2017-09-21, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Absolut dämpa tonen.

Det där när han gick iland trodde jag var spel för gallerierna. Han visste ju då vilken historia han skulle servera och var tvungen att se oberörd ut.

Ja, det kunde det kanske vara, eller om man tror mer på min ide, då är det ett helt naturligt beteende med hänsyn till det ( förmodade) neuropsykiatriska tillståndet, det är fritt att spekulera.
Citera
2017-09-21, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo visst kan han ha planerat det hela och visade upp en anlagd fasad av oberördhet.
Men han gör det väldigt bra i så fall!
Bättre än de flesta som nog skulle varit i upplösningstillstånd efter motsvarande nattlig upplevelse.
Han är skrämmande oberörd!

Bara en liten fråga, kan du någonting om s.k. neuropsykiatriska tillstånd?
Citera
2017-09-21, 22:06
Medlem
Citat:
Jo visst kan han ha planerat det hela och visade upp en anlagd fasad av oberördhet.
Men han gör det väldigt bra i så fall!
Bättre än de flesta som nog skulle varit i upplösningstillstånd efter motsvarande nattlig upplevelse.
Han är skrämmande oberörd!
Kan han stycka så är han så iskall att han de facto ÄR oberörd.
Citera
2017-09-21, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det finns en viktig del vad gäller hans hjärna och person/personlighet. Han både är och upplevs som "udda". För mig, som dagligen arbetar med ungdomar med Aspergers syndrom, är det ganska givet att han har flera pekare i en riktningen, men, jag är ingen som ställer diagnoser.

Exempel på pekare; onaturlig, hasande gångart, stora svårigheter i socialt samspel, enkelspåriga special-intressen, är några som gått att fånga upp utan att träffa honom.

En mycket tydlig scen, som pekar i autist-riktning, är när han kommer iland och är mest bekymrad över att hans älskade båt har sjunkit ( det fixade han själv), inte ett ord till journalisterna var KW befann sig. Så tänker en person med Asperger oftast, särskilt i stressande situationer, vad var det otäcka för MIG, inte ett dugg på att passageraren i detta fall avlidit, styckats och begravts, henne är det ju inte synd om längre, och tanken på vänner och anhöriga finns knappt alls.

Detta kommer RPU att ta hand om. Det som finns är en sällan skådad händelse med dödlig utgång, och en huvudperson som är minst sagt excentrisk och säregen ( och självklart ett offer, som vi kanske aldrig kommer att få en klarhet i hur hon förlorade livet...).

Tråden kommer nog inte att ta paus, men det är en risk att det dröjer ganska länge till dess att åtal väcks, samtidigt som få nya fakta kommer fram. Därför ansluter jag mig gärna till Moderatorns uppmaning, att dämpa tonen.

Så upplever jag inte hans landstigning.
När han blev räddad blev han erbjuden torra kläder. Vilket han tackade nej till. Istället bad han om ursäkt för att han bara ville sitta tyst och gå in i sig själv under hela resan till Dragörs hamn. Jag tror nog han ville sitta och förbereda sig på vad han skulle säga. Som om han funderade ut 100-tals lögnaktiga svar på frågor han kunde tänkas få. Det första han gör nästan är att ljuga för BT-reporten.-Att han bara varit ute på en liten övningstur. Samtidigt som det syns att hans ögon är alldeles blanka av sömnlöshet. Sedan fortsätter det med den ena lögnen efter den andra på ett väldigt medvetet sätt. Vad jag vet är det helt främmande för aspbergers att ljuga och dupera. De brukar vara de ärligaste som finns. Jag uppfattar honom som en väldigt cyniskt planerade person iallafall.
Citera
2017-09-21, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dricksglas55
Tror jag med. Trott sedan trådstart. Något annat är bara naivt att tro. Eller du kanske köper hans luckhistoria?

Nej, tror att han klappade till henne när han fick reda på att han eventuellt inte skulle komma med i Wired som han trodde, sen eskalerade det därifrån, blev ett handgemäng som slutade i att Kim Wall avled, strypt kanske, och för att dölja avsiktligt tillfogade skador på kroppen så styckade han den!
Citera
2017-09-21, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
När han blev räddad blev han erbjuden torra kläder. Vilket han tackade nej till. Istället bad han om ursäkt för att han bara ville sitta tyst och gå in i sig själv under hela resan till Dragörs hamn. Jag tror nog han ville sitta och förbereda sig på vad han skulle säga. Som om han funderade ut 100-tals lögnaktiga svar på frågor han kunde tänkas få. Det första han gör nästan är att ljuga för BT-reporten.-Att han bara varit ute på en liten övningstur. Samtidigt som det syns att hans ögon är alldeles blanka av sömnlöshet. Sedan fortsätter det med den ena lögnen efter den andra på ett väldigt medvetet sätt. Vad jag vet är det helt främmande för aspbergers att ljuga och dupera. De brukar vara de ärligaste som finns. Jag uppfattar honom som en väldigt cyniskt planerade person iallafall.
Ja Otto. Jag är helt med på tåget. Men visst kan det, som Whyback säger, också vara så att PM lider av någon sorts diagnos vars symptom är just avstängning av känslor?
Citera
2017-09-21, 22:12
Bannlyst
Citat:
Det var inget påstående utan mitt läsminne.
Jag har kollat det nu och det ska vara "under dagen samma dag som Ubåten försvann".
Ja, du Cojbojsaren. Du är allt en stjärnskytt som skjuter hej vilt omkring dig.
I brist på något eget att bidra med.

