2017-10-01, 03:12
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Det här skulle jag verkligen skulle vilja veta!
Hur ofta får någon högsta betyg rakt igenom hela juristutbildningen utan att göra en enda blankning eller en enda omtenta?

Högsta betyg rakt igenom inklusive examensarbetet, går det att få ut sån statistik någonstans?
Citera
2017-10-03, 20:25
Medlem
Tillgodoräkning av kurserna från T1 i Örebro när jag byter till SU.

Jag har försökt letat igenom tråden efter liknande inlägg och har väl fått ett hum om vad som gäller, tyvärr svarar studievägledaren på SU att de inte kan lämna några förhandsbesked.

Det låter som att jag inte kan tillgodoräkna mig de kurser jag läst vilket betyder att jag måste "börja om" programmet på SU, är det värt att byta universitet och börja om programmet eller?

Kan jag tillgodoräkna mig någon kurs tror ni?
De kurser jag läser under termin 1 i Örebro är:
Delkurs 1 - Introduktion till materiell rätt och juridisk metod, 10,5 högskolepoäng
Delkurs 2 - Statsrätt, 10,5 högskolepoäng
Delkurs 3 - Tillämpad juridisk metod och teori med fokus på allmän avtalsrätt, 9 högskolepoäng

Kurserna som läses i Stockholm under termin 1 är:
Juridisk introduktionskurs, 10,5 högskolepoäng
Europarätt, 7,5 högskolepoäng
Statsrätt, 12 högskolepoäng

Vad tror ni?
Är det värt att börja om för att studera på SU?
Citera
2017-10-03, 20:38
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimboou91
Tillgodoräkning av kurserna från T1 i Örebro när jag byter till SU.

Jag har försökt letat igenom tråden efter liknande inlägg och har väl fått ett hum om vad som gäller, tyvärr svarar studievägledaren på SU att de inte kan lämna några förhandsbesked.

Det låter som att jag inte kan tillgodoräkna mig de kurser jag läst vilket betyder att jag måste "börja om" programmet på SU, är det värt att byta universitet och börja om programmet eller?

Kan jag tillgodoräkna mig någon kurs tror ni?
De kurser jag läser under termin 1 i Örebro är:
Delkurs 1 - Introduktion till materiell rätt och juridisk metod, 10,5 högskolepoäng
Delkurs 2 - Statsrätt, 10,5 högskolepoäng
Delkurs 3 - Tillämpad juridisk metod och teori med fokus på allmän avtalsrätt, 9 högskolepoäng

Kurserna som läses i Stockholm under termin 1 är:
Juridisk introduktionskurs, 10,5 högskolepoäng
Europarätt, 7,5 högskolepoäng
Statsrätt, 12 högskolepoäng

Hm! Min erfarenhet är att det brukar gå att tillgodoräkna sig oftast - särskilt första terminen, som brukar vara ungefär samma saker. Det verkar väl iofs ovan som om det saknas Europarätt på ÖU och kanske också grundläggande straff och process (som ingår i SU:s JIK).

I vilket fall lär ingen här kunna ge bättre svar än studievägledaren. Tjata lite och be att få prata med eventuell beslutsfattare.

Citat:
Vad tror ni?
Är det värt att börja om för att studera på SU?

Om du absolut måste bo i Stockholm så. Universitetet i sig är nog inte roligare än ÖU, men det är ju subjektivt.

Men jag antar att du ställer frågan utifrån premissen att utbildningen på SU är bättre, har mer status, garanterar bättre jobb osv. Det är en felaktig premiss. Plugga där du trivs.
Citera
2017-10-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Hm! Min erfarenhet är att det brukar gå att tillgodoräkna sig oftast - särskilt första terminen, som brukar vara ungefär samma saker. Det verkar väl iofs ovan som om det saknas Europarätt på ÖU och kanske också grundläggande straff och process (som ingår i SU:s JIK).

