Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-01, 10:29
  #38521
Medlem
Overminds avatar
Tror inte bostadsbubblan spricker ännu. Den kommer säkerligen spricka men är nog något år kvar dit kanske?
Men jag är mer intresserad av nästa finanskris. Borg varnade under 2017/2018 så kommer troligtvis nästa finanskris har jag för mig.
2017-03-01, 10:33
  #38522
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Ja då alla med Max lån sitter i knäna på politikerna, de behöver bara vara överrens om att nu tas ränteavdraget bort, eller nu kan man inte skjuta upp vinsten in i nästa boende.

Alla med 5 ggr sin årslön i lån , sitter i knäna på politikerna.

Staten kommer att behöva öka skatteintäkterna på något sätt framgent för att täcka upp för guldklimparna, frågan blir hur.

50% av BNP utgörs av offentlig sektor så politikerna kommer att få ett helvete att hantera sprickan mellan BNP-halvorna. Man ska inte glömma att den ena halvan betalar för två. Det är nästan så man undrar hur överbelånade arbetarna i offentlig sektor är?

Vem betalar? Hur prioriterar man på bästa sätt för bästa utfall?

Svåra frågor för Svea Rike. Det är viktigt att hålla ihop landet.
__________________
Senast redigerad av Internhumor 2017-03-01 kl. 10:42.
2017-03-01, 10:46
  #38523
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Tror inte bostadsbubblan spricker ännu. Den kommer säkerligen spricka men är nog något år kvar dit kanske?
Men jag är mer intresserad av nästa finanskris. Borg varnade under 2017/2018 så kommer troligtvis nästa finanskris har jag för mig.

De kommer vara sammanlänkade. Vi kan inte få en finanskris utan att bostadsbubblan spricker och om bostadsbubblan spricker får vi garanterat en finanskris på köpet.

Får vi en sprucken bostadsbubbla kommer våra storbankers balansräkningar att se ytterst tveksamma ut och omvärlden kommer inte vilja finansiera dem, åtminstone inte till låg ränta. Detta höjer räntan varpå konsumtionen stannar av, ekonomin går över till negativ tillväxt, arbetslösheten skjuter i höjden och skatteunderlaget urholkas. Plus att staten förmodligen tvingas gå in som garant för banksystemet och statsfinanserna går åt helvete de med i ett läge när tillflödet av skattekronor minskar.

Får vi en finanskris baserad på andra faktorer, som att vi går över från hög- till lågkonjunktur eller att någon extern faktor (typ finanskrisen -08 eller greklandskrisen -10) drar med även Sverige i fallet nästa gång; då kommer scenariot att utspela sig på ungefär samma sätt och bostadsbubblan spricker i samma veva.

Personligen tror jag vi är ganska nära nu men det kommer inte detta året. Innan 2020 dock.
2017-03-01, 12:12
  #38524
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligt.konto
Jag känner massor med personer som är nya i stan och betalar "det dubbla" redan idag, med skillnaden att de inte ens får ett förstahandskontrakt för pengarna och kan bli utkastade när som helst. Så någon som vill hyra tror jag nog att det finns. Att hyra en etta för 10k är inget konstigt idag, de hyresrätter med subventionerad hyra som finns står så långt från marknaden att de lika gärna kunde vara icke existerande.

Se mitt senaste inlägg ovanför ditt. Är du så korkad att du tror jag påstår att INGEN kommer vilja hyra för marknadshyra??
FÄRRE kommer att hyra vid marknadshyra och betydligt fler kommer köpa borätt/villa då kostnaden är så pass mycket lägre, vilket kommer höja priserna vilket alla högersvin är ute efter.
2017-03-01, 12:15
  #38525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Ja då alla med Max lån sitter i knäna på politikerna, de behöver bara vara överrens om att nu tas ränteavdraget bort, eller nu kan man inte skjuta upp vinsten in i nästa boende.

Alla med 5 ggr sin årslön i lån , sitter i knäna på politikerna.

Staten kommer att behöva öka skatteintäkterna på något sätt framgent för att täcka upp för guldklimparna, frågan blir hur.

Problemet med att ta bort ränteavdraget kan ju bli att ökningen på bostadspriser då stannar upp eller tom nedgång i priser.
Ja, vad händer då kan man fråga sig?

1) Staten får minskade intäkter på reavinstskatt

2) Vid prisfall; Staten får minskade intäkter enl 1), samt nu genom avskrivningar på kapitalförlust på inkomst

3) Befolkningen kan inte längre belåna sina bostäder för konsumtion

Summan av kardemumman; fuck
2017-03-01, 12:20
  #38526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Sveriges befolkning per åldersklass 2016 (SCB)

tusental

17-åringar: 105
18-åringar: 107
19-åringar: 107
20-åringar: 112
21-åringar: 120
22-åringar: 130
23-åringar: 136
24-åringar: 142
25-åringar: 146
26-åringar: 148
27-åringar: 142
28-åringar: 141
29-åringar: 135
30-åringar: 134
Ytterligare en följd av denna extrema demografi kan bli att allt snack som varit om att det finns för få ettor och studentlägenheter, stegvis övergår i en situation, där denna propp av människor födda kring 1990 vill bort från sina ettor och istället ha ha tvåor och treor. Så det skulle inte förvåna om det är just bland ettor och studentlägenheter som vi först kommer att få se ett överutbud.

