2017-09-20, 00:05
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
det byggs redan ägarlägenheter i Stockholm.
Var då någonstans? Har sökt efter ägarlägenhet men tyvärr inte hittat några och det är en boendeform jag gillar!
2017-09-20, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Därför att ett värde är, fundamentalt, något upplevt. Det går inte att mäta. Bara att jämföra med andras upplevelser. Utjämnaren kallas pengar.

Är du på en så låg intellektuell nivå att du inte förstår sådana begrepp har du inte mycket att hämta i en nationalekonomisk diskussion.
Mjahaja. Så fundamentalt värde är någon man känner i kroppen.

Enligt din definition är således en bubbla när:
Marknadspris är signifikant högre än vad någon känner att det borde vara.
Du har ju helt rätt i att jag inte ser den som användbar. Utan mer som någon Feministiskt Initiativ skulle kunna koka ihop, när de druckit några pavor rödvin.
Och inget som har det minsta med Nationalekonomi att göra.

Jag efterfrågade ju något avgörbart. (Underförstått där olika personer som mäter får samma resultat).

-----------------------
Hade jag inte så lång erfarenhet av att skriva och läsa här, hade jag varit beredd att ta gift på att folk drev med mig. Samtidigt inser jag ju att Feministiskt Initiativ finns, så varför skulle inte den här tråden finnas. Ska svara på tokinlägget några steg upp imorgon.
2017-09-20, 00:21
Medlem
[quote=sebno1|61833306]För att förstå varför Alpha101 är här och diskuterar men egentligen borde skapa en egen tråd kommer jag nu gå igenom här då jag inte förstår vad han gör i denna tråd. Vad 99% av experter, människor, och folk i tråden hävdar vara en bubbla så anser Alpha101 att det beror på något helt annat. Men att han motsäger sig själv i slutändan alltså att hans egen hypotes som i sig själv är en bubbla är oviktigt så vi går igenom variablerna som skapar dom höga bostadspriserna enligt Alpha. Men först vad en bubbla är för resten av 99% av jordens befolkning kan man se på denna enkla bild och det är denna "steg i en bubbla" https://people.hofstra.edu/geotrans/eng/ch7en/conc7en/img/stages_bubble.png och nu över till Alpha:

Produktionskostnader
Citat:
Alpha101 hävdar att folk får betala mer för sin bostäder för att nyproduktionskostnaden har stigit så pass mycket att det är helt i linje med vad vi betalar för en lägenhet, att denna linje inte ens följer vad vi egentligen betalar Kr/m2 för är oviktigt och även att gamla lägenheter följer denna linje kan inte skapa en bubbla!

Alla inlägg alltså 100% som Alpha101 skriver har med byggherrarnas produktionskostnader att göra och detta är orsaken till att priserna är så höga men helt i linje med kostnaderna! Att produktionskostnaden stiger och att det har med dom höga priserna på marknaden att göra har han blivit nertagen på jorden ett antal gånger med.

1. Arbetarnas löner: har stigit så pass mycket att det nästintill olönsamt att bygga i Sverige!
Experter och resterande: http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/svenska-byggkostnader-i-en-internationell-jamforelse.pdf

2. Kvalité: Folk vill ha bättre kvalité och material när dom köper lägenheter idag än 2016 eller 2015 eller varför inte 1975 och är beredda att betala för det!
Delvis rätt, folk vill ha kvalité tyvärr har inte de svenska byggherrarna precis levt upp till denna standard och en miljardutgift för byggherrarna ligger i att renovera gamla enstegstätade fastigheter.
Mögelskandal kostar miljarder
https://www.svd.se/mogelskandalen-kostar-miljarder
Så dessa leder oss till nästa punkt.

