2017-09-15, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
KW valde ju själv vad hon intresserade sig för. I detta fall intresserade hon sig för den ”excentriske” ubåtsbyggaren med annorlunda sexliv.

Konstigt nog skrivs det inte spaltmetrar om de andra gubbarna som var med och byggde dessa ubåtar utan just PM – EFTERSOM han troligtvis var den galnaste, mest ovanliga och på många andra sätt utöver sitt ubåts- och raketintresse annorlunda än de flesta av oss.

Det är också en definitionsfråga ifall vampyrsex etc är ”vanliga journalistuppdrag”..
Artikeln handlade om "vampyrism" som fenomen, inte rakt upp och ner vampyrsex. Det är fortfarande ett ovanligare uppdrag, men vi behöver inte överdriva. Tycker det står rätt klart att hon tog ämnen som intresserade henne, personligheter som kunde vara intressanta, och där går ju PM abslut in efter det man visste om honom innan. Hans sexliv VAR inte så uttalat som det blivit nu i tråden här, utan snarare räknades han som excentriker med allt vad det innebar.
Citat:
Varför detta intresse för det ovanliga, förbjudna, det dolda, det låt oss säga ”sjuka”?

Du väljer att kalla det för ”otur”. Någon annan kanske skulle välja att kalla det för oförsiktighet, naivitet, blåöghet, godtrogenhet eller eget risktagande.

Man kan inte skydda sig mot allt (trafikolyckor förorsakade andras oförsiktighet etc.), men man KAN oavsett vad du och likasinnade påstår försöka undvika risker och konstiga ”sjuk i huvudet” – personer istället för att söka sig till dem.

Det dör ju journalister även i krig. Det är sorgligt, men det är inte så att de MÅSTE åka till olika krig och därmed riskera sitt liv. De VÄLJER att åka. Av olika anledningar. Moraliska, ekonomiska, karriärmässiga – you name it.

Det är dock ingen som kan påstå att ifall KW inte hade skrivit om PM då hade någon annan varit TVUNGEN att göra det (typ som man ibland kan säga om krig). Världen skulle inte ha missat mycket ifall man hade lämnat denna kuf ifred och låtit honom bygga sina ubåtar – eller låta bli.
Självklart hade det varit säkrare om hon skrivit om Pelle i parken, men det hade ju ingen varit intresserad av att läsa heller. Jag tycker ni som anklagar KW för att vara oförsiktig överdriver de tecken som fanns innan den här storyn om PM. Visst han hade varit aggressiv mot sina kollegor, men ingen misshandel, inga sexbrott, ingen dom vad jag förstått utan snarare tecken som förstärker excentrikern "geniet som byggt en ubåt" (även om jag inte ser honom som geni direkt). Det är precis den typen av story som passar KW, och hon skulle nog få den såld till någon tidning, men hon skulle ABSOLUT få den såld om hon dessutom har lite snygga bilder och texter från en ubåtsfärd med i bagaget.

Dessutom, som potentiell brottsplats är en ubåt helt värdelös. Det finns liksom ingen annan möjlig gärningsman. Att åka ut till en random stuga i skogen hade varit värre, PM hade kunnat hävda att någon galning ramlade in i stugan eller något då. I riskkalkylen som hon säkert gjorde i huvudet inför så gjorde hon helt enkelt misstaget att tro att PM var rationellare och inte lika "megalomanisk" som han uppenbarligen har blivit. Det är det misstaget hon gjorde, och det är väldigt lätt att vara efterklok och läsa tecken i efterhand. Dessutom säger PM det själv ganska bra - han hade gjort drygt 300 turer med ubåten, utan att något har hänt, KW hade inget rimligt sätt att tro att något skulle hända nu.

Kan understryka att jag verkligen tycker själva diskussionen kring huruvida KW borde satt sig i ubåten eller inte absolut är värdefull, det jag sparkar bakut på är när t ex Merwinna frågar om KW har asperger för att hon inte "förstått" PM och hans potentiella närmanden. Det är ju absurt att dra såna växlar om man inte har någonting alls att backa upp det med, och det är då det bara är ett sätt att försöka misskreditera KW för att man kärat ner sig i en dansk mördare.
Citera
2017-09-15, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men ingen, INGEN, visste att han var en galning! Excentriker finns överallt utan att vara mördare.

