2017-08-28, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Är det någon som vet om det framkommit några detaljer kring hur ubåten sänktes? Han behövde ju inte ha sönder någonting alls för att sänka den, det är ju bara att fylla ballasttankarna så att hon börjar "dyka", och lämna luckan i tornet öppen så kommer hon att vattenfyllas och "sjunka".
Han hade inte ens behövt lämna luckan öppen. Själva grundkonceptet med en ubåt är att det räcker att fylla ballasttankarna för att den skall sjunka. Öppen lucka är däremot lämpligt om man vill skölja ur den.

Eftersom ubåten kan sjunka på 20-30 sekunder och dykreglagen är nere i ubåtens inre så är det inte helt uppenbart att PM skulle ha hunnit stänga luckan ens om han velat - han måste ju hinna upp ur röret innan röret hamnar under vattenytan.
Citera
2017-08-28, 23:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
När du börjar slänga dig med epsilon så förutsätter det att du har faktiska siffror baserade på vad vi vet om fallet. A priori har du ju fel, eftersom det går många olyckor på dråp och många dråp på mord.

Det är jävla mycket "säkert" och "övertygad" och "otänkbart" från många här, men inga belägg, inga data. Däremot går det att slänga sig med termer tydligen. Vet du ens vad epsilon är inom statistik och förstår du var som krävs för att en sannolikhet ska vara noll?

Lustigt nog är du själv värst, som påstår att det går många dråp på mord, när det i själva verket är tvärtom så att det går ungefär dubbelt så många mord på dråp här i landet!

Sen har du nog allt lite bråttom när du ska köra "a priori", för då kan du inte gärna annat än att hålla med om att, a priori, sannolikheten att en kvinnlig journalist omkommer ombord på en privat ubåt är mindre än epsilon. Du missar också det faktum att det spelar ingen roll hur många dråp det går på ett mord, det påverkar inte sannolikheten i detta fallet. Om du har kastat fyra tärningar och fått fyra sexor, så är det inte en väldigt liten sannolikhet att du ska få yatzy när du kastar den femte tärningen, bara för att det är väldigt ovanligt att få yatzy, utan sannolikheten är en på sex.
Citera
2017-08-28, 23:48
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag har läst mejlet dessutom och om du googlar mejlkontakt eller mejlkorrespondens mellan dessa så står det att läsa om i bland annat Kvällsposten. Men själva mejlet hittar jag inte.

Kommer ihåg att Madsen svarade "självklart ordnar vi det, du är hjärtligt välkommen"

Det ni tänker på är ett påhittat exempel på hur mailet kunde sett ut. Det ligger i tråden. Tror inte några riktiga mail har släppts.
Citera
2017-08-28, 23:49
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Baserat på vad? Festande med prostituerade?
Långsökt varför? Vi vet att han gör just det med folk, och att det kan flyga verktyg då. Speciellt journalister. Vi verkar samtidigt ha noll vittnen som talar om olämpligt sexuellt beteende, bara om "syndiga" fester (vilket jag inte missunnar någon).
PM är känd som en "flörtare". Han åker ut på en tur en kväll med en kalaspingla!!! 1+1 brukar bli två i min bok. Glöm "jobbig journalist" och glöm olycka. Det finns absolut inget som tyder på att PM och KW var ovänner överhuvudtaget. Och på en av de sista bilderna på KW vid liv står PM med armen om henne trots att det finns gott om plats för båda i tornet.

Citat:
Håller med? Det är ingen åsikt, utan GWs a priori-kännedom. Han kan visa sig ha fel, men då är saken avgjord. Alltså inte "håller inte med" utan "delar inte den uppfattningen". Frågan är vad du har för belägg för din uppfattning? Rätt kan du ju ha, jag påstår inte att sexualmotivet är stolligt (till skillnad från trollinläggen från vissa andra), men varför denna "säkerhet" som av allt att döma är baserad på magkänsla eller vill-att-det-ska-förhålla-sig-så-scenario?
Här håller jag nog inte med mig själv riktigt. Att misstänkta erkänner gradvis händer ju ofta. Det jag menar är att misstänkta skulle berätta "hela" sanningen för att lätta på hjärtat. Det är däremot oerhört sällsynt. Mördare lättar sällan på hjärtat om de inte tjänar nåt på det. De erkänner precis så mycket så att de kan komma undan så billigt som möjligt.
Citera
2017-08-28, 23:50
Medlem
Citat:
Jag är bara nyfiken på vilken betydelse folk sätter bakom skrivelser som "helt klart", "det sannolika är" eller "jag är övertygad om", följt av något som i bästa fall iaf inte är uteslutet.
Är väl bara "jag är övertygad om" som är svårt att använda på fel sätt.

