2017-08-27, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det där tror jag heller inte på. Din person är inte den som hade en villa för 25 år sedan. Du verkar vara mycket yngre, kanske född 1985 och bor i en BR för det stämmer bättre in på dig.

Jag undrar förresten vad detta som du skriver har att göra med tråden. Tala om pladder.
Det var ett svar på en fråga från dig: "Kan du delge bilderna av de skuldsatta svenskarna 1991 och 2006 också?"
Jag tom fetmarkerade det så att du skulle kunna förstå det.

Och eftersom jag var skuldsatt svensk då, så kan jag ge first hand information.
2017-08-27, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det var ett svar på en fråga från dig: "Kan du delge bilderna av de skuldsatta svenskarna 1991 och 2006 också?"
Jag tom fetmarkerade det så att du skulle kunna förstå det.

Och eftersom jag var skuldsatt svensk då, så kan jag ge first hand information.

Jaha så du fattade inte alls vad jag menade med andra ord och trodde istället att det var personligt.

Du har tidigare tagit fram data över svenskarna och deras nettotillgångar och med det visat att "det finns ingen boprisbubbla". Vad jag var intresserad av var motsvarande siffror från 1991 och 2006.
2017-08-27, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Absolut utgör vi en demografi som är viktig för de styrande, samtidigt verkar det gå inflation i folks tankegångar om hur pass säkert det är att det ska gullas med de som köpt sitt boende oavsett kostnad, ibland hör man ju tom unga som köper en bostad och försöker förklara sig ( eller känner ett behov av att göra så ) med att politikerna aldrig skulle låta det gå åt pipan. Vilket kanske är aningen naivt.
1990 fick jag höra det när jag påtalade vilken påfrestning det skulle bli med fördubblad fastighetsskatt och "halverade" ränteavdrag. Sedan blev det en annan sak som orsakade den stora påfrestningen 92-93. Men vi kan se då att några direkta lättnader ordnade inte politikerna.
Det beror på att vid en stor påfrestning måste politikerna prioritera viktigare saker än folks boendeutgifter.

(Byggjobbarna hade det svettigt med hög arbetslöshet och det var ett fasligt gnäll från dom. Men tom Göran Persson hutade till dom då. Dvs den optionen som dom hade var att backa i lönekrav och ta ett jobb).

Så historien lär oss att blir det ett BNP-fall av externa skäl så kommer inte politikerna att underlätta boendeutgifterna. Folk får skippa en utlandsresa.
2017-08-27, 11:19
Medlem
Citat:
Jaha så du fattade inte alls vad jag menade med andra ord och trodde istället att det var personligt.

Du har tidigare tagit fram data över svenskarna och deras nettotillgångar och med det visat att "det finns ingen boprisbubbla". Vad jag var intresserad av var motsvarande siffror från 1991 och 2006.
Nej, jag trodde inte att det var personligt. Men du skrev detta som en kommentar till ett exempel på en programmerare.
Och då svarade jag med ett exempel som kan ge egenupplevda svar.
Du kan se själv hur du skrev: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
(Du får gärna förklara hur det du skrev kan kopplas till nettotillgångar).
2017-08-27, 11:31
Medlem
Citat:
Du kan inte ens använda de rätta begreppen eftersom det du kallar konspirationsteorier är samband inom just ekonomi. Försök bemöta mig i sak istället men det är du för inkompetent att lyckas med. Eller så är du bara lat.
Det har gjorts otal försök. Av flera personer.

På frågan om hur du hanterar att olika penningmängder ger olika inflation, så svarar du inte utan kommer bara med personangrepp och försöker byta samtalsämne.

På frågan om folk får råd med mer om lönerna stiger mer än priserna, så kan du inte ens svara på det utan går bara igång med personangrepp och försöker byta samtalsämne.

Det är inte så att det inte har försökts, utan du klarar inte av en saklig diskussion. Inte ens enkla frågor.
2017-08-27, 11:46
Medlem
Citat:
Du nämner handlingskraftiga gamla svenskar som byggde sina egna hus. Du tänker på svenskarna som levde sparsamt, mitt ideal och den sista av alla kategorier man ska förknippa dagens MUFare med. Kanske betalade de subventionerade priser för sina tomter dessutom.

