2017-09-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Tycker personligen Garant's mjölk smakar konstigt.

Här kommer Garantmjölken från "SE 1071 EG" alltså Falköpings mejeri. Samma gäller för LIDL. Jag tror att även Coop är samma. Jag köpte mjölk på Netto en gång, den kom från Skånemejerier.
ICA däremot envisas med Arla, även deras "egna" mjölk kommer därifrån.
Citera
2017-09-24, 22:21
Medlem
volvo 240s avatar
Kan varmt rekomendera deeras potatis samt rotfruktsgratänger. Betydligt godare än Peka som säljs på ICA mfl.
Citera
2017-09-25, 00:09
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Kan varmt rekomendera deeras potatis samt rotfruktsgratänger. Betydligt godare än Peka som säljs på ICA mfl.

Jäklar. Första gången nån lyfter fram potatis. Men dom kan verkligen smaka olika. Vad är det med denna potatis då??
Citera
2017-09-25, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jäklar. Första gången nån lyfter fram potatis. Men dom kan verkligen smaka olika. Vad är det med denna potatis då??

Jag tror det fattas ett bindestreck i texten...

"potatis- samt rotfruktsgratänger."
Citera
2017-09-25, 11:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Här kommer Garantmjölken från "SE 1071 EG" alltså Falköpings mejeri. Samma gäller för LIDL. Jag tror att även Coop är samma. Jag köpte mjölk på Netto en gång, den kom från Skånemejerier.
ICA däremot envisas med Arla, även deras "egna" mjölk kommer därifrån.

Lild mjölken här kommer från Kalhäll (1029).

Har köpt Garant mjölk flera gånger då Lidl har varit stängt med Hemköp haft öppet och har alltid tyckt den smakar konstigt.
Kanske är den hårdare pastöriserad?
Citera
2017-09-25, 11:56
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Lild mjölken här kommer från Kalhäll (1029).

Har köpt Garant mjölk flera gånger då Lidl har varit stängt med Hemköp haft öppet och har alltid tyckt den smakar konstigt.

De har nån variant som tydligen ska hålla lite längre, det är kanske den du smakat. Själv har jag aldrig märkt någon skillnad på olika mjölkar. (Förutom utomlands när de bara har UHT-mjölk)
Citera
2017-09-25, 12:09
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Lild mjölken här kommer från Kalhäll (1029). Har köpt Garant mjölk flera gånger då Lidl har varit stängt med Hemköp haft öppet och har alltid tyckt den smakar konstigt.
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
De har nån variant som tydligen ska hålla lite längre, det är kanske den du smakat. Själv har jag aldrig märkt någon skillnad på olika mjölkar. (Förutom utomlands när de bara har UHT-mjölk)

Garant har flera olika sorters mjölk, bortsett från de vanliga 'lätt/mellan/stark' -varianterna även innefattar 'längre hållbarhet', laktosfri, samt något de kallar 'mjölkdryck' (utan att berätta vad det är). samtliga paket är förvillande lika.
Lidl har också en sådan där 'öppnad förpackning klarar 6 månader i solsken'-mjölk, som har en ganska distinkt metallsmak, men denna förvaras inte i mejerikylarna utan bredvid.
Citera
2017-09-25, 12:18
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61

Jag tror det fattas ett bindestreck i texten...

"potatis- samt rotfruktsgratänger."

Nästan synd. Trodde vi hade en riktig finsmakare här. Men säg något om gratängerna. Brukar inte köpa sånt.
Citera
2017-09-26, 09:03
Medlem
Ferdinand-Piechs avatar
[quote=Ferdinand-Piech|61846599]Äntligen alp-vecka! Men Bergsteiger-salamin verkar inte vara med denna kampanj ?!?! Skandal!

Döm om min förvåning när jag anländer till butiken och finner ett helt !STÄLL! Bergsteiger/Bergwurst! Rensade ut hela stället, mycket nöjd. Tack Lidl!

Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Bregotten på Lidl är inte av samma kvalitet som på t.ex. ICA. Lidl köper "misslyckade" batcher billigt där konsistensen eller färgen blivit lite fel. Man märker ingen skillnad i praktiken om man inte jämför med en förpackning från en normal mataffär. Men det är bra att Lidl köper de här förpackningarna, annars hade de slängts.