3. Rörelsemarginaler: Enligt Alpha101 så är det i princip olönsamt att bygga bostäder i Sverige även fast han inte i en enda länk har påvisat vad rörelsemarginalen ligger på för bostadsbyggandet i Sverige, vi andra har påtalat med kvartalsrapporter att det ligger på mellan 15-22% för dom stora byggherrarna och därför ej är en olönsam verksamhet!
http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/svenska-byggkostnader-i-en-internationell-jamforelse.pdf

Varför motsäger han sig själv? Jo för nu hävdar han att marknaden är mättad och att det finns risk att man stoppar all nyproduktion för en tid framöver och då kommer ju marknaden bli flytande då medborgarna inte vet vilket index man skall följa vad en bostad egentligen är värd så jag har några frågor till dig Alpha101 och det är:

- Nu när det är så pass olönsamt att bygga lägenheter plus att befolkningen inte behöver mer lägenheter vilken produktionskostnadsbild kommer medborgarna köpa sina lägenheter efter?
- Kommer kunderna att betala ett pris/m2 för vad produktionskostnaden låg på året själva bostadshuset är byggt, är huset byggt 2003 så betalar man lite drygt 29 000/m2?
- Eller Kommer priserna per m2 ligga kvar exakt som det är nu 2017 på nyproduktionspriset på hela bostadsbeståndet tills dess bostadsefterfrågan blir för stor igen och när produktioner kommer igång igen kommer dom ökade produktionskostnaderna göra att priserna kommer fortsätta stiga igen?
- Om ingen bostadsproduktion behövs men mark fortfarande finns till försäljning hur kommer då markens värde att bestämmas?
- Och hur kan Norge just nu se en bostadsbubbla spricka fast ingen skillnad i produktionskostnader kan ses mellan våra två länder?

Dessa frågor tycker jag behöver ett svar för att förstå din hypotes!?

Rörelsemarginalen hos byggherren är 20% ja, men sen har du underentreprenörer.

Om du har ett projekt för 300 miljoner där byggherren gör 60 miljoner i vinst så är rörelsemarginalen 20%.

Om sen underentreprenörerna har 50 miljoner i rörelsemarginal, var är då rörelsemarginalen på hela projektet? 20% eller 40%?
2017-09-20, 00:23
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Du har ju helt rätt i att jag inte ser den som användbar. Utan mer som någon Feministiskt Initiativ skulle kunna koka ihop, när de druckit några pavor rödvin.

Jag efterfrågade ju något avgörbart. (Underförstått där olika personer som mäter får samma resultat).

-----------------------
Hade jag inte så lång erfarenhet av att skriva och läsa här, hade jag varit beredd att ta gift på att folk drev med mig. Samtidigt inser jag ju att Feministiskt Initiativ finns, så varför skulle inte den här tråden finnas. Ska svara på tokinlägget några steg upp imorgon.

Ja svara gärna på "tokinlägget" för vi andra ser ju något helt annat än vad du gör, som boverket själva skriver:
http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/svenska-byggkostnader-i-en-internationell-jamforelse.pdf

Citat:
De senaste årens ökade byggkostnader i Sverige beror sannolikt på begränsat utbud, hög efterfrågan och stigande markkostnader De senaste årens ökning av produktionskostnaden i Sverige förklaras sannolikt av att utbudet inte matchat efterfrågan. Produktions- kapaciteten är begränsad vilket leder till att entreprenörer lokaliserar sina resurser där förtjänsten är störst. Begränsningar i produktions- kapaciteten kan i sin tur ha flera orsaker. En annan förklaring är att markpriset har ökat kraftigt samtidigt som byggandet har ökat i storstadsregionerna där marken och bostadspriserna traditionellt är dyrare vilket driver upp genomsnittspriset i riket.

Vad händer med priserna i bostadscykeln när utbudet ökar, efterfrågan minskar och ingen vill köpa mark? Vill gärna se hur byggherrarna är villiga att betala stora månadskostnader för tomma kedjehus och bostadshus i ett par år, hur länge håller ett kedjehus utan uppvärmning egentligen en max två vintrar kanske? Nej då skall du nog se att byggherren kan sänka priserna med 20% på osålda objekt utan att riskera vinsten och vips måste ju det egentliga värdet sjunka på resten av bostadsbeståndet enligt din teori?
Senast redigerad av sebno1 2017-09-20 kl. 00:27.
2017-09-20, 00:49
Medlem
Citat:
Och jag frågade dig var dom skulle bo om dom sålde. Efter ganska många inlägg har du inte lyckats förstå den frågan.

