2017-09-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Vadå, dan därpå skulle han ju transportera grejer med Nautilus till det där rymdprojektet, om det var svindyrt att köra N så skulle han ju bara tagit vanlig motorbåt för det? Vi vet ju att han har varit ute och kört med ubåten rätt mycket på skoj, sovit på botten om han vill ta det chill och så, vad har vi som tyder på att han varit snål med att köra ut journalister som kan ge honom media?
Merwinna spekulerar. Som vanligt.
Citera
2017-09-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Du har rätt i att det är ovanligt att PM lägger de stora resurser som ubåtsturen måste ha kostat på en enda journalist. Det säger ju dock mer om PMs intresse för KW (och eventuella baktankar/förhoppningar från hans sida?) än KWs riskbedömningsförmåga, tycker jag. Om PM var mycket förtroendeingivande och gav ett professionellt intryck i kontakten innan intervjun (och under själva intervjun) kanske det bidrog till att KW följde med utan mer sällskap.

Men återigen: OM nu KW var så erfaren och professionell och visste att andra journalister minsann inte hade blivit skjutsade ensamma på båten och att det kostade multum för Madsen borde inte KW ha dragit öronen åt sig och undrat "varför just JAG?"? Hon som inte ens skulle skriva om självaste ubåten utan om Madsen som person..
Citera
2017-09-18, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag har inte påstått att de inte är rädda.
Det är en normal del av ett normalt liv att ta kalkylerade risker och göra saker som man tycker är obehagliga eller skrämmande, antingen för att det ingå i ens jobb eller för att det är lite lagom spännande.
Jag tycker synd om dig om du tror att man kan skydda sig från alla risker, rädslor och faror i livet.
Det skulle jag verkligen kalla naivt.
Om man ska vara så ängslig som du verkar vara så skulle man inte kunna flyga, åka bil, tunnelbana, tåg eller liknande heller.
Det kan också vara farligt.
Flera hundra personer dör i trafiken varje år, vilket är betydligt fler än de som blir mördade i ubåtar.
Oavsett hur försiktigt man kör bil så kan det komma en idiot emot en i trafiken.

Och hur många som färdas i ubåtar?
Citera
2017-09-18, 17:22
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men återigen: OM nu KW var så erfaren och professionell och visste att andra journalister minsann inte hade blivit skjutsade ensamma på båten och att det kostade multum för Madsen borde inte KW ha dragit öronen åt sig och undrat "varför just JAG?"? Hon som inte ens skulle skriva om självaste ubåten utan om Madsen som person..

1) vem säger att det kostar multum?
2) om man får en unik möjlighet som journalist tar man den, inte tänker man på att bli mördad
3) att skriva om madsen är en trådsanning än så länge
Citera
2017-09-18, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men man undrar ju hur DET också kunde ta så'n tid. Det är ju jättebråttom om man ska hitta likdelar på havets botten, för när fiskar och andra havsorganismer har ätit upp allt köttet, samt att det ruttnat och lossnat och lösts upp, så avger ju inte skelettbenen någon liklukt.

Ja, jag tänkte det också. För att inte tala om döda djur. De lär ju lukta likadant.
Nja, gasen kadaverin avges bäst äfter en tid efter dödsfallett , därför väntade man. Sökhundar kan även skänna skillnad på olika människor, och skänner även skillnad på kadaverin från människa och djur.
Citera
2017-09-18, 17:33
Medlem
trngws avatar
Av en vissa forumskribenters åsikter får man förmoda att journalister som Magda Gad, som begår hjältedåd var och varannan dag, mest bara får skylla sig själva om de skulle bli brutalt överfallna, misshandlade och lemlästade.
Citera
2017-09-18, 17:33
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo så är det nog.
Det är märkligt att den upptagne PM gav KW så mycket tid och dessutom en privat specialtur med u-båten. Undrar vad som föranledde detta bara kort tid innan PMs viktiga uppskjutningsevent skulle gå av stapeln. En kort intervjuv i verksta´n skulle man ju kanske förstå - men hela detta arrangemang??

Antingen ville KW det väldigt gärna och tjatade och lockade med Wired - eller så ville PM det, lockad av Wired och charmad (?) av KW. Ellen en kombination av bägge.
När bestämdes båtturen - från början? Eller var det en spontan tur? På vems initiativ?

Och varför åka ut egentligen - artikeln om PM och hans fascination av u-båtar och raketer behöver ju inte innehålla en journalistresa också. Ville hon fotografera båten hade det ju gått bra vid kajen.

Vad var - egentligen - syftet med hela u-båts trippen??

Målet var väl troligen att skriva ett måleriskt action-reportage om en tur i ubåten, inklusive dykning. Rätt svårt att skriva medryckande om man inte varit med själv förstås. Och turen blev nog betydligt längre än planerat p.g.a. "oförutsedda händelser".

