Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Då är det väl utmärkt om man tar bort den faktorn, dvs. föreningens lån, för då blir det lättare för köparen att bedöma ekonomin. Att inte avgiften återspeglar de verkliga kostnaderna utan kan inkludera hög amortering är inte optimalt just eftersom det blir aningen svårare att då få en bild av ekonomin.
Jag generellt håller jag med dig. Dock tror jag att jag lyckades hitta en lägenhet som var för lågt prissatt just på grund av att den höga avgiften till stor del berodde på amortering. Klart att jag vill göra en bra affär
Citat:
Ja det är möjligt och det är som sagt var bra om avgiften visar vad det verkligen kostar och inte har dolt sparande i sig eller för låg amortering så att det blir en smäll senare för underhåll. Transparens är bra.
Transparens är bra generellt. Det är dåligt för personer som lever på att hitta konstigheter i snåriga system. Efter att jag köpte in mig har jag alltid argumenterat för att föreningen skall flytta så mycket som möjligt av lånen till lägenheterna och sänka avgifterna

Precis av den anledningen att det är bra om avgiften speglar kostnader för drift och förslitning.
Citat:
Det kan dock i praktiken vara svårt att få alla att betala klumpsummor till amortering och därför vore det toppen om det kunde bli ett individuellt val.
Där håller jag inte alls med. Som lagen ser ut skall alla medlemmar i en ekonomisk förening behandlas lika. Även om det inte prövats exakt vad det betyder så är regeln att andelstalet skall motsvara lägenhetens andel av boytan. Viss skillnad mellan en liten och en stor lägenhet kanske kan motiveras av att man använder trapphus och annat lika mycket men hur mycket som helst är svårt.
Laborerar man enbart med särskilda andelstal som gäller den del av lånet som insatsen skall betala så är problemet att med så låga som räntorna är nu och eftersom föreningar ändå inte amorterar de första 5 åren så går det inte att få till särskilt stor avgifts skillnad med högre insatser. Man kan misstänka att det fuskas med andelstal och att de stora lägenheterna där lite rikare skall flytta in får sina andelstal sänkta jämfört med boytan för att det skall verka vettigt att trycka in mer insats (som föreningen sedan kan betala ut till byggherren).
Källa:
http://www.privataaffarer.se/bostad/sma-bostadsratter-far-allt-oftare-dyrare-kvadratmeterpris-931559 https://www.svd.se/nytt-prissattnings-fenomen-pa-bostadsratter
Det har vad jag vet inte prövats i domstol ännu och man kan misstänka ett en bostadsrättsinnehavare som har köpt en lägenhet med felaktigt andelstal (i förhållande till boytan) kan gå till domstol och få andelstalen i föreningen ändrade oavsett vad tidigare ägare kommit överens om. Jag skulle åtminstone inte vilja köpa i en sådan förening. Det är för stor risk innan det prövats i domstol.