2017-09-26, 23:52
Medlem
Det var väl ingen som tvingade honom att ge sig ut med båten eller ??? Var han så dåligt ekonomiskt på det borde han kanske syssla med något annat!!
Citera
2017-09-26, 23:53
Medlem
Här tigger Rymdlaboratoriet pengar till diesel till Nautilus (på M:s blogg några dagar före Kims och Peters utfärd). Så nog sjutton måste det upplevas irriterat om någon ljuger till sig en tur som kostar mycket bränsle, med falska förespeglingar om att artikeln redan är såld...

At noen ikke har 25 kr til 3 liter diesel er vel en god grunn for å drepe?
Citera
2017-09-26, 23:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nej! Självklart kan det inte vara så!
Man kan skicka efter förundersökningsprotokoll från brott.(Det har sagts att det inte går i detta fall).
Men jag inbillar mig att de går att sekretess belägga vissa känsliga uppgifter.
Och för att kunna läsa sådana dokument får man nog vara behörig på något sätt.
Hänsynen om anhöriga samt offer måste ju alltid vara större än folks skvallerbehov.

Men jag är inte jurist så jag vet inte.

Fast det GÅR ju inte om det är just skadorna på kroppen som bevisar att en våldtäkt eller ett dråp har skett. Då kan man ju inte mörka just dom uppgifterna i domen.
Citera
2017-09-26, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
rederik Just 1 måned siden
Din hjælp til raketterne
Du kan være med til at hjælpe Raketmadsen med opsendelserne. Helt konkret.
Og alle kan være med. 3 liter diesel til Nautilus koster 25 kr.
Send via MobilePay: 60 789 989

Alle beløb er velkomne og modtages med tak.

Du kan også donere her:
https://rmsg.dk/donationer

Tak for din opbakning.

Frederik Just
Formand for RMSG

9 13

Här tigger Rymdlaboratoriet pengar till diesel till Nautilus (på M:s blogg några dagar före Kims och Peters utfärd). Så nog sjutton måste det upplevas irriterat om någon ljuger till sig en tur som kostar mycket bränsle, med falska förespeglingar om att artikeln redan är såld...

I Sverige är det i alla fall så. Det handlar om rättssäkerhet: alla medborgare ska kunna granska domar och rättegångsprotokoll, för att se att det har gått riktigt till. Det kan man ju tycka vad man vill om, men jag tycker ändå att motsatsen vore värre. Att oskyldiga skulle kunna dömas i summariska rättegångar bakom lyckta dörrar och kanske sitta i fängelse i 25 år. Eller tvärtom: att rika och mäktiga män skulle behandlas med silkesvantar.

Det har skett en stor förändring avseende det via att man använder sekretess i allt större utsträckning speciellt vad gäller obduktionsprotokoll. Det som har direkt har betydelse för fallet är upp till åklagaren och försvararen att påtala, kan också ske under viss sekretess avseende vissa delar.

Sekretessen finns dock inte för parterna i målet och de som skall döma fallet och påföljden.

Det som är av offentlighetens intresse är det som påverkar målet, vilket framförs offentligt under rättegången.
Citera
2017-09-27, 00:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy

At noen ikke har 25 kr til 3 liter diesel er vel en god grunn for å drepe?

Nu vet jag inte hur många liter som krävdes för den turen som M planerade med K (vi vet inte exakt hur långt de planerade att åka heller), men jag gissar på att det kostade några hundra kr i alla fall. Cellplast m.fl. vet mer exakt. Självklart inte en orsak för att mörda någon, men om vi lyssnar på GW så tror han att alltihopa började med ett bråk, och att det sedan eskalerade tills hon låg död vid hans fötter. Och bråket kan mycket väl ha handlat om just detta, att hon lurade till sig turen och flera timmar av hans tid när han redan var så pressad.
Citera
2017-09-27, 00:03
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte hur många liter som krävdes för den turen som M planerade med K (vi vet inte exakt hur långt de planerade att åka heller), men jag gissar på att det kostade några hundra kr i alla fall. Cellplast m.fl. vet mer exakt. Självklart inte en orsak för att mörda någon, men om vi lyssnar på GW så tror han att alltihopa började med ett bråk, och att det sedan eskalerade tills hon låg död vid hans fötter. Och bråket kan mycket väl ha handlat om just detta, att hon lurade till sig turen och flera timmar av hans tid när han redan var så pressad.

