2017-09-15, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag tror absolut inte att de kände varandra privat. Hoon har inte varit på bild på nån av hans privata fester!! Hur kan folk få det till att det var Kim Wall på bilden?? Folk ser vad de vill se...som rasisterna som er en full buss med kvinnor i burka istället för tomma säten/ryggstöd som det i verkligheten var. hahaha..ursäkta att jag kom utanför ämnet, men tydligen ser man bara vad man vill...
Visst är det så. Och det var inte Kim på den bilden du hänvisar till. Och minns skynkena på sätena . Och jag blir ledsen när folk drar in Kim i sina egna sjuka fantasier. Vissa verkar inte begripa att Kim var ute på ett vanligt journalistuppdrag och att ubåtsresan var en del av uppdraget. Hennes otur var att hon råkade ut för en man som var livsfarlig. Trots sitt kändisskap. Man kan inte skydda sig mot allt. Och man måste som kvinna få välja vilket yrke man vill. Tjejen har ju varit på många potentiellt farliga platser i sitt yrke. En ubåt i Köpenhamn verkar ju i sammanhanget väldigt oskyldigt, lite annorlunda och bara kul. Hur många civilister har dykt i en ubåt? Fy fan för Madsen som ansåg sig ha rätt att ta en annan människas liv och stycka upp henne i delar.
Citera
2017-09-15, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Visst är det så. Och det var inte Kim på den bilden du hänvisar till. Och minns skynkena på sätena . Och jag blir ledsen när folk drar in Kim i sina egna sjuka fantasier. Vissa verkar inte begripa att Kim var ute på ett vanligt journalistuppdrag och att ubåtsresan var en del av uppdraget. Hennes otur var att hon råkade ut för en man som var livsfarlig. Trots sitt kändisskap. Man kan inte skydda sig mot allt. Och man måste som kvinna få välja vilket yrke man vill. Tjejen har ju varit på många potentiellt farliga platser i sitt yrke. En ubåt i Köpenhamn verkar ju i sammanhanget väldigt oskyldigt, lite annorlunda och bara kul. Hur många civilister har dykt i en ubåt? Fy fan för Madsen som ansåg sig ha rätt att ta en annan människas liv och stycka upp henne i delar.

Ja det är så fruktansvärt att anklaga Kim (offret) för att erbjuda lite sex i båten under solnedgång!? För att hon har kjol på sig?? Mår illa av det o att människor inte kommit längre ..Blir även så ledsen att hon kanske kände på sig att nåt var fel redan då de mötte pappan o sonen vid 20:30-tiden..de var ju en bit från land då o hade inte vänt om båten. Jag Tror inte hon ville göra ett dyk!! Finns det något bevis för det i någon artikel? För min del så uppför sig PM som en äkta psykopat o det kan vara svårt att se, när man bara ser det charmiga av personen, som han visar i sina små videos
Citera
2017-09-15, 10:36
Medlem
Citat:

KW valde ju själv vad hon intresserade sig för. I detta fall intresserade hon sig för den ”excentriske” ubåtsbyggaren med annorlunda sexliv.

Konstigt nog skrivs det inte spaltmetrar om de andra gubbarna som var med och byggde dessa ubåtar utan just PM – EFTERSOM han troligtvis var den galnaste, mest ovanliga och på många andra sätt utöver sitt ubåts- och raketintresse annorlunda än de flesta av oss.

Det är också en definitionsfråga ifall vampyrsex etc är ”vanliga journalistuppdrag”..

Varför detta intresse för det ovanliga, förbjudna, det dolda, det låt oss säga ”sjuka”?

Du väljer att kalla det för ”otur”. Någon annan kanske skulle välja att kalla det för oförsiktighet, naivitet, blåöghet, godtrogenhet eller eget risktagande.

Man kan inte skydda sig mot allt (trafikolyckor förorsakade andras oförsiktighet etc.), men man KAN oavsett vad du och likasinnade påstår försöka undvika risker och konstiga ”sjuk i huvudet” – personer istället för att söka sig till dem.

Det dör ju journalister även i krig. Det är sorgligt, men det är inte så att de MÅSTE åka till olika krig och därmed riskera sitt liv. De VÄLJER att åka. Av olika anledningar. Moraliska, ekonomiska, karriärmässiga – you name it.