Jag tror du kommer att anpassa dig fint tillsammans med de andra tokarna i tråden. De klarar inte heller av att läsa och förstå enkla frågor.
Om de säljer och är nöjda med priset de får köper de ett nytt boende.
2017-09-20, 02:01
Medlem
Citat:
Varför har inte du (och likasinnade) startat en bank som lägger sig lite lägre i marginal och tar det mesta i kundväg och täljer stora mängder guld?

Bank-oktroj är inget jag kan skaffa utan vidare, min begränsade förmögenhet tillåter inte om-allokering av 50 miljoner till likvida medel som ska utgöra grundlikviditeten i rörelsen.

Jag har dock börjat planera för en verksamhet som förhoppningsvis kan registreras som finans-institut så att det finns möjlighet att genomföra inlåning och utlåning, sen har jag faktiskt hyggliga planer på att starta ett bygg-bolag också (har sett att du tycker att andra som postar i tråden ska starta sådana företag); jag har åtminstone en kontakt med gedigen erfarenhet inom internationell logistik i industriell skala, så i bästa fall kan vi ta fram smartare och snabbare byggen, om dock endast med avseende på de byggnationer som är listigt modul-planerade.

Håll tummarna, så kanske allting har kommit igång på allvar lagom till.....kraschen?
2017-09-20, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Var då någonstans? Har sökt efter ägarlägenhet men tyvärr inte hittat några och det är en boendeform jag gillar!

https://mitti.se/nyheter/forvaltaren-bygger-agarlagenheter/

vet inte om dom börjat men googla så hittar du projekt som redan är igång.
2017-09-20, 06:56
Avslutad
Citat:

-----------------------

Gillade du beatles eller föredrog du rolling stones? Varför? Ge mig kvantifierade mätdata på det.

Man kan inte mäta sånt. Bara låta folk ge sina omdömen. Nu råkar de här grupperna vara omtyckta av väldigt många men det är kört att mäta exakt vad det är som är "bra".

På samma sak är det med ekonomi. I grunden byggs prisbildningen upp av summan av subjektiva värderingar. Men det här begriper inte du, eller hur?
2017-09-20, 07:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
I en Ägarlägenhet måste byggherren ta betalt direkt av den som skall bo där. I en BRF kan byggherren låta föreningen låna upp en massa pengar för att betala för husen med komplicerade upplägg som ingen förstår sig på. Vad tror du blir populärast bland dem som skall bygga?

Skulle jag gissa själv måste lagstiftaren gå in på något sätt för att göra ägarlägenheter konkurrenskraftiga för byggherren. Ökad genomskinlighet gentemot de som köper lägenheter kanske skulle hjälpa? Dessutom är det klurigt med ägarlägenheter eftersom flerbostadshus naturligt innebär kostnader som måste finansieras gemensamt.
Du påpekar de anledningar som gör att det idag i princip enbart produceras brf. Ägarrätter förekommer men det är ovanligt i dagsläget.

Det jag pratar om är ett helt hypotetiskt scenario där flera bostadsrättsföreningar i nybyggda hus går i konkurs med ekonomisk ruin för de höbelånade boende som följd, vilket givetvis skulle tröskas runt flera varv i medierna med snyfthistorier om hur illa det kan gå. "Liam och Sarah-Lisa trodde de hade köpt fräschaste drömlägenheten, nu har de ett blancolån på 5,5 miljoner".

I ett sådant hypotetiskt scenario, som alltså är helt hypotetiskt och jag själv inte nödvändigtvis tror kommer inträffa i verkligen, utan det är alltså påhittat av mig för att filosofera kring vad som skulle minska bostadsrättens oerhörda popularitet, det är alltså ett fantasiscenario som jag fabulerat fram (försöker vara så tydlig som möjligt här) - I ett sånt scenario skulle man kunna tänka sig att entreprenörer skulle börja pusha för ägarrätter.
2017-09-20, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
I ett sånt scenario skulle man kunna tänka sig att entreprenörer skulle börja pusha för ägarrätter.

