2017-09-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ok. Men var skulle de då bo?
På hotell?
De skulle bo kvar i bostaden de försöker sälja.
2017-09-19, 20:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Föreningslån är inte avdragsgillt och det är förstås ekonomiskt klokt att ha personliga lån istället. Vad jag inte förstår i ditt resonemang är syftet med att till varje pris inte ha några lån i föreningen.

Ja visst är klokt att ha en större andel privata lån pga möjligheterna till avdrag och det synliggör också hur mycket lån man har. Bubbelbabblarna har ofta tagit upp föreningens lån som något osynligt för de som inte klarar av att kolla upp föreningens ekonomi. Baserat på det resonemanget kan man hävda att det minskar riskerna med lån i föreningen.

Men med det sagt så har jag inte alls skrivit att man till varje pris ta bort alla lån i föreningen, endast ayy jag personligen skulle vilja göra det för min del om det var möjligt. Detta eftersom ja kan finansiera det billigare än föreningen.

Citat:
Riskerna för föreningen blir ju inte lägre, utan högre. Det är mindre riskspridning och den högsta risken placeras hos de redan ekonomiskt svaga medlemmarna i föreningen. Jag förstår inte hur det kan vara önskvärt att föreningens framtid vilar på en minoritets framtida betalningsförmåga.

Det här får du förklara, hur kan lägre lån i föreningen innebära högre risk? För en normal låntagare som tar lån i banken kommer det istället leda till att hela lånet blir supertydligt för både banken och låntagaren. Nu krävs det visserligen ingen stor ansträngning att kolla upp hur stora föreningens lån är men det blir ändå aningen lättare nu för den som inte alls klarar detta.

Citat:
Jag vill också påstå att majoriteten av befolkningen är ekonomiskt svagsina. Det innebär att den enskilde brf-medlemmens andel av föreningens lån är sånt som gemene man har svårt att relatera till och därmed prissätta korrekt. Risken är då att den som betalat av sin kvot inte får igen detta när de flesta bara stirrar sig blint på själva inköpspriset.

Nu vet jag inte exakt hur det här kommer utformas men bäst vore förstås om den som köper en befintlig BR också då kan välja sin fördelning av lånen så att det inte styrs av den förre ägaren. Det vore toppen.
2017-09-19, 20:16
Medlem
Citat:
FRiskerna för föreningen blir ju inte lägre, utan högre. Det är mindre riskspridning och den högsta risken placeras hos de redan ekonomiskt svaga medlemmarna i föreningen. Jag förstår inte hur det kan vara önskvärt att föreningens framtid vilar på en minoritets framtida betalningsförmåga. Om föreningen riskerar att konka spelar det egentligen ingen roll hur mycket eller lite lån du har.

En stor del av månadsavgiften i föreningen är räntor och amortering på föreningens lån. Har föreningen höga lån och räntorna sticker i väg kan en dålig förening hamna i ett läge där avgiften är så hög att ingen vill flytta in. Då får resten av föreningen täcka uppå förlusten och betala mer avgifter istället. Det är väl en sådan ond cirkel med högre och högre avgifter som leder till fler och fler tomma lägenheter som gör en konkurs oundviklig?

Har föreningen låga lån så får den också låga avgifter även om räntorna sticker iväg. I det läget kommer alltid någon att vilja flytta in i lägenheterna och föreningen kommer att då in sina avgifter. En ränte uppgång blir då en personlig tragedi för dem med svag ekonomi men föreningen drabbas inte särskilt...

Alltså med höga avgifter är betyder att man gör sig beroende av att de svagare klara av ekonomin annars riskerar man kanske konkurs.

Citat:
Jag vill också påstå att majoriteten av befolkningen är ekonomiskt svagsina. Det innebär att den enskilde brf-medlemmens andel av föreningens lån är sånt som gemene man har svårt att relatera till och därmed prissätta korrekt. Risken är då att den som betalat av sin kvot inte får igen detta när de flesta bara stirrar sig blint på själva inköpspriset.

Jo därför hitta föreningar med hög avgift som beror på att föreningen amorterar mycket på sina lån. Hög avgift kan också bero på dåliga hus som kostar massor i drift.
2017-09-19, 20:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vad är det som tar stop 2020?

För att RB ska börja bromsa/ minska stimulanserna så behöver inflationen ligga över 2%

Tänk dig att RB sänker räntan till -1% och 10 dubblar sina stödköp samt börjar köpa bostads och företagarorganisationer också. Vad vill du kalla den nya nivån?
När lågkonjukturen kommer så kommer arbetslösheten stiga och skatteintäkterna till staten vika, samtidigt ökar utgifterna konstant de närmaste åren.
Räntan är redan rekordlåg, vi stimulerar redan kraftigt.
Enda sättet för staten att rädda kommuner och landsting är att öka utlandskulden kraftigt och det kommer pressa upp marknadsräntorna.

När folk inser att ljuset tänds och musiken är har tystnat, så kommer viljan att öka belåningen vara noll.
När priserna stannar upp och utbudet fortsätter öka så kommer priserna börja dyka. Med påföljd att utbudet ökar än mer pga osålda objekt.
2017-09-19, 20:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
En stor del av månadsavgiften i föreningen är räntor och amortering på föreningens lån. Har föreningen höga lån och räntorna sticker i väg kan en dålig förening hamna i ett läge där avgiften är så hög att ingen vill flytta in. Då får resten av föreningen täcka uppå förlusten och betala mer avgifter istället. Det är väl en sådan ond cirkel med högre och högre avgifter som leder till fler och fler tomma lägenheter som gör en konkurs oundviklig?

