Citat:
Ursprungligen postat av
Kanelgas
Det kallades såg när jag hade träslöjd, men det var på 90-talet. Alla jag känner kallar det för en såg och det har gått hur bra som helst. Var först i denna tråden jag hörde ordet fogsvans och jag är uppenbarligen långt från ensam om detta. Eller nja, kan ha hört ordet, men inte sett någon anledning att memorera det. Man bör vara selektiv och prioritera att använda hjärnans kapacitet på viktigare saker. Det är direkt kontraproduktivt att medvetet prova skapa sig ett onödigt stort ordförråd om man vill maximera sin hjärnas reella kompetens, i synnerhet mer eller mindre fackuttryck i branscher man med låg sannolikhet kommer att vistas i professionellt. Det är min åsikt i alla fall.
Ska jag beskriva vad jag behöver på till exempel Beijer kan jag i princip alltid beskriva exakt vad jag vill ha på 10 sekunder även om jag inte kan fackuttrycket.
"Jaha, du menar en vinkelslipad segelborrackumulatoraggregatindikator, jo de har vi här borta". Jaha säger jag och hämtar den och glömmer sedan av fackordet med vilje en nanosekund senare (lite överdrivet). Så det har en mycket begränsad fördel med mindre man jobbar professionellt i branschen.
Jag har en miljon bättre saker att prioritera att lära mig. Det är otroligt hur mycket man inte kan (förutom vissa i denna tråden som enligt de själva är experter på precis allt). Därför måste man vara selektiv. Men om man har ett behov av att briljera av hur många fackuttryck man kan bör man nog absolut satsa annorlunda...

Men låt oss nu fokusera på saken , eller som de säger i Danmark:
Hold jer til sagen!
Nja det är
nog egentligen tvärt om - ju mer du lär dig av ord desto mer kan hjärnan lagra.
Tänk muskler - ju mer du tränar desto mer klarar musklerna av. Att spara musklerna och inte träna alls ger knappast mer muskelförmåga eller storlek.
Du undviker ju inte heller att lära dig engelska - för att kunna lagra riktigt många svenska ord i hjärnan ...
Är det någon som vet om PM bott utomlands? Han bryter visserligen som en dansk men han talar rätt bra engelska. Autodidakt? För inte läste han väl vidare eller ens färdigt de utbildningar han påbörjade. KW kunde ju 8 språk, oklart vilka, kanske kinesiska/mandarin(?) eftersom hon skulle bosätta sig där - det är ju rätt speciellt att kunna.