2017-09-22, 00:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Så du väljer aktivt att inte lära dig nya ord för du tror du ska bli dummare då? Du tänker att din hjärna inte kan hantera all denna information?

Säkert att du inte redan lärt dig för många ord?

Man kanske måste tänka så om man har en begränsad hjärnkapacitet från början!

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Noep det är just det uttrycket som använts för att beskriva det PM hade i sin verkstad bland annat.
Det är stor skillnad på bågsågar och en fogsvans eller andra typer av sågar. Snackar vi dessutom om ett styckmord ska man ha detaljerad beskrivning av eventuella verktyg. Det är mycket som alla inte vet eller kan men då får man lära sig det.

Och här gällde det ju t.o.m. självaste styckningsredskapet. Det är ju av yttersta vikt att reda ut vad det var för ett redskap, om man ska kunna binda det till Madsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nja det är nog egentligen tvärt om - ju mer du lär dig av ord desto mer kan hjärnan lagra.

Tänk muskler - ju mer du tränar desto mer klarar musklerna av. Att spara musklerna och inte träna alls ger knappast mer muskelförmåga eller storlek.

Du undviker ju inte heller att lära dig engelska - för att kunna lagra riktigt många svenska ord i hjärnan ...

Är det någon som vet om PM bott utomlands? Han bryter visserligen som en dansk men han talar rätt bra engelska. Autodidakt? För inte läste han väl vidare eller ens färdigt de utbildningar han påbörjade. KW kunde ju 8 språk, oklart vilka, kanske kinesiska/mandarin(?) eftersom hon skulle bosätta sig där - det är ju rätt speciellt att kunna.

Konstigt nog så finns det ingen information om att han skulle ha bott utomlands. Håller med om att han talar förvånansvärt bra engelska, helt flytande och säkert och nyansrikt och med bara en aning dansk brytning. Han är mångbegåvad... strippor eller ej!

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Har inte hört något om det. Men danskar pratar generellt bättre engelska än vi. Kanske beror på det där grötiga? Och annan språkmelodi?

Fast engelska är ju inte grötigt?
Citera
2017-09-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nej, nu har du slarvläst igen. Jag skrev att jag inte hade någon erfarenhet av högfungerande AST. Som lever som vanligt med job,familj osv Mitt barn har en arbetskamrat som jag hört talas om bara.
Min egen erfarenhet kommer från AST som bor i gruppboenden och arbetar med dagverksamhet (en gång för länge sedan.) Kaoset är jag bekant med dock inte ljugande,planerande samt duperandet.

Käre, missuppfattade ottoplommon, vi tar detta svar då.

Kan du för mig och andra, förklara relevansen att du har erfarenhet av "gravt" autistiska människor?

Det är väl på sidan av vad tråden handlar om, många kanske inte ens bedömer PM med något neuropsykiatriskt funktionshinder alls, en del är kanske inne på en lättare form.

Om du refererar till erfarenheter, som nog ligger rätt långt ifrån de som kanske PM kan ha i sin personlighet, kan du då inte förstå, att det blir långt utanför sidlinjen, inte ens med i samma "match", som vi andra försöker spela?
Citera
2017-09-22, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag har bara en kommentar. Han har begått 2 misstag för mycket: mordet och styckningen.

Även ett av dessa "misstag" skulle vara nog..

Men ändå. Oavsett vad han sen må ha gjort för ont då borttar det inte allt det goda han också ha gjort under sin livstid.

Vårt kriminalvårdssystem bygger på att folka så småningom kommer ut och ska anpassa sig i samhället igen. Helst skulle vi skattebetalare slippa försörja dessa killar och tjejer och därför önskar jag att han kommer att bli anställningsbar när han väl muckar.
Citera
2017-09-22, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Käre, missuppfattade ottoplommon, vi tar detta svar då.

Kan du för mig och andra, förklara relevansen att du har erfarenhet av "gravt" autistiska människor?

Det är väl på sidan av vad tråden handlar om, många kanske inte ens bedömer PM med något neuropsykiatriskt funktionshinder alls, en del är kanske inne på en lättare form.

