2017-09-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vittnet kan ju vara en som arbetar med Madsen och har koll på sågarna. Han var ju inte igenkänd av allmänheten direkt.
Och är det ett vittne som varit i direkt konflikt med PM så kan ju vittnet rent av välja att ljuga.

PM är just nu i en situation där det är säkert för en hel massa små hundar att hoppa fram och dela ut tjuvnyp med begränsad egen risk. Eftersom det finns en hel del historier om konflikter runt PM så torde det finnas en hel bunt människor som kan ha anledning att vilja ge igen. Det torde t ex vara en hel del mycket ledsna människor i den första ubåts-klubben som fick vinka adjö till en ubåt de lagt ner en hel massa arbete och kanske även privata pengar på.
Citera
2017-09-23, 17:48
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag saknar erfarenhet av att såga i människoben. Men olika tandstorlek gör klar skillnad i utseende när man sågar i t ex trä. Så obducenten borde ha kunnat uttrycka någon form av bedömning av typ av såg.

Många bättre fogsvansar har någon form av glidbeläggning typ teflon. Bladet är i så fall ofta svart i stället för metallfärgat. Och chans/risk är då att det går att hitta lämning av denna glidbeläggning.

Har han sågat med bågfil så har väldigt många nya bågfilsblad ett färgskikt som brukar lämna spår när man sågar. I vissa fall kan man även få brännmärken från friktion. Framför allt om man är stessad och ändrar vinkel så sidorna på sågbladet nyper fast i spåret.

Edit: Noteras bör att ju många träsågar har tänder som är böjda ömsom vänster och ömsom höger för att ge ett lite bredare sågsnitt så inte resten av det väldigt höga bladet skall spänna fast. Detta borde också synas där man analyserar kapningen.
Blått blad har jag nog sågat med men risken (inte chansen ) är väl att färgen sköljts bort av vattnet.
Citera
2017-09-23, 17:56
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Och är det ett vittne som varit i direkt konflikt med PM så kan ju vittnet rent av välja att ljuga.

PM är just nu i en situation där det är säkert för en hel massa små hundar att hoppa fram och dela ut tjuvnyp med begränsad egen risk. Eftersom det finns en hel del historier om konflikter runt PM så torde det finnas en hel bunt människor som kan ha anledning att vilja ge igen. Det torde t ex vara en hel del mycket ledsna människor i den första ubåts-klubben som fick vinka adjö till en ubåt de lagt ner en hel massa arbete och kanske även privata pengar på.
Det där tror jag verkligen inte folk gör. Ingen vill sylta in sig med att ljuga i ett vittnesförhör inför polisen för att man har varit oense om saker i dett förgångna.
Det räcker nog bra för folk i så fall att han kommer få ett kännbart straff ändå.
Citera
2017-09-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Blått blad har jag nog sågat med men risken (inte chansen ) är väl att färgen sköljts bort av vattnet.
Det tror jag inte. Färgen är inte vattenlöslig, så skrapas färg av och fastnar på benytan så torde den utan problem överleva ett par dagar i havet.
Citera
2017-09-23, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Skulle inte förvåna mig om hans plan B går ut på att simulera att han lider av personlighetsklyvning.
Dvs att hans kropp är splittrad i flera olika personligheter som är helt omedvetna om varandras existens.
Så när riktiga PM låg och "sov i två timmar" så steg hans andra personlighet Psyko P (Pappan) fram och styckade liket eftersom han visste att PM var för alldeles för känslig för detta. Sedan steg PM:s andra personlighet Pervo P (den lille moderslängtande P) fram och tog hand om damunderkläderna osv. Han tror kanske att detta försvar skulle kunna rädda hans heder.
De var hans andra personligheter som utförde skambrottet medans riktiga PM sov.

Ps. Det är omdebatterat om Personlighets klyvning existerar. Några få riktiga fall har blivit dokumenterade.
Men på 90-talet fullkomligt exploderade den diagnosen. Nu tror man att det berodde på allt för frikostiga recept av narkotikaklassade Bensodiazepiner. Kanske PM har sådan medicin utskriven för att lugna sig. Så det var därför han verkade så oskyldig samt obekymrad när han steg i land. Han har ju ingen aning om vad hans andra personligheter har haft för sig. Han vet ju inte ens om att de existerar.
Det är bara skumma blockeringar i hans minne.

Jag mår bättre om han säger att han är uppdelad i två personer , för då hoppas jag att han får sitta på rättspsyk resten av livet. Nej, för min del vet jag att psykopater kan ändra sig från 1 minut till en annan, om de behöver. Jag tror inte han tar nån medicin däremot kan han ta olagliga droger tror jag..efter att jag sett en del av hans vänner.
Citera
2017-09-23, 18:18
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Det är bortom min föreställningsvärld hur man kan ge sig på en död människa och såga av lemmarna. HUR kan en ganska normal person bli ett sådant monster? Tog han av henne kläderna eller sågade han rakt igenom allt. Hur blir det med underlivet, små stumpar kvar och han fingrade där lite samtidigt? Kära KW jag är så ledsen vad som hände dig. Det finns monster och du träffade på ett.

