2017-09-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Nervsignaler är elektriska impulser som uppkommer på grund av spänningsskillnader över neuronets membran. När signalen löpt genom axonet mot nästa nervcell överförs den till närliggande dendrit genom en så kallad synaps. I synapsen omvandlas den elektriska signalen till substanser, så kallade neurotransmittorer. I mottagarcellen sitter en grupp receptorer som återomvandlar neurotransmittorerna till elektriska signaler och skickar dem vidare mot nästa nervcell. Den här processen innebär obegränsade resurser för att kunna arbeta och lära oss saker. Framförallt relevant för just denna tråd om PM.

Ja, det var ju det jag beskrev, på ett lite mindre veteskapligt sätt......hoppas de som inte förstår detta, läser och kanske börjar träna sin tröga hjärna...
Citera
2017-09-21, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag tycker att vi ska lägga ner allting om tigersåg, rävsåg och allt med svans nu och byta ämne.

Läste detta i kvällsposten idag.
http://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-idol-nazisternas-forskare/

Jag har funderat över hur PM blivit så förhärdad att han klarade av att stycka en död människa i samband med dråp/mord. Eftersom (enligt Djursings biografi) var PM:s åldriga pappa väldigt intresserad av andra världskriget och hade dessutom jobbat med byggnadsjobb till tyskarna under ocupationstiden (jag antar att det var i Danmark eftersom det ej framgår). Kan han ha haft Nazistiska sympatier? I alla fall har han nog suttit med lille Peter i knäet och bläddrat i bokband som handlade om andra världskriget. Min mormor och morfar talade jämt om andra världskriget men ur offrens synpunkt. Min morfar hjälpte till att ta emot judiska flyktingar nere vid stranden. (Det bodde nämligen en judisk flykting i deras hus som hade kontakt med danska motståndsrörelsen via ficklampssignalerut mot sundet vad jag fått berättat.) I allafall så ägde de enbart ett stort bokband om andra världskriget. Vid ett tillfälle när jag var liten bläddrade jag i det tills min mormor upptäckte det och slet böckerna ifrån mig. Jag kan säga att jag tog skada av de där fotona av likhögar samt annat avskyvärt som jag inte ens kunde föreställa mig fanns i denna världen. Så till den milda grad att jag fick sömnsvårigheter samt mardrömmar under hela uppväxten.
Så kan det ha varit PM.s pappa som härdat honom genom att visa helt olämpligt material från andra världskriget under hela hans uppväxt? Kan PM vara Barndomsskadad av sin uppväxt? Bara en fundering.
Intressant. Tack för länk. Absolut kan nazistsympatier gjort honom hård. Om man har de sympatierna så är kanske inte ett mord så farligt mycket i hans huvud?
Citera
2017-09-21, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Den där fogsvansen har jag bara läst om här i tråden. Polisen däremot har pratat om en bågfil, minns jag. Fler och fler tycks ha googlat för att få veta vad en fogsvans är. Sen kan dom inte släppa ordet.

Snacka om trådsanning. Eftersom Mördarmadsen arbetat i metall först och främst, väljer jag att tro på polisen. Googla nu på bågfil kära forumister.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/kim-wall-en-journalistisk-rost-som-tystnat/

https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/?search=b%C3%A5gfil&gclid=CKz1hvukttYCFRpeGQodSo0A Qg

Nej. Kan ni sluta sprida all denna desinformation i tråden.

Et vidne har set PM gå i retning af værkstedet med en fukssvans med orange håndtag den pågældende dag. Anklageren siger, at der ikke er fundet en sav af den karakter under ransagning. Forsvareren beder nu om at hele vidnets forklaring bliver dokumenteret. Her fremgår det, at vidnet forklarer, at han stod på Refshalevej, da han så Madsen passere ham i sydlig retning. Han så hurtig og målrettet ud og virkede, som han ikke ønskede kontakt. Med sig havde han en fukssvans med gul/orange håndtag, som han bar over sin skulder.
17:02

Fukssvans
Citera
2017-09-21, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Intressant. Tack för länk. Absolut kan nazistsympatier gjort honom hård. Om man har de sympatierna så är kanske inte ett mord så farligt mycket i hans huvud?