Om du refererar till erfarenheter, som nog ligger rätt långt ifrån de som kanske PM kan ha i sin personlighet, kan du då inte förstå, att det blir långt utanför sidlinjen, inte ens med i samma "match", som vi andra försöker spela?

Var har du läst detta någonstans? Har absolut ingen aning om vad du pratar om?
"gravt" autistiska? Var har du läst detta? Eller sitter du och läser mellan raderna vad du tror att någon egentligen menar?
Jag är hemskt ledsen men du får nog hitta någon annan att yra med än mig.
För jag förstår inte ett jota?
PS. Jag hoppas verkligen inte att du resonerar på det här sättet med dina neuropsykriatiskt funktionshindrade. För i så fall är du direkt olämplig för det jobbet. De förstår inte ironi,de förstår inte passivt aggressivt och allt trams du håller på med här. Det är väldigt oprofessionellt beteende av någon som påstår sig att arbeta med just dessa människor av alla. Får jag fråga vad du har för utbildning?
Senast redigerad av ottoplommon 2017-09-22 kl. 00:35.
Citera
2017-09-22, 00:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nä. Men deras gröt gör engelska naturlig. Typ.

Du menar att danskar skulle tala engelska sinsemellan för att slippa sin egen gröt? Nä? Men det är faktiskt intressant att danska barn lär sig tala bland de sista i världen. Det beror på att de inte kan urskilja vad föräldrarna säger! Och detta är inte ett skämt, jag har läst det i en språkvetenskaplig tidskrift.

Citat:
Ja det förvånade mig också.
Han har lusläst Jules Verne, beundrade Werner von Braun. Räknade ner på närmast Hustonmässigt vis vid raketuppskjutningar. Skulle inte en sådan person resa runt och göra studiebesök hos NASA, millitärmuseum etc. Kanske vistas så länge pengarna räcker utomlands.
Det är kanske så han blivit så bra på engelska.

Resor och och intressanta besök skulle ju kunna vara något han isåfall hade gemensamt med KW.

Ja, och även det där intresset för det dekadenta och lite sjuka ("weird" och "queer") hade de ju gemensamt. Detta gör det som hände - vad det nu var - ännu mera sorgligt, för hade det inte hänt så hade deras möte kunnat gå i en HELT annan riktning. De skulle ha passat ihop!

Citat:
Det finns en viktig del vad gäller hans hjärna och person/personlighet. Han både är och upplevs som "udda". För mig, som dagligen arbetar med ungdomar med Aspergers syndrom, är det ganska givet att han har flera pekare i en riktningen, men, jag är ingen som ställer diagnoser.

Exempel på pekare; onaturlig, hasande gångart, stora svårigheter i socialt samspel, enkelspåriga special-intressen, är några som gått att fånga upp utan att träffa honom.

En mycket tydlig scen, som pekar i autist-riktning, är när han kommer iland och är mest bekymrad över att hans älskade båt har sjunkit ( det fixade han själv), inte ett ord till journalisterna var KW befann sig. Så tänker en person med Asperger oftast, särskilt i stressande situationer, vad var det otäcka för MIG, inte ett dugg på att passageraren i detta fall avlidit, styckats och begravts, henne är det ju inte synd om längre, och tanken på vänner och anhöriga finns knappt alls.

Detta kommer RPU att ta hand om. Det som finns är en sällan skådad händelse med dödlig utgång, och en huvudperson som är minst sagt excentrisk och säregen ( och självklart ett offer, som vi kanske aldrig kommer att få en klarhet i hur hon förlorade livet...)

Han var ju tvungen att spela där, så det är inte så konstigt. Om han hade verkat upprörd, nervös, chockad, förtvivlad så skulle polisen ha blivit misstänksam. Det var ett smart drag att prata på om bärgning och försäkringspengar, för att avdramatisera hela situationen. Det som är konstigt är väl hur karln kan vara så mångsidigt begåvad. För det var en skådespelarprestation av rang!

Citat:
Jo det du skriver har tagits upp flera gånger i tråden.

