2017-09-14, 00:15
Medlem
KW är död, en resa i en amatörubåt, blev hennes död. Det är en mycket öppen fråga, vad som egentligen hände den där torsdagskvällen, den är bara en person som vet det.

Det finns massor med tekniska, känslomässiga, juridiska, psykologiska inlägg och svar, diskussioner, gräl, ja allt möjligt och omöjligt i tråden.

I alla dessa inlägg, saknar jag en diskussion om syftet med turen. Hur mycket kontakt hade PM och KW haft innan, via mail/telefon och fysiska möten? Vad var KW's ide med ett reportage, var det PM, hans verk, hans sakta dalande "raket-Madsen"- image, tävlingen med den konkurrerande gruppen, eller vad?

Jag har för mig att polisen flaggat för ett motiv till mord, var kommer det ifrån och vad är det? I min värld borde det ha med KW's arbete med en artikel, som dom fått vetskap från. Vidare borde den informationen ha kommit från pojkvännen, som sannolikt fått input om KW's ide till "säljande"/intressant artikel om något i PM's liv/ livsprojekt.

Alla frågor kokar tillbaka till syftet med båtturen, var det en arbetsresa, där KW skulle få mer förståelse för PM's mycket ensidiga intressen och livsverk, eller fanns det andra skäl?

Utöver syftet med turen, vilken var rutt-planen, hur lång, skulle den innehålla ett dyk är också centrala frågor?

Polisen har antagligen tillgång till KW's dator, där hon förmodligen sparat anteckningar och börjat bygga ett reportage.

Jag skulle bli glad om någon hakade på dessa funderingar, som kanske kan leda till en möjlig förståelse för syftet med turen, där bara PM och KW seglade ut vid 19-tiden den där torsdagskvällen.....
Citera
2017-09-14, 00:21
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nejvisst, helt klart har hon gedigen erfarenhet av rättssalsspelet, menar inget annat. Men du påstod att hon varit advokat i många år och det kanske då inte stämmer helt.
Och självklart besitter hon nu värdefulla kunskaper om hur 'motståndaren' arbetar och lägger upp strategin.
Men det är kanske ändå inte så lätt att bara byta stol; i stort/formellt funkar det säkert bra men det finns nog ändå ett finlir som det tar ett tag att komma in i.
En sportmetafor: en anfallare i fotboll byter till att bli back/försvarare; hen är erfaren, kan spelet, kan alla regler, vet hur en anfallare tänker och agerar: allt det är ju ingen garant för att det blir succé, hen kan ändå felpositionera sig och bli bortdribblad.

Precis, men du kan inte gärna påstå att den spelaren är en oerfaren nybörjare. Vilket var epiteten som tilldelades PM's advokat. Även zlatan blir bortdribblad ibland....

Det finns så klart all anledning att fundera över PM's val av advokat, och över hur han gjorde sitt val. Det gjorde jag inledningsvis. Men det är absolut inte samma sak som att kalla henne oerfaren och nybörjare. Och det jag sett av henne än så länge, så har hon gjort bra ifrån sig (tyvärr).
Senast redigerad av trngw 2017-09-14 kl. 00:32.
Citera
2017-09-14, 00:24
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
KW är död, en resa i en amatörubåt, blev hennes död. Det är en mycket öppen fråga, vad som egentligen hände den där torsdagskvällen, den är bara en person som vet det.

Det finns massor med tekniska, känslomässiga, juridiska, psykologiska inlägg och svar, diskussioner, gräl, ja allt möjligt och omöjligt i tråden.

I alla dessa inlägg, saknar jag en diskussion om syftet med turen. Hur mycket kontakt hade PM och KW haft innan, via mail/telefon och fysiska möten? Vad var KW's ide med ett reportage, var det PM, hans verk, hans sakta dalande "raket-Madsen"- image, tävlingen med den konkurrerande gruppen, eller vad?

Jag har för mig att polisen flaggat för ett motiv till mord, var kommer det ifrån och vad är det? I min värld borde det ha med KW's arbete med en artikel, som dom fått vetskap från. Vidare borde den informationen ha kommit från pojkvännen, som sannolikt fått input om KW's ide till "säljande"/intressant artikel om något i PM's liv/ livsprojekt.

