Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Vilka fördelar har den som äger ett radhus jämfört med den som hyr det?
Ränteavdraget är ju ganska uppenbart, det är en skattesubvention.
Människor som hyr(antingen frivilligt, eller pga nödvändighet, t ex lågavlönad arbetskraft) är dom stora förlorarna på bostadsmarknaden.
För dom som äger har vi sett en otrolig värdeökning under i princip hela min livstid, även inflationsjusterat, även de reala bostadsutgifterna har sjunkit.
För hyresgäster är det snarare det totalt motsatta, genomsnittshyrorna har under min livstid ökat rejält mycket mer än nominella BNP, om man lite fördomsfullt utgår ifrån att hyresgäster överlag är mindre bemedlade så kommer man snabbt fram till att bostadskostnaderna med andra ord käkar upp en större andel av den disponibla inkomsten(tvärt emot de som äger, där de reala bostadsutgifterna alltså minskat), all värdetillväxt har istället tillfallit fastighetsägarna, och då snackar vi ett av de tillgångsslag som har haft den högsta och stabilaste värdeutvecklingen under min livstid.
Och som grädde på moset har vi då ränte- och rotavdragen, en skattesubvention på ca 60 miljarder per år för de av oss som äger vår bostad.