2017-09-12, 15:36
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag har bestämt mig för att införskaffa novellsamlingen Night Shift, huvudsakligen på grund av att novellen Night Surf (först publicerad i ett magasin 1969), som är löst kopplad till handlingen i ''The Stand'' (min absoluta favoritbok av King), finns med där. Vad tycker ni andra om novellsamlingen?

En utav mina favorit böcker utav King, i alla fall topp 3!

Jerusalem's Lot
Graveyard Shift
Night Surf
I Am the Doorway
The Boogeyman
Gray Matter
Trucks
Strawberry Spring
Quitters, Inc.
Children of the Corn
The Man Who Loved Flowers
One for the Road

Satan vilka historier det finns i denna bok, skrev ner vilka jag tycker är extremt välgjorda och bra.

Har lånat Nightmare and Dreamscapes nydligen (som jag bara läst en gång tidigare och inte minns allt) Men uhh, många bra historier i denna också, små kul också att det skrivs om att en historia ur denna bok ( suffer the little children ) ska komma på tv.

Mycket king nu!
Citera
2017-09-12, 15:40
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
En utav mina favorit böcker utav King, i alla fall topp 3!

Jerusalem's Lot
Graveyard Shift
Night Surf
I Am the Doorway
The Boogeyman
Gray Matter
Trucks
Strawberry Spring
Quitters, Inc.
Children of the Corn
The Man Who Loved Flowers
One for the Road

Satan vilka historier det finns i denna bok, skrev ner vilka jag tycker är extremt välgjorda och bra.

Har lånat Nightmare and Dreamscapes nydligen (som jag bara läst en gång tidigare och inte minns allt) Men uhh, många bra historier i denna också, små kul också att det skrivs om att en historia ur denna bok ( suffer the little children ) ska komma på tv.

Mycket king nu!

Ska den filmatiseras? Som en av hans dollar babies eller med större budget?
Citera
2017-09-12, 15:44
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Ska den filmatiseras? Som en av hans dollar babies eller med större budget?

http://www.comingsoon.net/movies/news/886771-stephen-kings-short-story-suffer-the-little-children-to-become-film

Inte mycket sagt ännu, började själv se ryktet på facebook förra veckan.
Citera
2017-09-12, 15:50
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
http://www.comingsoon.net/movies/news/886771-stephen-kings-short-story-suffer-the-little-children-to-become-film

Inte mycket sagt ännu, började själv se ryktet på facebook förra veckan.

Intressant. Det är ju en "vintage" King, i så mån att den är en av hans mer Tales from the Crypt-aktiga alster, något han ju excellerade i med Night Shift. Visste inte att berättelsen var skriven/publicerad så tidigt som 1972, men det förklarar ju stilens närhet till berättelserna i just Night Shift.
Citera
2017-09-12, 20:34
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag vet att det här inte är en grattistråd, men den 21:a september i år fyller Stephen King 70 år. Han fick sitt stora genombrott med ''Carrie'' 1974, när han var 26-27 år och har sedan dess varit extremt produktiv. Jag har läst en hel del litteratur av olika författare, men för mig personligen så är Stephen King utan tvekan den författare som har skänkt mig mest läsglädje och troligtvis den enda författaren som jag kommer att återkomma till om och om igen under resten av mitt liv.

Vi kanske kan börja fira ''Kingens'' 70-årsdag lite i förskott genom att berätta om våra bästa läsupplevelser kopplade till hans författarskap?
Citera
2017-09-13, 10:46
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod
Eftersom den här tråden finns ska jag erbjuda mina 2 cents om Steven King:

Steven King är jättebra på att börja romaner.

Steven King är usel på att avsluta romaner.

Steven King är en mästare på att skapa städer.

Steven King är usel på att skapa världar.

Steven King är en skicklig författare.

Steven King är en lat författare.

King säger det nog bäst själv och det har säkert påpekats otaliga gånger "Jag är den litterära motsvarigheten till en Big Mac med pommes."

Har läst klart "Under the Dome", härliga karaktärer och rolig story. Krävs inte mycket för att skapa diktatorer

Har heller aldrig önskat att någon ska dö så hårt i en bok redan från början.
Citera
2017-09-13, 11:11
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
King säger det nog bäst själv och det har säkert påpekats otaliga gånger "Jag är den litterära motsvarigheten till en Big Mac med pommes."