Tvärtom. Alla som hade haft med honom att göra tycks även ha vetat att han var galen. Att han skulle även vara en mördare är en annan sak.

Min point är att KW sökte sig till den här sortens annorlunda, udda, excentriska, galna människor som inte tänker och agerar som normala människor gör.

Men att någon är udda även innebär risken att han agerar på ett sätt som man själv inte gillar och inte har räknat med, eftersom man inte ens kan föreställa sig hur udda människan ifråga kan vara.

Det är ju därför man inte följer med någon till en öde stuga etc. för man vill känna personen först för att kunna göra ne (risk)bedömning.
Citera
2017-09-15, 12:22
Medlem
Citat:
Jag har missat den där "tysken" och vad han har sagt. Jag har inte suttit här 27/7 så jag har inte läst 100% av alla inlägg.
Hjärnan förändras av droger. Framförallt om man använder det dagligen. Jag kan för lite om det. Har själv rökt hasch (i Danmark av alla ställen) 3 ggr i mitt liv. Fick varken psykos, storhetsvansinne eller något annat märkligt. Men jag vet att man kan få psykos av det - om jag nu inte blandar ihop begreppen här. Fan vet.
Det är Merwinna som hittat en tysk som tydligen kände PM och som spekulerat lite i ett annat forum. Just det här med drogerna är ju en grej han nämner då "varför ska de ut med ubåten, de kanske skulle röka på och prova lite grejer?", men om det är som det verkar att PM inte direkt tar droger så är det mer ett tecken på att tysken vet ännu mindre vad han pratar om. Om det inte får någon backning från någon riktig källa så skulle jag avskriva det helt.
Citera
2017-09-15, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Det är Merwinna som hittat en tysk som tydligen kände PM och som spekulerat lite i ett annat forum. Just det här med drogerna är ju en grej han nämner då "varför ska de ut med ubåten, de kanske skulle röka på och prova lite grejer?", men om det är som det verkar att PM inte direkt tar droger så är det mer ett tecken på att tysken vet ännu mindre vad han pratar om. Om det inte får någon backning från någon riktig källa så skulle jag avskriva det helt.
Aha... Merwinna har hittat en tysk. Ok, då avskriver jag det. Helt.
Citera
2017-09-15, 12:42
Medlem
Citat:
De här aggressionsutbrotten, hans ojämna humör, hans hämndlystnad.... Jag tror att hade Kim vetat allt detta så hade hon inte åkt ut med båten. Och om hon ändå gjort det, så skulle hon tagit med sig nån snubbe. Men alla historier om Madsen har ju tillkommit i efterhand. Alla bevis på hur han var, och vem han var, tror jag inte var känt för utomstående överhuvudtaget. De var en klick personer som delade ett udda intresse. Och temperamentsutbrott är ju inget man direkt går ut i tidningarna med. Det hålls inom kretsen.

Jag tror inte att KW ifall hon nu var ens medelmåttig i sitt yrkesutövande hade missat PM:s aggressionsutbrott, hans hämndbegär, kastandet av prylar, baktalandet etc. Det var ju vida känt att pga osämja var PM till och med tvungen att starta ett nytt projekt, eftersom han absolut inte kunde tänka sig att kompromissa.

Dessutom bevittnade ju killen som skrev boken om PM att PM tidigare hade blivit osams med ALLA journalister som någonsin har skrivit en artikel om honom. ALLA. Inklusive honom själv..

Så de temperamentsutbrott som hölls inom kretsen hölls i så fall inom just den krets där KW själv hörde hemma dvs. bland journalisterna. KW behövde bara intervjua sina kollegor för att få lite extra info om utbåtsgalningen.

Det spelar dessutom ingen roll ifall de 300 tidigare passagerare som hade följt med Madsen med ubåten var av samma typ som Deidre King. Hennes omdöme och intresse för att få följa med på en undervattenstur var ju inte vatten värd. Och det måste en duktig journalist veta.

Innan KW åkte med borde hon ha intervjuat andra journalister vars omdöme KW litade på för att kunna göra en riskbedömning. Inte bara blint tacka ja till vad som helst i hopp om att få en ”bra story”.

