2017-09-21, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongas
Ja, eller så säger vi bara såg, ifall någon inte förstår skillnaden. 😜
Grrrrr....
Citera
2017-09-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongas
Ja, eller så säger vi bara såg, ifall någon inte förstår skillnaden. 😜

OK.Batteridriven såg med laddningsbara batterier då. Vilket fodrar ett eluttag såvida man inte har flera laddade batterier med sig så att man kan byta efter hand.
Citera
2017-09-21, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Att såga metall med fogsvans har jag aldrig hört talas om innan. Men det kan ju finnas detaljer i trä och plast på ubåten som fogsvansen har använts till. Att såga med motorsåg i ubåt funkar inte för det hade stänkt omkring och stökat ner så det kan du glömma. Det kan vara en ren tillfällighet att PM tar med fogsvansen till ubåten just denna dag men då vill man ju också höra en jäkligt bra förklaring för det.

Har inte sett något nämnas om att det fanns någon bärbar motorsåg i verkstan heller. Däremot så fanns det några fler handsågar förutom den numera försvunna fogsvansen.
Jag tror det var ett sammanträffande men givetvis vill man höra en förklaring.

Är det förresten någon som har en källa på det där med sågen? Har letat utan att hitta. Om man googlar kan man inte använda ordet "såg" utan att få himla massa resultat om fel saker, och använder man "fogsvans" så får man mest träffar som leder hit.

Edit: Glöm det, hittade precis en referens: http://ekstrabladet.dk/112/article6806629.ece
Senast redigerad av tasksaft 2017-09-21 kl. 20:07.
Citera
2017-09-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Jag tror det var ett sammanträffande men givetvis vill man höra en förklaring.

Är det förresten någon som har en källa på det där med sågen? Har letat utan att hitta. Om man googlar kan man inte använda ordet "såg" utan att få himla massa resultat om fel saker, och använder man "fogsvans" så får man mest träffar som leder hit.

Edit: Glöm det, hittade precis en referens: http://ekstrabladet.dk/112/article6806629.ece

https://sv.wikipedia.org/wiki/Såg
När jag googlar fogsvans kommer det upp en massa säljannonser.
Saxat/"En handsåg med 11 sylvassa tänder per tum" (ca 2,5 cm).
Citera
2017-09-21, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
https://sv.wikipedia.org/wiki/Såg
När jag googlar fogsvans kommer det upp en massa säljannonser.
Saxat/"En handsåg med 11 sylvassa tänder per tum" (ca 2,5 cm).
Jag var otydlig. Jag menade att jag googlade på typ "peter madsen fogsvans saknas" och liknande.
Citera
2017-09-21, 20:19
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Det kallades såg när jag hade träslöjd, men det var på 90-talet. Alla jag känner kallar det för en såg och det har gått hur bra som helst. Var först i denna tråden jag hörde ordet fogsvans och jag är uppenbarligen långt från ensam om detta. Eller nja, kan ha hört ordet, men inte sett någon anledning att memorera det. Man bör vara selektiv och prioritera att använda hjärnans kapacitet på viktigare saker. Det är direkt kontraproduktivt att medvetet prova skapa sig ett onödigt stort ordförråd om man vill maximera sin hjärnas reella kompetens, i synnerhet mer eller mindre fackuttryck i branscher man med låg sannolikhet kommer att vistas i professionellt. Det är min åsikt i alla fall.

Ska jag beskriva vad jag behöver på till exempel Beijer kan jag i princip alltid beskriva exakt vad jag vill ha på 10 sekunder även om jag inte kan fackuttrycket. "Jaha, du menar en vinkelslipad segelborrackumulatoraggregatindikator, jo de har vi här borta". Jaha säger jag och hämtar den och glömmer sedan av fackordet med vilje en nanosekund senare (lite överdrivet). Så det har en mycket begränsad fördel med mindre man jobbar professionellt i branschen.

Jag har en miljon bättre saker att prioritera att lära mig. Det är otroligt hur mycket man inte kan (förutom vissa i denna tråden som enligt de själva är experter på precis allt). Därför måste man vara selektiv. Men om man har ett behov av att briljera av hur många fackuttryck man kan bör man nog absolut satsa annorlunda... Men låt oss nu fokusera på saken , eller som de säger i Danmark:

Hold jer til sagen!

Om man nu diskuterar styckning medels såg i en ubåt finns det anledning att specificera vilken typ av såg som kan ha används. En viss typ som en bågfil kan ha sin givna plats i ubåtens verktygslåda medan en annan typ som en fogsvans knappast har en naturligt användningsområde i en ubåt. I en givande diskussion kan man då inte bara använda det generella begreppet såg.
Citera
2017-09-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Jag var otydlig. Jag menade att jag googlade på typ "peter madsen fogsvans saknas" och liknande.

