2017-07-10, 21:34
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Har precis läst ut Rage, har ni inte läst den så gör det.

Jag fick tag på en gammal svensk utgåva (Legenda) och läste den för ett och ett halvt år sedan. Jag tycker att den var bra, som jag minns den nu. Ingen ''Wow''-upplevelse, men en helt okej bok, som jag plöjde igenom på kort tid och definitivt en raritet både på svenska och engelska, särskilt med tanke på att King - på grund av en kontrovers kring den berättelsens roll i att inspirera till en skolskjutning - har valt att inte återpublicera den.
Citera
2017-07-11, 16:33
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag fick tag på en gammal svensk utgåva (Legenda) och läste den för ett och ett halvt år sedan. Jag tycker att den var bra, som jag minns den nu. Ingen ''Wow''-upplevelse, men en helt okej bok, som jag plöjde igenom på kort tid och definitivt en raritet både på svenska och engelska, särskilt med tanke på att King - på grund av en kontrovers kring den berättelsens roll i att inspirera till en skolskjutning - har valt att inte återpublicera den.

HAr också en Legenda Raseri, dock som hårdpärm och inte inbunden. Vet iof inte om den
släpptes inbunden...
Citera
2017-07-15, 16:50
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Har precis läst ut Rage, har ni inte läst den så gör det.

Då jag tycker Skolskjutningar är riktigt intressant (tror till och med det var denna bok som fick mig intresserad utav det) så gillar jag denna bok riktigt mycket och läst om den flera gånger.

Har du läst Cain Rose Up (tag vara på din broder) tror jag den är översatt till, i Den förskräckliga apan? Liknande tema fast utan gisslan.
Citera
2017-07-17, 18:55
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Då jag tycker Skolskjutningar är riktigt intressant (tror till och med det var denna bok som fick mig intresserad utav det) så gillar jag denna bok riktigt mycket och läst om den flera gånger.

Har du läst Cain Rose Up (tag vara på din broder) tror jag den är översatt till, i Den förskräckliga apan? Liknande tema fast utan gisslan.

Stämmer att den är med i Den förskräckliga apan, kallas på svenska Skall jag ta vara på min broder
från Kains fråga i fjärde moseboken.
Citera
2017-07-18, 19:22
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Enligt vissa internetkällor, så samarbetar Stephen King och Peter Straub på en andra uppföljare till ''Talismanen'', som skall bli den tredje och avslutande delen i serien. http://stephenking.wikia.com/wiki/Jack_Sawyer_3
http://www.dreadcentral.com/news/78799/stephen-king-peter-straub-collaborating-third-talisman-novel/

Artikeln på den andra länken är från november 2014. Jag hittar ingen mer information på nätet om att den här boken skulle ha släppts eller vara nära utgivning. Vid en googling hittar jag en länk till en blogg, som innehåller en intervju med Peter Straub (2016/02/27), där han har följande att säga om projektet:

''Q. So is there any truth to the rumors that a third “Talisman” book is forthcoming?

I certainly hope so. It’s totally dependent on the patience of my saintly collaborator, Steve King. We were supposed to start it three or four years ago, but I had medical problems that stopped me in my tracks. Then I had problems with a book I was doing … so we’re no closer to being able to start it. But part of the reason he’s so patient is we have a great idea for the book. I won’t tell you what it is, but there was a famous story that happened in the world when we were young. He kept a scrapbook about it and so did I, him in Maine and me in Milwaukee. It has a lot of juice in it, and he and I both feel that way about it, so we are eager to do this book. I think he’ll cut me a break and let me go a year or two and then we’ll start working on it.''

Mer information finns på sidan, som verkar fokusera helt och hållet på Stephen Kings författarskap. Här är länken till originalartikeln från vilken den citerade texten är tagen: http://www.miamiherald.com/entertainment/books/article62398367.html.
Citera
2017-08-04, 18:26
Avstängd
Halloween2s avatar
Jag gillar verkligen the dark tower böckerna (snart klar med vargarna) men jag blir trött (jag somnar faktiskt nästan) när jag läser om hur de vandrar mellan världarna och jag orkar verkligen inte med Eddie, Sue och Jake. Eddie var ok i andra boken men nu vet jag inte..

Funderar på vad jag ska ta i tu med efter denna serie.

The Dark Half
Insomnia
eller Bag of Bones.
Citera
2017-08-05, 11:28
Medlem
folkobobs avatar
Jag höll också på att tappa sugen efter ett tag, men varvade böckerna i Mörka tornet med andra King-böcker som hänger ihop med serien. I all blygsamhet har jag gjort en lista med fem essentiella böcker som kanske kan förståelsen och läsupplevelsen. OBS! mild spoler alert.