Det är faktiskt helt obegripligt hur han kan gå och prata på så oberörd när han promenerar iland.
Med tanke på vad han gjort - till och med om han inte skulle ha styckat henne (vilket han nog gjort) - har han ju sett en ung kvinna dö! Dessutom dödförklarat och begravt henne!

Om han inte är störd - vilken skådis han måste vara! Oscarstatyett nästa! Nerver av stål!
Skulle gissa att han nog faktiskt har psykisk diagnos. Frågan är om det räcker för fängelseförbud.

Ja, det tror jag faktiskt. Blir imponerad mot min vilja, fast det var så opassande och hemskt just där.
Citera
2017-09-22, 00:33
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Njaee nu hade dom ju haft mailkontakt professionell sådan enligt polisen.Det var alltså inte så att KW bara ringde upp honom sisådär på eftermiddagen och att dom gjorde intervjun samma dag.
PM påstår att de aldrig har setts tidigare och att KW ringer upp honom på eftermiddagen 10 aug och vill ha en intervju. Det är möjligt att det finns mejl också men de har aldrig setts tidigare enligt PM iaf.
Citera
2017-09-22, 00:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
OK, ottoplommon, då finns det olika erfarenheter, olika observationer och olika slutsatser, så är det.

Ja, som jag också deklarerat tidigare, ett stort rättspatos finns hos de flesta människor, och i minst lika hög grad hos de med Aspergers syndrom, obs stavning!

Nu råkar hans reaktion när han kommer iland, inte vara i konflikt med att ljuga, om han skulle vara lite autistisk. Som jag försökte beskriva, han ser mycket rationellt på situationen, och är ganska frånkopplad de känslor de flesta skulle ha ( just det är ett utmärkande drag för personer inom AST, ett ganska nytt begrepp, autist-spektra-tillstånd). De känslor han har, är bara kopplade till hur HAN har upplevt det senaste dygnet, om hur synd det är om HONOM! Igen, OM han ligger inom AST, är detta en helt naturlig reaktion.

Han MÅSTE ju spela oberörd, för att inte polisen ska börja misstänka att han ligger bakom Kims försvinnande. Så det är inte relevant att börja dra några slutsatser om vad han kände eller har förmågan att känna, bara på den där lilla stunden i Dragörs hamn.
Citera
2017-09-22, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
T

Du bad nyss om att andra ska lägga ner stridsyxan, sen har du mage att be andra vara mer ödmjuka, när du nog enligt väldigt många (mitt påstående, det är en spekulation, inte fakta, så explodera inte nu) anses vara den suveränt minst ödmjuka debattören i hela denna tråden.

Detta var mitt inlägg:

Stackar du, ottoplommon, varför skjuter "dom" på dig?

Jag vill bara gå in och ge dig ett tips, sätt en lite ödmjukare profil på dina inlägg, bygg gärna upp dom med fakta, om du inte klart deklarerar att det är spekulationer.....och ett sista tips, låt dig inte provoceras, och framför allt, gå inte bananas till motattack om det skulle ske.....

------------------------------------------------------------

Det är inte lätt att va ödmjuk.....jag har noll anledning att att "explodera", blev du besviken?

För några timmar sedan, la jag en liten ide, om att "gräva ner stridsyxor" ( inte exakt så, men andemeningen var den, och det kan nog säkert de flesta förstå...), ja det gjorde jag.

Om du och andra, läser inlägget, som jag svarade på, kan ni kanske se att den påminnelsen var liiiite befogad. Nu är det inte alls så, att jag är någon sorts självutnämnd "polis"/moderator, här men har faktiskt konstaterat att efter Moderatorns inlägg, och mitt lilla försök till jakande svar till det, är det mycket bättre, utom kanske någon enstaka, som ännu inte riktigt är med i matchen....

Kanelgas, du har på ett sätt rätt också, jag borde hålla mig för god att gå in och förstärka, men det var i en rak dialog med ett alias. Och ja, jag hade ett val, och jag lovar dig, nästa gång tänker jag inte bry mig om dessa ignoranter, som är några stycken. Tack för att du påminde mig!!!!!
Citera
2017-09-22, 00:43
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Även ett av dessa "misstag" skulle vara nog..

