Citat:
Ursprungligen postat av
Jimboou91
Tillgodoräkning av kurserna från T1 i Örebro när jag byter till SU.
Jag har försökt letat igenom tråden efter liknande inlägg och har väl fått ett hum om vad som gäller, tyvärr svarar studievägledaren på SU att de inte kan lämna några förhandsbesked.
Det låter som att jag inte kan tillgodoräkna mig de kurser jag läst vilket betyder att jag måste "börja om" programmet på SU, är det värt att byta universitet och börja om programmet eller?
Kan jag tillgodoräkna mig någon kurs tror ni?
De kurser jag läser under termin 1 i Örebro är:
Delkurs 1 - Introduktion till materiell rätt och juridisk metod, 10,5 högskolepoäng
Delkurs 2 - Statsrätt, 10,5 högskolepoäng
Delkurs 3 - Tillämpad juridisk metod och teori med fokus på allmän avtalsrätt, 9 högskolepoäng
Kurserna som läses i Stockholm under termin 1 är:
Juridisk introduktionskurs, 10,5 högskolepoäng
Europarätt, 7,5 högskolepoäng
Statsrätt, 12 högskolepoäng
Hm! Min erfarenhet är att det brukar gå att tillgodoräkna sig oftast - särskilt första terminen, som brukar vara ungefär samma saker. Det verkar väl iofs ovan som om det saknas Europarätt på ÖU och kanske också grundläggande straff och process (som ingår i SU:s JIK).
I vilket fall lär ingen här kunna ge bättre svar än studievägledaren. Tjata lite och be att få prata med eventuell beslutsfattare.
Citat:
Vad tror ni?
Är det värt att börja om för att studera på SU?
Om du absolut måste bo i Stockholm så. Universitetet i sig är nog inte roligare än ÖU, men det är ju subjektivt.
Men jag antar att du ställer frågan utifrån premissen att utbildningen på SU är bättre, har mer status, garanterar bättre jobb osv. Det är en felaktig premiss. Plugga där du trivs.