Citat:
Ursprungligen postat av
Robinson-Meral
Föreningslån är inte avdragsgillt och det är förstås ekonomiskt klokt att ha personliga lån istället. Vad jag inte förstår i ditt resonemang är syftet med att till varje pris inte ha några lån i föreningen.
Ja visst är klokt att ha en större andel privata lån pga möjligheterna till avdrag och det synliggör också hur mycket lån man har. Bubbelbabblarna har ofta tagit upp föreningens lån som något osynligt för de som inte klarar av att kolla upp föreningens ekonomi. Baserat på det resonemanget kan man hävda att det minskar riskerna med lån i föreningen.
Men med det sagt så har jag inte alls skrivit att man till varje pris ta bort alla lån i föreningen, endast ayy jag personligen skulle vilja göra det för min del om det var möjligt. Detta eftersom ja kan finansiera det billigare än föreningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Robinson-Meral
Riskerna för föreningen blir ju inte lägre, utan högre. Det är mindre riskspridning och den högsta risken placeras hos de redan ekonomiskt svaga medlemmarna i föreningen. Jag förstår inte hur det kan vara önskvärt att föreningens framtid vilar på en minoritets framtida betalningsförmåga.
Det här får du förklara, hur kan lägre lån i föreningen innebära högre risk? För en normal låntagare som tar lån i banken kommer det istället leda till att hela lånet blir supertydligt för både banken och låntagaren. Nu krävs det visserligen ingen stor ansträngning att kolla upp hur stora föreningens lån är men det blir ändå aningen lättare nu för den som inte alls klarar detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Robinson-Meral
Jag vill också påstå att majoriteten av befolkningen är ekonomiskt svagsina. Det innebär att den enskilde brf-medlemmens andel av föreningens lån är sånt som gemene man har svårt att relatera till och därmed prissätta korrekt. Risken är då att den som betalat av sin kvot inte får igen detta när de flesta bara stirrar sig blint på själva inköpspriset.
Nu vet jag inte exakt hur det här kommer utformas men bäst vore förstås om den som köper en befintlig BR också då kan välja sin fördelning av lånen så att det inte styrs av den förre ägaren. Det vore toppen.