2017-09-27, 03:10
Medlem
Merwinnas avatar
Tysken skriver, angående att Nautilus dök upp till ytan i mörkret och M påstår att den lutade i för-akter-planet, att båten troligen saknade vattenpass och att M bara använde periskopet (eller videoskopet) för att se om han låg vågrätt innan han öppnade luckan. Och genom det (videoskopet) kunde han knappast se något på natten, när det var mörkt... Tysken skriver att själv kollar han först grovvattenpasset, sedan finvattenpasset och slutligen i periskopet. Man vet inte om man ska skratta eller gråta, faktiskt... Det kanske var lika bra att N. försvann från Köpenhamns vatten?

Edit: Tysken skriver även att han uppskattar risken att något ska gå fel - alltså att ubåten ska komma upp till ytan med antingen fören eller aktern högre - när man uppstiger under dom omständigheterna till 30-40 procent. Så då kan den biten som M påstått stämma.
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-27 kl. 03:19.
Citera
2017-09-27, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"Tysken" skriver klokt och bra inatt. Precis så här tror jag också.

Das Boot war weder für eine Nachtfahrt noch für eine Alleinfahrt ausgerüstet. Und schon gar nicht für eine Nacht- Alleinfahrt. Seine Crew hat recht klar gesagt das er der einzige war, der überhaupt das Boot im Alleingang beherrschte.
Ich wäre im Leben nicht auf die Idee gekommen mit diesen nicht automatisierten 40 Tonner Nachts alleine zu fahren.
Und ich mache das als Hobby schon 30 Jahre und auf sehr unterschiedlichen Ubooten.
Lass irgendwo ein einziges Problem auftauchen - dann hat er keine Zeit um sich um seinen Gast zu kümmern.
Egal was der /die gerade mit der Luke oder dem Hauptgetriebe anstellt. Oder auch umgekehrt..
Das war Fahrlässig und das wußte er höchstwahrscheinlich auch. Also eine Tote an Bord, Fahrlässigkeit auf alle Fälle auch gegeben. Und dann setzt ein halblogischen Denken ein - welch Optionen habe ich noch..
Wenn er sie dann nicht mehr als Mensch angesehen hat - sondern als schnell zu lösendes Problem..
Er war/ist Problemlöser.

Einige Leute kritisieren hier, das wir uns zu sehr auf die technischen Umstände und Umgebungsvariablen konzentrieren.
Aber das muss man nun mal tun, wenn man im Ausschlußverfahren arbeiten will. Und bei so wenig Fakten muss man nun mal im Ausschlußverfahren arbeiten.

Warum hat er keine 2te Crew mitgenommen?
Warum hat sie niemanden (Freund, Freundin, Kameramann) mitgenommen?
Warum fährt er in die Dämmerung ohne nautische Ausrüstung?
Warum ?
Usw."

Min översättning:

"Båten var inte utrustad för ensamfärd eller för nattfärd, och i synnerhet inte för natt-ensamfärd. Dess besättning har gjort helt klart, att han var den ende som överhuvudtaget klarade av att köra den ensam.
Jag skulle aldrig i livet komma på idén att åka ut ensam med denna 40-tonnare på natten. Och då har jag ändå framfört ubåtar av väldigt olika typer i 30 år, som en hobby.
Skulle det bara uppstå ett enda problem någonstans, så har han ingen tid att se efter sin gäst. Oavsett vad han eller hon tar sig för med luckan eller spakarna. Eller tvärtom...
Detta var oaktsamt, och det visste han också med största sannolikhet. Alltså, en död ombord - åtminstone oaktsamhet /vållande/ skulle han få för. Och då sätter en halvlogisk tanke in: "vilka valmöjligheter återstår mig?"
Om han då inte längre såg henne som en människa utan som ett problem som snabbt måste lösas...
Han var/är dock en problemlösare.

Vissa kritiserar här att vi koncentrerar oss för mycket på tekniska omständigheter och omgivningsvariabler, men det måste man ju om man ska kunna arbeta med uteslutningsmetoden. Och med så lite fakta måste man nu en gång arbeta med uteslutningsmetoden.

Varför tog han inte med en andre besättningsman?
Varför tog hon inte med någon (pojkvän, väninna, fotograf)?
Varför for han ut i skymningen utan nautisk utrustning?
Varför?
O.s.v.."

