Citat:
Njae det vet jag inte, men bostadsmarknaden utgår ju från tillgång/efterfrågan och alla marknader som utgår från den principen ser alltid en uppgång och ett fall ibland märker man inte ens själv att man är mitt upp i den, lex romarrikets fall. Så jag satt igår och läste lite tidningsarkiv ett år innan bubblan sprack 1990 på nätet, och man kan ju lugnt säga att dessa artiklar är lika högaktuella idag.
Detta är våren i och sommaren 1989 och det finns knappt en Kvadratmeter att finna i Stockholm och priserna kommer aldrig att sjunka då folk behöver tak över huvudet:
SvD 9/3-1989 - "otät container dyr nödlösning"
http://www.ladda-upp.com/bilder/87575/ot-C3-A4t-container-bostadskrisen
Artikeln handlar om tjej som har flyttat till Sthlm för att arbeta men det enda som finns att finna i "lägenhetsväg" är en container (som försig landstinget har ordnat) på 25,2 kvm för 1550 kr i månaden (motsvarar 2799:- i dagens penningvärde i varor och tjänster eller 4146:- för hur länge man får jobba idag för samma värde) som läcker in vatten när det regnar, krånglande värme, en toalett som inte vill fungera riktigt och som grädde på moset så är det två kokplattor.
Hon har såklart ställt sig i bostadskö men där är det för lång kö och i andrahand har hon inte råd att bo, nej hade hon vetat om situationen så hade hon stannat hemma i byn hon lämnade!
3/6-1989 SvD "slopa subventionerna"
http://www.ladda-upp.com/bilder/87576/slopa-subventionerna---bostadskrisen
Här är en artikeln Alpha101 hade kunnat levererat prickfritt på bokstaven om det vore så. För att lösa bostadskrisen så skall det avregleras och marknaden skall vara fri, bättre att byggherrarna får bygga och sätta hyror på hyresmarknaden, sedan skall subventionerna tas bort vilket skulle öka hyrorna med 50% (2017 någon?). Ja artikeln fortsätter i den taktpinne som Alpha101 har tagit över.
Vad hände då ett halvår senare? Ja det vet ju vi det här laget och det tog 10 år innan marknaden återhämtade sig och sedan startade det race vi inte sett slutet på än, men det man kan konstantera är att allt som man kan spekulera i bildar en bubbla men när den spricker det vet man inte och det kanske redan har skett. Men ett tips är att läsa på om historien för då kan du se rätt så klart vart vinden blåser.