2018-04-25, 13:27
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lllllllllllll
Drakens ögon, Talismanen och Svarta huset tillhör inte de bästa böckerna.
Håller med om de första du nämner men Black House fångade mig som fan. Uppläst av Frank Muller på engelska (en av Kings absoluta favoritinläsare och jag förstår varför)

Men jag gillar fortfarande inte Jack Sawyer som vuxen heller. Annars är det bra karaktärer och har en fantastisk stämning.
Citera
2018-04-25, 13:31
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Det där besvarar dock inga som helst frågor, och återigen vill jag gärna att du kommer med motiveringar/förklaringar. Annars förstår man inte varför du gillar eller ogillar böckerna. Jag undrar fortfarande Drakens ögon, Talismanen och Svarta huset tillhör de sämre böckerna enligt dig, och på vilket sätt Revolvermannen är skriven på ett annat sätt än övriga böcker i Mörka Tornet-serien. Men motiveringar verkar inte vara din grej, snarare intetsägande oneliners.

Jag ogillar exempelvis Det och Christine. Christine exempelvis var en av de sista böckerna som jag valde att läsa. Bara blotta tanken på en mördarbil kändes så korkad och absurd, så det var inget som intresserade mig först. Sedan hade jag läst de flesta av böckerna av King, och ville läsa Christine också. Det började bra, men jag tappade snabbt intresset. Inte blev det bättre av att boken kändes alldeles för lång och utdragen, vilket påverkade handlingen negativt. Det är inte särskilt mycket bättre. Boken lider av samma problem som Christine, och flera andra böcker av King. Att man har med en massa onödig utfyllnad som inte bidrar med något vettigt. Så boken känns periodvis seg och utdragen. Så vad som kunde ha varit en fantastisk skräckhistoria blev till något helt annat, en bok med flera sidohistorier som inte bidrar med något vettigt. Samt för detaljerade beskrivningar i vissa fall, återigen onödiga. Samma sak med vissa karaktärers bakgrundshistorier.
Reagerade där på det där med att du inte gillar de detaljerade beskrivningarna i Det. Jag tycker det är en av Kings styrkor hur han ger sina världar liv, bara en sån sak som vilka märken på cigaretter olika karaktärer röker. Bidrar inte till historen alls men det ger världen mer djup.
Citera
2018-04-25, 14:02
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Reagerade där på det där med att du inte gillar de detaljerade beskrivningarna i Det. Jag tycker det är en av Kings styrkor hur han ger sina världar liv, bara en sån sak som vilka märken på cigaretter olika karaktärer röker. Bidrar inte till historen alls men det ger världen mer djup.

Gillar också den aspekten utav Kings författarskap att han lägger rätt stor vikt vid detaljer för att måla upp sina karaktärer och världsbyggen mera autenticitet och mänsklighet, jag gillar det även om jag har full förståelse för att andra kan uppfatta det som drygt eller slöseri med tecken.
Citera
2018-04-25, 15:48
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gillar också den aspekten utav Kings författarskap att han lägger rätt stor vikt vid detaljer för att måla upp sina karaktärer och världsbyggen mera autenticitet och mänsklighet, jag gillar det även om jag har full förståelse för att andra kan uppfatta det som drygt eller slöseri med tecken.

Det är bland annat därför en serie som the Dark Tower är så läsvärd.
Citera
2018-04-25, 16:27
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce

Exakt, älskar den boksviten!
Citera
2018-04-26, 16:21
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce

Stort king fan här men oj the dark tower var verkligen inget för mig. Diggade verkligen första boken men satan vad jag stör mig på Jack, Eddie och negressen, detta/odetta. I och för sig har jag de två sista böckerna kvar och läsa, men sången om susannah.. orkar inte ens 10 sidor.