Jag tror att det där uttalandet är gjort både med ironi men även utifrån en viss självinsikt om dess sanning. King har berättat flertalet gånger i intervjuer att han redan tidigt i sin karriär fick kritik och utsattes för hårda angrepp från finare litteraturkritiker, eftersom de ansåg att hans litteratur inte var av särskilt god kvalitet. Sanningen är att namnet Stephen King (=Skräckmästaren) är ett varumärke. Jag tror att King är medveten både om detta och om att han inte är ''perfekt'' som författare eller räknas som en skapare av litteratur för finrummen. Och jag tror att han är nöjd med detta eller åtminstone har förlikat sig med det; jag får en känsla av att King alltid har gjort det bästa som han har förmått i sitt skrivande.

Sedan så kan man ju också påstå att King är den första ''moderna'' skräckförfattaren i den bemärkelsen att han fick sitt genombrott och gjorde sig ett namn i den litterära världen i en tid där förutsättningarna för existensen och tillgången på litterära verk förändrades radikalt. Även om viss litteratur kan ha en prägel eller aura av ''exklusivitet'' eller ''finare än annan litteratur'', så är ingen litteratur längre exklusiv i den bemärkelsen att den endast är tillgänglig för en begränsad grupp människor; de flesta, åtminstone i västvärlden, kan läsa och skriva; böcker översätts till många olika språk och massproduceras inte bara som pappersböcker utan även som ljudböcker, E-böcker och filmatiseras i stor omfattning. Stephen King har ju, apropå det sistnämnda, omnämnts som den författare vars böcker har filmatiserats i högst utsträckning någonsin.
Citera
2017-09-13, 11:18
Medlem
Citat:
Jag vet att det här inte är en grattistråd, men den 21:a september i år fyller Stephen King 70 år. Han fick sitt stora genombrott med ''Carrie'' 1974, när han var 26-27 år och har sedan dess varit extremt produktiv. Jag har läst en hel del litteratur av olika författare, men för mig personligen så är Stephen King utan tvekan den författare som har skänkt mig mest läsglädje och troligtvis den enda författaren som jag kommer att återkomma till om och om igen under resten av mitt liv.

Vi kanske kan börja fira ''Kingens'' 70-årsdag lite i förskott genom att berätta om våra bästa läsupplevelser kopplade till hans författarskap?
Jag började läsa Stephen King på 80-talet. Jag var med i en bokklubb där "Den flyende mannen" och "Maratonmarschen" erbjöds till ett paketpris. Jag hade aldrig läst något liknande tidigare och fastnade direkt för hans förmåga att skildra skräcken i vardagen, eller som med dessa två böcker i en tänkt framtid där medborgarna får delta i tävlingar på liv och död, som TV-underhållning. Inte helt olikt de dokusåpor vi senare matats med under 90- och 00-talet.

Därefter gick jag på lite mer klassiska fantasy/skräck-romaner som Det och Talismanen. Jag har älskat Stephen Kings berättelser ända sedan dess och har läst i stort sett allting som kommit ut på svenska.
Citera
2017-09-13, 11:34
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Jag tror att det där uttalandet är gjort både med ironi men även utifrån en viss självinsikt om dess sanning. King har berättat flertalet gånger i intervjuer att han redan tidigt i sin karriär fick kritik och utsattes för hårda angrepp från finare litteraturkritiker, eftersom de ansåg att hans litteratur inte var av särskilt god kvalitet. Sanningen är att namnet Stephen King (=Skräckmästaren) är ett varumärke. Jag tror att King är medveten både om detta och om att han inte är ''perfekt'' som författare eller räknas som en skapare av litteratur för finrummen. Och jag tror att han är nöjd med detta eller åtminstone har förlikat sig med det; jag får en känsla av att King alltid har gjort det bästa som han har förmått i sitt skrivande.

