kvinnor (min personliga åsikt) genom bdsm. Han utökade detta med våldsamma filmer där man nu konstaterat att filmerna verkar innehålla äkta mord och tortyr. Från detta är nog inte steget så himla långt att vid lämpligt tillfälle förverkliga sina fantasier som han byggt upp under många år.

Till detta kan man lägga hans extrema kontrollbehov. Hans fallenhet att skylla ifrån sig på andra, och ta all positiv credit själv. Så länge han själv fick vara stjärnan kunde han vara både humoristisk och snäll. Men om han blev ifrågasatt blev han både förbannad och började kasta saker efter folk. Detta tyder på en oerhört labil människa.

Jag tror han blev formad redan som barn för att sedan eskalera till värre och värre former. En tickande bomb.

Ja ja... bara spekulationer - blir intressant att se vad RPUn säger när den väl är klar.

Jag tror att det ligger mycket i det du säger. Men jag tror att han lärde sig att förakta kvinnor genom sin far (och hans behandling av modern) och att han därigenom fick en snedvriden syn på kvinnor generellt, som sedan generaliserades även på den sexuella biten. Och att han kunde leva ut den genom BDSM. Inte att han fick en snedvriden sexuell syn på kvinnor på grund av BDSM, som ditt inlägg föreslår. Det känns som en orimlig verkningsriktning. Däremot kan de självklart ömsesidigt förstärka varandra.

Att vara svår och skylla ifrån sig på andra när det går fel men "lätthanterlig" och ta äran själv när det går mycket bra ihop med spekulationerna i tråden om NPD - en grandios självbild producerat av ett mycket skört ego som inte kan hantera att bli ifrågasatt.

Ja, det blir onekligen intressant att få ta del av RPU. Om vi kommer få ta del av den, dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in