Ja dieselpenger var satans bra drapsmotiv.
Citera
2017-09-27, 00:04
Medlem
Citat:
Fast det GÅR ju inte om det är just skadorna på kroppen som bevisar att en våldtäkt eller ett dråp har skett. Då kan man ju inte mörka just dom uppgifterna i domen.

Det kommer man inte heller att göra. Varför skulle åklagaren och advokaten göra det?
Citera
2017-09-27, 00:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det har skett en stor förändring avseende det via att man använder sekretess i allt större utsträckning speciellt vad gäller obduktionsprotokoll. Det som har direkt har betydelse för fallet är upp till åklagaren och försvararen att påtala, kan också ske under viss sekretess avseende vissa delar.

Sekretessen finns dock inte för parterna i målet och de som skall döma fallet och påföljden.

Det som är av offentlighetens intresse är det som påverkar målet, vilket framförs offentligt under rättegången.

Jaså? Obduktionsprotokollet på Lottas kropp (hon som blev mördad av Martin Jonsson) finns i alla fall i sin helhet att hämta hem fortfarande. Och det var inte många månader sedan den rättegången. Foton fanns dock ej, det togs bort efter att bilderna på Max och Saga kom ut på nätet.
Citera
2017-09-27, 00:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det kommer man inte heller att göra. Varför skulle åklagaren och advokaten göra det?

Nej naturligtvis inte. Det var Otto som trodde det.
Citera
2017-09-27, 00:07
Medlem
Citat:
rederik Just 1 måned siden
Din hjælp til raketterne
Du kan være med til at hjælpe Raketmadsen med opsendelserne. Helt konkret.
Og alle kan være med. 3 liter diesel til Nautilus koster 25 kr.
Send via MobilePay: 60 789 989

Alle beløb er velkomne og modtages med tak.

Du kan også donere her:
https://rmsg.dk/donationer

Tak for din opbakning.

Frederik Just
Formand for RMSG

9 13

I Sverige är det i alla fall så. Det handlar om rättssäkerhet: alla medborgare ska kunna granska domar och rättegångsprotokoll, för att se att det har gått riktigt till. Det kan man ju tycka vad man vill om, men jag tycker ändå att motsatsen vore värre. Att oskyldiga skulle kunna dömas i summariska rättegångar bakom lyckta dörrar och kanske sitta i fängelse i 25 år. Eller tvärtom: att rika och mäktiga män skulle behandlas med silkesvantar.

Vi talade väl om för offret kränkande uppgifter. Du får nog ta reda på vad en summarisk rättegång är för något först. Även om vissa delar tas bakom lyckta dörrar så finns ju både försvarsadvokat samt jury och reportrar med. Jag pratade om Sverige eftersom jag inte vet hur det går till i D. Men det är ju säkerligen ungefärligt. Två rättssäkra stater båda två.
Citera
2017-09-27, 00:08
Medlem
Citat:
Nej naturligtvis inte. Det var Otto som trodde det.

Vad trodde jag?
Citera
2017-09-27, 00:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Vad trodde jag?

Att kränkande uppgifter från obduktionsprotokollet skulle mörkas av hänsyn till de anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Många av oss tror jag blir lika illamående av att läsa dina inlägg.! Hur man kan skriva så illa om en som blivit styckmördad som du gör härinne hela tiden är för mig helt obegripligt. En kvinna du säkert aldrig träffat ,ännu mindre pratat med men som du trots detta har så mkt åsikter om .Sedan upphöjer du kräket PM till skyarna som du säkert heller aldrig träffat är ännu mer obegripligt. Vi pratar om en människa som styckat en annan människa ! Det är ju iaf ställt utom alla tvivel.Vad är du för ett monster till människa ??

Nu ger ju Flashback möjlighet till ocensurerade diskussioner om både misstänkta och brottsoffer. Det jag har skrivit om K är mycket milt gentemot annat som stått i trådar på "Aktuella brott och kriminalfall". Du kanske inte ska läsa här om du inte tål det? Det finns andra forum här, du kan diskutera barn o familj, böcker, film, hantverk eller något annat som inte upprör dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in