Det är dock ingen som kan påstå att ifall KW inte hade skrivit om PM då hade någon annan varit TVUNGEN att göra det (typ som man ibland kan säga om krig). Världen skulle inte ha missat mycket ifall man hade lämnat denna kuf ifred och låtit honom bygga sina ubåtar – eller låta bli.
Citera
2017-09-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ja det är så fruktansvärt att anklaga Kim (offret) för att erbjuda lite sex i båten under solnedgång!? För att hon har kjol på sig?? Mår illa av det o att människor inte kommit längre ..Blir även så ledsen att hon kanske kände på sig att nåt var fel redan då de mötte pappan o sonen vid 20:30-tiden..de var ju en bit från land då o hade inte vänt om båten. Jag Tror inte hon ville göra ett dyk!! Finns det något bevis för det i någon artikel? För min del så uppför sig PM som en äkta psykopat o det kan vara svårt att se, när man bara ser det charmiga av personen, som han visar i sina små videos
Den där jävla solnedgången etc är Merwinnas påhitt. Psykopater och narcissister är väldigt svåra att se igenom. Det där med att hon kände på sig nåt tror jag inte riktigt på. Då hade hon larmat när pojken och pappan hälsade på dom från sin båt. Men visst kan hon ha känt en viss oro som hon tänkte var lite ologisk och därmed lät sig föras ner i ett dyk.

De åkte iväg vid 19-tiden (19.30?). 22.30 messade han sin polare att turen på fredagen var inställd. Han sa till polisen dagen därpå att han lämnat av Kim 22.30. Så under de tre timmarna hände något fruktansvärt. Han hade definitivt inte hunnit stycka henne, det tar flera timmar. Men han hade säkert en död kropp att ta hand om. Och en tupplur att ta. Och han behövde fundera ut en hållbar historia att presentera. Han insåg snabbt, väl inne i förhörsrummet, att det inte var hållbart att hålla fast vid att han satt i land Kim. Så han uppfann en ny historia. Och DÄR gjorde han skäl för sin titel uppfinnare. Och han kommer nog göra skäl för den titeln många gånger innan hela historien rullats upp.
Citera
2017-09-15, 10:46
Medlem
Citat:

Jag anklagar inte KW. Men jag lämnar den dörren öppen istället för att stänga den med hänvisning till att ”hon hade en pojkvän”.

Jag använder inte heller uttryck som att ”hon erbjöd” något. Det kanske var han som ”erbjöd”. Och det måste i min värld vara möjligt att även tacka nej till olika erbjudanden utan att bli styckad..

Problemet med sjuka, annorlunda, excentriska människor är att de verkligen ÄR annorlunda. De tänker annorlunda, värderar annorlunda, agerar annorlunda och man kan inte utgå ifrån att det skulle göra som vi andra gör. Annars skulle det ju inte finnas någon skillnad mellan de normala och de onormala.

Vill man intervjua Idi Amin i hans privata ödemarksstuga då är det naturligtvis fritt fram att göra det. Men journalisten för att vara professionell måste även överväga riskerna.

KW kanske trodde att PM skulle respektera henne, hennes åsikter och hennes vilja – som alla normala män skulle ha gjort.

Fast då glömde hon att hon inte skulle intevjua en normal man..

(Dessutom vill jag minnas att intervjun redan var gjord. Ubåtsturen var bara något extra utöver det vanliga..)
Citera
2017-09-15, 10:47
Medlem
Citat:

Ja du, de flesta begriper nog, det KW inte riktigt begrep.

Varken jag eller någon annan, som ifrågasätter KW's omdömesförmåga, vill ANKLAGA KW för att vara oförsiktig gränsande till dumdristig. Men det går inte att komma ifrån fakta, hon sätter sig frivilligt i en ganska utsatt situation.

Snacket om att hon var van vid tuffa förhållanden, köper jag inte rakt av, de flesta som befinner sig i "farliga" miljöer, är rejält beskyddade. Nej, tyvärr, det är något som inte stämmer med att hon klev ombord, klädd som en kvinna är på en Finlandsfärja, jag får inte ihop det.....
Citera
2017-09-15, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
KW valde ju själv vad hon intresserade sig för. I detta fall intresserade hon sig för den ”excentriske” ubåtsbyggaren med annorlunda sexliv.

Konstigt nog skrivs det inte spaltmetrar om de andra gubbarna som var med och byggde dessa ubåtar utan just PM – EFTERSOM han troligtvis var den galnaste, mest ovanliga och på många andra sätt utöver sitt ubåts- och raketintresse annorlunda än de flesta av oss.

Det är också en definitionsfråga ifall vampyrsex etc är ”vanliga journalistuppdrag”..

Varför detta intresse för det ovanliga, förbjudna, det dolda, det låt oss säga ”sjuka”?