"helt klart" skall normalt läsas ut som "definitivt inte klart"
"det sannolika är" skall normalt läsas ut som "det skulle kunna vara så att", eller "det är inte orimligt att".

Utifrån hur diverse av dessa uttryck normalt används i tråden så har tråden med åtminstone 670% sannolikhet listat ut varför PM gjorde vad han gjorde, samt KW:s politiska och sexuella läggning.
Citera
2017-08-28, 23:50
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Baserat på vad? Festande med prostituerade?
Långsökt varför? Vi vet att han gör just det med folk, och att det kan flyga verktyg då. Speciellt journalister. Vi verkar samtidigt ha noll vittnen som talar om olämpligt sexuellt beteende, bara om "syndiga" fester (vilket jag inte missunnar någon).

Jag är bara nyfiken på vilken betydelse folk sätter bakom skrivelser som "helt klart", "det sannolika är" eller "jag är övertygad om", följt av något som i bästa fall iaf inte är uteslutet.

Beläggen är inget smörgåsbord, du måste ta hänsyn till allt du vet om fallet innan du bygger en idé, och dylika idéer bör inte framläggas med någon större säkerhet.

Håller med? Det är ingen åsikt, utan GWs a priori-kännedom. Han kan visa sig ha fel, men då är saken avgjord. Alltså inte "håller inte med" utan "delar inte den uppfattningen". Frågan är vad du har för belägg för din uppfattning? Rätt kan du ju ha, jag påstår inte att sexualmotivet är stolligt (till skillnad från trollinläggen från vissa andra), men varför denna "säkerhet" som av allt att döma är baserad på magkänsla eller vill-att-det-ska-förhålla-sig-så-scenario?

Observera vad jag inte säger i detta inlägg. Du kan mycket väl ha alla rätt, dina idéer är knappast stolliga eller uteslutna, men jag vågar påstå att GW nog känner till fler fall än du.
Men snälla nu är du en riktig petimeter hur folk uttrycker sig. Om man resonerar som du skulle vi ju inte kunna ha något spåneri här alls.
Intuition är underskattad. Du får säga vad du vill om det.
Citera
2017-08-28, 23:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Han hade inte ens behövt lämna luckan öppen. Själva grundkonceptet med en ubåt är att det räcker att fylla ballasttankarna för att den skall sjunka. Öppen lucka är däremot lämpligt om man vill skölja ur den.

Eftersom ubåten kan sjunka på 20-30 sekunder och dykreglagen är nere i ubåtens inre så är det inte helt uppenbart att PM skulle ha hunnit stänga luckan ens om han velat - han måste ju hinna upp ur röret innan röret hamnar under vattenytan.

Så är det. Tänkte tanken men valde att inte nämna det eftersom sänkningen gick ut på att vattenfylla ubåtens innanmäte för att dölja mordet (med all sannolikhet )

Sant också med hastigheten, men han hade kunnat styra det genom att sänka båten lagom fort. Så hade han velat hade han kunnat sänka den intakt.
Citera
2017-08-28, 23:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jag har läst mejlet dessutom och om du googlar mejlkontakt eller mejlkorrespondens mellan dessa så står det att läsa om i bland annat Kvällsposten. Men själva mejlet hittar jag inte.

Kommer ihåg att Madsen svarade "självklart ordnar vi det, du är hjärtligt välkommen"
Jag måste ha missat mejlen då. Är för trött nu för att leta men dyker de upp så ska jag kolla på de givetvis. Tror inte att snuten släpper de innan åtal dock.
Citera
2017-08-28, 23:53
Medlem
Citat:

Är du säker på att du inte läst det fejkade mailet som någon postade i denna tråd som exempel på vad polisen kanske hittat?
Citera
2017-08-28, 23:54
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Är väl bara "jag är övertygad om" som är svårt att använda på fel sätt.

"helt klart" skall normalt läsas ut som "definitivt inte klart"
"det sannolika är" skall normalt läsas ut som "det skulle kunna vara så att", eller "det är inte orimligt att".

Utifrån hur diverse av dessa uttryck normalt används i tråden så har tråden med åtminstone 670% sannolikhet listat ut varför PM gjorde vad han gjorde, samt KW:s politiska och sexuella läggning.

Så är det säkert!
Citera
2017-08-28, 23:57
Medlem
Hvis PM var så aktiv på sub-sexklubber så finnes det kanskje bilder på nettet.
Citera
2017-08-28, 23:59
Medlem
trngws avatar
Jag får visst korrigera mig själv lite.

Förra året var det inte ungefär dubbelt så många mord som dråp här i Sverige, som jag påstod.
Jag hade fel.

Det var nästan SEX gånger så många MORD som dråp. 142 mord, 26 dråp. Källa: Brottsförebyggande rådet.

Som jag sa ovan.
Det mest sannolika är att PM mördat KW. Det är också därför Polisen arbetar utifrån den misstanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in