Alla frågor kokar tillbaka till syftet med båtturen, var det en arbetsresa, där KW skulle få mer förståelse för PM's mycket ensidiga intressen och livsverk, eller fanns det andra skäl?

Utöver syftet med turen, vilken var rutt-planen, hur lång, skulle den innehålla ett dyk är också centrala frågor?

Polisen har antagligen tillgång till KW's dator, där hon förmodligen sparat anteckningar och börjat bygga ett reportage.

Jag skulle bli glad om någon hakade på dessa funderingar, som kanske kan leda till en möjlig förståelse för syftet med turen, där bara PM och KW seglade ut vid 19-tiden den där torsdagskvällen.....

Börja läs tråden från starten, så har du i stort sett redan alla svar du efterfrågar. Det är vatten under bron här.
Citera
2017-09-14, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Börja läs tråden från starten, så har du i stort sett redan alla svar du efterfrågar. Det är vatten under bron här.

Tack för tipset, nu har jag följt tråden sedan start, och inte hittat något om MOTIVET till turen. Men du tycks ha järnkoll på det, ge mig ETT exempel på en diskussion om motivet, och kom inte dragandes med något sexuellt från PM's sida, för det vet jag har varit uppe, men jag ville lyfta både KW och diskussionen från den nivån....
Citera
2017-09-14, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Väljer att citera en gång till, för att bemöta din ide om att jag vill ha "svar".

Nej, om du läser noggrant, är det inte "svar" jag söker, jag bollar tillbaka med frågan: vad sökte jag? ( De flesta i forumet vet det, vet du?).
Citera
2017-09-14, 01:01
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Menar du framluckan? Det finns ju ingen uppgift någonstans om att den använts. Eller vad menar du? Ljuger PM om att han bara använde tornluckan? Visserligen har han ljugit om det mesta annat men om han använde framluckan så borde han väl sagt det. Tills annat framkommer så antar jag att framluckan inte har använts överhuvudtaget på denna turen.
En orsak att han säger att det är tornluckan är troligen att det var där det fanns så mycket blod. Det kan ju berott på styckningen.
Citera
2017-09-14, 01:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hans advokat är ju för helvete totalsågad i Danmark och har gjort bort sig totalt. Den styckade kroppen är ju bara ett av flera misstag. Tack vare hela fadäsen med den styckade kroppen så framstår ju PM som en stor jävla lögnare. Sen är det ju ingen som fattar varför PM direkt när han blir inplockad väljer en helt grön advokat som försvarare? Detta är ju ett av de största mordfallen i Danmarks historia.

När det gäller försvarets taktik i ett sånt här fall så gäller det att säga så lite som möjligt. Och absolut inte kräva öppen häktningsförhandling. Knappt någonting av det PM säger hittills stämmer ju. I ett sånt här fall så gäller det att först kolla vad snuten har och sen anpassar man sin historia efter det. Och man håller en jävligt låg profil från försvarets sida inledningsvis. När man vet vad snuten har så kan man trappa upp efterhand. En rättegång avgörs ju i domstol och inte i media. Fattar fan inte vad hon håller på med ärligt talat.

Men snälla vän du rycker en mening ur mitt inlägg och tror vi kan föra en debatt på det, hela inlägget skall givetvis med.

(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Som du ser pratar jag om vad man i Danmark kallar bekännelsemål. Det är dit försvaret vill gå. Finns både för och nackdelar med denna typ av mål men i PMs fall bör fördelarna väga tyngst om han och hans advokat skulle lyckas med detta, vilket jag inte tror men säg att det lyckas.

För att överhuvudtaget komma dit måste PM förstå och erkänna att hans gärning är straffbar. I första häktesförhandlingen nekar han till griftefrid alltså han inser inte att hans "olycka" är straffbar. Timmarna innan häktningsförhandling nummer två erkänner han griftefrid, alltså precis innan han skall in på förhandlingen tar han på sig griftefrid. I och med det erkännandet om griftefridsbrott finns alltså möjligheten till att få denna olycka till ett bekännelsemål igen.

