2016-02-29, 14:43
Medlem
Megaforces avatar
Just nu deltar ett antal av de nylevererade Archer i den norska storövningen Cold Response 2016. De har åkt båt ända från Luleå till Trondheim tillsammas med några hundra stridsvagnar, bandvagnar mm.
Citera
2016-02-29, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Just nu deltar ett antal av de nylevererade Archer i den norska storövningen Cold Response 2016. De har åkt båt ända från Luleå till Trondheim tillsammas med några hundra stridsvagnar, bandvagnar mm.
Oj, vilken rundresa jämfört med E4, E14

Tänk om Putin planerar en attack mot oss nu när vi inte har något kvar i landet
Citera
2016-02-29, 20:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Oj, vilken rundresa jämfört med E4, E14

Tänk om Putin planerar en attack mot oss nu när vi inte har något kvar i landet

Många av fordonen kommer att öva nära Storlien och gränsen så det tar inte lång tid att åka tillbaka till Sverige, men det är rätt långt mellan Storlien och t.ex Luleå (ungefär som till Göteborg).
Citera
2016-02-29, 21:14
Medlem
Citat:

Sverige skal ha øvelsen Aurora 17 som blir en like stor øvelse i 2017 hvor det skal øves på at Sverige blir angrepet. Det er første gangen siden 1993 en så stor øvelse som må meldes holdes.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/ovningar/aurora-17/

Video hvor nye ÖB forklarer om Aurora 17.

https://www.youtube.com/watch?v=BCcecGhYuhA
Citera
2016-02-29, 22:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Sverige skal ha øvelsen Aurora 17 som blir en like stor øvelse i 2017 hvor det skal øves på at Sverige blir angrepet. Det er første gangen siden 1993 en så stor øvelse som må meldes holdes.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/ovningar/aurora-17/

Video hvor nye ÖB forklarer om Aurora 17.

https://www.youtube.com/watch?v=BCcecGhYuhA

Övningen 93 minns jag för flera familjemedlemmar var involverade då. I princip alla frivilligorganisationer typ hemvärnet, lottakåren, bilkåristerna var involverade till stora delar och man övade även mobilisering vilket kan vara nog så svårt att genomgöra i praktiken.

Under övningen Aurora lär man testa archer fullt ut eftersom samtliga borde vara levererade och injusterade vid det laget. Cold response 2016 är ju bara ett test för att se om archer klarar sig som förväntat i svårare vintermiljö även på andra håll t.ex. där det är fuktigare.
Citera
2016-03-01, 00:25
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Det är just nu totalt kaos på vägarna runtomkring Trondheim, bilköer avåkningar och kolonnkörande militärtransporter. Jag vet inte vad det var jag såg på en åker strax norr om Steinskjer men det såg onekligen ut som en Archer sett från sidan, jag skulle verkligen vilja se den i action från laddningen till avfyring, det hade gjort min dag.

Den här veckan ska 4000(eller 400 minns fan inte vilket) amerikanska fordon upp över vägarna mot Harran med kättade sommardäck, det kommer onekligen bli intressant att se hur allt flyter och förhoppningsvis får man se nåt spännande.
Citera
2016-03-01, 09:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Det är just nu totalt kaos på vägarna runtomkring Trondheim, bilköer avåkningar och kolonnkörande militärtransporter. Jag vet inte vad det var jag såg på en åker strax norr om Steinskjer men det såg onekligen ut som en Archer sett från sidan, jag skulle verkligen vilja se den i action från laddningen till avfyring, det hade gjort min dag.

Den här veckan ska 4000(eller 400 minns fan inte vilket) amerikanska fordon upp över vägarna mot Harran med kättade sommardäck, det kommer onekligen bli intressant att se hur allt flyter och förhoppningsvis får man se nåt spännande.

Tror det är 400 amerikanska fordon som är med. Totalt är det några tusen. Då jag kört på en del vägar i området så vet jag att en hel del av de vägarna där som har två-siffriga nummer är av ungefär samma kvalitet som fyrsiffriga svenska vägar..

Eftersom en stor del av det norska vägnätet har viktbegränsningar så kommer det att också påverka vilka övningsområden som används och var fordonen kör. Många av de tunga bandfordonen är hänvisade till terrängkörning och kan alltså bara nyttja skogsvägar (där tjälen gör att vägen tål vikten)
Citera
2016-03-06, 10:12
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Tror det är 400 amerikanska fordon som är med. Totalt är det några tusen. Då jag kört på en del vägar i området så vet jag att en hel del av de vägarna där som har två-siffriga nummer är av ungefär samma kvalitet som fyrsiffriga svenska vägar..

Eftersom en stor del av det norska vägnätet har viktbegränsningar så kommer det att också påverka vilka övningsområden som används och var fordonen kör. Många av de tunga bandfordonen är hänvisade till terrängkörning och kan alltså bara nyttja skogsvägar (där tjälen gör att vägen tål vikten)
En stor del av transporterna utgick ifrån Verdal/Stjørdal och lastades från åkrar på lastbilar på E6an så större delar av vägen var tvungen att spärras av alternativt stängas helt, det lustiga var att våra Svenska Archer körde med kätting hela vägen till Harran där i alla fall 4st positionerade sig direkt bredvid vägen. Tror inte deras vikt överstiger vägens begränsningar men med kätting lär det tagit sin lilla tid att åka dom milen till uppställningsplatsen, kan tycka att det vore smidigare att lasta dom på trailers men vad vet jag egentligen. En trevlig syn var det i alla fall utan tvekan.
Citera
2016-03-06, 20:15
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Säg att det skulle finnas önskemål om fler Archer än de 48 stycken som ska byggas. Hur löses detta? Är det ens möjligt att bygga fler?

Är det i så fall att köpa in begagnande 77B och renovera från Indien som gäller?

Nu citerar jag mig själv men jag skrev till FMV och frågade om just ytterligare Archerpjäser och fick detta svar från ansvarig person:

Citat:
De ärvda haub77B delarna, som vi nu använder, ny tillverkas i så fall och en ny årsmodell av Volvo dumper integreras i konstruktionen.
Citera
2016-03-07, 18:14
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Nu citerar jag mig själv men jag skrev till FMV och frågade om just ytterligare Archerpjäser och fick detta svar från ansvarig person:
"ny tillverkas"

Hen har inte kommit in i FMV p.g.a. modersmålet

........

48? Försvaret har ett avtal på 24 och inte fler. Helgeandsholmen har inte beviljat medel till att köpa de 24 som skulle till Norge.
Citera
2016-03-07, 21:15
Medlem
Ingenting i FM är "nytt", bara gamla saker man tejpar kompletterande utrustning på
Citera
2016-03-07, 22:21
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
48? Försvaret har ett avtal på 24 och inte fler. Helgeandsholmen har inte beviljat medel till att köpa de 24 som skulle till Norge.

Stämmer, dock så har FMV ett avtal på 48. Planen nu är att de extra 24 enheterna ska säljas, men jag har svårt att se att något land skulle nappa.

Bara det inte blir så att de avbeställs mot en skälig summa pengar så som politiker gärna gör, då blir det enbart skattepengar i sjön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in