Jag vet verkligen inte varför du nämner dessa människor och denna tid då den inte alls ger ett stöd för dagens livsstil.
Det är som på senare tid. Folk skuldsatta sig hårt. Större risk än i dag då de då ofta bara hade en inkomst.
Och så har det fortsatt genom decennierna.

Jag har en yngre kollega som skuldsatte sig och byggde hus ca 2002. Han har inte ångrat det heller.

Jag skuldsatte mig och köpte hus 1990, och har inte ångrat det heller.
2017-08-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Förstår du fortfarande inte att inflation är prisökningar?
Tror du fortfarande att prisökningar ska leda till prissänkningar?
Bostadspriser ingår inte i inflationen. Om inflationen stiger över 2% så kommer ju räntan att höjas, vilket gör att bostäder måste bli billigare för att folk ska kunna finansiera bostaden. Om nu inte lönerna ökar rejält
2017-08-27, 21:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfHustler
Bostadspriser ingår inte i inflationen. Om inflationen stiger över 2% så kommer ju räntan att höjas, vilket gör att bostäder måste bli billigare för att folk ska kunna finansiera bostaden. Om nu inte lönerna ökar rejält

Nej jag har aldrig sagt att bopriser ingår i KPI men att inflation är just prisökningar. Prisökningar kommer av en anledning, ofta att folk har mer pengar att spendera och att då tro att det kommer leda till prisfall för just bostäder är aningen långsökt. Men långsökta argument är det bubbelbablarna använder hela tiden.
2017-08-27, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfHustler
Bostadspriser ingår inte i KPI. Däremot ingår utgifter för boende. (KPI försöker mäta hushållens utgifter).

Räntan lär höjas framöver, även om det verkar ta ett tag. Men så länge realränta inte höjs så blir det inte dyrare för boendet.
Däremot åker hushållen på högre ränteutgifter. Om nu lönen och bostadens värde följer med KPI, så kan hushållen låna upp på bostaden för att upprätthålla samma belåningsgrad. Dvs den delen av räntan som motsvarar KPI blir en form av sparande. Det sparandet kan då hushållen ta ut till semestern genom att öka på lånet motsvarande.

Det är realräntan som har betydelse. Och det är väl inte så uppenbart att den skall dra iväg. Då vill det nog till stigande risk.
2017-08-28, 07:23
Medlem
Citat:
Det är som på senare tid. Folk skuldsatta sig hårt. Större risk än i dag då de då ofta bara hade en inkomst.
Och så har det fortsatt genom decennierna.

Jag har en yngre kollega som skuldsatte sig och byggde hus ca 2002. Han har inte ångrat det heller.

Jag skuldsatte mig och köpte hus 1990, och har inte ångrat det heller.

Köpte du hus 1990? När har du amorterat klart då? Eller tänker du dö skuldsatt? Var det inte du som fortfarande inte betalat din studieskuld till CSN? ha ha
2017-08-28, 07:30
Medlem
Citat:
Det sparandet kan då hushållen ta ut till semestern genom att öka på lånet motsvarande.

Ena sekunden har du köpt hus 1990, andra sekunden låter du som du är 19, att belåna huset för att åka på semester är ju White Trash så det stänker om det?

Eller tycker du att det är att ta ansvar för sin ekonomi att låna pengar för att konsumera resor?
2017-08-28, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej jag har aldrig sagt att bopriser ingår i KPI men att inflation är just prisökningar. Prisökningar kommer av en anledning, ofta att folk har mer pengar att spendera och att då tro att det kommer leda till prisfall för just bostäder är aningen långsökt. Men långsökta argument är det bubbelbablarna använder hela tiden.

Då kommer frågan, om det nu är så att den M3 ökning som vi haft dom senaste 15-20 åren letar sig ut som riktiga pengar och ger folk mer pengar att spendera ( folk lämnar marknaden helt, arv osv ), leder inte då M3 ökning indirekt till ökad inflation över tid?

Borde man inte då ta hänsyn även till denna "på framtiden skjutna" inflationen när man sätter dagens räntor?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in