Citat:
Jo så är det nog.
Det är märkligt att den upptagne PM gav KW så mycket tid och dessutom en privat specialtur med u-båten. Undrar vad som föranledde detta bara kort tid innan PMs viktiga uppskjutningsevent skulle gå av stapeln. En kort intervjuv i verksta´n skulle man ju kanske förstå - men hela detta arrangemang??
Antingen ville KW det väldigt gärna och tjatade och lockade med Wired - eller så ville PM det, lockad av Wired och charmad (?) av KW. Ellen en kombination av bägge.
När bestämdes båtturen - från början? Eller var det en spontan tur? På vems initiativ?
Och varför åka ut egentligen - artikeln om PM och hans fascination av u-båtar och raketer behöver ju inte innehålla en journalistresa också. Ville hon fotografera båten hade det ju gått bra vid kajen.
Vad var - egentligen - syftet med hela u-båts trippen??
Det är märkligt att den upptagne PM gav KW så mycket tid och dessutom en privat specialtur med u-båten. Undrar vad som föranledde detta bara kort tid innan PMs viktiga uppskjutningsevent skulle gå av stapeln. En kort intervjuv i verksta´n skulle man ju kanske förstå - men hela detta arrangemang??
Antingen ville KW det väldigt gärna och tjatade och lockade med Wired - eller så ville PM det, lockad av Wired och charmad (?) av KW. Ellen en kombination av bägge.
När bestämdes båtturen - från början? Eller var det en spontan tur? På vems initiativ?
Och varför åka ut egentligen - artikeln om PM och hans fascination av u-båtar och raketer behöver ju inte innehålla en journalistresa också. Ville hon fotografera båten hade det ju gått bra vid kajen.
Vad var - egentligen - syftet med hela u-båts trippen??
Jag gick in nyss som ett försök till "moderator" i den långa och bittra kampen om KW's omdöme att följa med, nu blev jag tvingad till en en enkel faktakorrigering....tar den, och återgår sedan som "moderator"/neutral i KW's motiv för färden ( det är intressant i sig, men motivet kan inte brytas ner av ett ställningskrig, då kommer inte tråden framåt i analysen).
Hela ditt grundresonemang faller platt på att PM's deltagande rymdeventet redan var inställt, tror det var torsdag fm., men före färden med KW, helt klart. ( Han messade eller pratade med någon på torsdagskvällen om det
Alla dina andra frågor,
"Antingen ville KW det väldigt gärna och tjatade och lockade med Wired - eller så ville PM det, lockad av Wired och charmad (?) av KW. Ellen en kombination av bägge.
Vad var - egentligen - syftet med hela u-båts trippen??"
De frågorna är väldigt relevanta, och mycket litet information finns om dom idag. Det enda jag kanske kan svara på, är "varför åka ut egentligen", KW ville nog känna närkontakt med PM's liv i u-båten, alla hennes tidigare reportage ( resebeskriveningar...publicerade...), hade byggt på att hon UPPLEVT den miljö hon skulle skriva om!!!
(OBS! Här bekänner jag mig lite till de som hävdar att KW var lite av "fake-journalist", hon hade rest världen runt, inte en chans att hon fått in de pengar som alla dessa resor kostat, dessutom var föräldrarna med på åtminstone en av dom, det står i beskrivningarna). För hennes "resereportage", publicerade, var kanske fascinerande för några, att se utsatta delar av världen, men inte många har tjänat massor med pengar på att ha rapporterat om det, tidigare. Jag tvivlar starkt på att det var en vinst-affär, snarare har hon fått finansiera sina resor, ersättningarna från publicering har knappast täkt upp! De som läst några "artiklar", förstår att de inte gett många dollar. Det var smala intresse-sfärer, begränsad publik, vilket betyder att tidningarna inte har enorma upplagor, och därför inte kan betala särskilt mycket för reportage/reseresumeer...
Detta var min "del två". I del ett försökte jag neutralisera den omöjliga diskussionen om vilket beslut KW skulle ha tagit när hon ensam klev ombord på UC3, min del två handlar om den "glorifiering" av henne som framgångsrik journalist!! Hårt, med en person som hittas styckad i Öresund, men nödvändig för att eftervärlden ska hitta en rättvisa.
Nu kokar det snabbt ner till hennes beslut, och vad man ev. kunde förvänta sig att hon "borde" fatta för beslut. Min slutsats är enkel; hon fattade sitt beslut, på de erfarenheter hon hade, och det är inte klarlagt, enligt mig, att de var så tuffa och lärorika, även om de fanns i oroliga delar av världen. Det spelar mindre roll, så länge ingen hävdar att hon "borde" begripit mer, för det är enligt mig omöjligt.
Så, bottom line, handlar det om två ( ev. tre, scenarion, den tredje, att PM planerade för KW död innan de lämnade hamn, jag utesluter den, andra får driva den) scenarion för hennes tragiska död;
- en ren olycka, på ett fartyg, som är avancerat vad gäller funktion, och ett hemmabygge med snabbt före säkert som motto!!
- en tvist ombord med två personer, en dokumenterat mycket lynnig, där "olycka"/dråp snabbt kunde komma i spel.
Det är det som fattas, sedan är väl styckning och medveten sänkning av farkosten ganska klar.
Vad kan rätten komma fram till?
Mycket knepigt, för mig är det i grunden två alternativ; antingen dråp/mord via något bevis och flera indicier, eller olycka. I båda fallet styckning, grov griftefridsskändning, också egenmäktigt förfarande ( beslut att hon var död) är också med.
Senast redigerad av Whyback 2017-09-18 kl. 18:10.
Senast redigerad av Whyback 2017-09-18 kl. 18:10.