Citat:
Någon anledning till att novellerna gjorde dig besviken?
Jag har också läst en hel del noveller, men de har inte gjort mig besviken. Kanske för att jag hade läst flertal av Kings romaner innan jag började läsa novellerna. Då hade jag redan märkt av den varierande kvalitet (vissa är fantastiska, vissa är sådär medan andra är riktiga bottennapp). Jag kan säga samma sak om novellerna, men jag visste på förhand att jag inte kunde förvänta mig något särskilt.
Däremot blev jag riktigt besviken på 'Det'. Det är ett av Kings mest hyllade verk, och en av de fåtal böcker som i princip "alla" anser att man ska läsa. Jag hade inte hört/läst något dåligt om 'Det' innan jag läste boken, utan hade bara läst och hört positiva saker. Så jag hade riktigt höga förväntningar. men jag gillade den inte alls. Vad jag vill minnas så tyckte jag att boken periodvis var seg och jobbig att ta sig igenom (och nej, det beror inte alls på antalet sidor).
Jag har också läst en hel del noveller, men de har inte gjort mig besviken. Kanske för att jag hade läst flertal av Kings romaner innan jag började läsa novellerna. Då hade jag redan märkt av den varierande kvalitet (vissa är fantastiska, vissa är sådär medan andra är riktiga bottennapp). Jag kan säga samma sak om novellerna, men jag visste på förhand att jag inte kunde förvänta mig något särskilt.
Däremot blev jag riktigt besviken på 'Det'. Det är ett av Kings mest hyllade verk, och en av de fåtal böcker som i princip "alla" anser att man ska läsa. Jag hade inte hört/läst något dåligt om 'Det' innan jag läste boken, utan hade bara läst och hört positiva saker. Så jag hade riktigt höga förväntningar. men jag gillade den inte alls. Vad jag vill minnas så tyckte jag att boken periodvis var seg och jobbig att ta sig igenom (och nej, det beror inte alls på antalet sidor).
Jag hade förväntat mig mer av till exempel "The Mist" som jag vet är hyllad bland många. Överlag tyckte jag flera av novellerna i samlingen "Den förskräckliga apan" var tråkiga, intetsägande och sega. Men jag håller inte med om att "Just after Sunset" är en dålig samling som någon skrev. Nästan alla i den är hur bra som helst. Och Samlingen "1408" består av flera noveller som håller mycket hög kvalité! Jag ser mycket fram emot den nya novellsamlingen som kommer i slutet av året. Jag älskar att läsa noveller.
jag håller inte helt med dig om "Det". Jag kan sträcka mig till att den är något överskattad, inte så otroligt fantastisk som många påstår, men ändå en gedigen historia som håller för några omläsningar. Jag har en teori om att många hyllar Kings äldre verk och sågar hans nya utav bara farten. Lite som när folk slentrianmässigt säger att allt var bättre förr.
De böcker jag äger är:
carrie
Salems Lot
The shining
Rage
The long walk
Deadzone
Cujo
The running man
Pet sematary
Misery
Tommyknockers
Needful things
Geralds game
Dolores Claiborne
Insomnia
Bag of Bones
Girl who loved tom gordon
Dreamcatcher
Cell
Liseys Story
Duma Key
Under the dome
11/22/63
Mr mercedes
Revival
Night Shift
Four past midnight
Everythings eventual
Just after sunset
Jag samlar på mig de jag vill ha och slänger de jag inte gillar. Jag har aldrig förstått grejen med att ha en komplett samling bara för att. Jag har över tvåhundra böcker och då kan jag inte ta plats med böcker som jag egentligen inte vill ha.
Senast redigerad av st3fan91 2015-06-09 kl. 20:17.
Senast redigerad av st3fan91 2015-06-09 kl. 20:17.
Det tar emot och såga en sådan här bok man verkligen såg fram emot och tänkte i huvudet "jag kommer får mig en livs upplevelse", men den stämningen är borta nu en såhär 210 sidor fram, kanske jag måste ge den lite fler sidor, men om boken ska vara så ordbajsig kan jag lika gärna lägga ner boken.