2017-09-18, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo så är det nog.
Det är märkligt att den upptagne PM gav KW så mycket tid och dessutom en privat specialtur med u-båten. Undrar vad som föranledde detta bara kort tid innan PMs viktiga uppskjutningsevent skulle gå av stapeln. En kort intervjuv i verksta´n skulle man ju kanske förstå - men hela detta arrangemang??

Antingen ville KW det väldigt gärna och tjatade och lockade med Wired - eller så ville PM det, lockad av Wired och charmad (?) av KW. Ellen en kombination av bägge.
När bestämdes båtturen - från början? Eller var det en spontan tur? På vems initiativ?

Och varför åka ut egentligen - artikeln om PM och hans fascination av u-båtar och raketer behöver ju inte innehålla en journalistresa också. Ville hon fotografera båten hade det ju gått bra vid kajen.

Vad var - egentligen - syftet med hela u-båts trippen??

Jag gick in nyss som ett försök till "moderator" i den långa och bittra kampen om KW's omdöme att följa med, nu blev jag tvingad till en en enkel faktakorrigering....tar den, och återgår sedan som "moderator"/neutral i KW's motiv för färden ( det är intressant i sig, men motivet kan inte brytas ner av ett ställningskrig, då kommer inte tråden framåt i analysen).

Hela ditt grundresonemang faller platt på att PM's deltagande rymdeventet redan var inställt, tror det var torsdag fm., men före färden med KW, helt klart. ( Han messade eller pratade med någon på torsdagskvällen om det

Alla dina andra frågor,

"Antingen ville KW det väldigt gärna och tjatade och lockade med Wired - eller så ville PM det, lockad av Wired och charmad (?) av KW. Ellen en kombination av bägge.
När bestämdes båtturen - från början? Eller var det en spontan tur? På vems initiativ?

Och varför åka ut egentligen - artikeln om PM och hans fascination av u-båtar och raketer behöver ju inte innehålla en journalistresa också. Ville hon fotografera båten hade det ju gått bra vid kajen.

Vad var - egentligen - syftet med hela u-båts trippen??"

De frågorna är väldigt relevanta, och mycket litet information finns om dom idag. Det enda jag kanske kan svara på, är "varför åka ut egentligen", KW ville nog känna närkontakt med PM's liv i u-båten, alla hennes tidigare reportage ( resebeskriveningar...publicerade...), hade byggt på att hon UPPLEVT den miljö hon skulle skriva om!!!

(OBS! Här bekänner jag mig lite till de som hävdar att KW var lite av "fake-journalist", hon hade rest världen runt, inte en chans att hon fått in de pengar som alla dessa resor kostat, dessutom var föräldrarna med på åtminstone en av dom, det står i beskrivningarna). För hennes "resereportage", publicerade, var kanske fascinerande för några, att se utsatta delar av världen, men inte många har tjänat massor med pengar på att ha rapporterat om det, tidigare. Jag tvivlar starkt på att det var en vinst-affär, snarare har hon fått finansiera sina resor, ersättningarna från publicering har knappast täkt upp! De som läst några "artiklar", förstår att de inte gett många dollar. Det var smala intresse-sfärer, begränsad publik, vilket betyder att tidningarna inte har enorma upplagor, och därför inte kan betala särskilt mycket för reportage/reseresumeer...

Detta var min "del två". I del ett försökte jag neutralisera den omöjliga diskussionen om vilket beslut KW skulle ha tagit när hon ensam klev ombord på UC3, min del två handlar om den "glorifiering" av henne som framgångsrik journalist!! Hårt, med en person som hittas styckad i Öresund, men nödvändig för att eftervärlden ska hitta en rättvisa.

Nu kokar det snabbt ner till hennes beslut, och vad man ev. kunde förvänta sig att hon "borde" fatta för beslut. Min slutsats är enkel; hon fattade sitt beslut, på de erfarenheter hon hade, och det är inte klarlagt, enligt mig, att de var så tuffa och lärorika, även om de fanns i oroliga delar av världen. Det spelar mindre roll, så länge ingen hävdar att hon "borde" begripit mer, för det är enligt mig omöjligt.

