2017-09-22, 23:07
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasallen
Hmm, vad kan det bero på? Varför vill folk sälja nu när ekonomin går som tåget. Har flyttskatten avskaffats utan att vi övriga fått veta något?

Njae det vet jag inte, men bostadsmarknaden utgår ju från tillgång/efterfrågan och alla marknader som utgår från den principen ser alltid en uppgång och ett fall ibland märker man inte ens själv att man är mitt upp i den, lex romarrikets fall. Så jag satt igår och läste lite tidningsarkiv ett år innan bubblan sprack 1990 på nätet, och man kan ju lugnt säga att dessa artiklar är lika högaktuella idag.

Detta är våren i och sommaren 1989 och det finns knappt en Kvadratmeter att finna i Stockholm och priserna kommer aldrig att sjunka då folk behöver tak över huvudet:

SvD 9/3-1989 - "otät container dyr nödlösning"
http://www.ladda-upp.com/bilder/87575/ot-C3-A4t-container-bostadskrisen
Artikeln handlar om tjej som har flyttat till Sthlm för att arbeta men det enda som finns att finna i "lägenhetsväg" är en container (som försig landstinget har ordnat) på 25,2 kvm för 1550 kr i månaden (motsvarar 2799:- i dagens penningvärde i varor och tjänster eller 4146:- för hur länge man får jobba idag för samma värde) som läcker in vatten när det regnar, krånglande värme, en toalett som inte vill fungera riktigt och som grädde på moset så är det två kokplattor.

Hon har såklart ställt sig i bostadskö men där är det för lång kö och i andrahand har hon inte råd att bo, nej hade hon vetat om situationen så hade hon stannat hemma i byn hon lämnade!

3/6-1989 SvD "slopa subventionerna"
http://www.ladda-upp.com/bilder/87576/slopa-subventionerna---bostadskrisen
Här är en artikeln Alpha101 hade kunnat levererat prickfritt på bokstaven om det vore så. För att lösa bostadskrisen så skall det avregleras och marknaden skall vara fri, bättre att byggherrarna får bygga och sätta hyror på hyresmarknaden, sedan skall subventionerna tas bort vilket skulle öka hyrorna med 50% (2017 någon?). Ja artikeln fortsätter i den taktpinne som Alpha101 har tagit över.

Vad hände då ett halvår senare? Ja det vet ju vi det här laget och det tog 10 år innan marknaden återhämtade sig och sedan startade det race vi inte sett slutet på än, men det man kan konstantera är att allt som man kan spekulera i bildar en bubbla men när den spricker det vet man inte och det kanske redan har skett. Men ett tips är att läsa på om historien för då kan du se rätt så klart vart vinden blåser.
2017-09-22, 23:08
Medlem
Citat:
Helt FEL herr Alpha101.

Hyra kan bestå av dessa komponenter, men den kan också bestå av en godtyckligt låg avgift. Att kommunen vältrar de faktiska kostnaderna på någon annan.
Först låter det som jag verkligen har fel. Sedan låter det som om det kanske inte stämmer till 100% av fallen alltid. Utan någon gång kan en avvikelse ha förekommit.

Varför skulle kommunen skänka pengar till ett privat fastighetsbolag. Det är första frågan man ställer sig. Och det lär den inte göra.

Sedan kan man fråga sig om kommunen vill göra det till sitt ägda fastighetsbolag som de försöker krama ur så mycket det går.

Tror du får redogöra för detta.

Citat:
Nu utstrålar du en viss osäkerhet herr Alpha101, inte alls likt dig.
Har du någon saklig kommentar?
2017-09-22, 23:09
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=135703
Här har vi en HR i Upplands Väsby på 77 kvm och månadshyra på 9389 kr. Det ger 1463 kr per kvm och år.

Tittar vi då på den här som är nyproduktion (lite dyrare) också 77 kvm. Och centralt.
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-centrala-vasby-upplands-vasby-kommun-optimusvagen-4-12176175
Så hamnar jag på ca 1104 kr per kvm och år. Rimligen bör man lägga till några kronor för fondering av underhåll.
Men jag får inte det till dyrare. Tvärtom är det något billigare att äga.

Hade det varit en rejäl bubbla så borde BR'n legat på kanske dubbla priset mot idag.

Och du har såklart räknat med lånet i föreningen i pris/m2?

Nu hyr jag en hyreslägenhet i mycket bättre läge plus att du kan skrapa av några tusen på det i månaden, finns inte lägenheter? Bara lyfta på luren och ringa istället för att kika på den totalt hopplösa statliga varianten (där håller jag med dig fullt ut) för det kryllar av privata värdar i stan.

