Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Nej, antisociala störningar räknas ej till mentalsjukdomar.
De ingår inte psykoser i deras störning (även om vilken människa som helst kan drabbas av tillfällig psykos). Och psykopati går inte att behandla. Det är ju bara att se på Helge Fossmo som lyckades att duperade både en väldigt känd terapeut och en författare i fängelset att han tillfrisknat från "sektsjuka" samt kommit till insikt.

Men när jag läste om PM:s rättsmedicinska undersökning i
www.bt.krime.dk häromdagen så tyckte jag att det antyddes lite vagt att det fanns tankar om både undersökning av hans skallskada samt event.Sciziofreni. Obs min tolkning. Så kanske han lider av en riktig mentalsjukdom. Vi får ha tålamod ca 8 veckor.
Länken funkar inte. Är du säker på att fått den rätt?
Angående Google Translate som du skrev om förut, de översättningarna blir för bedrövliga. Lägg ut det här i stället så är det alltid någon som kan översätta.
Angående psykoser så
kan M inte vara sjuk på det sättet, det är ju mycket allvarliga tillstånd med störd verklighetsuppfattning. Personen som lider av det hör röster, tror att människor är rymdvarelser eller monster och sådant. Har man en sådan sjukdom så kan man inte fungera /så pass/ bra med arbete, arbetsledning, föreläsningar, sociala kontakter, fundraising och gud vet allt som M ändå har gjort. Det enda som jag överhuvudtaget kan tänka är möjligt i så fall, är att han rökte på tillsammans med K och fick en haschpsykos. En tillfällig psykos som vem som helst kan drabbas av, som du också nämner. Eller vem vet: det kanske var hon som fick en haschpsykos och han som var tvungen att freda sig mot henne, och tog i för hårt? Hon var en liten tjej, men i psykotiskt tillstånd kan människor få stora kroppskrafter.
Men detta med bådas drogvanor är något som polisen helt säkert har frågat runt om, vi får tåla oss när det gäller det också till rättegången misstänker jag.