Madsen skulle alltså utsätta sig själv för dödsfara för att undanröja ett "problem" hela natten och ända fram till räddningen. Att han kämpade som en gnu,dödstrött med att röja undan bevis,spår och städa som en galning från ca 01.00 (gissar här att han var tillbaka i Köge-bukten då) till kl ca 10.50.
I nästan 11 timmar utsätter han sig själv för dödlig livsfara. Och vad var anledningen till detta då?
Typ-Jag tar hellre kål på mig själv eller förstör hela mitt framtida liv för den lilla,lilla vinsten av att slippa bli åtalad för olycka= villkorligt,böter. Eller vållande=villkorligt,skadestånd eller ett ganska kort fängelsestraff. Och jag känner ju inte KW:s pojkvän som förtvivlat väntar på henne. Och jag känner ju inte hennes mor och far. Åt helvete med dem!
Merwinna det här är Tyskens första förklaring, första veckan när ingen visste att KW blivit styckad. Tror du Tysken har ändrat åsikt kanske sedan dess? Som jag minns det så var det första veckan.
Du får vara snäll och publicera datum på intervjun med Tysken. Sitt inte och klipp & klistra info.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-09-27 kl. 03:16.
Citera
2017-09-27, 03:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Madsen skulle alltså utsätta sig själv för dödsfara för att undanröja ett "problem" hela natten och ända fram till räddningen. Att han kämpade som en gnu,dödstrött med att röja undan bevis,spår och städa som en galning från ca 01.00 (gissar här att han var tillbaka i Köge-bukten då) till kl ca 10.50.
I nästan 11 timmar utsätter han sig själv för dödlig livsfara. Och vad var anledningen till detta då?
Typ-Jag tar hellre kål på mig själv eller förstör hela mitt framtida liv för den lilla,lilla vinsten av att slippa bli åtalad för olycka= villkorligt,böter. Eller vållande=villkorligt,skadestånd eller ett ganska kort fängelsestraff. Och jag känner ju inte KW:s pojkvän som förtvivlat väntar på henne. Och jag känner ju inte hennes mor och far. Åt helvete med dem!
Merwinna det här är Tyskens första förklaring, första veckan när ingen visste att KW blivit styckad. Tror du Tysken har ändrat åsikt kanske sedan dess? Som jag minns det så var det första veckan.
Du får vara snäll och publicera datum på intervjun med Tysken. Sitt inte och klipp & klistra info.

Nåja, det var inte mörkt hela den tiden. Och nere på botten i någon av sina trygga hålor var han ju säker mot allt. Och han var/är en risktagare - vi pratar alltså om en man som siktar på att bli den förste astronauten som skickas upp i rymden i en egenbyggd raket! Och mycket stod på spel. Du förstår inte det tror jag, du utgår ifrån dig själv och ditt eget liv där ett indraget körkort och tre månader i fängelset (förmodligen villkorligt i Sverige dessutom) inte skulle spela någon större roll för ditt fortsatta liv. Fast i verkligheten skulle du nog finna även dom tänkbara följderna väldigt hotande och skrämmande, när du väl stod där med den där döda cyklisten vid fötterna som vi pratade om igår natt.

Jag skrev ju "i natt". Klockan 23:56 närmare bestämt. Tysken vet mycket väl att K blev styckad, det har han redan diskuterat i detalj i den tråden. Du har länken till alla tyskens inlägg här i tidsföljd, det nyaste överst:

https://www.allmystery.de/fcgi/?m=mposts&user=183874
Citera
2017-09-27, 03:28
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Etter hva jeg har lest så var den snittet opp og perforert
Ja det blir knepigt för PM att bortförklara detta helt klart. Har snuten honom för styckningen också, förutom "sjöbegravning", så lär det bli livstid. Alla PMs historier kommer att skrivas av som ren mytomani från en tokstolle (psykos, olycka, sjöbegravning etc) och då återstår åklagarens linje för mord.
Citera
2017-09-27, 03:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Undrar av vem ???😲
Peter "sjöbegravningsentreprenören" Madsen. PM har skapat en helt ny genre i begravningsbranschen helt klart.
Citera
2017-09-27, 03:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
PM får sikkert beundrerbrev i fengselet nå, det finnes faktisk kvinner som tiltrekkes av styckmordere.
Diagnosen heter Hybristophilia og det handler om sexuell tiltrekning, fenomenet kalles også Bonnie and Clyde syndromet.
Jag tror inte att denna tokstollen kommer att få så mycket beundrarpost faktiskt. Det brukar väl mer vara psykopater som får det och PM är ju mer av en pajas. Han får nog nöja sig med Dennis King skulle jag tro. PMs fru kan ju inte vara helt frisk i skallen heller men hon lär ju ha dragit redan väl?! Nu om nånsin har hon ju chansen att ta tag i sitt liv.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-27 kl. 03:41.
Citera
2017-09-27, 03:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror faktiskt inte att denna tokstollen kommer att få så mycket beundrarpost faktiskt. Det brukar väl mer vara psykopater som får det och PM är ju mer av en pajas. Han får nog nöja sig med Dennis King skulle jag tro. PMs fru kan ju inte vara helt frisk i skallen heller men hon lär ju ha dragit redan väl?! Nu om nånsin har hon ju chansen att ta tag i sitt liv.