I kriget behöver man inte stå vid fronten och rapportera mitt i granatelden. Man kan överväga riskerna med fördelarna.
Citera
2017-09-15, 12:48
Medlem
Citat:
Jag tror inte att KW ifall hon nu var ens medelmåttig i sitt yrkesutövande hade missat PM:s aggressionsutbrott, hans hämndbegär, kastandet av prylar, baktalandet etc. Det var ju vida känt att pga osämja var PM till och med tvungen att starta ett nytt projekt, eftersom han absolut inte kunde tänka sig att kompromissa.

Dessutom bevittnade ju killen som skrev boken om PM att PM tidigare hade blivit osams med ALLA journalister som någonsin har skrivit en artikel om honom. ALLA. Inklusive honom själv..

Så de temperamentsutbrott som hölls inom kretsen hölls i så fall inom just den krets där KW själv hörde hemma dvs. bland journalisterna. KW behövde bara intervjua sina kollegor för att få lite extra info om utbåtsgalningen.

Det spelar dessutom ingen roll ifall de 300 tidigare passagerare som hade följt med Madsen med ubåten var av samma typ som Deidre King. Hennes omdöme och intresse för att få följa med på en undervattenstur var ju inte vatten värd. Och det måste en duktig journalist veta.

Innan KW åkte med borde hon ha intervjuat andra journalister vars omdöme KW litade på för att kunna göra en riskbedömning. Inte bara blint tacka ja till vad som helst i hopp om att få en ”bra story”.

I kriget behöver man inte stå vid fronten och rapportera mitt i granatelden. Man kan överväga riskerna med fördelarna.
Det finns så många om. Så många "borde". Själv har jag aldrig hört talas om killen förrän nu. Men nu är jag inte heller inne på ubåtar och raketer. Inte heller rörde jag mig i Amager när jag var i Köpenhamn. Ja ja. Förhoppningsvis får vi svar så småningom.
Citera
2017-09-15, 12:50
Medlem
Citat:

Men ett krig framstår säkerligen som mycket farligare än en grälsjuk ubåtskapten så det finns ingen bedömning som skulle ha klassat han farligare än de tidigare reportage hon varit på.
Citera
2017-09-15, 12:51
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback

Ja du, de flesta begriper nog, det KW inte riktigt begrep.

Varken jag eller någon annan, som ifrågasätter KW's omdömesförmåga, vill ANKLAGA KW för att vara oförsiktig gränsande till dumdristig. Men det går inte att komma ifrån fakta, hon sätter sig frivilligt i en ganska utsatt situation.

Snacket om att hon var van vid tuffa förhållanden, köper jag inte rakt av, de flesta som befinner sig i "farliga" miljöer, är rejält beskyddade. Nej, tyvärr, det är något som inte stämmer med att hon klev ombord, klädd som en kvinna är på en Finlandsfärja, jag får inte ihop det.....

Vad är utsatt? Det är fullständigt onormalt att stycka en journalist som gör ett reportage om en. Det är inte normal vaksamhet att anta att det kan hända.

Jag hade inte hört talas om någon av dem före mordet, men min första reaktion var att han självklart måste ha satt av henne på kajen, för att allt annat skulle vara fullständigt otänkbart! Att hon strax skulle dyka upp och be om ursäkt för att hon inte varit nåbar, och skapat oro.

Klädseln är funktionell och fullständigt normal. Det finns ingenting syndigt i att bära kjol.

Citat:
En extra krydda. Möjligtvis fina exklusiva bilder. Men inte nödvändig för artikeln och absolut inte nödvändigt att göra den ENSAM med galningen..

NU vet vi att han var galen. Innan han gjorde detta så fanns det inga sådana indikationer. Skäms på dig!
Citera
2017-09-15, 12:52
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
KW valde ju själv vad hon intresserade sig för. I detta fall intresserade hon sig för den ”excentriske” ubåtsbyggaren med annorlunda sexliv.

Konstigt nog skrivs det inte spaltmetrar om de andra gubbarna som var med och byggde dessa ubåtar utan just PM – EFTERSOM han troligtvis var den galnaste, mest ovanliga och på många andra sätt utöver sitt ubåts- och raketintresse annorlunda än de flesta av oss.

Det är också en definitionsfråga ifall vampyrsex etc är ”vanliga journalistuppdrag”..