Du väljer att kalla det för ”otur”. Någon annan kanske skulle välja att kalla det för oförsiktighet, naivitet, blåöghet, godtrogenhet eller eget risktagande.

Man kan inte skydda sig mot allt (trafikolyckor förorsakade andras oförsiktighet etc.), men man KAN oavsett vad du och likasinnade påstår försöka undvika risker och konstiga ”sjuk i huvudet” – personer istället för att söka sig till dem.

Det dör ju journalister även i krig. Det är sorgligt, men det är inte så att de MÅSTE åka till olika krig och därmed riskera sitt liv. De VÄLJER att åka. Av olika anledningar. Moraliska, ekonomiska, karriärmässiga – you name it.

Det är dock ingen som kan påstå att ifall KW inte hade skrivit om PM då hade någon annan varit TVUNGEN att göra det (typ som man ibland kan säga om krig). Världen skulle inte ha missat mycket ifall man hade lämnat denna kuf ifred och låtit honom bygga sina ubåtar – eller låta bli.
Hon hade säkert gjort en viss research. Sett på filmer om honom och hans olika projekt. Läst på lite. På filmerna tycker jag själv han verkar ganska sympatisk. Och jag hade inte dragit mig för att åka ut på en tur. Men med facit i hand kan jag också tycka han verkar ganska galen. Fixerad. Egotrippad. Men tror det är svårt att se något sånt om man bara är ute efter att få veta lite mer om sitt intervjuobjekt. Inte fan tänker man att "undrar om han är en potentiell mördare". Man tänker inte så.

Jag vet att man som kvinna ex.vis inte skall på en blinddate på ett ställe där man är isolerad. Man känner ju inte killen. Han kan ju i princip vara en styckmördare. Kim skulle inte på dejt. Hon skulle göra en intervju. I princip är det ju samma sak. Egentligen. Men hon blev sedd, alla visste var hon var och med vem. Vad kan hända då?
Citera
2017-09-15, 10:52
Medlem
Citat:

(Dessutom vill jag minnas att intervjun redan var gjord. Ubåtsturen var bara något extra utöver det vanliga..)
Vad jag läste häromdagen, i en av alla sammanfattningar som finns nu, är att ubåts-turen var en del av intervjun. Lite mer stoff så att säga.
Citera
2017-09-15, 10:59
Medlem
Citat:
Vi vet inte vad som kan ha sagts dessa två emellan – utöver eller vid sidan av det ”professionella” som finns dokumenterat i epostkonversationen.

En del av paren har ”inget att dölja” för sin partner och därför skriver aldrig något som skulle få dem fast för lögner. En del är själva svartsjuka och vill därför ha tillgång till sin partners epost/mobillösenord och då blir de själva tvingade att lämna ut desamma.

Sen kan det vara även så att inget hade sagts uttryckligen, men blickar hade växlats och små antydningar hade skickats paret emellan.

KW visste (=borde ha vetat om hon var det minsta professionell) att åtminstone PM inte var främmande för lite äventyr vid sidan av helt oavsett att han var gift och väldigt kär i sin fru (enligt egen utsago). Det kanske var samma sak med KW? Vem vet?

I vilket fall som helst tycks hon ha dragits till queer och orkade skriva om allt galenskap (typ vampyrsex). Hon tycks även ha varit närvarande vid någon fest som PM har ordnat (vill minnas att det finns bildbevis om det i tråden?) så lite mer än den breda allmänheten måste KW ha vetat om PM innan hon klev ombord.

Jag förstår att freelansande journalister måste skriva om det som säljer, men hur mycket säljer artiklarna om vampyrsex?

För är det inte också så att Janne Josefsson borrar sig in i de frågor som intresserar honom – typ orättvisorna i samhället? Och KW kanske gjorde en djupdykning i de frågor som intresserade henne personligen – queer (bland annat)..

(Orkar inte ens ta upp den eviga frågan som alltid dyker upp vid det här laget dvs. huruvida hon ”förtjänade” att dö pga sitt intresse.. suck)

Saken är ändå den att ifall man vill undersöka saker som många vill hålla hemliga av olika anledningar då måste man ju gå försiktigt fram, eftersom risken att bli avslöjad som ”pervo” eller ”sjuk i huvudet” kan driva folk till att göra saker utöver det vanliga.

Låt oss ponera att KW verkligen var intresserad av kinky sex till en viss grad och därför följde med PM till hans båt. Väl framme gick PM ”över gränser” och avslöjade saker om sitt sexliv som fick KW att få hicka. Låt oss säga att han drömde om att få stycka någon levande kroppsdel efter kroppsdel och däremellan knulla offret hårt..