Men varför säger du så? Frun hälsar regelbundet på honom i fängelset. Och hon var engagerad i raketerna, hon hade gått pyroteknikkurs för att kunna hjälpa till med avfyrningen.
Citera
2017-09-27, 03:40
Medlem
Citat:
Nåja, det var inte mörkt hela den tiden. Och nere på botten i någon av sina trygga hålor var han ju säker mot allt. Och han var/är en risktagare - vi pratar alltså om en man som siktar på att bli den förste astronauten som skickas upp i rymden i en egenbyggd raket! Och mycket stod på spel. Du förstår inte det tror jag, du utgår ifrån dig själv och ditt eget liv där ett indraget körkort och tre månader i fängelset inte skulle spela någon större roll för ditt fortsatta liv. Fast i verkligheten skulle du nog finna även dom tänkbara följderna väldigt hotande och skrämmande, när du väl stod där med den där döda cyklisten vid fötterna som vi pratade om igår natt.

Jag skrev ju "i natt". Klockan 23:56 närmare bestämt. Tysken vet mycket väl att K blev styckad, det har han redan diskuterat i detalj i den tråden. Du har länken till alla tyskens inlägg här i tidsföljd, det nyaste överst:

https://www.allmystery.de/fcgi/?m=mposts&user=183874
Jag förstår inte tyska. Men jag känner igen det mesta i texten här ordagrant från en intervju
med en vän till PM. Det var innan någon visste att KW var styckad.
Har han inte kommit på något annat "KLOKT" sedan dess.
Än att han ältar om nästan ordagrant vad han sa för två månader sedan? Det verkar ju helt fnoskigt. Har du kollat bakgrundsinfo på Tysken. Vad är hans fullständiga namn. Hans adress osv Han kanske bor på rättspsyk och har hakat upp sig som en gammal skiva. Ko-ko
PS. Tycker du att Madsens handlande var klokt och genomtänkt? Nu får han troligtvis livstid i fängelse men mer troligt rättspsyk. Du fattar väl att PM satsade A. Allt på ett kort för att slippa undan ett livstidsstraff. B. Eller ta livet av sig. C. Eller chansa, åka dit och få (troligtvis) livstid. "Problemlösaren" hade bara tre alternativ. Han tänkte nog först B. Sedan valde han A. Men det bidde C.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-09-27 kl. 04:02.
Citera
2017-09-27, 03:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag förstår inte tyska. Men jag känner igen det mesta i texten här ordagrant från en intervju
med en vän till PM. Det var innan någon visste att KW var styckad.
Har han inte kommit på något annat "KLOKT" sedan dess.
Än att han ältar om nästan ordagrant vad han sa för två månader sedan? Det verkar ju helt fnoskigt. Har du kollat bakgrundsinfo på Tysken. Vad är hans fullständiga namn. Hans adress osv Han kanske bor på rättspsyk och har hakat upp sig som en gammal skiva. Ko-ko

Tysken (jag vill inte skriva ut namnet för då blir det sökbart hit, men namnet finns i en länk som jag la ut bara igår till ett blogginlägg av M) är inte den vännen som du menar. S. (tysken) har inte intervjuats i media vad jag vet.

Tuggar om samma gör väl vi också? Man kan inte annat innan man får mer information.

Under tiden tyckte jag att det här som tysken skrev i förrgår var tänkvärt också. Han svarar en (kvinna förstås) som säger att sannolikheten är noll för att K. skulle ha åkt iväg med M. för att ha sex, och nästan noll för att M. skulle ha åkt iväg med K. för att ha sex:

"Mary: Wenn sein Wahrscheinlichkeit immer Null wäre und Ihre auch wären wir schon lange ausgestorben."

"Om hans sannolikhet var noll och hennes också, så skulle vi sedan länge vara utöda".

Och sedan berättar han det här, angående att Kims pojkvän väntade i hamnen:

"Ich kenne einen Tauchlehrer das hat das Mädel Unterwasser zur beidseitigen Freude vernascht
während oben im Boot Ihr Freund wartete.
Und da war kein Bett und es war nass.. Aber immerhin warm. 0,9% gibt es nicht mal im Kloster."