Varför detta intresse för det ovanliga, förbjudna, det dolda, det låt oss säga ”sjuka”?

Du väljer att kalla det för ”otur”. Någon annan kanske skulle välja att kalla det för oförsiktighet, naivitet, blåöghet, godtrogenhet eller eget risktagande.

Man kan inte skydda sig mot allt (trafikolyckor förorsakade andras oförsiktighet etc.), men man KAN oavsett vad du och likasinnade påstår försöka undvika risker och konstiga ”sjuk i huvudet” – personer istället för att söka sig till dem.

Det dör ju journalister även i krig. Det är sorgligt, men det är inte så att de MÅSTE åka till olika krig och därmed riskera sitt liv. De VÄLJER att åka. Av olika anledningar. Moraliska, ekonomiska, karriärmässiga – you name it.

Det är dock ingen som kan påstå att ifall KW inte hade skrivit om PM då hade någon annan varit TVUNGEN att göra det (typ som man ibland kan säga om krig). Världen skulle inte ha missat mycket ifall man hade lämnat denna kuf ifred och låtit honom bygga sina ubåtar – eller låta bli.

Vad är din poäng egentligen? Får man bara skriva om saker som du tycker är korrekta? Entartete kunst?
Citera
2017-09-15, 12:53
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Lämnar du alltid över riskbedömningen till andra på det sättet? Om en bilist som har druckit ett par glas bedömer att han kan köra ändå, så hoppar du glatt in eller?

Obegriplig kommentar från dig. Förstår inte vad du anser dig ha kommit på? Var PM full?

Det jag skrev var alltså att PM normalt kunde hantera ubåten ensam. KW behövde inte vara mer än journalist. Hon behövde inte ha förarintyg för båt för att skriva ett reportage från en båt.

Citat:
Och många kvinnor blir våldtagna av taxichaufförer också, både riktiga och sådana som kör svarttaxi. Detta då de flesta taxichaufförer är invandrare idag. Det är mycket säkrare att åka nattbuss, för där blir man i alla fall inte ensam med bussföraren, och på promenaden hem från hållplatsen är man åtminstone inte INSTÄNGD med en ev. gärningsman utan man kan springa, skrika o.s.v.. Så nu var ni dumma.

https://www.svd.se/polisen-varnar-kvinnor-for-taxi

Bra, då vet vi att du även skulle försvara en taxichaufför som styckmördat en kvinnlig passagerare. Kvinnor ska hållas hemma och inlåsta, i Merwinnas värld. Manlig följeslagare, omyndigförklarade.

Citat:
Detta ("endast professionella") kan ju fort ha ändrats när hon kom inom hans trollmakt...

Du kan inte förutsätta att det är vanligt och normalt att det händer. Du är mig veterligen den enda kvinnan i tråden som tycker att han är lockande.
Citera
2017-09-15, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc

Min fördom säger att det röks på rätt så rejält i dessa "konstnärskretsar" där Madsen har hittat likasinnade. Madsen kanske är lika galen som de utan att ta några droger, men det skulle absolut inte förvåna mig en sekund om det visade sig att droger var vanliga bland dessa Madsen umgicks med och kände sig hemma hos. Därutöver måste vi komma ihåg att danskar i allmänhet är säkert mer drogliberala än svenskar. De dricker också mer än svenskarna gör (och har skador därefter..).

Vi vet inte heller ifall Madsen medicinerade sig eller självmedicinerade sig med ex. piller. För han tycks ju ha varit medveten om bristerna i sin karaktär. Han skrev i tidningen om att han hade gjort proggress och INTE reagerat så häftigt om han brukade göra när allt inte gick hans väg.

När man umgås med alkisar, drogmissbrukare eller galna människor så måste man räkna med att dessa individer är inte som vi andra "normala" människor är. Då måste man vara försiktigare än normalt. Inte tvärtom.
Citera
2017-09-15, 13:00
Medlem
Citat:
Vad jag läste häromdagen, i en av alla sammanfattningar som finns nu, är att ubåts-turen var en del av intervjun. Lite mer stoff så att säga.

Är det någon som vet när de hade haft intervjun ...när hann de med den eftersom han hade väl haft australiska filmteamet samma dag? Jag trodde de skulle ha intervjun på ubåten i ett par timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in