2017-09-19, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
När jag lånade till bostadsrätt så räknade banken med att jag skulle klara 7% men de räknade då med en situation där bostadsrättsföreningen höjde avgifterna med 2% om året och att lönen ökade i precis samma takt. Det gör att kalkylen från bankens sida var meningslös egentligen.

Hade de räknat med att föreningen hade 7% ränta på sina egna lån dessutom, hade jag aldrig klarat 7% ränta, på de flesta av de alternativ jag tittade på ock fick lånelöfte för.

Nu köpte jag ett alternativ där jag verkligen kan klara 7% ränta men det fanns gott om alternativ där jag fick låna man aldrig hade haft en chans att betala. Kanske är det annorlunda nu och banken tittar på föreningens ekonomi när de räknar på sina lånelöften?
Kravet på 7% är mer av ett stresstest. Det ska inte tolkas som att varje enskild låntagare skall klara 7% och allt som följer med det. Det ska i stället täcka in mängder av olika saker som kan hända låntagaren.

Just 7% ränta ser dom inte i kikaren ens. Skulle dom börja se det så kommer dom att se över situationen.

Ett lånelöfte är dessutom inget löfte utan en avsiktsförklaring. Det får man utan angivet objekt.
När det blir dags att låna kommer bankens låneavdelning titta närmare på situationen och avgöra hur mycket den går med på att låna ut till objektet ifråga, och vad taket är för just den låntagaren. Det är inte så att man kan räkna med att få låna det som lånelöftet anger.
2017-09-19, 19:40
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big B
Här har du en snapshot från 20 September 2016:

https://web.archive.org/web/20160920150029/https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=17744

Det var alltså 4890 st objekt till salu i Stockholms län 20 september 2016,
Antal objekt 19 september 2017 i Stockholms län till försäljning är 6866 st.

Detta är ju en bra % ökning och tror nog jag själv aldrig har sett så många objekt till försäljning på Hemnet i Stockholms län innan!
2017-09-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Trams, att folk kan styra hur mycket lån som ligger i föreningen respektive sig själv leder inte till högre lån. Du utgår från att både låntagaren och banken är idioter som inte kan göra kalkyler men med det synsättet skiter det sig oavsett.

En konsekvens är att fler spekulanter utan stora besparingar kan klara bankernas lånetak genom att i stället för hög insats välja hög månadsavgift. En annan konsekvens är att bättre bemedlade spekulanter kan maximera sina ränteavdrag genom att växla över från föreningslån till större personliga lån, vilket ger lägst total boendekostnad.

https://www.svd.se/nytt-prissattnings-fenomen-pa-bostadsratter

Tror du Skanska gör detta för att vara bussiga eller för att pressa upp priserna?

Med tanke på de bostäder som dem inför detta på hittills så ja, jag utgår från att både bank och köpare är idioter.
2017-09-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabeHCoud
De skulle sälja om de fick ett tillräckligt bra bud.
Ok. Men var skulle de då bo?
På hotell?
2017-09-19, 19:47
Medlem
Det sägs att nyproduktionen är svårsåld.
Vad kan det bero på att det här är slutsålt?
https://nyproduktion.notar.se/projekt/4HGJN8UD8S89J64O/park-21
Är det järnvägsentusiaster som vill bo granne med järnvägen kanske?
Eller var det speciellt billigt?
Eller är det för att det är inflyttning 2018?
Eller?
2017-09-19, 19:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cooca
En konsekvens är att fler spekulanter utan stora besparingar kan klara bankernas lånetak genom att i stället för hög insats välja hög månadsavgift. En annan konsekvens är att bättre bemedlade spekulanter kan maximera sina ränteavdrag genom att växla över från föreningslån till större personliga lån, vilket ger lägst total boendekostnad.

Tror du Skanska gör detta för att vara bussiga eller för att pressa upp priserna?

Med tanke på de bostäder som dem inför detta på hittills så ja, jag utgår från att både bank och köpare är idioter.

Läs det du citerade och fundera extra på "bankernas lånetak". Tror du inte att bankerna beaktar föreningens ekonomi när de bestämmer lånetaket och beviljar lånen?

Självklart ligger det i Skanskas intresse att erbjuda en så attraktiv produkt som möjligt för att maximera sin vinst, precis det bör alla företag göra. Detta betyder däremot inte att det till nackdel för konsumenterna, snarare precis tvärtom.
2017-09-19, 19:49
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ser man områdena i Stockholm av lite större kaliber som det byggs just nu fast efterfrågan verkar vara mättad så gäller det väl:

-Barkarbystaden totalt 18 000 bostäder- Är väl det området jag har minst tilltro till där man bygger stora kvantiteter lägenheter utan egentlig efterfrågan, har svårt att se att folk verkligen vill bo där ute med grannförorter med många problem redan. Visst kan tunnelbanan som byggs ut dit få området ett skjuts med IKEA och Barkarby Handelsplats runt hörnan. Redan nu börjar man se en mättnad och då är det bra många hundratals lägenheter som byggs i detta nu, tusentals som skall byggas och området kan sluta med ett halvt dåligt planerat område med dåligt rykte i slutändan.

Hemnet: 80 st till salu där större lägenheter legat sedan hösten 2016 men även 1-2 ROK som borde tilltala unga när det gäller läge/pris har legat i flera månader, majoritet/alla är spekulationslägenheter och många tillhör kvarteren som tas upp här under.

Byggherrar nyproduktion:
Sedan kollar vi byggherrarna där inflyttning har varit eller inom dom närmaste månaderna,

- Åke Sundsvall AB - Kvarteret Paraden, första inflytt 2016.
Antal Lägenheter: 220 st
Lediga: 0 (Slutsålt!)