Så, bottom line, handlar det om två ( ev. tre, scenarion, den tredje, att PM planerade för KW död innan de lämnade hamn, jag utesluter den, andra får driva den) scenarion för hennes tragiska död;

- en ren olycka, på ett fartyg, som är avancerat vad gäller funktion, och ett hemmabygge med snabbt före säkert som motto!!

- en tvist ombord med två personer, en dokumenterat mycket lynnig, där "olycka"/dråp snabbt kunde komma i spel.

Det är det som fattas, sedan är väl styckning och medveten sänkning av farkosten ganska klar.

Vad kan rätten komma fram till?

Mycket knepigt, för mig är det i grunden två alternativ; antingen dråp/mord via något bevis och flera indicier, eller olycka. I båda fallet styckning, grov griftefridsskändning, också egenmäktigt förfarande ( beslut att hon var död) är också med.
Senast redigerad av Whyback 2017-09-18 kl. 18:10.
Citera
2017-09-18, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag har inte påstått att de inte är rädda.
Det är en normal del av ett normalt liv att ta kalkylerade risker och göra saker som man tycker är obehagliga eller skrämmande, antingen för att det ingå i ens jobb eller för att det är lite lagom spännande.
Jag tycker synd om dig om du tror att man kan skydda sig från alla risker, rädslor och faror i livet.
Det skulle jag verkligen kalla naivt.
Om man ska vara så ängslig som du verkar vara så skulle man inte kunna flyga, åka bil, tunnelbana, tåg eller liknande heller.
Det kan också vara farligt.
Flera hundra personer dör i trafiken varje år, vilket är betydligt fler än de som blir mördade i ubåtar.
Oavsett hur försiktigt man kör bil så kan det komma en idiot emot en i trafiken.

Du har fel. Det är inte normalt att man i sin yrkesutövning är så rädd att man hellre slutar (eller inte börjar alls efter en praktikperiod) än fortsätter att ta dessa ”lite lagom spännande kittlande risker” - som du väljer att beskriva dem.

Det är svårt att rekrytera folk till dessa yrkesgrupper just därför att man utsätts för hot och våld.

Och det är inte heller samma sak om man i sin yrkesutövning när man kommer i kontakt med galningar vidtar försiktighetsåtgärdar som att man vore rädd för att åka tåg..

Själv cyklar jag hellre i Stockholms trafiken än åker tunnelbana under en fredagskväll..

KW behövde alltså inte vara ”rädd för allt och alla”, men rimligtvis borde hon ha varit rädd för alla knäppgökar hon träffade i sin yrkesutövning.
Senast redigerad av sno 2017-09-18 kl. 18:33.
Citera
2017-09-18, 18:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Problemet för Kim var att det inte skulle ha hjälpt henne ett dugg om hon hade haft ex vapen eller pepparspray med sig ombord. Poliser, vakter, socialarbetare och lapplisor är ju behjälpta av sådana hjälpmedel, men befinner man sig i en beroendesituation av galningen då kan man rimligtvis inte spraya honom blind.. eller skjuta honom i foten..

Sen tycks ju vissa här leva i en socialdemokratisk bubbla när de TROR att poliser, vakter, socialarbetare och lapplisor inte lever i en ständig känsla av rädsla och otrygghet.

När man började bygga om Slussen hade man först flaggvakter på plats för att hindra personbilar att köra på bussfält. De blev hotade till livet och folk försökte köra på dem. Så man var tvungna att bygga ett mekaniskt körhinder istället. Ändå pratar vi här om någorlunda ”normala” bilister - inte ökända kufar som ser sin bil som sin egen värld där ingen annan ska komma och bestämma över dem..

Ja, det var ju det värsta - och nästan unikt farliga - i den situationen som K satte sig i. Om hon hade lyckats slå honom i huvudet med ett verktyg som hon slet åt sig, så hade hon ju suttit där i en plåtlåda på havets botten sedan, och långsamt kvävts till döds, i sällskap med ett lik (eller en medvetslös person som i snabb takt förbrukade den luft som fanns kvar).
Citera
2017-09-18, 18:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Oklart om det ingick lunch i KW:s privata tur..