Då har du alltså ett dåligt läsminne då.
Citera
2017-09-21, 22:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ja, det kunde det kanske vara, eller om man tror mer på min ide, då är det ett helt naturligt beteende med hänsyn till det ( förmodade) neuropsykiatriska tillståndet, det är fritt att spekulera.

Jag tror på ditt förslag om Asperger, det stämmer också med mina erfarenheter.
PM har sannolikt denna diagnos. Frågan är om det skulle ge honom fängelseförbud?

I Sverige baseras ju utlåtandet av en stor Rättpsyk.undersökning mycket på om MGM har haft möjligheten att inse att han begick ett brott - skillnaden mellan rätt och fel.

Har PM dödat henne har han antagligen varit klar över att det var brottsligt.
Frågan är ju om han insåg samma sak med havsbegravningen? Det har ju inte riktigt framkommit, snarare tvärt om, det verkar ju nästan som PM ansett att han gjorde rätt när han uppgav att han begravt KWs kropp i havet.
Senast redigerad av Solglittret 2017-09-21 kl. 22:20.
Citera
2017-09-21, 22:16
Medlem
Citat:
Jag tror på ditt förslag om Aspberger, det stämmer också med mina erfarenheter.
PM har sannolikt denna diagnos. Frågan är om det skulle ge honom fängelseförbud?

I Sverige baseras ju utlåtandet av en stor Rättpsyk.undersökning mycket på om MGM har haft möjligheten att inse att han begick ett brott - skillnaden mellan rätt och fel.

Frågan är ju om han insåg samma sak med havsbegravningen? Det har ju inte riktigt framkommit, snarare tvärt om, det verkar ju nästan som PM ansett att han gjorde rätt när han uppgav att han begravt KWs kropp i havet.
Nånstans är han heeelt skruvad. Hoppas verkligen vi får svar.
Citera
2017-09-21, 22:18
Medlem
Citat:

OK, ottoplommon, då finns det olika erfarenheter, olika observationer och olika slutsatser, så är det.

Ja, som jag också deklarerat tidigare, ett stort rättspatos finns hos de flesta människor, och i minst lika hög grad hos de med Aspergers syndrom, obs stavning!

Nu råkar hans reaktion när han kommer iland, inte vara i konflikt med att ljuga, om han skulle vara lite autistisk. Som jag försökte beskriva, han ser mycket rationellt på situationen, och är ganska frånkopplad de känslor de flesta skulle ha ( just det är ett utmärkande drag för personer inom AST, ett ganska nytt begrepp, autist-spektra-tillstånd). De känslor han har, är bara kopplade till hur HAN har upplevt det senaste dygnet, om hur synd det är om HONOM! Igen, OM han ligger inom AST, är detta en helt naturlig reaktion.
Citera
2017-09-21, 22:22
Medlem
Citat:
OK, ottoplommon, då finns det olika erfarenheter, olika observationer och olika slutsatser, så är det.

Ja, som jag också deklarerat tidigare, ett stort rättspatos finns hos de flesta människor, och i minst lika hög grad hos de med Aspergers syndrom, obs stavning!

Nu råkar hans reaktion när han kommer iland, inte vara i konflikt med att ljuga, om han skulle vara lite autistisk. Som jag försökte beskriva, han ser mycket rationellt på situationen, och är ganska frånkopplad de känslor de flesta skulle ha ( just det är ett utmärkande drag för personer inom AST, ett ganska nytt begrepp, autist-spektra-tillstånd). De känslor han har, är bara kopplade till hur HAN har upplevt det senaste dygnet, om hur synd det är om HONOM! Igen, OM han ligger inom AST, är detta en helt naturlig reaktion.
Intressant! Du verkar veta vad du talar om.
Citera
2017-09-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Nej, tror att han klappade till henne när han fick reda på att han eventuellt inte skulle komma med i Wired som han trodde, sen eskalerade det därifrån, blev ett handgemäng som slutade i att Kim Wall avled, strypt kanske, och för att dölja avsiktligt tillfogade skador på kroppen så styckade han den!
Jag är helt inne på den linjen också, förutom anledningen. Om nu KW ljög för honom angående Wired så borde hon varit klok nog att inte avslöja det där ute. Tror mer på att hon ställde kontroversiella frågor i syfte att få en reaktion, men reaktionen blev lite värre än hon kunnat ana.

Citat:
Jag tror på ditt förslag om Aspberger, det stämmer också med mina erfarenheter.

Fast han kan knappast tro att styckning och undangömma bevis är helt i sin ordning, Aspergers eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in