Har föreningen låga lån så får den också låga avgifter även om räntorna sticker iväg. I det läget kommer alltid någon att vilja flytta in i lägenheterna och föreningen kommer att då in sina avgifter. En ränte uppgång blir då en personlig tragedi för dem med svag ekonomi men föreningen drabbas inte särskilt...

Alltså med höga avgifter är betyder att man gör sig beroende av att de svagare klara av ekonomin annars riskerar man kanske konkurs.

Jo därför hitta föreningar med hög avgift som beror på att föreningen amorterar mycket på sina lån. Hög avgift kan också bero på dåliga hus som kostar massor i drift.
Problemet är att många köper nya bostäder i föreningar med hög belåning. De fixar stigande räntekostnader privat, men det gör inte föreningen. Måste de skjuta till mer pengar så kommer kalkylen spricka för en del av de som fixar sina egen privata kalkyl. Följden blir att föreningen inte fixar ekonomin och konkursen är ett faktum.

Bittert! Mycket!
2017-09-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att många köper nya bostäder i föreningar med hög belåning. De fixar stigande räntekostnader privat, men det gör inte föreningen. Måste de skjuta till mer pengar så kommer kalkylen spricka för en del av de som fixar sina egen privata kalkyl. Följden blir att föreningen inte fixar ekonomin och konkursen är ett faktum.

Bittert! Mycket!

Yep. Det gäller att läsa årsredovisningen. Min egen förening amorterar nästan 3kkr/mån av min avgift på omkring 9kkr/mån. Så har det varit sedan jag flyttade in. Lånen har sjunkit och föreningen hade kanske kunnat sänka avgiften nu men det har inte skett. Istället har amorteringen fortsatt och höjs räntorna om några år finns det marginal att sänka amorteringstakten för att kompensera...
2017-09-19, 20:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja vad har hänt under de lågkonjunkturer vi haft under 2000-talet?
Så du tror på ett tillfälligt stopp och sedan är det full gas igen.
Hur många tusen miljarder ytterligare behöver svenska folket dra på sig före det blir ohållbart enligt dig?
För det måste väl vara det som är din syn på det hela?
2017-09-19, 20:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Yep. Det gäller att läsa årsredovisningen. Min egen förening amorterar nästan 3kkr/mån av min avgift på omkring 9kkr/mån. Så har det varit sedan jag flyttade in. Lånen har sjunkit och föreningen hade kanske kunnat sänka avgiften nu men det har inte skett. Istället har amorteringen fortsatt och höjs räntorna om några år finns det marginal att sänka amorteringstakten för att kompensera...
Låter som en sund förening med en bra styrelse. Frågan är hur många av de som köper nyproducerat som har en susning om vad de egentligen investerar sina pengar i?
2017-09-19, 20:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så du tror på ett tillfälligt stopp och sedan är det full gas igen.
Hur många tusen miljarder ytterligare behöver svenska folket dra på sig före det blir ohållbart enligt dig?
För det måste väl vara det som är din syn på det hela?

Var skrev jag det, jag tipsade bara dig att se på hur priserna tidigare har påverkats av lågkonjunkturer om du vill få en indikation på hur det kommer bli i framtiden. Historiska resultat är ingen garanti för framtida resultat men det kan ge en indikation, framförallt är det bättre än rena gissningar baserat på rädsla eller överoptimism.

Som jag sagt många gånger förut kommer det alltid dippar ibland men att försöka förutspå när de kommer eller hur djupa de blir är mycket svårt. Många går bort sig här och tror på nedgångar efter stora uppgångar men ofta underskattar folk hur långt det ska gå innan rekyler kommer, ja det här känner du säkert till väldigt bra eller hur?
2017-09-19, 20:38
Medlem
Citat:
Låter som en sund förening med en bra styrelse. Frågan är hur många av de som köper nyproducerat som har en susning om vad de egentligen investerar sina pengar i?

Orsaken till det hela är snarast tvärtom En styrelse som lät föreningen en högbelånad rulla lånen framför sig under nästan 20 år, med progressiv avskrivning, och som fick panik höja avgifter och börja amortera efter förhandsbesked att nya lån för att finansiera renoveringar var uteslutet

Det resulterade i en rejäl amorteringstakt som sedan en ny styrelse som tillträdde i samband med panikhöjningen har behållit...
2017-09-19, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabeHCoud
De skulle bo kvar i bostaden de försöker sälja.
Vad får dig att tro att de nya ägarna och BRF går med på det?

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Du behöver väl inte ta i, det finns ju alternativet hyresrätt, ljushuvud.
Vad jag förstår är det lång kötid till det. Och så kanske man inte desperat vill behöva ta det första som blir ledigt.
2017-09-19, 20:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Låter sunt men det är inte helt optimalt tycker jag då det här leder till att månadsavgiften inte återspeglar de verkliga kostnaderna med att driva föreningen. Jag skulle föredra att medlemmarna betalade av lånen med engångssummor som de får finansiera hur de vill, cash eller med privata lån. Då kommer föreningens avgift bättre återspegla de verkliga kostnaderna att driva föreningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in