Jag tror aldrig att entreprenörer kommer att pusha för ägarlägenheter när alternativet Bostadsrätt ger dem så stora fördelar. Däremot kan politiker och köpare pusha. Se exempelvis

http://www.smp.se/debatt/vaxjo-ar-foregangare-for-agarlagenheter/

där Växjö kommun bestämt sig för att fler ägarlägenheter skall byggas. Ett argument är att om alla lån ligger på dig så blir det lättare att sälja villan och skjuta reavinstskatten på framtiden.

Dock vet jag inte om ägarlägenheter är den bästa lösningen egentligen. Huset måste ju förvaltas gemensamt i vilket fall. Oavsett ägarformen så tvingas man ta ekonomiska beslut gemensamt. Skillnaden är väl enbart att föreningen inte kan använda lägenheterna som säkerhet för lån? Då måste föreningar antigen fondera för underhåll eller, om de struntar i det, regelbundet skjuta till stora summor för renoveringar som det tas upp egna lån för.

Jag har en kollega från England som hade bott i ett hus där taket läckte men det var bara de tre översta våningarna som tyckte att det var viktigt att reparera på riktigt. Resten tyckte att man kunde nöja sig med att täta tillfälligt och fixa senare.

Formen bostadsrättsförening är inte så dum egentligen. Det borde räcka med att täppa till några kryphål i regelverket. En självklar sak exempelvis vore att nu när vi har ett amorteringskrav på 2%/år så borde det givetvis gälla även de lån som en förening tagit upp.

Sätter man stopp för byggherrar som kör amorteringsfritt de första åren i nybyggda föreningar för att kunna hålla nere avgifterna vid försäljningstillfället så skulle mycket av problemen försvinna i nybyggen tror jag. Man skulle även kunna lagstifta om att minst 80% av föreningen måste finansieras av insatser då den bildas? Tror inte att ägarlägenheter har så stor fördel för medlemmarna längre om man stramar upp regelverket kring föreningarnas ekonomi lite.
2017-09-20, 08:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygglo.von.Drakula
Bank-oktroj är inget jag kan skaffa utan vidare, min begränsade förmögenhet tillåter inte om-allokering av 50 miljoner till likvida medel som ska utgöra grundlikviditeten i rörelsen.

Du behöver inte ha en bankoktroj för att låna ut pengar.
2017-09-20, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag är inte med dig alls här. Jag tycker som sagt var det är bra om föreningars lån helt övertogs av medlemmarna men då alla eventuellt inte har möjlighet att låna upp det privat är det bra om det kan ges individuellt val här. Betalar jag av min del av lånet så amorteras förstås min andel av lånet av. Min månadsavgift blir då lägre då den inte inkluderar kostnader för lån.

Min invändning är rent praktisk. Jag tror inte att det går att lösa på ett sätt som är tillräckligt transparent gentemot nya köpare i föreningen. Dessutom tror jag att lagstiftningen faktiskt lägger hinder i vägen och man löper risk att förlora extra insantsen eftersom den lägre avgiften i praktiken får genom fusk med andelstalen snarare än genom att lånekostnaderna blir lägre (när föreningen ändå kör amorteringsfritt och räntorna är så låga).

Jag håller med om att föreningens ekonomi borde vara mer synlig gentemot köpare men differentierade avgifter och olika andelstal för olika delar av föreningens ekonomi är fel väg att gå.

Bättre vore nog att införa amorteringskrav på 2%/år för föreningens egna lån också. Då hade mycket av möjligheten att dölja ekonomiska problem försvunnit och en låneskuld hade synts direkt på avgiften. På samma sätt borde kontantinsatsen på 15% beräknas även på din andel av föreningens lån. Det vore bättre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in