Ja,det är knepigt med sökord. Farbror Google den är ordkräsne sorten. Och därför håller han till här på FB med alla andra som märker ord.

Nej förlåt. Nu blandade jag ihop dig med Whyback. Sorry.
Citera
2017-09-21, 20:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det kallades såg när jag hade träslöjd, men det var på 90-talet. Alla jag känner kallar det för en såg och det har gått hur bra som helst. Var först i denna tråden jag hörde ordet fogsvans och jag är uppenbarligen långt från ensam om detta. Eller nja, kan ha hört ordet, men inte sett någon anledning att memorera det. Man bör vara selektiv och prioritera att använda hjärnans kapacitet på viktigare saker. Det är direkt kontraproduktivt att medvetet prova skapa sig ett onödigt stort ordförråd om man vill maximera sin hjärnas reella kompetens, i synnerhet mer eller mindre fackuttryck i branscher man med låg sannolikhet kommer att vistas i professionellt. Det är min åsikt i alla fall.

Ska jag beskriva vad jag behöver på till exempel Beijer kan jag i princip alltid beskriva exakt vad jag vill ha på 10 sekunder även om jag inte kan fackuttrycket. "Jaha, du menar en vinkelslipad segelborrackumulatoraggregatindikator, jo de har vi här borta". Jaha säger jag och hämtar den och glömmer sedan av fackordet med vilje en nanosekund senare (lite överdrivet). Så det har en mycket begränsad fördel med mindre man jobbar professionellt i branschen.

Jag har en miljon bättre saker att prioritera att lära mig. Det är otroligt hur mycket man inte kan (förutom vissa i denna tråden som enligt de själva är experter på precis allt). Därför måste man vara selektiv. Men om man har ett behov av att briljera av hur många fackuttryck man kan bör man nog absolut satsa annorlunda... Men låt oss nu fokusera på saken , eller som de säger i Danmark:

Hold jer til sagen!

Så du väljer aktivt att inte lära dig nya ord för du tror du ska bli dummare då? Du tänker att din hjärna inte kan hantera all denna information?

Säkert att du inte redan lärt dig för många ord?
Citera
2017-09-21, 20:26
Medlem
"Och hela hamnen låg som en spegel, och såg vid såg jag såg varthelst jag såg". Väldigt OT. Åter till Madsen och vårt aktuella ärende.
Citera
2017-09-21, 20:34
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan man inte säga "såg"? De andra orden krånglar bara till det och är till för snickare som vet vad de sysslar med. Få här vet skillnaden mallan fogsvans, bågfil och fan allt.

Noep det är just det uttrycket som använts för att beskriva det PM hade i sin verkstad bland annat.
Det är stor skillnad på bågsågar och en fogsvans eller andra typer av sågar. Snackar vi dessutom om ett styckmord ska man ha detaljerad beskrivning av eventuella verktyg. Det är mycket som alla inte vet eller kan men då får man lära sig det.
Citera
2017-09-21, 20:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Hold jer til sagen!

Nja det är nog egentligen tvärt om - ju mer du lär dig av ord desto mer kan hjärnan lagra.

Tänk muskler - ju mer du tränar desto mer klarar musklerna av. Att spara musklerna och inte träna alls ger knappast mer muskelförmåga eller storlek.

Du undviker ju inte heller att lära dig engelska - för att kunna lagra riktigt många svenska ord i hjärnan ...

Är det någon som vet om PM bott utomlands? Han bryter visserligen som en dansk men han talar rätt bra engelska. Autodidakt? För inte läste han väl vidare eller ens färdigt de utbildningar han påbörjade. KW kunde ju 8 språk, oklart vilka, kanske kinesiska/mandarin(?) eftersom hon skulle bosätta sig där - det är ju rätt speciellt att kunna.
Citera
2017-09-21, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nja det är nog egentligen tvärt om - ju mer du lär dig av ord desto mer kan hjärnan lagra.

Tänk muskler - ju mer du tränar desto mer klarar musklerna av. Att spara musklerna och inte träna alls ger knappast mer muskelförmåga eller storlek.

Du undviker ju inte heller att lära dig engelska - för att kunna lagra riktigt många svenska ord i hjärnan ...

Är det någon som vet om PM bott utomlands? Han bryter visserligen som en dansk men han talar rätt bra engelska. Autodidakt? För inte läste han väl vidare eller ens färdigt de utbildningar han påbörjade. KW kunde ju 8 språk, oklart vilka, kanske kinesiska/mandarin(?) eftersom hon skulle bosätta sig där - det är ju rätt speciellt att kunna.
Har inte hört något om det. Men danskar pratar generellt bättre engelska än vi. Kanske beror på det där grötiga? Och annan språkmelodi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in