Inför del 1
Pestens tid (Mer om Randall Flagg )

Inför del 3:
Det (Mer om sköldpaddans betydelse och mer om samhället Derry som dyker upp i Sömnlös)

Inför del 4
Pestens tid (Mer om sjukdomen Captain trips)

Inför del 5
Staden som försvann (Mer om fader Callahan)

Inför del 6
Det ( Mer om sköldpaddans betydelse)

Inför del 7
Hjärtan i Atlantis (mer om Ted Bautigan och om de låga männen)

Sömnlös (Mer om den röde kungen och om mer om Patrick Danville)
Senast redigerad av folkobob 2017-08-05 kl. 11:30.
Citera
2017-08-05, 17:32
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkobob
Jag höll också på att tappa sugen efter ett tag, men varvade böckerna i Mörka tornet med andra King-böcker som hänger ihop med serien. I all blygsamhet har jag gjort en lista med fem essentiella böcker som kanske kan förståelsen och läsupplevelsen. OBS! mild spoler alert.

Inför del 1
Pestens tid (Mer om Randall Flagg )

Inför del 3:
Det (Mer om sköldpaddans betydelse och mer om samhället Derry som dyker upp i Sömnlös)

Inför del 4
Pestens tid (Mer om sjukdomen Captain trips)

Inför del 5
Staden som försvann (Mer om fader Callahan)

Inför del 6
Det ( Mer om sköldpaddans betydelse)

Inför del 7
Hjärtan i Atlantis (mer om Ted Bautigan och om de låga männen)

Sömnlös (Mer om den röde kungen och om mer om Patrick Danville)

Mycket trevligt inlägg. Kings övergripande mytologiska universum spänner ju över fler böcker än "bara" Det Mörka Tornet. Samtidigt behöver man inte ha läst DMT för att de ovan nämnda böckerna ska fungera. Har man det blir det väl mer som en bonus.
Citera
2017-08-07, 21:34
Medlem
folkobobs avatar
Precis. Samtigt finns det listor som tar upp alla "DMT-kopplingar" fast kopplingen kanske bara är något enstaka namn på en person eller plats T.ex:http://stephenking.com/darktower/connections/. Sedan finns det ju å andra sidan böcker som inte har någon direkt koppling utan mer en gemensam tematik. Som Talisman med alla sina parallellvärldar och tågspår.
Senast redigerad av folkobob 2017-08-07 kl. 21:42.
Citera
2017-08-08, 19:11
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag har bestämt mig för att införskaffa novellsamlingen Night Shift, huvudsakligen på grund av att novellen Night Surf (först publicerad i ett magasin 1969), som är löst kopplad till handlingen i ''The Stand'' (min absoluta favoritbok av King), finns med där. Vad tycker ni andra om novellsamlingen?
Citera
2017-08-08, 21:01
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag har bestämt mig för att införskaffa novellsamlingen Night Shift, huvudsakligen på grund av att novellen Night Surf (först publicerad i ett magasin 1969), som är löst kopplad till handlingen i ''The Stand'' (min absoluta favoritbok av King), finns med där. Vad tycker ni andra om novellsamlingen?

Sin peak som novellist (kortromanerna inte inräknade) tycker jag King nådde med Nightmares & Dreamscapes (1993). Men det är Night Shift jag kommer ihåg från den tiden när jag var runt 10-11 och började upptäcka vuxenböcker. Berättelserna har den där Tales From the Crypt-känslan som kännetecknar tidiga King. "The Boogeyman" skrämde mig som satan, även om jag idag tycker att slutet är lite överdrivet. Det finns en hel drös andra bra berättelser, och det är inte bara de som filmatiserats jag syftar på. "Quitters, Inc." är en grym berättelse (i mer än en bemärkelse), och det utan att innehålla något övernaturligt. "Sometimes They Come Back" blev ju film, men berättelsen är bättre.

Den här novellsamlingen har helt klart en plats i mitt hjärta. Här är skräck-Steve i sin prakt.
Citera
2017-08-11, 09:43
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkobob
Precis. Samtigt finns det listor som tar upp alla "DMT-kopplingar" fast kopplingen kanske bara är något enstaka namn på en person eller plats T.ex:http://stephenking.com/darktower/connections/. Sedan finns det ju å andra sidan böcker som inte har någon direkt koppling utan mer en gemensam tematik. Som Talisman med alla sina parallellvärldar och tågspår.

Har alltid tyckt att talismanen följde på ett sätt samma röda tråd som DMT böckerna gjorde. I "Svarta Huset" har man ju dessutom direkta kopplingar till Roland Deschain.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in