The long walk aka Maratonmatchen verkar bli en film nu. Kul för Rage, Roadwork och The long walk är grymma och underskattade!
Citera
2018-04-26, 19:43
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
The long walk aka Maratonmatchen verkar bli en film nu. Kul för Rage, Roadwork och The long walk är grymma och underskattade!

Såg nyheten idag på Facebook, glädjande nyheter då boken hör till en av toppskiktet av Kingens böcker! Synd bara att Rage, som det ser ut i dagsläget inte kommer bli film, skulle väl trigga igång ännu mera idioter i USA att köpa vapen och skjuta skolelever... Hade gärna sett en filmadaption av den då boken är grymt bra och storyn fängslade och tilltalade mig.
Citera
2018-04-26, 22:37
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Såg nyheten idag på Facebook, glädjande nyheter då boken hör till en av toppskiktet av Kingens böcker! Synd bara att Rage, som det ser ut i dagsläget inte kommer bli film, skulle väl trigga igång ännu mera idioter i USA att köpa vapen och skjuta skolelever... Hade gärna sett en filmadaption av den då boken är grymt bra och storyn fängslade och tilltalade mig.

Ja rage säljs väl bara som begagnad (i alla fall i usa?) så tror inte den kommer lyftas fram direkt.

2018 var ett bra stephen king år, men 2019 ser ännu mer lovande ut. 2 nya böcker, castle rock serien + nyheter om att The Long Walk och Tommyknockers kommer som filmer.
Citera
2018-04-27, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240

Alltså, jag tycker att King kan vara riktigt bra på personbeskrivningar, som exempel. Men det finns också olika sätt som han kan förstöra sina egna böcker. Bland annat genom att slutet är en besvikelse. Nu var det ett tag sedan som jag läste Det, men problemet är att det emellanåt är alldeles för detaljerat så det känns som mycket onödig text. Det bidrar egentligen inte till själva huvudhistorien, och gör så att boken känns utdragen och seg. Det tog mig flera försök innan jag läste ut Det, på grund av det.
Citera
2018-04-27, 14:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ja rage säljs väl bara som begagnad (i alla fall i usa?) så tror inte den kommer lyftas fram direkt.

Precis, blev den inte dessutom indragen från försäljning efter Columbine -99, det var väl den händelsen som var den utlösande katalysatorn?
Citera
2018-04-27, 14:16
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Precis, blev den inte dessutom indragen från försäljning efter Columbine -99, det var väl den händelsen som var den utlösande katalysatorn?

tror det men men finns 5 fall innan Columbine där GM har haft något med boken att göra.

Citat:
In December 1997, Michael Carneal shot eight fellow students at a prayer meeting in West Paducah, Kentucky. He had a copy of Rage within the Richard Bachman omnibus in his locker.

Citat:
1996 Barry Loukaitis, a student at Frontier Middle School in Moses Lake, Washington opened fire at students, killing two and wounding another. He then fatally shot his algebra teacher, Leona Caires, in the chest. As his classmates began to panic, Loukaitis reportedly said, "This sure beats algebra, doesn't it?"—a line erroneously believed to be taken from Rage. (No such line appears in King’s story. The closest is when Charlie Decker quips, "This sure beats panty raids."

Citat:
1993 Scott Penningtonshot his English teacher Deanna McDavid in the head. Just before the shootings he had written an essay on the book Rage and was upset that McDavid had given it a C grade.

Citat:
Jeffrey Lyne Cox, a senior at San Gabriel High School in San Gabriel, California, took a semi-automatic rifle to school on April 26, 1988. Cox had been inspired by the Kuwait Airways Flight 422 hijacking and by the novel Rage,[2] which Cox had read over and over again and with which he strongly identified

Denna bok har något över sig
Citera
2018-04-27, 18:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Denna bok har något över sig

Får mig osökt att tänka på industrimetalbandet KFMDM som ett par skolskjutare haft gemensamt att de lyssnat på dom och varit fans, såsom Eric Harris och Dylan Kleebold samt Anton Lundin Pettersson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in