"Jag känner en dyklärare som satte på en flicka under vatten till bådas glädje, medan hennes pojkvän väntade uppe i båten. Och där fanns det inte ens en bädd och det var blött... men åtminstone varmt. 0,9 procents sannolikhet finns det inte ens i kloster"
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-27 kl. 04:35.
Citera
2017-09-27, 04:16
Medlem
Citat:
Tysken (jag vill inte skriva ut namnet för då blir det sökbart hit, men namnet finns i en länk som jag la ut bara igår till ett blogginlägg av M) är inte den vännen som du menar. S. (tysken) har inte intervjuats i media vad jag vet.

Tuggar om samma gör väl vi också? Man kan inte annat innan man får mer information.

Under tiden tyckte jag att det här som tysken skrev i förrgår var tänkvärt också. Han svarar en (kvinna förstås) som säger att sannolikheten är noll för att K. skulle ha åkt iväg med M. för att ha sex, och nästan noll för att M. skulle ha åkt iväg med K. för att ha sex:

"Mary: Wenn sein Wahrscheinlichkeit immer Null wäre und Ihre auch wären wir schon lange ausgestorben."

"Om hans sannolikhet var noll och hennes också, så skulle vi sedan länge vara utöda".

Och sedan berättar han det här, angående att Kims pojkvän väntade i hamnen:

"Ich kenne einen Tauchlehrer das hat das Mädel Unterwasser zur beidseitigen Freude vernascht
während oben im Boot Ihr Freund wartete.
Und da war kein Bett und es war nass.. Aber immerhin warm. 0,9% gibt es nicht mal im Kloster."

"Jag känner en dyklärare som som satte på en flicka under vatten till bådas glädje, medan hennes pojkvän väntade uppe i båten. Och då fanns det inte ens en bädd och det var blött... men åtminstone varmt. 0,9 procents sannolikhet finns det inte ens i kloster"

Merwinna. Jag känner igen texten. Men antingen har du översatt fel eller så har han ökat på.
-Om han då inte längre såg henne som en människa utan som ett problem som snabbt måste lösas...
Så sa han inte då. Utan mer att PM kanske drabbats av panik .Men han är ju en problemlösare.osv

Hur som helst var det inget nytt för mig. Intervjun stod i en dansk tidning tror jag.
Kan du inte snällt länka hans personuppgifter till mig? Så att man kan kolla upp den här knäppgöken.
Sedan tog han inte med henne på en nattfärd. Utan en kvällstur i sommarkvällen 10 Augusti. De skulle vara tillbaka senast kl 10.00 och då var det fortfarande skymning. Du kan ju inte använda denna tråden och pytsa ut blogginlägg från en person som vi inte ens vet vem det är. Troligtvis tillhör han Madsens bekantskapskrets, typ någon som Deidre King. Kanske att han är lika tokkär i PM som du själv är.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-09-27 kl. 04:38.
Citera
2017-09-27, 04:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Merwinna. Jag känner igen texten. Men antingen har du översatt fel eller så har han ökat på.
-Om han då inte längre såg henne som en människa utan som ett problem som snabbt måste lösas...
Så sa han inte då. Utan mer att PM kanske drabbats av panik .Men han är ju en problemlösare.osv

Hur som helst var det inget nytt för mig. Intervjun stod i en dansk tidning tror jag.
Kan du inte snällt länka hans personuppgifter till mig? Så att man kan kolla upp den här knäppgöken.

Det mesta om och av honom är på tyska, men här har du lite på språk du förstår:

http://www.vulcaniasubmarine.com/CARSTEN%20SGT.htm

http://www.ageekyworld.com/euronaut-is-a-homemade-submarine/

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/blagul-ubat

Här är Madsens blogginlägg om honom:

https://ing.dk/blog/koebenhavnerskolen-tysk-ingenioer-diciplin-177348
Citera
2017-09-27, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
Jo den togs lite tidigare, närmare bestämt 2008/08/13, 20:07:36...

Tack. Förstod nästan det. Nu är det 2017, och den pojkaktiga kalufsen står snarast rakt upp i toviga tester och ögonen glittrar inte längre.

Det är snarast en paranoid galning uppäten inifrån av hat och hämnd, som vi beskådar. Som helt hänsynslöst mördat en ung kvinna, styckat henne i bitar, bestyckat delarna med tunga delar för att dom skulle sjunka till botten. Eller var det medvetet att en torson skulle dyka upp? Annars, hade mediabevakning och strålkastarljus snabbt slocknat.

Kim Wall hade en fruktansvärd otur att råka vara på fel plats vid fel tidpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in