Jag tänker väl att hans vänner säger att han har någon fascination för döden (om det stämmer).
Samt att det måste vara fruktansvärt traumatiskt att stycka en människa om man inte är van.
Och där kommer han iland,leende och ledigt som att ingenting särskilt hade hänt.
Efter allt vidrigt han varit med om under natten.
Det är ju nästan så man tror att han är rutinerad kontraktsmördare med styckning som specialitet.
Men jag tror ju inte han gjort det förut.
Men på något sätt måste han ju blivit härdad att klara av något så vidrigt.
Eller är han bara galen?
Citera
2017-09-21, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart

Et vidne har set PM gå i retning af værkstedet med en fukssvans med orange håndtag den pågældende dag. Anklageren siger, at der ikke er fundet en sav af den karakter under ransagning. Forsvareren beder nu om at hele vidnets forklaring bliver dokumenteret. Her fremgår det, at vidnet forklarer, at han stod på Refshalevej, da han så Madsen passere ham i sydlig retning. Han så hurtig og målrettet ud og virkede, som han ikke ønskede kontakt. Med sig havde han en fukssvans med gul/orange håndtag, som han bar over sin skulder.

Fukssvans
Bra där!
Citera
2017-09-21, 21:46
Medlem
Citat:
Jag tänker väl att hans vänner säger att han har någon fascination för döden (om det stämmer).
Samt att det måste vara fruktansvärt traumatiskt att stycka en människa om man inte är van.
Och där kommer han iland,leende och ledigt som att ingenting särskilt hade hänt.
Det är ju nästan så man tror att han är rutinerad kontraktsmördare med styckning som specialitet.
Eller är han bara galen?
Har man läst tillräckligt mycket äckligheter, och inte är speciellt empatisk, så blir man kanske avtrubbad. Nazister drar sig inte för att döda av, i deras tycke, nödvändighet.
Citera
2017-09-21, 21:50
Medlem
Det finns en viktig del vad gäller hans hjärna och person/personlighet. Han både är och upplevs som "udda". För mig, som dagligen arbetar med ungdomar med Aspergers syndrom, är det ganska givet att han har flera pekare i en riktningen, men, jag är ingen som ställer diagnoser.

Exempel på pekare; onaturlig, hasande gångart, stora svårigheter i socialt samspel, enkelspåriga special-intressen, är några som gått att fånga upp utan att träffa honom.

En mycket tydlig scen, som pekar i autist-riktning, är när han kommer iland och är mest bekymrad över att hans älskade båt har sjunkit ( det fixade han själv), inte ett ord till journalisterna var KW befann sig. Så tänker en person med Asperger oftast, särskilt i stressande situationer, vad var det otäcka för MIG, inte ett dugg på att passageraren i detta fall avlidit, styckats och begravts, henne är det ju inte synd om längre, och tanken på vänner och anhöriga finns knappt alls.

Detta kommer RPU att ta hand om. Det som finns är en sällan skådad händelse med dödlig utgång, och en huvudperson som är minst sagt excentrisk och säregen ( och självklart ett offer, som vi kanske aldrig kommer att få en klarhet i hur hon förlorade livet...).

Tråden kommer nog inte att ta paus, men det är en risk att det dröjer ganska länge till dess att åtal väcks, samtidigt som få nya fakta kommer fram. Därför ansluter jag mig gärna till Moderatorns uppmaning, att dämpa tonen.
Citera
2017-09-21, 21:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Eller är han bara galen?

Jo det du skriver har tagits upp flera gånger i tråden.

Det är faktiskt helt obegripligt hur han kan gå och prata på så oberörd när han promenerar iland.
Med tanke på vad han gjort - till och med om han inte skulle ha styckat henne (vilket han nog gjort) - har han ju sett en ung kvinna dö! Dessutom dödförklarat och begravt henne!