I vilket fall lär ingen här kunna ge bättre svar än studievägledaren. Tjata lite och be att få prata med eventuell beslutsfattare.

Om du absolut måste bo i Stockholm så. Universitetet i sig är nog inte roligare än ÖU, men det är ju subjektivt.

Men jag antar att du ställer frågan utifrån premissen att utbildningen på SU är bättre, har mer status, garanterar bättre jobb osv. Det är en felaktig premiss. Plugga där du trivs.

Nja, tyvärr baseras beslutet mer på om familjen skall flytta till Örebro (veckopendlar mellan Sthlm och Örebro) eller om jag skall ta mig tillbaka till Stockholm. Huvudsakliga anledningen till att vara kvar på Öru ligger väl i om jag behöver börja om programmet eller ej, tänkte ligga på studievägledaren lite men hoppades på att någon kanske gjort bytet och kunde ge mig mer information.

Är det värt att börja om programmet? hur mycket är ett halvår egentligen?

Tack för svar!
Citera
2017-10-03, 21:26
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Nja, tyvärr baseras beslutet mer på om familjen skall flytta till Örebro (veckopendlar mellan Sthlm och Örebro) eller om jag skall ta mig tillbaka till Stockholm. Huvudsakliga anledningen till att vara kvar på Öru ligger väl i om jag behöver börja om programmet eller ej, tänkte ligga på studievägledaren lite men hoppades på att någon kanske gjort bytet och kunde ge mig mer information.

Tack för svar!

Aha. Ptja...det är väldigt vanligt att gå ut på tio terminer snarare än nio. Utlandsstudier, extrakurser, sabbatsår osv. Hur jobbigt du tycker det är att bli klar en termin senare vet jag inte. Blir ju extra CSN om du tar det så klart och kanske sex månaders extra åldersnoja?
Citera
2017-10-04, 13:44
Medlem
Celiakis avatar
Citat:

Tack för svar!

Du kan tillgodoräkna dig 50 poäng av 60. Familjerätten tillgodoräknas och statsrätten samt en del av civilrätten. Du kommer få läsa ikapp Civilrätt B, halva Civilrätt C samt Europarätten. Så du hoppar in på termin 3 på SU men får läsa ikapp lite. Så arbetsbelastningen är inte så stor att ta ikapp. Om det är värt det får du själv avgöra. Man får aldrig förhandsbesked utan du får prata med ansvarig studievägledare när du väl sökt till SU och kommit in.
Senast redigerad av Celiaki 2017-10-04 kl. 13:46.
Citera
2017-10-04, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Det är väl den mest exklusiva branschen man kan bli verksam inom beträffande utbildningar som erbjuder nästan uteslutande humaniora och samhällsvetenskap? Jag kan inte komma på något finare, möjligen om man går pol. kand och blir diplomat.

Det finns läskigt många jurstuds som är indoktrinerade med att obegränsad invandring ska råda, eller åtminstone utger sig för att tycka så. På ett sätt kan jag tycka att det är skrämmande att Uppsalastudenter dagligen ser konsekvenser av invandringens härjningar men ändå engagerar sig i studentföreningar som pratar sig varma om invandrares rättigheter utan att nämna några som helst skyldigheter. CV:et ska följa en viss mall så klart enligt dessa typer

Frågan är om det finns några exklusiva utbildningar kvar? Möjligtvis vissa ingenjörs- och arkitektutbildningar. Vårdyrken och i all synnerhet läkaryrket kommer tappa sin glans allt eftersom invandrarna fortsätter strömma in. Mordhoten och kraven från patienternas hela tjocka släkt kommer knappast att avta.