Fullständigt skitsnack, Bregott görs av Arla i Sverige men också av andra mejerier på licens. Lidls egen motsvarighet är visserligen annorlunda, men tillverkad i Danmark och även den OK. Har överhuvudtaget aldrig märkt skillnad på Bregott från Lidl eller från någon annan butik. Gissar att du i vanliga fall köper Bregott i annan butik och då får en licenstillverkad? Skulle en batch bli misslyckad skulle Arla aldrig tillåta att den såldes för att inet riskera varumärket "Bregott", möjligtvis hade det istället sålts som "ICA Basic". Du har helt enkelt inte fårstått Lidls affärsmodell, färre varor, hög kvalitet, lågt pris, utan tror att det är en generisk lågprisbutik.

Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Jag har ingen källa på det och en sån källa lär knappast finnas på nätet, det är en inofficiell bransch-hemlighet.

Kan bara ge ett ytterligare exempel. När Arla gör sin hushållsost blir resultatet alltid lite olika, ibland får man en perfekt ost med lagom hålstorlek, fasthet, tendens att smula osv. Dessa batcher går till Hemköp, ICA och andra "normala" kedjor. När resultatet blir lite sämre (men ändå fullt godtagbart) går batchen till billigkedjor för ett lägre pris. Du köper en helt ok hushållsost ett lägre pris på Lidl.

(Med reservation för att exemplet Arla Hushållsost inte finns på Lidl).

Ja, här bevisar du endast min ovanstående teori om dig, du har ingen som helst koll på Lidls affärsmodell, utan tror att det är någon Netto-variant. Lidl har väldigt bra kvalitetskontroll då de säljer det mesta under eget varumärke, har färre varor och säljer i extremt stora kvantiteter. Hushållsosten på Lidl är f.ö tillverkad i Holland.
Citera
2017-09-26, 09:17
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Bregott tycker jag kan skilja lite från gång till gång oavsett butik och om det är extrapris eller ej, men handlar jag på lidl blir det oftast deras egen variant, lite billigare och nästan lika.

Och mjölk köper jag både från Lidl och Willys beroende på vilken butik jag går in på, köper alltid ängens respektive garants mellanmjölk, har aldrig märkt någon skillnad dom emellan. Gillade dock klövermjölken som fanns förr, den var det lite skillnad åt det bättre hållet på, vet dock att många hade svårt för den.

Men att dom skulle ha 100% kvalitetskontroll avfärdar jag med ett pffff, man kan gå på riktiga minor på Lidl. Senast förra veckans storpack med skinka, "smoked ham", den var fan inte rökt utan marinerad i någon kemisk substans som luktade och smakade vämjeligt, har aldrig var med om så hemsk smak på påläggsskinka. T o m fingrarna luktade och kändes skumma efter man tagit i den, efter en macka som tog tid att få ner gick resten i mucken.
Citera
2017-09-26, 22:07
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand-Piech
Döm om min förvåning när jag anländer till butiken och finner ett helt !STÄLL! Bergsteiger/Bergwurst! Rensade ut hela stället, mycket nöjd. Tack Lidl!

Din j-vla tattare. Kan ge mig f-n på att det är du din j-vel som rensar varje j-vla gång på det bästa.

Sen kommer jag en f-cking dag senare och det är tomt. Frågar personalen och till svar får jag oftast; Tyvärr vi fick bara en (t.ex) låda med X.

Givetvis tar jag ut min frustration på den kraken när det är såna som DU som borde få FAN för det här!!!!
Citera
2017-09-26, 22:45
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Din j-vla tattare. Kan ge mig f-n på att det är du din j-vel som rensar varje j-vla gång på det bästa.

Sen kommer jag en f-cking dag senare och det är tomt. Frågar personalen och till svar får jag oftast; Tyvärr vi fick bara en (t.ex) låda med X.

Givetvis tar jag ut min frustration på den kraken när det är såna som DU som borde få FAN för det här!!!!

Aj då, den korven måste jag testa! Innan Ferdinand kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in