Om han inte är störd - vilken skådis han måste vara! Oscarstatyett nästa! Nerver av stål!
Skulle gissa att han nog faktiskt har psykisk diagnos. Frågan är om det räcker för fängelseförbud.
Senast redigerad av Solglittret 2017-09-21 kl. 21:56.
Citera
2017-09-21, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det finns en viktig del vad gäller hans hjärna och person/personlighet. Han både är och upplevs som "udda". För mig, som dagligen arbetar med ungdomar med Aspergers syndrom, är det ganska givet att han har flera pekare i en riktningen, men, jag är ingen som ställer diagnoser.

Exempel på pekare; onaturlig, hasande gångart, stora svårigheter i socialt samspel, enkelspåriga special-intressen, är några som gått att fånga upp utan att träffa honom.

En mycket tydlig scen, som pekar i autist-riktning, är när han kommer iland och är mest bekymrad över att hans älskade båt har sjunkit ( det fixade han själv), inte ett ord till journalisterna var KW befann sig. Så tänker en person med Asperger oftast, särskilt i stressande situationer, vad var det otäcka för MIG, inte ett dugg på att passageraren i detta fall avlidit, styckats och begravts, henne är det ju inte synd om längre, och tanken på vänner och anhöriga finns knappt alls.

Detta kommer RPU att ta hand om. Det som finns är en sällan skådad händelse med dödlig utgång, och en huvudperson som är minst sagt excentrisk och säregen ( och självklart ett offer, som vi kanske aldrig kommer att få en klarhet i hur hon förlorade livet...).

Tråden kommer nog inte att ta paus, men det är en risk att det dröjer ganska länge till dess att åtal väcks, samtidigt som få nya fakta kommer fram. Därför ansluter jag mig gärna till Moderatorns uppmaning, att dämpa tonen.
Absolut dämpa tonen.

Det där när han gick iland trodde jag var spel för gallerierna. Han visste ju då vilken historia han skulle servera och var tvungen att se oberörd ut.
Citera
2017-09-21, 22:00
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart

Fukssvans

jeg fulgte et livreferat via enten BT eller ekstrabladet. Der fremgik det gennem PMs svar at han havde en fugtsvans. Dernæst kommenterede anklageren, at politiet ikke havde fundet den i værkstedet (implikation: den er borte). Mod dette indvendte forsvaret, at anklageren tog fejl, og at politiet havde fundet den. Derefter spurgte dommeren om noget andet. Det er mere eller mindre State of The Art knowledge jag just dumpade. Behövs ej Applåd.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Absolut dämpa tonen.

Det där när han gick iland trodde jag var spel för gallerierna. Han visste ju då vilken historia han skulle servera och var tvungen att se oberörd ut.

Jo visst kan han ha planerat det hela och visade upp en anlagd fasad av oberördhet.
Men han gör det väldigt bra i så fall!
Bättre än de flesta som nog skulle varit i upplösningstillstånd efter motsvarande nattlig upplevelse.
Han är skrämmande oberörd!
Citera
Medlem
Citat:
Absolut dämpa tonen.

Exakt, han hade sannolikt insett att det var stor chans att det skulle komma en hel del frågor när han kom i land. Om han av någon anledning inte insett det i ubåten, insåg han det åtminstone på fritidsbåten.

Jag skulle inte lägga för mycket vikt på hur kallt han agerade där i de få minuterna fram till polisbilen. Han hade bestämt sig för en lögn en bit innan och han trodde att han bara skulle behöva några minuter där han skulle hålla sig lugn och sansad. Det tror jag ganska många hade klarat om de var beroende av det för att att undvika bli misstänkt för ett mord. Det hade nog inte varit lätt, men många hade nog kunnat bitit ihop och klarat det ganska galant.

Att han sedan överspelar det lite för mycket och till exempel låtsas som han inte ens vet Kim Walls efternamn tycker jag är mer intressant.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-21 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in