Edit: tror inte du räknade med det i totalen då Bjurfors inte publicerade årsredovisningen.
https://www.lansfast.se/Content/dokument/CMBOLGH4KLC1KARGPQBU6OK/arsredovisning-2016.pdf

Kan inte tänka mig att det är någon skillnad mot grannporten fast det är Riksbyggen och ligger i spannet som all nyproduktion, där är lånen i alla fall 9178:-/m2 och då har föreningen även några år på nacken.
Senast redigerad av sebno1 2017-09-22 kl. 23:31.
2017-09-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Jag har aldrig sett så många objekt ute någon gång i Stockholm, är det någon som kanske vet lite bättre?

Det enda jag kan bidra med är att jag får nästan dagligen reklam från alla djävla mäklare i trakten in i brevlådan. Vet inte om det alltid varit så i stockholmsområdet, men de verkar jobba hårt för att få folk att sälja.
2017-09-22, 23:22
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Det enda jag kan bidra med är att jag får nästan dagligen reklam från alla djävla mäklare i trakten in i brevlådan. Vet inte om det alltid varit så i stockholmsområdet, men de verkar jobba hårt för att få folk att sälja.

Vill väl sälja när priset är som högst, innan kraschen...logiskt.
2017-09-23, 00:47
Medlem
Sperssons avatar
.
Långräntorna sjönk globalt i augusti.
Ska bli intressant att se om trenden håller i sig.
2017-09-23, 02:50
Medlem
Citat:
Först låter det som jag verkligen har fel. Sedan låter det som om det kanske inte stämmer till 100% av fallen alltid. Utan någon gång kan en avvikelse ha förekommit.

Varför skulle kommunen skänka pengar till ett privat fastighetsbolag. Det är första frågan man ställer sig. Och det lär den inte göra.

Sedan kan man fråga sig om kommunen vill göra det till sitt ägda fastighetsbolag som de försöker krama ur så mycket det går.

Tror du får redogöra för detta.

Har du någon saklig kommentar?

Kommuner skänker inte pengar till privata fastighetsbolag, men kommuner äger i många fall fastighetsbolag. I staden jag bor i +100k invånare bor var 5e invånare i en hyreslägenhet från kommunen.

Det kan kanske påverka priserna?
2017-09-23, 09:19
Medlem
sebno1s avatar
Om man tror att det bara är en avvaktande period så finns det ju helt klart schyssta objekt ute:

Åsögatan 168 Södermalm, 2a, 54 kvm. 3,9 miljoner (73 500:-/m2)
Avgift: 3000:-/mån inkl. Värme, El, VA och internet.
Lågt belånad på 2500:-/m2
Med tanke på inredningen (speckare?) så verkar den blivit renoverad eller i alla fall ytskikten verkar nytt och vet inte om det är högst upp eller näst högst upp i kåken tycker hela beskrivningen av lägenheten är kass.

Åsögatan 168 är ju i princip bästa läget på gatan med SOFO och nytorget utanför dörren.
Stammarna är 40 år gamla men blev spolade för 3 år sedan och inget om det i årsredovisningen så håller säkert 10-15 år till annars är allt annat gjort på fastigheten.

Legat ute i 22 dagar, inga bud och nu har dom lagt ut en extra visning. Denna typ inbringade nog 90 000:-/m2 för 3-4 månader sedan.
https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1791569

Hade jag trott på marknaden alternativt om man vill bo länge så hade jag ringt och legat på om stambytet, flexibel inflytt, pch kan skriva på pappret idag och lagt ett bud 100 000-150 000:- under utgångspris.

Jag skall inte låta helt domedagsaktig som dom senaste tio inläggen, själv vill jag se kvm-priser på 50 000-60 000 kr innan det blir intressant innanför tullarna.

Finns många intressanta objekt ute nu tycker jag ifall man kan tänka sig att bo 10 år, jag brukar ta avancerad sökning sedan kryssa i sänkt och höjt pris.

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-sofia-stockholms-kommun-erstagatan-30-12306377
En sekelskiftslägenhet med två (ickefungerande) kakelugnar, renoverad stuckatur, gammalt trägolv och nyrenoverat kök och badrum. Också legat ute i 22 dagar och har "acceptpris", men med tanke på inredningen så kan man ha tur att det bor någon gamling som inte är en suris som köpte den för en spottstyver en gång i tiden och som skulle nöja sig med ett skambud ifall den ligger lite till. Speciell planlösning som nog tilltalar vissa!
Senast redigerad av sebno1 2017-09-23 kl. 09:21.
2017-09-23, 10:16
Medlem
Citat:
Och du har såklart räknat med lånet i föreningen i pris/m2?
Dess kapitalutgift ligger i månadsavgiften. Så ja det är med i boendeutgift per kvm och år, som jag redovisade.

Citat:
Nu hyr jag en hyreslägenhet i mycket bättre läge plus att du kan skrapa av några tusen på det i månaden, finns inte lägenheter? Bara lyfta på luren och ringa istället för att kika på den totalt hopplösa statliga varianten (där håller jag med dig fullt ut) för det kryllar av privata värdar i stan.

