Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Så upplever jag inte hans landstigning.
När han blev räddad blev han erbjuden torra kläder. Vilket han tackade nej till. Istället bad han om ursäkt för att han bara ville sitta tyst och gå in i sig själv under hela resan till Dragörs hamn. Jag tror nog han ville sitta och förbereda sig på vad han skulle säga. Som om han funderade ut 100-tals lögnaktiga svar på frågor han kunde tänkas få. Det första han gör nästan är att ljuga för BT-reporten.-Att han bara varit ute på en liten övningstur. Samtidigt som det syns att hans ögon är alldeles blanka av sömnlöshet. Sedan fortsätter det med den ena lögnen efter den andra på ett väldigt medvetet sätt. Vad jag vet är det helt främmande för aspbergers att ljuga och dupera. De brukar vara de ärligaste som finns. Jag uppfattar honom som en väldigt cyniskt planerade person iallafall.
OK, ottoplommon, då finns det olika erfarenheter, olika observationer och olika slutsatser, så är det.
Ja, som jag också deklarerat tidigare, ett stort rättspatos finns hos de flesta människor, och i minst lika hög grad hos de med
Aspergers syndrom, obs stavning!
Nu råkar hans reaktion när han kommer iland, inte vara i konflikt med att ljuga, om han skulle vara lite autistisk. Som jag försökte beskriva, han ser mycket rationellt på situationen, och är ganska frånkopplad de känslor de flesta skulle ha ( just det är ett utmärkande drag för personer inom AST, ett ganska nytt begrepp, autist-spektra-tillstånd). De känslor han har, är bara kopplade till hur HAN har upplevt det senaste dygnet, om hur synd det är om HONOM! Igen, OM han ligger inom AST, är detta en helt naturlig reaktion.