$5000 USD
One on one with the designers*
– Our respect and gratitude.
- A photo of the UC3 Nautilus hand signed by its designer Peter Madsen.
- A “NAUTILUS CREW” Cap.
- A private tour of the submarine and our facilities – guided by Peter Madsen
- A private session where Peter Madsen shows how the submarine is controlled.
- A private lunch with Peter Madsen and Claus Nørregård – who built the UC3 NAUTILUS.

Där ser man. Det var inte billigt! Var detta nyligen? Undrar hur många betalande gäster han fick?
Citera
2017-09-18, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Jaha. Fult är det ändå.

Hen är väl melankolisk och har ett brustet hjärta pga att hen hittills inte ha kunnat fånga sin drömman.

Men ifall frugan lämnar Madsen då har hen ju deklarerat att hen är beredd att gifta sig med honom "när som helst".

Skönt att höra så att Madsen slipper känna sig ensam och övergiven.
Citera
2017-09-18, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Där ser man. Det var inte billigt! Var detta nyligen? Undrar hur många betalande gäster han fick?

Juni 2014. Inte den blekaste hur många som nappade.

Och ändå (ifall någon nu nappade och Madsen följde lagen) fick de inte ens lämna hamnområdet. Den privata passageraren skulle endast få en "äkta" upplevelse genom att ha vistats i ubåten med motorerna på..

What you get
We cannot offer you a ride – but we can offer a tour of the submarine while it’s docked in harbour with the engines running to give you’re the full experience of being aboard a real submarine.

Och andra sidan fick man ju en "Nautilus crew" -keps plus av en av Madsen egenhändigt signerad bild på ubåten..
Citera
2017-09-18, 18:22
Medlem
Citat:
Han hade en sån hybris! Han är sjukare än jag trodde 🤣
Citera
2017-09-18, 18:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Juni 2014. Inte den blekaste hur många som nappade.

Och ändå (ifall någon nu nappade och Madsen följde lagen) fick de inte ens lämna hamnområdet. Den privata passageraren skulle endast få en "äkta" upplevelse genom att ha vistats i ubåten med motorerna på..

What you get
We cannot offer you a ride – but we can offer a tour of the submarine while it’s docked in harbour with the engines running to give you’re the full experience of being aboard a real submarine.

Och andra sidan fick man ju en "Nautilus crew" -keps plus av en av Madsen egenhändigt signerad bild på ubåten..

DET var inte mycket att betala för... Å andra sidan inte särskilt farligt heller. Om inte dieselångorna letat sig in i ubåten på något sätt, på ett hemmabygge kan man aldrig vara säker... *burr*

Ja, man undrar ju varför denna "full experience" inte dög för Kim. Varken enligt honom eller henne. Man misstänker ju onekligen att det var någon annan erfarenhet dom var ute efter...
Citera
2017-09-18, 18:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han hade en sån hybris! Han är sjukare än jag trodde 🤣

Innan vi drar den slutsatsen, måste vi ju veta hur många som nappade.
Citera
2017-09-18, 18:29
Medlem
Citat:
Innan vi drar den slutsatsen, måste vi ju veta hur många som nappade.
Vi?
Citera
2017-09-18, 18:29
Medlem
Citat:
Men återigen: OM nu KW var så erfaren och professionell och visste att andra journalister minsann inte hade blivit skjutsade ensamma på båten och att det kostade multum för Madsen borde inte KW ha dragit öronen åt sig och undrat "varför just JAG?"? Hon som inte ens skulle skriva om självaste ubåten utan om Madsen som person..

Ja, fast nu med tanke på, som en annan skribent påpekade, att han skulle köra bråte nästa dag och ofta nöjeskörde, så ter det sig inte så orimligt eller alarmerande. Han kanske gjort det för andra journalister innan, och hon kanske visste det. Vem vet. Varken du eller jag. Han kanske till och med motiverat färden på ett övertygande sätt. Who knows!
Citera
2017-09-18, 18:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
DET var inte mycket att betala för... Å andra sidan inte särskilt farligt heller. Om inte dieselångorna letat sig in i ubåten på något sätt, på ett hemmabygge kan man aldrig vara säker... *burr*

Ja, man undrar ju varför denna "full experience" inte dög för Kim. Varken enligt honom eller henne. Man misstänker ju onekligen att det var någon annan erfarenhet dom var ute efter...

Vadå 'inte dög'? Vad var deras avtalade båttur? På vems initiativ var den planerad så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in