2017-09-26, 23:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
kvadratcentimeter!!!! Inte kan väl det vara så jäkla små fötter på stödbenen?????

Såg ut att vara en halv kvadratmeter anläggningsyta totalt. Hade inte tumstock med mig på Gärdet så det är min uppskattning.
Citera
2017-09-27, 17:27
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Stödbenen är ett antal kvadratdecimeter. Men jag har för med att den har rillor under vilket gör att den kommer att skära ner i asfalten.

Exakt. Stödbenen (eller snarare de två fötterna på stödbenet) är väl i storleksordningen en halvmeter, gånger en halvmeter, men på en hårdgjord yta, så kommer bara en kant av dessa, eller rillorna på undersidan att först ligga an.

I praktiken så kommer dock denna lilla kontaktyta, snabbt att öka, stödbenen trycker sönder underlaget. Särskilt efter att man har skjutit ett par granater.
Citera
2017-10-01, 17:49
Medlem
Astrobiologis avatar
Vad jag har läst mig till ska Archer kunna avfyra flera granater (6?) i snabb följd som sedan ska träffa målet samtidigt. På de videos som finns på nätet (som jag sett då) klipps det tyvärr friskt och det blir aldrig mer än en granat per klipp. Hur ligger det till i verkligheten, ni som kan?

När AMOS var på tapeten för ett antal år sedan skulle ju samma förmåga finnas. 7x2 120mm på en gång hade nog skakat om Ivan rätt bra, men det blev ju aldrig något av det. Men denna gång har ju försvaret faktiskt köpt in Archer så då ska väl fan allt fungera.
Citera
2017-10-01, 19:55
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrobiologi
Vad jag har läst mig till ska Archer kunna avfyra flera granater (6?) i snabb följd som sedan ska träffa målet samtidigt. På de videos som finns på nätet (som jag sett då) klipps det tyvärr friskt och det blir aldrig mer än en granat per klipp. Hur ligger det till i verkligheten, ni som kan?

När AMOS var på tapeten för ett antal år sedan skulle ju samma förmåga finnas. 7x2 120mm på en gång hade nog skakat om Ivan rätt bra, men det blev ju aldrig något av det. Men denna gång har ju försvaret faktiskt köpt in Archer så då ska väl fan allt fungera.
MRSI (multiple rounds simultaneous impact) heter det. Finska AMOS har förmågan.

Archer skulle ha den förmågan enligt kraven, men det har varit väldigt tyst om det och jag har inte sett att FMV, SVFM eller någon plausibel källa skulle ha bekräftat förmågans existens.
Citera
2017-10-01, 21:33
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
MRSI (multiple rounds simultaneous impact) heter det. Finska AMOS har förmågan.

Archer skulle ha den förmågan enligt kraven, men det har varit väldigt tyst om det och jag har inte sett att FMV, SVFM eller någon plausibel källa skulle ha bekräftat förmågans existens.

Alltså den förmågan är ju ganska standard bland moderna artillerisystem så vore väldigt konstigt om Archer inte hade det som det alltid varit tänkt.
Citera
2017-10-01, 21:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Alltså den förmågan är ju ganska standard bland moderna artillerisystem så vore väldigt konstigt om Archer inte hade det som det alltid varit tänkt.