Sedan så kan man ju också påstå att King är den första ''moderna'' skräckförfattaren i den bemärkelsen att han fick sitt genombrott och gjorde sig ett namn i den litterära världen i en tid där förutsättningarna för existensen och tillgången på litterära verk förändrades radikalt. Även om viss litteratur kan ha en prägel eller aura av ''exklusivitet'' eller ''finare än annan litteratur'', så är ingen litteratur längre exklusiv i den bemärkelsen att den endast är tillgänglig för en begränsad grupp människor; de flesta, åtminstone i västvärlden, kan läsa och skriva; böcker översätts till många olika språk och massproduceras inte bara som pappersböcker utan även som ljudböcker, E-böcker och filmatiseras i stor omfattning. Stephen King har ju, apropå det sistnämnda, omnämnts som den författare vars böcker har filmatiserats i högst utsträckning någonsin.

Absolut, han har väl själv skämtat ett antal gånger om sin förmåga och även sina brister? Vad hans kritiker tycker är egentligen fullständigt oviktigt iaf för mig som konsument, han gav en ganska bra pik åt detta i "Det" vill jag komma ihåg när en karaktär (länge sen jag läste den och är usel på namn), han var en litteraturstuderande som fick underkänt på sin novell, han lyckades dock sälja nämnda till en porrtidning, fick betalt och lovorden "Den bästa skräckhistoria jag läst tyvärr kommer bara en handfull män från kust till kust läsa den." vilket han påpekade för sin uppnästa lärare som bara sade "Tror du att ekonomisk vinst är allt?" varpå studenten själv kom fram till att för honom var det nog
Citera
2017-09-13, 12:04
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:

Jag kan nog nämna de som betytt mest för mig:

"Pestens Tid" (The Stand) - Min introduktion i unga år både till King och till koncept som det övernaturliga, ondska, postapokalypser etc.

"Knackarna" (The Tommyknockers) - Liknande, efter en King bok kom nästa i familjens bokhylla, min lärare för tiden förargade sig över att jag tog med "sådana böcker" (jag förstod inte hennes reaktion alls) till skolan. Jag tyckte den var lite svår att hänga med i men det var nog första gången jag på allvar började tänka på vad som fanns ute i rymden.
(Jag vet att King själv inte gillade den men som barn har man inte mycket att jämföra med)

"Den Gröna Milen" (The Green Mile) - Bara guld från början till slut. Bara "På västfronten intet nytt" har annars gjort mig sorgsen när man märker att sidorna börjar ta slut.

Har läst andra också men dessa har nog satt mest prägel på min ungdom och person.

Edit:
Vill även tillägga "Needful Things" som jag av någon anledning inte läst tills ganska nyligen (förra året), hade sett filmen långt tidigare. Gaunt är ju så jävla härlig rätt igenom och att King själv läser (lyssna på ljudboken, den är sjukt bra och kan lyssnas på om och om igen, härligt soundtrack också) sätter verkligen en guldkant på tillvaron. "GO GET HIM HUGH! GO GET THE BASTARD THAT WANTS TO DESTROY WHAT IS YOURS! GO GET HIM HUGH! PROTECT YOURSELF! PROTECT YOUR PROPERTY!" man hoppade verkligen till när King röt ut detta
Senast redigerad av Mackan52 2017-09-13 kl. 12:16.
Citera
2017-09-23, 17:50
Bannlyst
Sömnlös som jag läser nu är ingen favorit vad jag har läst hittills och boken får ingen fart. Väldigt lättsam dock, vilket kanske han ville få den att bli.
Citera
2017-09-23, 21:01
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Sömnlös som jag läser nu är ingen favorit vad jag har läst hittills och boken får ingen fart. Väldigt lättsam dock, vilket kanske han ville få den att bli.

Har velat läsa den en längre tid, men känns inte riktigt som min typ av King bok, samma med bag of bones.. Men det blir väl av så småningom.

Fan, Geralds Game kommer ju till netflix om drygt en vecka och har inte läst den boken ännu heller.

Och idag släppte dom trailer för ''1922'' , som också kommer komma till netflix. http://ew.com/movies/2017/09/22/stephen-king-1922-trailer-thomas-jane/

Riktigt mycket King nu, fan 2 stora filmer. Mr mercedes , Geralds game, 1922, och nästa blir tv serien Castle rock. Vad mer kan man önska sig? (förutom att Mörka tornet skulle vara mycket bättre som film)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in