Men ändå. Oavsett vad han sen må ha gjort för ont då borttar det inte allt det goda han också ha gjort under sin livstid.

Vårt kriminalvårdssystem bygger på att folka så småningom kommer ut och ska anpassa sig i samhället igen. Helst skulle vi skattebetalare slippa försörja dessa killar och tjejer och därför önskar jag att han kommer att bli anställningsbar när han väl muckar.
Man kräks ju för fan på PMs bortförklaringar. Han förtjänar att rullas i tjära på Flashback iaf tills dom faller. Sen finns det ju inte en rödbeta att PM går fri från mord heller enligt min åsikt. Här kommer det att dömas drab och förhoppningsvis livstid. De som tror att man inte kan döma mord utan hela kroppen är obildade helt enkelt.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-22 kl. 00:45.
Citera
2017-09-22, 00:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dricksglas55
Ha ihjäl nån för man inte hamnar i tidningen? Ja det låter ju som ett väldigt troligt scenario. Verkligen.

Fast händelsen vi diskuterar är speciell på det sättet, att det var helt otroligt att den skulle kunna inträffa överhuvudtaget. Journalister blir inte dödade när de intervjuar uppfinnare, det händer bara inte. När det nu ändå har hänt, så måste sanningen vara en av alla de otroliga förklaringar som går att tänka ut. För död är hon ju.

Sedan är det naturligtvis ingen som tror att han medvetet avrättade henne för att hon ljugit om Wired, utan det man kan tänka sig är det scenario som GW skrev om också (och han har ju en del kunskap). Att de kom ihop sig om någonting, M blev så förbannad att han slog till henne, hon började skrika och slå tillbaka och sedan eskalerade det tills hon låg död vid hans fötter. Och då är detta med att hon tog upp hans tid i flera timmar när han redan var genomstressad, genom att ljuga om att artikeln var såld på förhand, en nog så allvarlig sak för att starta bråket.
Citera
2017-09-22, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Han MÅSTE ju spela oberörd, för att inte polisen ska börja misstänka att han ligger bakom Kims försvinnande. Så det är inte relevant att börja dra några slutsatser om vad han kände eller har förmågan att känna, bara på den där lilla stunden i Dragörs hamn.

Nu handlade inte min ide om vad han måste eller inte måste känna/"spela", den var underbyggd från en ide om neuropsykiatriskt funktionshinder. Slutsatsen, helt kort, var att OM han ligger i det spektrat, behöver han inte ens spela, det är helt naturligt för honom ( läs gärna några inlägg bakåt, så får du analysen)
Senast redigerad av Whyback 2017-09-22 kl. 00:49.
Citera
2017-09-22, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Exakt! Är det någon del av tiden efter händelsen som man kanske inte ska lägga för mycket vikt på hur PM agerade så är de väl just i dessa få minuter från han går av båten till dörren i polisbilen stängs. Vad han sa är däremot intressant. Han har ju sannolikt insett att det fanns en viss risk att obekväma frågor och situationer kunde uppstå när han kom på land.

Han har nog haft en hel del tid att mentalt förbereda sig för detta samtidigt som han kanske fortfarande inte helt hade insett vad han faktiskt hade gjort (vad det nu var). Jag tycker inte alls det är särskilt konstigt att han klarar att spela hyfsat bra skådespelare i några minuter där och håller med om att det är en ytterst dålig filmsekvens att göra någon form av analys av hans personlighet på. Jag tror en förvånansvärt stor andel människor skulle klarat av att vara så kalla om de:

1. Hunnit inse att de kan åka dit för mord men inte hunnit inse vad det faktiskt kan innebära.
2. Bestämt sig för att prova förneka det.
3. Hittat på lögner.
4. Insett att deras skådespeleri är nödvändigt för deras lögner.
5. Samtidigt som de kanske inte helt hunnit insett allvaret i det de gjort ännu.

Jag tycker det är betydligt mer intressant att granska vad och hur PM säger saker under förhören och hur han framstår i äldre videoklipp samt hur andra beskrivit honom.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-22 kl. 01:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in