PM var tydligen ett monster som inte manifesterat sig förrän nu. Barndom tänker jag på. Något väldigt fel där kanske.
Citera
2017-09-23, 18:36
Medlem
Citat:
Tänk på att kändisrankning beror på publik. Jag ignorerar totalt dokusåpafolk vilket innebär att de flesta av dem är personer jag skulle kunna gå förbi utan att veta vilka det är. Och jag ignorerar deras namn i tidningar mm. Några enstaka kan jag inte undgå att känna till eftersom AB m fl inte kan låta bli att konstant ha bilder på Samir m fl.

Men eftersom jag har ett betydande intresse för teknik så har jag flera gånger kommit i kontakt med artiklar mm om PM genom åren. Jag tillhör alltså den kategori publik som har anledning att läsa den typ av tidningar mm där PM är känd. Och eftersom teknikområdet är starkt influerat av Internet så innebär det att information om PM har tagit sig lågt ut från Danmark medan de flesta svenska dokusåpisar bara som publik har Sverige - ett land med ungefär samma befolkningsmängd som NY.

Du skriver att du 'flera gånger kommit i kontakt med artiklar mm om PM genom åren'.

Jag blir nyfiken av detta, för jag har svårt att se halvtaskiga fritidsubåtar som mer än trivia. För det handlar väl knappast om något teknologiskt genombrott -- och inte verkar det världsunikt heller, även om det är ovanligt.

Vad är vinklingen i de 'artiklar mm' du har 'kommit i kontakt med'? Och är det inte rent av så att du är lite av en ubåtsentusiast själv -- vilket jag har uppfattat dig som -- och att detta har bidragit till att du har kommit över nämnda material?

Citat:
Eftersom jag själv är ingenjör och jobbar med igenjörer hela tiden så skulle jag säga att PM kan mer än en rätt signifikant andel ingenjörer. Framför allt för att han brinner för vad han gör. I många fall så är det så att de som inte läst på universitetet men brinner för sitt intresse springer ringar runt de som har fina examen men inte har ett brinnande intresse. [...]

Jag uppfattar Peter Madsen som narcissistisk och som 'stor i orden, liten på Jorden'. Jag misstänker att han regelmässigt stjäl äran från sina medarbetare, även om han nog också själv är någorlunda på att meka etc. Hyllas han som uppfinnare och geni i de facktidningar du läser?
Citera
2017-09-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Ja, exakt. De flesta har väl gränser, och förstår att det är en fantasi de inte bör leva ut i verkligheten. Men det finns en viss sannolikhet att detta slog fel i PMs huvud.

Gränser eller ej: HUR kan man ens vilja se en "fantasi" om att borra i en levande människa - som sprattlar av smärta?

Hela publiken borde sinnesundersökas..
Citera
2017-09-23, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Gränser eller ej: HUR kan man ens vilja se en "fantasi" om att borra i en levande människa - som sprattlar av smärta?

"Sky is not the limit" Fantasien er grenseløs
Citera
2017-09-23, 19:26
Medlem
trngws avatar
Jag har läst att Madsen sagt att dyket tillsammans med KW varade längre än normalt. Men har vi fått någon information kring hur länge dyket varade?

Polisen har sagt att ubåten dök två gånger. Det leder oss att tro att den dök exakt två gånger och inte fler eller färre. Exakt hur de uttryckte sig vet jag inte, men det är väl föga troligt att de skulle vilseleda, så det är väl exakt två gånger ubåten dykt under hela perioden. Annars hade jag kunnat tänka mig tre dyk.

Även jag tror att KW dog under det första dyket. Innan dess har hon då kanske upplevt hot och försökt skicka sms till sin pojkvän. Om hon då dog under det första dyket, så är det väl sannolikt att PM legat kvar på botten och genomfört styckningen där nere. Och det är ju då inte alls osannolikt att det dröjde till midnatt innan han kom upp till ytan igen. Då för att åka ner till Köge-bukten och dumpa liket, och när han gjorde sig av med mobilen på väg ner dit hann den lyckligt nog få iväg sms'et hon skrivit tidigare under kvällen. Vilket då ledde till polisanmälan, och där har vi då också anledningen till Polisens mycket direkta och snabbt kraftfulla agerande, något som redan från start väckte tankar att de måste veta något mer än de berättar. Ett sådant sms skulle ju då också vara "mycket besvärande" för Madsen. Det enda som förvånar om det finns, är varför vi inte fått höra om det, i häktningsförhandlingen t.ex.