Kan tänka mig att PM gärna bjöd på en provtur mot att få ett reportage i Wired, Vice eller liknande. Smäller ju lite högre än Kristiandstadsbladet att komma med i något sådant internationellt magasin, något som säkert smörjde PM:s stora ego och äregirighet.
Citera
2017-09-18, 17:34
Medlem
Citat:
Inte ofta. Men det händer inte heller ofta, att en känd person som får erbjudanden om mediatid ifrån hela världens medier, lägger så här mycket tid och kostnader (ubåtsbränslet) på en enda journalist. Utan det brukar vara så, att intervjupersoner som har en populär grej att visa upp, har regelbundna visningar för grupper av journalister. Man får boka in sig på en sådan visning. Man får inte en privatvisning. Får man det ändå, så är det något "annat" på gång...

Oklart om det ingick lunch i KW:s privata tur..

$5000 USD
One on one with the designers*
– Our respect and gratitude.
- A photo of the UC3 Nautilus hand signed by its designer Peter Madsen.
- A “NAUTILUS CREW” Cap.
- A private tour of the submarine and our facilities – guided by Peter Madsen
- A private session where Peter Madsen shows how the submarine is controlled.
- A private lunch with Peter Madsen and Claus Nørregård – who built the UC3 NAUTILUS.
Citera
2017-09-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Av en vissa forumskribenters åsikter får man förmoda att journalister som Magda Gad, som begår hjältedåd var och varannan dag, mest bara får skylla sig själva om de skulle bli brutalt överfallna, misshandlade och lemlästade.

Snarare så att de som sen efteråt skulle hävda att det HÄR kunde man aldrig ana skulle få ta en dumstrut på sig..
Citera
2017-09-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag har inte påstått att de inte är rädda.
Det är en normal del av ett normalt liv att ta kalkylerade risker och göra saker som man tycker är obehagliga eller skrämmande, antingen för att det ingå i ens jobb eller för att det är lite lagom spännande.
Jag tycker synd om dig om du tror att man kan skydda sig från alla risker, rädslor och faror i livet.
Det skulle jag verkligen kalla naivt.
Om man ska vara så ängslig som du verkar vara så skulle man inte kunna flyga, åka bil, tunnelbana, tåg eller liknande heller.
Det kan också vara farligt.
Flera hundra personer dör i trafiken varje år, vilket är betydligt fler än de som blir mördade i ubåtar.
Oavsett hur försiktigt man kör bil så kan det komma en idiot emot en i trafiken.
Och dom flesta rationalisera bort små känslor av obehag, tänker att man kan ju inte vara rädd för allt. Måste ju våga leva också. Vad gäller Madsen, så skulle jag själv inte varit rädd för att åka med honom ensam för att jag kunde bli mördad (vittnen=livförsäkrimg). Dock hade jag känt lite oro över att han skulle försöka stöta på mig och att det skulle bli obekväm stämnimg/pinsamt. Eller att det bara kändes olustigt att åka med nån man inte känner. Men de kanske hade fått bra och avslappnad kontakt innan, då hon tyckte det kanske kändes kul. Han kan ju babbla på och gillar att prata om sig själv. Inte skulle man tro i sin vildaste fantasi att Raket-Madsen skulle styckmörda en nä.
Citera
2017-09-18, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Deidre betyder:
Melancholy. A variant of the older name Deirdre. In Keltiska legend Deirdre died of a broken heart.
Jaha. Fult är det ändå.
Citera
2017-09-18, 17:55
Medlem
Citat:
Inte ofta. Men det händer inte heller ofta, att en känd person som får erbjudanden om mediatid ifrån hela världens medier, lägger så här mycket tid och kostnader (ubåtsbränslet) på en enda journalist. Utan det brukar vara så, att intervjupersoner som har en populär grej att visa upp, har regelbundna visningar för grupper av journalister. Man får boka in sig på en sådan visning. Man får inte en privatvisning. Får man det ändå, så är det något "annat" på gång...
Men kära du. "Hela världens medier" var verkligen inte intresserad av denne amatör. Han behövde publicitet. Han är luspank och har skatteskulder. Han kunde inte ens stå som ägare på ubåten pga skulder. Han var beroende av publicitet för att locka sponsorer. Du får det att låta som om journalister stod i kö. Så var det inte. Han behövde Kims reportage. En tur på nån timme el två var ett billigt pris. Så himla dyrt är det inte att bränna lite bensin.

Ja. Man avtalar tid. Det var precis det dessa två gjorde. Eftersom ingen av dom hade tid och det bara fanns sen eftermiddag att vinka på just den torsdagen, så blev det så.
Dra nu ner huvudet från dina rosa kärleksmoln och se sanningen Merwinna: Madsen var en autodidakt ubåts- och raketbyggare som var djupt skuldsatt. Han behövde Kim. Journalister stod inte direkt i kö. Du får honom att låta som en Bruce Springsteen. Han var en helt vanlig knepig skuldsatt kuf med faiblesse för damer i nätstrumpor och högklackat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in