Kära studenter - Vill ni hålla er på den säkra sidan och inte aspirerar på jobb hos UD eller någon internationell organisation med särskild inriktning. Välj inte någon kurs med ordet genus eller annat liknande i programmet. Jag talade i förra veckan med rekryteringsansvarige på en större advokatbyrå och denne sa att de numera sorterar bort aktivistkandidater eftersom de skapar "dålig stämning" och riskerar att ha en felaktig agenda.
Citera
2017-10-04, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Kära studenter - Vill ni hålla er på den säkra sidan och inte aspirerar på jobb hos UD eller någon internationell organisation med särskild inriktning. Välj inte någon kurs med ordet genus eller annat liknande i programmet. Jag talade i förra veckan med rekryteringsansvarige på en större advokatbyrå och denne sa att de numera sorterar bort aktivistkandidater eftersom de skapar "dålig stämning" och riskerar att ha en felaktig agenda.
Varför skulle UD anställa aktivister? Vill inte de ha neutrala diplomater till förfogande?
Citera
2017-10-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Aha. Ptja...det är väldigt vanligt att gå ut på tio terminer snarare än nio. Utlandsstudier, extrakurser, sabbatsår osv. Hur jobbigt du tycker det är att bli klar en termin senare vet jag inte. Blir ju extra CSN om du tar det så klart och kanske sex månaders extra åldersnoja?

Uppskattar verkligen svaret, det som varit mest påverkande och på något sätt ändå fått vågskålen att luta mot Örebro har varit det extra halvåret. Med din kommentar låter det relativt banalt med ett extra halvår.

Åldersnojan får ta sig någonstans och CSN klarar jag av!

Får hoppas på att bli antagen i Stockholm. Danke!
Citera
2017-10-04, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celiaki
Du kan tillgodoräkna dig 50 poäng av 60. Familjerätten tillgodoräknas och statsrätten samt en del av civilrätten. Du kommer få läsa ikapp Civilrätt B, halva Civilrätt C samt Europarätten. Så du hoppar in på termin 3 på SU men får läsa ikapp lite. Så arbetsbelastningen är inte så stor att ta ikapp. Om det är värt det får du själv avgöra. Man får aldrig förhandsbesked utan du får prata med ansvarig studievägledare när du väl sökt till SU och kommit in.

Antar att du pratar om 2 terminers tillgodoräknande, 50 av 60 poäng är bra mycket mer än vad jag antagit, det betyder att det egentligen från termin 1 måste vara EU-rätten jag saknar?
Citera
2017-10-04, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Framförallt visar det på märkliga prioriteringar att aktivt välja att läsa något genusinriktat, oavsett om teorierna som lärs ut är rätt eller fel. Lite mer informellt så vet också de flesta att de personer som väljer att läsa om genusteorier typiskt sett inte direkt är de första som kavlar upp ärmarna när det börjar bli högt tryck på byrån.
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Varför skulle UD anställa aktivister? Vill inte de ha neutrala diplomater till förfogande?
För det visar att man tycker "rätt". Du kan väl inte ha missat att det är helt rätt i tiden att vara för genusfrågor/feminism?
Senast redigerad av revamp 2017-10-04 kl. 22:06.
Citera
2017-10-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandskan
Någon som vet om det är lättare att få jobb på de mer kända humanjuridiska byråerna än "flashiga" affärsjuridiska byråer?

JackSm1th, vet du om dina vänner med mestadels B fick jobb direkt efter examen, eller jobbade de med annat juridiskt arbete innan de fick anställning på en advokatbyrå?
Har du tillräckliga betyg för att sitta ting? Det är en enkel väg till humanjuridisk byrå. Om inte, skulle du kunna få en tingsplats med ett halvårs arbetslivserfarenhet? I så fall kan du sätta dig på vilken myndighet som helst i ett halvår, sen ting och därefter får du garanterat jobb på humanjuridisk byrå.

Om ovanstående inte är möjligt kan du satsa på en mindre ort för att skaffa erfarenhet och eventuellt få lite advokatkurser på köpet. Sen är du hemma även den vägen.

Lägre betyg kräver generellt lite större uppoffringar när det gäller första jobbet. Om humanjuridik är målet så finns alltid möjligheten att nå dit på nåt sätt.
Senast redigerad av revamp 2017-10-04 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in