Detta scenario skulle i så fall också indikera att det inte var en transportstyckning, för han har ju då inte ens försökt få upp kroppen genom luckan. Utan det är först när han går upp 0230 för att dumpa kroppen som han vidtar den åtgärden, och då är kroppen redan styckad.

Sedan dyker han igen och håller sig undan till på morgonen. Det har ju sagts att han själv hade kontaktat sjöräddningen vid 1030-tiden på fredagsmorgonen, så han hade helt säkert hört att han var eftersökt, antingen under natten innan han dök andra gången, eller på morgonen när han kom upp igen. Det ska bli intressant att få veta tidpunkterna för dyken. Jag utgår från att de kommer att bli offentliga så småningom.

Alternativet är att han inte dumpat kroppen förrän efter andra dyket, och då, antar jag, är det morgon eller till och med förmiddag. Min gissning är att han kommit upp från dyket kort innan han ses av fritidisbåten som plockade upp honom. Annars hade han blivit hittad tidigare, tror jag. Så att han skulle ha lyft upp och dumpat kroppen då känns mindre sannolikt. I annat fall skulle han ha gjort styckningen vid andra dyket och sedan gått upp igen under natten för att dumpa, och då stanna uppe vid ytan ända till förmiddagen, utan att upptäckas eller säga ett knyst. Med en sjöräddningsoperation på gång som letar efter ubåten, och i Köge bukt har jag svårt att tro att han skulle kunna befinna sig i ytläge så länge utan upptäckt.

Så åter till ursprungsfrågan vad VET vi om de två dyken, när dyken skedde, hur länge de varade?
Citera
2017-09-23, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Just den typen av teater ser jag ingen större skillnad på jämfört med diverse skräckfilmer. Mycket folk vill äcklas eller vill bli skrämda. Det innebär inte att de själva är sinnessjuka och aktivt tänker sig att själva göra åverkan på andra människor.

Jag tror inte PM själv har gått runt och önskat borra eller såga i människor. Det är nog en försvinnande liten del av mänskligheten som verkligen hyser sådan önskan.

Jag har mer än en gång funderat hur jag själv skulle fungera efter att t ex ha skjutit någon. Inte för att jag har den minsta plan eller önskan att skjuta någon, utan bara för att sätta mig in i vad som skulle kunna kännas rimligt utifrån någon rollfigur i bok eller film. I böcker och filmer verkar de inblandade nästan alltid så väldigt oberörda. Väldigt få berättelser har huvudpersoner som börjar hyperventilera eller som skakar av adrenalin och efteråt är alldeles kraftlösa och matta. Jag har haft flera olycksincidenter som skulle kunnat gå riktigt, riktigt illa. Jag har alltid kunnat hantera dem med full kontroll om än med en del muskeldarrande av alldeles för mycket adrenalin - men när anspänningen väl släppt har jag känt mig riktigt rejält sliten.

Bl a därför jag funderar på om PM faktiskt sovit sina påstådda två timmar därför att han "råkat ut för" (eller orsakat) någonting som fick adrenalinet att komma sprutande ut genom öronen och sedan behövt återhämta sig innan han kunde ta tag i situationen.
Citera
2017-09-23, 20:27
Medlem
Citat:
Just den typen av teater ser jag ingen större skillnad på jämfört med diverse skräckfilmer. Mycket folk vill äcklas eller vill bli skrämda. Det innebär inte att de själva är sinnessjuka och aktivt tänker sig att själva göra åverkan på andra människor.

Jag tror inte PM själv har gått runt och önskat borra eller såga i människor. Det är nog en försvinnande liten del av mänskligheten som verkligen hyser sådan önskan.

Jag har mer än en gång funderat hur jag själv skulle fungera efter att t ex ha skjutit någon. Inte för att jag har den minsta plan eller önskan att skjuta någon, utan bara för att sätta mig in i vad som skulle kunna kännas rimligt utifrån någon rollfigur i bok eller film. I böcker och filmer verkar de inblandade nästan alltid så väldigt oberörda. Väldigt få berättelser har huvudpersoner som börjar hyperventilera eller som skakar av adrenalin och efteråt är alldeles kraftlösa och matta. Jag har haft flera olycksincidenter som skulle kunnat gå riktigt, riktigt illa. Jag har alltid kunnat hantera dem med full kontroll om än med en del muskeldarrande av alldeles för mycket adrenalin - men när anspänningen väl släppt har jag känt mig riktigt rejält sliten.

Bl a därför jag funderar på om PM faktiskt sovit sina påstådda två timmar därför att han "råkat ut för" (eller orsakat) någonting som fick adrenalinet att komma sprutande ut genom öronen och sedan behövt återhämta sig innan han kunde ta tag i situationen.

Jag tror inte PM har sovit...jag tror inte psykopater från nåt påslag av adrenalinkick , what so ever! Tror dessa människor har adrenalin konstant hög dos i kroppen hela tiden o därför blir de inte lika trötta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in