Det kan hända att insikten om att vara inlåst ombord med en total vettvilling skulle ha fått vilken ”normal” kvinna som helst att tappa allt intresse. Fokus skulle istället ha varit: ”hur ska jag ta mig härifrån – FORT?”

Vid det läget kanske även PM skulle ha insett att han har avslöjat för mycket av sitt innersta.

Må hända att hans älskade fru accepterar honom ”sådan som han är” och PM därför trodde att även KW skulle göra det. Nu kanske han insåg att han riskerade att KW skulle beskriva honom som mentalpatient eller åtminstone berätta för andra journalister om sin skräckupplevelse under ytan tillsammans med raket-Madsen.

För att förhindra detta och för att han på riktigt blev vansinnig(t arg) band PM fast KW, våldtog henne och styckade henne.

Men nu i efterhand kan han ju inte berätta den riktiga orsaken utan måste stå fast vid ”helkroppsbegravning” för att inte verkar helt kocko i allmänhetens ögon (enligt hans sätt att tänka). Hel kocko är han ju ändå, men det kanske han inte fattar..

Kims vinkling på detta reportage var med all säkerhet enbart teknisk med tanke på vilken tidning hon avsåg inrikta sig på, en högst ansedd teknisk facktidskrift. Läsarkretsen där är inte intresserad av uppfinnarens sexliv, snarast skulle reportaget aldrig bli antaget.

Kim försörjer sig gott på sina reportage och har den professionella reportens skicklighet att skriva artiklar utifrån tidningens och dess läsekrets intresseområde.
Senast redigerad av Remark 2017-09-15 kl. 11:12.
Citera
2017-09-15, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Det har jeg ikke lest, men det var PM som fant han død og ringte til polisen eller annen myndighet og varslet fra.
Den som ringte inn hørtes visst likegyldig ut var det beskrevet.
Og sin fars grav har han kun besøkt en gang etter han gikk bort, og arvegodset sendte han rett på auksjon.
Det er liksom noe som er unormalt ved den oppførselen.

Var har du läst detta?
Citera
2017-09-15, 11:05
Medlem
Citat:
Vad jag läste häromdagen, i en av alla sammanfattningar som finns nu, är att ubåts-turen var en del av intervjun. Lite mer stoff så att säga.

En extra krydda. Möjligtvis fina exklusiva bilder. Men inte nödvändig för artikeln och absolut inte nödvändigt att göra den ENSAM med galningen..
Citera
2017-09-15, 11:05
Medlem
Citat:
Hon hade säkert gjort en viss research. Sett på filmer om honom och hans olika projekt. Läst på lite. På filmerna tycker jag själv han verkar ganska sympatisk. Och jag hade inte dragit mig för att åka ut på en tur. Men med facit i hand kan jag också tycka han verkar ganska galen. Fixerad. Egotrippad. Men tror det är svårt att se något sånt om man bara är ute efter att få veta lite mer om sitt intervjuobjekt. Inte fan tänker man att "undrar om han är en potentiell mördare". Man tänker inte så.

Jag vet att man som kvinna ex.vis inte skall på en blinddate på ett ställe där man är isolerad. Man känner ju inte killen. Han kan ju i princip vara en styckmördare. Kim skulle inte på dejt. Hon skulle göra en intervju. I princip är det ju samma sak. Egentligen. Men hon blev sedd, alla visste var hon var och med vem. Vad kan hända då?

Du blandar känslor med förnuftigt tänkande. Du presenterar aningslöshet, låg gard och naivitet. Om man som KW väljer ett yrke som frilansjournalist, och dessutom i ganska udda världar, finns naturligtvis udda personer.

Intervju eller dejt? Jag lutar också åt ett professionellt möte. Det som blir konstigt i efterhand, är vad som hänt, de flesta tror på sex/övervåld/mord. PM är ett riktigt original, helt oberäknelig, MEN det kan ju vara som han säger, att en olycka har skett. Men hela hans beteende och förmodade handlingar efter en ev. "olycka", är så irrationella, att de flesta inte kan föreställa sig att det är möjligt. Men, i denna gravt skruvade hjärna, PM's, kan det förmodligen vara helt logiskt, vi pratar nu om hjärnor inom autist-spektrat......

Jag skulle inte bli förvånad om det kommer fram fler överraskningar i detta mycket unika fall, där olika scenarier är fullt möjliga....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in