Citat:
Har ni några tips på hur man ska göra för att orka köra längre pass rent psykiskt? Har nu efter många års uppehåll återupptagit löpningen och har väl satt något informellt mål att klara milen under 40 till nästa sommar. Under tonårstiden tävlade jag i medeldistans på hyfsat hög nivå (hur hög nivå man nu kan prata om när man är 17-18) så är ganska van med att träna hårt men då som nu är problemet att jag tröttnar på att springa när jag varit igår i 30-45 minuter. Detta funkade rätt bra när jag körde medeldistans då jag inte hade (har) några problem med att köra grisiga intervaller men nu när jag dels är äldre och när målet inte längre är att springa så snabbt jag kan två varv runt en löpbana känns det ohållbart att bara köra kortare högintensiv träning.
Givetvis är det naturliga svaret till min fråga att springa långsammare, men tyvärr är det inte enbart det som är problemet. Även när jag är ute och kör lugna pass utan speciellt hög puls blir jag helt enkelt uttråkad av att springa efter 30-45 minuter. Hur ska jag göra för att 1) sluta tycka det är tråkigt att springa en längre period, alternativt 2) ge fan i att lyssna på delen i hjärnan som säger att det är för tråkigt/jobbigt?
Givetvis är det naturliga svaret till min fråga att springa långsammare, men tyvärr är det inte enbart det som är problemet. Även när jag är ute och kör lugna pass utan speciellt hög puls blir jag helt enkelt uttråkad av att springa efter 30-45 minuter. Hur ska jag göra för att 1) sluta tycka det är tråkigt att springa en längre period, alternativt 2) ge fan i att lyssna på delen i hjärnan som säger att det är för tråkigt/jobbigt?
Stick ut i 45 minuter då. Sen vänder du och har inget annat alternativ än att springa hem i 45 minuter till

Skämt åsido, det är ju där pannbenet kommer in. För de flesta av oss är det intervallerna som är de fruktade passen, men det är ju bara att bita ihop. Tror nog att du kommer att tycka att det blir roligare ju mer du vänjer dig vid längre pass. Själv tycker jag att allt kortare än 45 minuter nästan känns meningslösa, men då är jag ju tvärtom. Men testa att köra längre intervaller annars, 8-10 x 4-5 min eller nåt, det blir ju rätt länge med uppvärmning och mellan-intervallerna-jogging. Om du nu tycker att det är skoj