2017-09-18, 21:18
Medlem
Boondocksaintss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MettaFock
Kan man bli sjukskriven från sin samhällstjänst? Hon är ju svårt sjuk denna Catten.

Ja, sjukskriven vid enstaka tillfälle som man kan från ett vanligt jobb. inte sjukskriven så att man slipper den, då kommer det med största sannolikhet att tas upp i Övervakningsnämnden eftersom personen inte är lämplig för SHT pga sin hälsa. (och SHT kan i så fall omvandlas till motsvarande fängelsestraff)
Citera
2017-09-18, 21:46
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boondocksaints
Ja, sjukskriven vid enstaka tillfälle som man kan från ett vanligt jobb. inte sjukskriven så att man slipper den, då kommer det med största sannolikhet att tas upp i Övervakningsnämnden eftersom personen inte är lämplig för SHT pga sin hälsa. (och SHT kan i så fall omvandlas till motsvarande fängelsestraff)

Så hon kommer definitivt få utföra 140 timmar? Eller få det omvandlat till fängelse? Inget sätt att komma undan?

Jag är ju rädd för att hon ska kunna dra i trådar och få göra SHT på något ställe där typ mamman har kontakter. Där dom låter henne bara sitta och instagramma eller bara skriver under utan att hon är där. Om det är en man som ansvarar för att hon ska göra sitt jobb kommer hon ju åtminstone försöka slänga fittan på honom för att slippa.
Citera
2017-09-18, 21:47
Medlem
heropsychodreamers avatar
Får jag reda på var hon gör sin SHT och dom tar emot volontärer kommer jag anmäla mig dit frivilligt.
Citera
2017-09-18, 21:51
Medlem
zapoffs avatar
En tanke som slog mig är alla desssa frivårdsprogram. Vinn, one to one osv..

Hur funkar dessa. Är det i grupp eller enskilt upplägg?

Känns ju skumt om man lägger alla dessa päron i en och samma korg och skramlar runt lite. Är det inte en fara att umgås med lika?
Citera
2017-09-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Så hon kommer definitivt få utföra 140 timmar? Eller få det omvandlat till fängelse? Inget sätt att komma undan?

Jag är ju rädd för att hon ska kunna dra i trådar och få göra SHT på något ställe där typ mamman har kontakter. Där dom låter henne bara sitta och instagramma eller bara skriver under utan att hon är där. Om det är en man som ansvarar för att hon ska göra sitt jobb kommer hon ju åtminstone försöka slänga fittan på honom för att slippa.
Om hon missköter samhällstjänsten kan hon få det omvandlat till fängelse istället.
Hon kommer inte få göra den på något ställe som hennes mamma har kontakt med.
Citera
2017-09-18, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapoff

Känns ju skumt om man lägger alla dessa päron i en och samma korg och skramlar runt lite. Är det inte en fara att umgås med lika?
Du kan läsa om programmen på kriminalvårdens hemsida.
Citera
2017-09-18, 21:56
Medlem
Boondocksaintss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer

Ja. SHT är inget man kan slippa ifrån utan att i så fall få det omvandlat eftersom det är.etr alternativ till fängelse. Man får själv komma med förslag på arbetsplats men det är frivården som avgör om platsen är lämplig eller inte. Oftast får man förslag på redan godkända platser som frivården redan samarbetar med. Det kan t.ex. vara idrottsföreningar eller secondhand-butiker som myrorna.
Arbetsplatsen ska rapportera närvaro etc till frivården och frivården gör också kontroller.
Citera
2017-09-18, 22:01
Medlem
Boondocksaintss avatar
Citat:

Det är olika beroende på vilket program det handlar om. One to one är (som namnet antyder) ett enskilt program med klienten och en programledare. VINN genomförs i grupp. Man gör en bedömning av om en person är lämplig för ett visst program innan man beslutar och vissa personer ska/kan/bör inte vara i en grupp av olika anledningar. Då får man hitta något som passar bättre.
Citera
2017-09-18, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Kommer det inte fram någonting nytt, väsentligt, så kommer HovR bara att faställa TRs dom.

Och varför skulle det vara så?
Citera
2017-09-18, 22:13
Medlem
Citat:

One to one är rollspel och hemuppgifter.
Citera
2017-09-18, 22:17
Medlem
Har nån hennes nummer? Ska swisha henne några tusen sen anmäla henne för bedrägeri, sen säga till henne när hon torskar igen "skyll inte på mig, skyll på systemet"
Citera
2017-09-18, 22:29
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boondocksaints
Det är olika beroende på vilket program det handlar om. One to one är (som namnet antyder) ett enskilt program med klienten och en programledare. VINN genomförs i grupp. Man gör en bedömning av om en person är lämplig för ett visst program innan man beslutar och vissa personer ska/kan/bör inte vara i en grupp av olika anledningar. Då får man hitta något som passar bättre.

Vad kan kriminalvårdens program göra för de personer som helt saknar empati? Empati handlar ju primärt om att kunna sätta sig in i andras känslor. Psykopater saknar ju denna förmåga. Vad kan kriminalvården göra för psykopater?

Det finns studier som föreslår att de blir ännu sämre av terapi som bygger på självrapportering och självuppskattning.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-09-18 kl. 22:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in