- Veidekke - Kvarter Barkarby Metropol, första inflyttning 2017,
Antal Lägenheter: 180 st
Lediga: över 80 lägenheter lediga!

- Ikano Bostad - BRF Lyfta, inflyttning hösten 2017 (förmodligen först januari 2018).
Antal lägenheter: 75 st
Lediga: 19 st

- Viktor Hanson - Kvarter 10, inflyttning dec 2017.
Antal Lägenheter: 137 st
Lediga: 41 st

Sedan är det massa kvarter där säljstart precis har startat för bostäder med inflytt 2019/2020, och skall bli intressant hur dessa kommer igång i försäljning och hur efterfrågan blir på över 10 000 lägenheter som är planerade, tror att projektet kommer gå in i en dvala i några år ifall situationen fortsätter och kvar står ett område med filat rykte.

Skulle även vara kul och se hur det ser ut i Solna/Sundbyberg vilket nästan är ett mer mättat område, ser även värre ut när man ser på hur priserna där håller på att utvecklas neråt och objekten ligger allt längre tid just nu! Skall gå igenom Norra Djurgårdsstaden som i alla fall har ett bra läge men är ett stort projekt med dyra priser/m2.
Senast redigerad av sebno1 2017-09-19 kl. 19:52.
2017-09-19, 19:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ok. Men var skulle de då bo?
På hotell?

Du behöver väl inte ta i, det finns ju alternativet hyresrätt, ljushuvud.
2017-09-19, 19:52
Medlem
Citat:
Det var ju ett tungt inlägg, faktaspäckat och fullt med insikter i bostadssektorn.
Alla blir nog imponerad av din sakkunskap.

Har vi inte haft en bubbla i många år?
Det var väl länge sedan en sådan lägenhet kostade 1.5 MSEK. Det är marginaler på 70% du talar om.
Stora marginaler borde redan ha funnits 2010. Borde väl ha kastat sig folk in i branschen i massor redan då? Det var mer det jag undrade.

Nej en sådan lägenhet kostar fortfarande 1.5 miljon(inkl schakt), ja folk har kastat sig in i branschen jag har aldrig sett något liknande. Skillnaden från 2010 och idag är total, du får jobb på två röda inom byggnation i dag och marginalerna är grymma.
2017-09-19, 20:03
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det här låter väl utmärkt, jag skulle gärna vilja betala av min andel av förenings lån och finansiera det själv:

Föreningslån är inte avdragsgillt och det är förstås ekonomiskt klokt att ha personliga lån istället. Vad jag inte förstår i ditt resonemang är syftet med att till varje pris inte ha några lån i föreningen. Riskerna för föreningen blir ju inte lägre, utan högre. Det är mindre riskspridning och den högsta risken placeras hos de redan ekonomiskt svaga medlemmarna i föreningen. Jag förstår inte hur det kan vara önskvärt att föreningens framtid vilar på en minoritets framtida betalningsförmåga. Om föreningen riskerar att konka spelar det egentligen ingen roll hur mycket eller lite lån du har.

Jag vill också påstå att majoriteten av befolkningen är ekonomiskt svagsina. Det innebär att den enskilde brf-medlemmens andel av föreningens lån är sånt som gemene man har svårt att relatera till och därmed prissätta korrekt. Risken är då att den som betalat av sin kvot inte får igen detta när de flesta bara stirrar sig blint på själva inköpspriset.
Senast redigerad av Robinson-Meral 2017-09-19 kl. 20:05.
2017-09-19, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cooca

Det låter som ett utmärkt erbjudande om man är orolig för priskrasch och räntehöjningar ifall man skulle kunna välja typ 5% insats 95% föreningslån. Om det skiter sig kan man lämna in nyckeln och säga hejdå och sedan köpa ngn prisdumpad lånetorsks-lägenhet eller villa.
2017-09-19, 20:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
De senaste åren har riskfri realränta legat på ca 0. Låter inte extremt direkt. Är det inte just där den bör ligga.

När det utvärderas i framtiden blir inte jag förvånad om man kommer fram till att det inte påverkat alls. Det är inte så där alldeles uppenbart hur det påverkar. (Ja ja, jag känner till resonemangen naturligtvis. Jag menar i verkligheten).

Det är temporärt enligt många. Delvis beroende på ändrade beräkningsmetoder. Om det stämmer så faller inflationen tillbaka.

Skulle väl vara negativ riskfri realränta.
Och att utländska företag direktinvesterar mer i Sverige.

Hur skulle det leda till rationaliseringar och innovationer?

I vanlig ordning kommer du inte att kunna visa det. Eller ens göra ett försök. Bara tomma fraser som någon förvirrat psykfall lurat i dig.

Det som behövs är tillväxt. Och för det krävs:
* lägre skattetryck, och minskade bidrag.
* avveckling av regleringarna på arbetsmarknaden.
* underlättad arbetskraftsinvandring.
mm

Med tillväxt får vi råd med mer, och kan vi kosta på oss mer i bostadsväg.
Du visade tydligt att du inte ens begriper vad BNP och real BNP visar.
Dina egenkomponerade fantasier om nationalekonomi är helt gripna ur luften.

Vi kan lämna dem därhän, du har inga möjligheter att ens begripa vad vi andra skriver om saken eftersom du uppenbarligen aldrig studerat ämnet.

Som jag förklarat tidigare så kommer fastighetsmarknaden gå in i väggen när högkonjunkturen är till ända, vilket inte lär dröja längre än till 2020 som senast (hoppas jag har fel iofs).
Sen kommer fastighetspriserna vackla runt ett tag för att sedan dyka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in