Dom stora vinnarna blir dom som är födda kring år 2000 och behöver en etta eller studentrum om ett par år. Dom stora förlorarna blir dom födda kring 1990 som skuldsatt sig de senaste åren.
__________________
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-03-01 kl. 12:25.
2017-03-01, 12:25
  #38527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Dom bubblor jag har levt under har varit fastighetskrisen, dot com, finanskrisen. Ingen har reflekterat om att det varit en bubbla såsom man hela tiden pratar idag om att det är en bubbla.

Möjligen lever vi i en "billig kredit bubbla" för det pratas det ganska lite om. Då kommer andra verksamheter än bara bostäder slås undan. Fastigheter, affärsverksamheter, banker mm.

Hade vi haft en bostadsbubbla så hade vi haft flera som äger multipla boenden som dom bara äger som ren spekulation, såsom Londons billionare row.

Njaa det här stämmer väl inte riktigt va? Kjell Olof Feldt avgick ju som finansminister innan kraschen 91 för att han förutsåg vad som komma skulle och ingen ville lyssna på honom.
2017-03-01, 12:30
  #38528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Betydligt fler kommer välja bort hyresrätter om marknadshyra införs och efterfråga borätt/villa. Varför? hyrorna kommer bli lika höga i attraktiva städer och dubbelt så högt som kostnaden för en bostadsrätt i Stockholm, inte bara på nyproduktion med presumtionshyra som nu som är nästan dubbelt så dyr som borätter utan över hela beståndet. Hyrorna kommer bli lika höga somhyresrätter som man ser i Barcelona, New York, Helsingfors och Oslo. Minst 8000 -9000 kr/mån för en 1:a och dubblerade hyror från bruksvärdesystemet.
Att efterfrägan på borätter kommer öka har redan alpha erkänt nu också i ett tidigare inlägg.

Detta är fakta och marknadsekonomisk verklighet. Nyliberalerna gnuggar händerna men ljuger om att det inte kommer ske, speciellt den stora fåntratten i tråden.

Har en bekant som hyr ut en tvåa på 60kvadrat norr om Sthlm för 15k i månaden. Lägger du ut en etta i city på 30kv för 15k i månaden på blocket så har du 100 svar direkt. Folk är redan beredda att betala det dubbla trots att det inte ens är 1a handskontrakt.
2017-03-01, 12:33
  #38529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Se mitt senaste inlägg ovanför ditt. Är du så korkad att du tror jag påstår att INGEN kommer vilja hyra för marknadshyra??
FÄRRE kommer att hyra vid marknadshyra och betydligt fler kommer köpa borätt/villa då kostnaden är så pass mycket lägre, vilket kommer höja priserna vilket alla högersvin är ute efter.

Sen kommer massor av människor släppa tanken på att bo i innerstan och flytta till tex Barkarby där de haft SVÅRT att hitta hyresgäster i nybygga HR.
2017-03-01, 13:00
  #38530
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1001PS
Polaren köpte just lgh i storleken 1-3 rum i Sthlm.

Priserna var helt galna, dåligt utbud, osv.

Krasch? Tror inte det

Var utbudet så dåligt att du inte kan säga om han köpte en 1:a, 2:a eller 3:a - för att vi då enkelt kan identifiera honom? Skiljer ju typ 5 miljoner i pris mellan en 1:a och en 3:a i Sthlm
2017-03-01, 13:10
  #38531
Medlem
utforskarens avatar
Två andra detaljer, som jag tror kan påverka statistiken en aning också:

1. Under den prisstegring som har skett de senaste åren, så har väldigt många passat på att renovera, sälja och köpa (uppgradera sig), vilket man inte orkar göra särskilt ofta. Jag själv sålde en bostad och köpte en annan för något år sedan, den nya bostaden har säkert ökat i värde även den, men just nu vill jag ta det lugnt och "bara bo" ett tag.

2. Om man kikar runt på Hemnet just nu, framför allt bland villor/småhus, så känns det som att ganska många har övervärderat sina bostäder. De har kikat på vad andra hus har sålts för, och tror att de ska kunna sälja i samma prisklass, fastän att huset ser ut som skit eller har ett dåligt läge.

Det är bara samma kåkar som har legat ute till försäljning i flera veckor eller månder omkring där jag bor nu, ingen vill betala det säljaren kräver. Kan inte vara helt lätt för deras mäklare heller.

Jag själv la ett fullt rimligt bud på en villa då, för nåt år sedan, men säljaren gick inte med på att sälja till annat än fantasipriser, så huset förblev osålt, och till slut valde de att bo kvar istället.
2017-03-01, 13:54
  #38532
Medlem
Så länge den ekonomiska segregationen fortsätter tror jag priserna kommer öka. Man ser liksom Tesla-bilar och Porschar köra runt överallt i Stockholm och så länge många har råd med bilar för runt miljonen så tror jag många har råd med lägenheter för flera miljoner också. Och en liten lägenhet till sina barn för ett par miljoner också. De rika blir allt rikare (tyvärr).

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback