2017-09-16, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
I Sverige, och förmodligen Danmark också, så kan polisen plocka in vem de vill på förhör. Om du vägrar så kommer du att bli tvingad dit alltså.

Nja, dom kan inte bara plocka in folk från gatan hursomhelst inte, det måste finnas ett skäl med viss tyngd. Kommer inte ihåg hur det är formulerat, men inte har man rätt att plocka folk hursomhelst från det blå inte.
Citera
2017-09-16, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men det är ju samma sak tvärtom.

Tidigare skulle väl ingen ha trott att även kvinnor (vissa kvinnor) uppskattar våldsex, förnedringssex etc. Och fortfarande finns det skribenter här på FB (av alla ställen) som tror att en kvinna som har en pojkvän inte kan tänka sig att ha sex med någon annan. Särskilt inte med en äldre, tokig gubbe som bygger ubåtar och raketer..

Men vi andra vet bättre.

Därmed inte sagt att KW var en av dessa frivilliga – men att spekulera om det är inte ”helt galet”. Man måste ju försöka hitta motivet och svaret till frågan ”varför” hon följde med ensam när det inte var nödvändigt för storyn och särskilt när hennes kompisar vinkade av henne vid stranden..och särskilt när hon av hennes klädsel av döma inte tycks ha varit jätte förberedd på en båtresa..

Kom resan som en spontan "galen grej" efter intervjun och på vems initiativ?
De hade via mail kommit överens om resan. Madsen hade föreslagit fredagen men då var hon upptagen. Madsen var upptagen på dagen med det australiska teamet. Men båda var lediga torsdag kväll. Så det fick bli torsdagkvällen.
Man gör väl ofta intervjuer ensam om en kameraman inte behövs?
Citera
2017-09-16, 11:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Nja, dom kan inte bara plocka in folk från gatan hursomhelst inte, det måste finnas ett skäl med viss tyngd. Kommer inte ihåg hur det är formulerat, men inte har man rätt att plocka folk hursomhelst från det blå inte.
Lycka till att diskutera med snuten! Du kan plockas in i sex timmar utan att du kan göra ett skit. Efter sex timmar så kan du få sex till. Efter tolv timmar så måste du anhållas eller släppas. Och jag kan lova dig att om PM vägrade att följa med poliserna i Dragör så hade de vackert sett till att han gjorde det ändå.

Polis pratar i telefon.

https://bt.bmcdn.dk/media/cache/resolve/image_1240/image/104/1040695/18166006-forsvundet-ubd.jpg

PM med gamnacke eskorterad till poilsbilen.

https://bt.bmcdn.dk/media/cache/resolve/image_1240/image/104/1042783/18213686-den-drabssigtede-ubdsejer-og-opfinder-peter-madsen-har-beslutt.jpg

Och här tar PM sina sista steg i frihet på ett bra tag innan han blir intryckt i polisbilen.

http://imbo2.tv2.dk/users/editorial/images/dc39ea06-f46e-49d4-8515-e16bfb4aed5b.jpg?t%5B%5D=crop%3Awidth%3D1917%2Chei ght%3D1078%2Cx%3D1%2Cy%3D0 &t%5B%5D=maxSize%3Awidth%3D620&t%5B%5D=compress%3A level%3D82&accessToken=204f88271374960f45c40e973e7 f9da8d9d19a40a06f684bafe65f23f3f4ff0e
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-16 kl. 11:45.
Citera
2017-09-16, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är detta som är så märkligt - varför åkte PM och KW ut på tu man hand i en båt som rymmer 8 vuxna personer? Intervjuvn är sannorlikt redan avklarad iland, de skulle bara vara ute en kortare tur, kanske max 2 timmar och pojkvännen och någon eller några vänner är nere vid kajen vid 19-tiden. Varför hänger inte ytterligare någon mer med på turen?
Vem avböjde fler ombord och varför?

Båtturen tycks ha varit förutbestämd enbart med KW 2 timmar innan avgång, när han informerade henne om säkerheten ombord, dom var väl inte närvarande då, och fick senare ingen inbjudan helt enkelt.
Citera
2017-09-16, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
http://www.dn.se/kultur-noje/journalistforbundet-om-kim-wall-vi-ar-bestorta-over-att-en-kollega-saknas/

DN har varit i kontakt med Wireds amerikanska edition samt Condé Nast International, mediebolaget som står bakom magasinets europeiska upplagor. De uppger att journalisten vid tidpunkten för hennes försvinnande inte arbetade på uppdrag för Wired.

”Redaktörer för Wired i Storbritannien, Tyskland, Italien och USA har bekräftat att de inte hade uppdrag med en journalist för det här reportaget”, skriver Condé Nast International till DN.

Det där med Wired var en fantasi och/eller en bluff från K:s sida...

KW var på u-båten för att senare kunna pitcha (sälja in) reportaget till Weird. Detta är bekräftat från folk på plats plus gamla kurskamrater. DN verkar ha missat att artikeln senare skulle pitchas därav missförståndet i deras artikel om att weird inte kände till KW, ett missförstånd som du rider på. Lite källkritik bör finnas hos var och en innan man sväljer allt med hull och hår, speciellt du då som påstår dig vara i branchen.
Citera
2017-09-16, 11:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Merwinna..du lägger bara ut vissa delar som just passar dina tankar nät det gäller tysken. Tysken kände inte heller till luckan eftersom den var med i senaste renoveringen.

Här är lite mer skrivet av tysken :
#Normalt kan du göra ett gästdyk bara i hamnen. Du kör båten från bryggan, dyka 15 minuter, upp på bryggan vänta vännerna. Det är därför jag tycker att det var mer av en solnedgång tillsammans. Om man faller ner från höjden finns det åtminstone en serie våldsamma blåa fläckar. Och ja, du skulle noga ha klätt upp igen innan du kom upp. Underkläderna ombord passar ejendlich i inget scenario alls. När han hade bundet fötterna på liket - för att dra upp dem, gick inte underkläderna av. Så det tidigare existerar inte längre. Himmel om det skulle vara en Horrorfilm man borde visa det först efter klockan 25.00 .."

Det där går ju inte att läsa. Är det Google Translate? Jag hade för mig att det var förbjudet att använda det här på Flashback? Eller är det bara på språkforum? Det är värdelöst hur eller hur. Vilket inlägg är det där, originalinlägget? Jag orkar inte ens försöka hitta det med ledning av den där texten.

Igår natt har han i alla fall skrivit bland annat det här, om att M sa att "Raket-Madsen dog den 10:de om aftonen":

Er hat die Wahrheit gesagt. Sogar gleich zweimal. Nach einer Toten in dem Uboot wären die Projekte erst einmal vorbei gewesen, die Behörden hätten die Sicherheit enger geprüft und die Uboot und die beiden Raumfahrt Projekte beendet oder mit solchen Auflagen belegt das sie nicht mehr durchführbar gewesen wären. Ohne solche Projekte existiert aber kein RaketenMadsen mehr - nur noch ein Madsen. Ein Madsen ohne Projekte ist wie ein Läufer ohne Beine.

"Han har sagt sanningen. Till och med två gånger. Efter ett dödsfall i ubåten skulle projekten vara slut en gång för alla, myndigheterna hade kontrollerat säkerheten hårdare, och ubåten och de båda rymdfartsprojekten hade förbjudits eller belagts med sådana säkerhetsregler att de varit omöjliga att genomföra. Utan sådana projekt existerade dock ingen Raket-Madsen mer - endast en Madsen. En Madsen utan projekt är som en löpare utan ben."

Vidare skriver han, angående en fråga om inte M var väldigt krigsfixerad:

Der Krieg, bzw. die Kriege beinflusst viele Techniker die sich mit technischer Weiterentwicklung beschäftigen sehr. Der zweite Weltkrieg begann mit Doppeldeckern und endete mit Düsenjägern. Das ist für Leute die sich mit technischen Projekten beschäftigen hochspannend. Wie kann das sein - solch eine extrem schnelle in Entwicklung in nur sechs Jahren.etc. Ich kann den Film "Das Boot" auch teilweise mitsprechen und habe mich sehr für W.v.Braun interessiert, trotzdem bringe ich meine Tauchgäste nicht um. Ich fahre aber auch nicht mit hübschen, charmanten weiblichen Gästen alleine in den Sonnenuntergang. Meine Frau würde mich anschliesend vermutlich zerstückeln.

"Krig, och då i synnerhet Kriget (andra världskriget, min anmärkning) påverkade många tekniker, som sysslade mycket med teknisk vidareutveckling. Andra världskriget började med enmotoriga flygplan med två vingar över varandra, och slutade med jetdrivna stridsflygplan. Detta är jättespännande för folk som håller på med tekniska projekt. Hur kunde detta ske - en så extremt snabb utveckling på bara sex år, etc.. Jag kan också dialogen i filmen "Das Boot" delvis utantill och jag har intresserat mig mycket för Werhner von Braun, trots det dödar jag inte mina dykgäster. Å andra sidan åker jag inte heller ensam med vackra, charmiga kvinnliga gäster i solnedgången. Min fru skulle förmodligen stycka mig i så fall."

Citera
2017-09-16, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Lycka till att diskutera med snuten! Du kan plockas in i sex timmar utan att du kan göra ett skit. Efter sex timmar så kan du få sex till. Efter tolv timmar så måste du anhållas eller släppas. Och jag kan lova dig att om PM vägrade att följa med poliserna i Dragör så hade de vackert sett till att han gjorde det ändå.

https://bt.bmcdn.dk/media/cache/resolve/image_1240/image/104/1040695/18166006-forsvundet-ubd.jpg

PM med gamnacke eskorterad till poilsbilen.

https://bt.bmcdn.dk/media/cache/resolve/image_1240/image/104/1042783/18213686-den-drabssigtede-ubdsejer-og-opfinder-peter-madsen-har-beslutt.jpg

I detta fall har dom ett skäl. I övrigt är du allt ute och cyklar tyvärr, poliser har dömts för olaga frihetsberövande när dom gått över sina befogenheter. Om dom fick göra precis som dom vill, så skulle det knappast finnas sådana domar, inte sant?
Citera
2017-09-16, 11:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det specifika var att man hade skrivit in i manus att det skulle finnas en sådan scen - samt att MM inte skulle direkt hålla ner kjolen. Så det fanns ingen otur att det blev som det blev, och att MM hade en plisserad kjol som kunde blåsas upp så väldigt lätt.

Man kontaktade Wired i USA. Dessa visste ingenting utan kontaktade i sin tur Wired i London. Men jag tror inte man skickade ut något mass-mail till samtliga redaktörer.

Det tror jag eftersom det handlar om ett så stort fall. Polisen lär också ha utrett detta grundligt, för det har med motivet att göra till varför K sökte upp M och varför de åkte iväg ensamma. Om hon inte hade avtal med någon tidning, kan det t.o.m. vara så att hon inte planerade att skriva något alls, utan använde sin ställning som frilansjournalist som ursäkt för att få träffa en man som hon läst om eller sett på TV, och upplevt som spännande.
Citera
2017-09-16, 11:48
Medlem
Merwinnas avatar
[quote=sno|61796258]
Citat:
Molnet är magiskt fint ord - men backup till molnet kräver att mobiltelefonen är påslagen och har täckning. Under vatten finns ingen täckning. På ytan men nere i ubåten och med öppen lucka blir det vilda gissningar om telefonen kan lyckas koppla upp sig eller ej.[/QUOTE

Jag tänkte bara att ifall PM har dykt 2ggr under den natten då kanske något hade hamnat i molnen efter första dykningen när ubåten kom upp till ytan igen.

Men då kanske KW låg död i båten och det är ju inte ens säkert att PM öppnade luckan. Möjligtvis om han öppnade luckan för att kasta KW:s telefon (och KW?) överbord..och då var mobilen säkert inte påslagen.

Jag har funderat på varför KW skulle klättra panikslagen upp till tornet om nu PM inte hade försökt skada henne och då är ju mobilen en sådan orsak. Ifall Madsen hade tagit tag i henne mobil och kastat den sönder i båten i ytläget – då förstår jag ifall KW hade drabbats av panik och försökt rädda sig själv genom att klättra och desperat försökt öppna luckan.

När jag läser dina och andras tekniska förklaring angående hur små möjligheter KW hade att ropa på hjälp ombord både i ytläget och särskilt under vattnet då blir det än mer ofattbart att hon gick med på att åka ensam tillsammans med galningen.

Och ifall det nu är så att pojkvännen inte hade något bättre för sig än gå hem och lägga sig, då förstår jag inte alls varför han inte kunde följa med på resan (och även de andra kompisarna som KW vinkade av i hamnen).

Om det var PM som avböjde med någon konstig förevändning då borde det ju än mer ha väckt misstankarna..

KW måste rimligtvis ha vetat hur många människor ubåten rymde. Så 4-5 till ombord borde inte ha varit ett problem.

Eller menar man att pojkvännen och kompisarna själva avböjde denna fantastiska möjlighet att få åka ubåt med raket-genit? Lite svårt att fatta om det verkligen var så.. Min fördom säger ju att killar är mer intresserade av sådana här tekniska prylar än tjejer..

Polisen måste ju ha frågat ut pojkvännen och de andra vännerna om just detta. Förstår inte varför vi inte får veta något? Men det kanske kommer...
Citera
2017-09-16, 11:49
Medlem
Citat:
Alla känner igen namnet Kapten klänning. Men jag minns inte att det var så hård exponering av hans ansikte - tror de flesta inte känner igen honom utan polismössa. Dessutom - hur många kommer ihåg hans riktiga namn?

Men helt klart har du en poäng här - glasögon samt skägg och det är lätt att gå under radarn. Finns så få riktiga rikspucko att man inte tror att det är just ett rikspucko man har framför sig, så man söker inte efter likheter. Det förutsätter dock att personen har en rimlig förmåga att smälta in socialt - för mycket kantighet och någon/några i närheten kommer att börja ana oråd. Och sedan kan det fort gå utför. Räcker med graffitti "mördare" eller liknande på väggen på arbetsplatsen.

Där har du fel.

Paret som hyr ett hus på hans gård i Vimmerby vet mycket väl vem han är, men de anser att Göran (Lindberg) är som ”vilken annan människa som helst”. De har inget ont att säga om honom. ”Gjort är gjort”. De äter middag ihop med sexualsadisten och anser honom vara ”mycket trevlig”.

En mamma till en av hästtjejerna kunde inte tro att det hon fick veta (2010) var sant och sa att det kändes ”som om man inte ville vara kvar i hans stall längre”.

Men fortfarande hyr 10-12 tjejer en stallplats av Lindberg.

Folk bryr sig inte. Det kanske är ont om stallplatser? Han kanske hyr ut dem billigare än normalt?

Här pratar vi alltså om en människa vars återfallsrisk för sexuellt våld enligt kriminalvårdens bedömning ”är klart förhöjd inom överskådlig framtid”.

Hans narcissistiska personlighetsstörning går ej heller att bota.

Han har våldtagit många unga tjejer tillsammans med andra medelåldersgubbar och man vet att det finns en förhöjt risk för återfall – men man låter ändå sin dotter hyra en stallplats hos idioten..

Så att Madsen efter sitt fängelsestraff inte skulle kunna leva ett ”normalt liv” tror jag inte alls på.

Dessutom finns det säkert många fler tjejer än Deidre King som gärna gifter sig med honom eller lånar ut sin lgh till honom eller åtminstone delvis försörjer honom om det skulle behövas.
Citera
2017-09-16, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det tror jag eftersom det handlar om ett så stort fall. Polisen lär också ha utrett detta grundligt, för det har med motivet att göra till varför K sökte upp M och varför de åkte iväg ensamma. Om hon inte hade avtal med någon tidning, kan det t.o.m. vara så att hon inte planerade att skriva något alls, utan använde sin ställning som frilansjournalist som ursäkt för att få träffa en man som hon läst om eller sett på TV, och upplevt som spännande.
Det där sista... återigen projicerar du dina egna infantila känslor, för Madsen, på Kim. Sluta sänka Kim till din nivå. Det är ovärdigt för Kim och djupt kränkande. Hur låg nivå har du egentligen?
Citera
2017-09-16, 11:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
I detta fall har dom ett skäl. I övrigt är du allt ute och cyklar tyvärr, poliser har dömts för olaga frihetsberövande när dom gått över sina befogenheter. Om dom fick göra precis som dom vill, så skulle det knappast finnas sådana domar, inte sant?
Klart att de behöver ett skäl men svårt som fan att bevisa att de hade fel, misstanke räcker ju. Men undrar hur det var i detta fallet? Om PM motsatte sig att följa med alltså? Han ser ju något motsträvig ut på bilder iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in