Antagligen så håller man fortfarande på att trimma in funktionen. Eftersom kanonröret svänger så mycket pga rekylen så måste man skjuta efterföljande skott redan innan svängningen är helt dämpad och det kräver precision på lägesmätningarna.
Citera
2017-10-02, 12:33
Medlem
Det som har nämnt är att Archer ska klara 6 skott med MRSI. I artikel i techworld nämner man MRSI med 4-6 skott. Fmv:s dokument nämner 4-6 skott men med lite bortförklaringar om målavstånd etc.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.646909/haubits[url]
http://fmv.episerverhosting.com/Global/Dokument/Projekt/Archer/Data_Prestanda_ARCHER.pdf
Senast redigerad av slurppen 2017-10-02 kl. 12:36.
Citera
2017-10-02, 12:59
Medlem
Returpappers avatar
Hade en diskussion med ett gammalt befäl om det men jag minns inte exakt hur många granater han sa som samtidigt var i luften. Beror givetvis på skjutavståndet inte bara på elevation. Vindförhållande på olika höjd spelar in för precisionen och hur snabbt man väljer att skjuta.
Man eftersträvar inte att skjuta "hål i hål" utan har en träffyta på ca 175 x 175 meter och då är inte precisionen avgörande utan det totala antalet granater i målet under given tid. Att röret inte är stilla innan nästa granat skjuts i väg blir då inte heller avgörande, precisionen är tillräcklig god. Man kan väl anta att det inte bara är en pjäs som bekämpar en sådan målyta utan flera samtidigt.
De som befinner sig i målområdet hinner inte röra sig därifrån när granaterna börjar falla utan får trycka efter bästa förmåga och be till gud. Man behöver nog sitta i en Armata för att ha en liten chans att överleva.
Citera
2017-10-02, 15:16
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Hade en diskussion med ett gammalt befäl om det men jag minns inte exakt hur många granater han sa som samtidigt var i luften. Beror givetvis på skjutavståndet inte bara på elevation. Vindförhållande på olika höjd spelar in för precisionen och hur snabbt man väljer att skjuta.
Man eftersträvar inte att skjuta "hål i hål" utan har en träffyta på ca 175 x 175 meter och då är inte precisionen avgörande utan det totala antalet granater i målet under given tid. Att röret inte är stilla innan nästa granat skjuts i väg blir då inte heller avgörande, precisionen är tillräcklig god. Man kan väl anta att det inte bara är en pjäs som bekämpar en sådan målyta utan flera samtidigt.
De som befinner sig i målområdet hinner inte röra sig därifrån när granaterna börjar falla utan får trycka efter bästa förmåga och be till gud. Man behöver nog sitta i en Armata för att ha en liten chans att överleva.

Jag tror inte det spelar någon roll med ett par sekunder mellan första och sista nedslag. Det blir full verkan ändå.

Archer är nog bra men vi skulle haft fler än de 48 vi fick.
Citera
2017-10-02, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag tror inte det spelar någon roll med ett par sekunder mellan första och sista nedslag. Det blir full verkan ändå.

Archer är nog bra men vi skulle haft fler än de 48 vi fick.

48 var väl att ta i? Enligt wikipedia så fick försvaret endast 36st. Dom planerade 24 + hälften av dom 24 norska. Resterande 12 skulle gå till export.
Citera
2017-10-02, 22:20
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
48 var väl att ta i? Enligt wikipedia så fick försvaret endast 36st. Dom planerade 24 + hälften av dom 24 norska. Resterande 12 skulle gå till export.

Att 12st pjäser officiellt ska säljas är mer en bokföringsteknisk sak då man därigenom kan bokföra dom som en vinst snarare än förlust, dessa pjäser kommer med största sannolikhet att ingå i organisationen om något år. Sedan så kan man ju fundera på varför något land skulle vilja köpa 12st nya pjäser när marknaden har svämmats över av begagnade Pzh 2000 och K9 Thunder.
Citera
2017-10-02, 22:37
Medlem
wasfuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Att 12st pjäser officiellt ska säljas är mer en bokföringsteknisk sak då man därigenom kan bokföra dom som en vinst snarare än förlust, dessa pjäser kommer med största sannolikhet att ingå i organisationen om något år. Sedan så kan man ju fundera på varför något land skulle vilja köpa 12st nya pjäser när marknaden har svämmats över av begagnade Pzh 2000 och K9 Thunder.

Inte omöjligt att man väljer att återupprätta ett nytt artilleri regemente inom 5-10 år i södra Sverige. Då har man ju iallafall lite pjäser över som man kan börja med. Väldigt sårbart att ha allt upp i norrland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in