Citat:
Ah, så du menar att du har tolkningsföreträde i fråga om vad som är barnets bästa? Och ska vi koppla frågan till politiken är såvitt jag kan påminna mig de enda partier som är emot t.ex. homoadoptioner KD och SD. Med den logiken är moderaterna också vänster.
Jag blir lite nyfiken på vilka grunder du hävdar att bandet mellan ett barn och dess föräldrar är "närmast obrytbart"?
När det gäller frågan om barnets bästa har jag ingen aning om dina egna erfarenheter, men jag kan säga så mycket att av de familjer jag känner är det inte det huruvida de består av en eller två föräldrar, eller två föräldrar av samma kön, som är avgörande för om barnen mår bra. Den mest problematiska familj jag känner är ett heterosexuellt par som separerat.
Det är av stor vikt att som jurist förstå komplexiteten i familjerätten. Hur den regleras av tankar om normativititet, vilka förändras när samhällets förändras. Man måste kliva ut ur sin egen bekvämlighetszon och titta på nya företeelser utan sin egen förutfattade mening.
Jag blir lite nyfiken på vilka grunder du hävdar att bandet mellan ett barn och dess föräldrar är "närmast obrytbart"?
När det gäller frågan om barnets bästa har jag ingen aning om dina egna erfarenheter, men jag kan säga så mycket att av de familjer jag känner är det inte det huruvida de består av en eller två föräldrar, eller två föräldrar av samma kön, som är avgörande för om barnen mår bra. Den mest problematiska familj jag känner är ett heterosexuellt par som separerat.
Det är av stor vikt att som jurist förstå komplexiteten i familjerätten. Hur den regleras av tankar om normativititet, vilka förändras när samhällets förändras. Man måste kliva ut ur sin egen bekvämlighetszon och titta på nya företeelser utan sin egen förutfattade mening.
Har man utgångspunkten barnets bästa så bör man ställa sig tveksam till åtminstone insemination av ensamstående och homopar. Här måste man förstå konceptet sannolikhet; det går i det enskilda fallet ofta bra, men utan att jag har all fakta på hand är det rimligt att anta att den andel barn som mår dåligt är högre bortanför kärnfamiljen. Slutsats: det går att kritisera om det är för barnets bästa nämna inseminationer tillåts. Istället verkar perspektivet om allas rätt till barn väga över.
I fråga om adoptioner är läget ett annat. Då är redan ett barn satt till världen, och det är rimligt att anta att en uppväxt med såväl ensamstående svenskar som svenska homopar är bättre än det ställe barnet kommer ifrån. Märk väl att jag fixar att bolla vissa ämnen i huvudet utan att göra mitt resonemang motsägelsefullt; detta till skillnad från den svenska lagstiftaren.
...............................
Ifråga om obrytbara band tycker jag att man i alldeles för hög grad berövar barnen rätten till sina biologiska föräldrar. Alltså; jag motsätter mig också själva utgångspunkten om barnets bästa verkligen är en rimlig utgångspunkt. Istället så är barn principiellt barn till deras biologiska föräldrar - allt annat ska vara extrema undantag.
Beträffande normativitet så är det beklämmande hur lättlästa kvinnor/tjejer på programmet är när det gäller frågor inom barnrätten. Alltid är det primärt den barnabärande kvinnan som ska skyddas. Jag upplever att männen/killarna har en mer pragmatisk och resonerande syn på dessa frågor som såklart är verkligt svåra.
*popcorn*
En jobbar för en känd brottmålsadvokat. En sitter som utredare/jurist på ett departement. En är beredningsjurist på en tingsrätt. En är känd brottmålsadvokat. En är handläggare på Migrationsverket. En började som handläggare på en a-kassa och steg snabbt i graderna där. Flera är handläggare/jurister inom sjukvård/omsorg. Någon är jurist på diverse andra myndigheter.