Edit: tror inte du räknade med det i totalen då Bjurfors inte publicerade årsredovisningen.
https://www.lansfast.se/Content/dokument/CMBOLGH4KLC1KARGPQBU6OK/arsredovisning-2016.pdf

Kan inte tänka mig att det är någon skillnad mot grannporten fast det är Riksbyggen och ligger i spannet som all nyproduktion, där är lånen i alla fall 9178:-/m2 och då har föreningen även några år på nacken.
Nu tittade jag lite närmare på kartan, BR'en ligger väldigt centralt, intill pendeltåget.

Här är en BR som ligger så nära HR'en man kan komma.
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-centrala-vasby-upplands-vasby-kommun-kavallerigatan-19-12097855
Boendeutgift här blir 874 kr per kvm och år. (Då har jag även inkluderat den driftskostnad som är angiven). Och så har jag räknat ränteutgift på hela köpeskillingen.

Att denna är billigare är väl inte så konstigt. Den ligger längre från centrum och denna är äldre, precis som HR'en.

Så vi landar i:
HR: 1463 kr per kvm och år
BR: 874 kr per kvm och år

Borde väl ta emot att hävda att BR har högre boendeutgift än HR. BR'en som nu ligger på 2.2 MSEK i pris skulle behöva komma upp i 6.3 MSEK för att boendeutgift för den skulle komma upp i samma boendeutgift som HR'en.
(Då vill jag inte säga att det är en helt rättvisande jämförelse. Men de som påstår att BR är dyrare borde inse hur fel ute dom är).

Och som sagt när BR priserna är 3 ggr högre än nu, då kan vi börja tala om en begynnande bubbla.
Just nu ser det ut som det finns utrymme för prisökningar.
2017-09-23, 11:45
Bannlyst
Citat:
Dess kapitalutgift ligger i månadsavgiften. Så ja det är med i boendeutgift per kvm och år, som jag redovisade.

Nu tittade jag lite närmare på kartan, BR'en ligger väldigt centralt, intill pendeltåget.

Här är en BR som ligger så nära HR'en man kan komma.
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-centrala-vasby-upplands-vasby-kommun-kavallerigatan-19-12097855
Boendeutgift här blir 874 kr per kvm och år. (Då har jag även inkluderat den driftskostnad som är angiven). Och så har jag räknat ränteutgift på hela köpeskillingen.

Att denna är billigare är väl inte så konstigt. Den ligger längre från centrum och denna är äldre, precis som HR'en.

Så vi landar i:
HR: 1463 kr per kvm och år
BR: 874 kr per kvm och år

Borde väl ta emot att hävda att BR har högre boendeutgift än HR. BR'en som nu ligger på 2.2 MSEK i pris skulle behöva komma upp i 6.3 MSEK för att boendeutgift för den skulle komma upp i samma boendeutgift som HR'en.
(Då vill jag inte säga att det är en helt rättvisande jämförelse. Men de som påstår att BR är dyrare borde inse hur fel ute dom är).

Och som sagt när BR priserna är 3 ggr högre än nu, då kan vi börja tala om en begynnande bubbla.
Just nu ser det ut som det finns utrymme för prisökningar.

Jaha det låter ju lagom rimligt med fortsatta ökningar i storleksordningen 200% från dagens nivåer. Samma sak med hyrorna, rimligt med 30,000 i månaden för en stockholmsetta? Har det någonsin beräknats på det viset före ett fall eller en rusning?

Det finns alltså utrymme för stor ökad skuldsättning skriver du. Hur då, bortsett din beräkning? Det går trögt på marknaden nu och det är naturligt att frukta skulder så det du är inne på är fria fantasier.
Senast redigerad av Mertillen 2017-09-23 kl. 11:49.
2017-09-23, 11:46
Medlem
sebno1s avatar
Ja men det är ju nybygge också Alpha, dom är ju i princip öronmärkta för invandrare som kommer hit som vi får betala via skattesedeln, är ju billigare i andra hand via en seriös sida i en närförort.

Är det en hyreslägenhet från första början så får man inte lägga på en krona på hyran för att hyra ut.

Men hade det blivit billigare för det om marknaden blev fri? Tror inte det.

Skickar dig ett PM!
2017-09-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ja men det är ju nybygge också Alpha, dom är ju i princip öronmärkta för invandrare som kommer hit som vi får betala via skattesedeln, är ju billigare i andra hand via en seriös sida i en närförort.

Är det en hyreslägenhet från första början så får man inte lägga på en krona på hyran för att hyra ut.

Men hade det blivit billigare för det om marknaden blev fri? Tror inte det.

Skickar dig ett PM!
Den kommentaren förstår jag inte.
HR huset är byggt 1976. Och det senare BR huset är byggt 1969.

Att HR'en är ute på Bostadsförmedlingen indikerar inte att den är öronmärkt för någon. Annat än att man har kötid och klarar kraven från fastighetsbolaget. Här krävdes t ex en minsta årsinkomst: 340000 SEK.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in