Citat:
Hon förklarade själv varför hon inte anmälde i TV4
https://www.youtube.com/watch?v=QLgOHOjBpX8
Du förstår nog inte kvinnor så bra. De flesta kvinnor kämpar inte emot när en 2 meter lång bjässe håller ens hals och trycker in ett finger.
https://www.youtube.com/watch?v=QLgOHOjBpX8
Du förstår nog inte kvinnor så bra. De flesta kvinnor kämpar inte emot när en 2 meter lång bjässe håller ens hals och trycker in ett finger.
Ska kanske kolla. Men egentligen inte så intresserad. Om hon har en förklaring för varför hon inte försökte stoppa, och den förklaringen är rimlig. Jag då har hon ju en rimlig berättelse. Då har hennes ord ett högre bevisvärde.
Jag har aldrig påstått att ett brottsoffer måste agera på ett specifikt sätt. Ibland kan ju passivitet snarare höja trovärdigheten eftersom det framstår som det rimligaste sättet att bete sig på.
Det handlar alltså inte om "inget motstånd - inte trovärdig" utan ett beteende framstår som trovärdigt utifrån en specifik historia.
Om en 10-åring fortsätter träffa sin pappa efter han har pillat på henne så är det fullt begripligt. Om en vuxen kvinna går på date med okänd man hon träffat på internet, blir väldtagen men därefter åker på en andra date. Då är det rimligt att fråga varför. Kanske finns det en förklaring även till det. Men det är ett avvikande beteende och därför måste man kunna be om den förklaringen.
Jag har alltså aldrig sagt att brottsoffer måste reagera på särskilt sätt. Men vänder mig mot den här uppfattningen att det skulle vara okänslig att ställa frågan också vid påstådd våldtäkt "varför gjorde du så, när det verkar roligare att göra så".
Då utbrister alla feminister "DET FINNS INGEN MALL FÖR HUR MAN SKA VARA EFTER EN VÅLDTÄKT".
Men jo, till viss del. Även ett väldtäktsoffer har orsaker till sitt agerande. Och om det framstår som konstigt så måste självklart trovärdigheten bedömas därefter.
Vad gäller Hanna Wigh så tycker jag fortfarande att även kvinnors normala beteende efter att ha blivit väldtagna av någon som skulle vara potentilll mördare som tar strypgrepp, tillkallar hjälp efteråt och uppsöker polis.
Hanna Wigh har inte gjort det och jag har inte hört någon förklaring varför. Det betyder inte att hon ljuger. Men det påverkar trovärdigheten. I mänga fall kan man tänka att det troligen är sant helt enkelt eftersom det inte finns orsak att ljuga. Men när det finns det, så påverkar det naturligtvis också.
På samma sätt som argumentet "ingen orsak att ljuga" kan användas för att motivera en högre värdering av en berättelse, måste "orsak att ljuga" kunna användas som argument som talar i motsatt riktning.
Annars får vi ju den märkliga situationen att man bara får ta fasta på sådant som styrker målsägarnas påstående. Den misstänkta kam då bara anses skyldig eller jätteskyldig.