Hon är duktig, hon ser/kan sin juridik och försöker få bästa möjliga för sin klient, sen att hon arbetat som åklagare större delen av sin karriär har inget med saken att göra. En åklagare och en advokat har samma mål övertyga rätten om sin sak. Förmodligen har hon lite större bredd juridiskt i och med att hon arbetat som åklagare tidigare vad hon däremot inte har är åklagarens alla resurser längre så som rättsläkare, polis osv. En försvarare jobbar ensam med sin klient.

Utöver det är hon på tå direkt medialt och har en skön approach. Tyvärr har du missförstått henne och kan inte se helheten eller hennes mål, hon arbetar helhjärtat för sin klient på bästa tänkbara sätt.
Citera
2017-09-14, 01:13
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan det inte vara så, att Kim fick bråttom upp och började slita i luckan själv, p.g.a. att M hade gjort närmanden mot henne? Medan M var fullt upptagen med att få upp båten till ytan helt på egen hand. Tysken är inne på det. Han skriver - fritt översatt - att hon kan ha utnyttjat den minuten då han var upptagen med att blåsa ut tankarna etc. till att kila uppför stegen och öppna luckan. Om hennes styrka inte räckte eller om hon inte fick den över jämviktspunkten, så kan hon ha fått den i huvudet. Hon hade med säkerhet inte fått undervisning i hur man sköter luckan. Det kunde också gå till så att han först blåste ut den främre och därefter den bakre dyktanken - och då kom båten upp starkt lutande med fören först och då hade luckan överhuvudtaget ingen jämviktspunkt mer.

"Es gibt doch eine denkbare (hier konstruierte) Erklärung..

Sie waren Unterwasser auf Grund - der Annäherungsversuch oder was auch immer hat stattgefunden oder wurde abgebrochen. Er bringt das Boot zum auftauchen - in dem Moment kann er von den Druckluftventilen in der Zentrale, mit denen man die Tanks ausbläßt, nicht weg. Er muss erst die Tanks ganz ausblasen und dann die Ventile wieder schliessen. Wenn Sie diese Minute genutzt hat und da nur noch raus wollte - kann Sie die Leiter hochhechten, die Luke öffen und wenn die z.B. Kraft nicht reicht , oder Sie die nicht über den Kniepunkt aufmacht - auf den Kopf bekommen. Sie war mit Sicherheit nicht in die Bedienung der Luke eingewiesen. Es wäre auch denkbar das er erst den vorderen Tauchtank anbläßt und dann den hinteren- dann kommt das Boot zuerst mit dem Bug raus und die Luke hat evt gar keinen Kniepunkt mehr.. Solche Auftauchmanöver hat er schon gefahren."

Jag tänker (nu översätter jag inte längre, utan skriver själv), att M kan ha varit så upprörd efter ett eventuellt närmandeförsök, nobbande, kanske bråk och strid, och dåligt samvete som började sätta in, att det var därför han inte ens tänkte på att ringa på hjälp och säga att det hänt en olycka. Det var ju ett guldläge annars - om hon redan var död och inte skulle kunna påstå något annat - att säga att hon hade fått panik under vattnet och bara ville ut när båten äntligen kom upp till ytan, och att han inte kunnat vakta henne samtidigt som han var sysselsatt med att få upp båten säkert till ytan. Detta hade ju varit helt trovärdigt och till hälften sant! Men som sagt, det dåliga samvetet och upprördheten gjorde att han bara tänkte att han måste ha bort kroppen från båten, på något sätt, och chansa på att alla skulle tro att hon gått av i Köpenhamn.
Om jag fattat era tankevirvlar rätt skulle det väl betyda att hon dog ovan däck? Att hon själv lyfter men inte orkar, luckan är väl knappast troligt att hon råkar få den med full kraft/tyngd i huvudet? Hon styckades med all sannolikhet under däck.
Citera
2017-09-14, 01:17
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Inte om hon redan stoppat ner block och penna i handväskan... och du förstår vad jag menar, gör dig inte dum. Jag har för övrigt inget intresse av att "rädda" M, jag vill att sanningen ska fram. Men vi ska inte döma honom innan domstolen har gjort det, heller. Nu verkar det ju vara rena häxjakten.
Hoppas på fler inlägg utan verken räddningsaktioner eller häxjakt. Det är sanningen vi söker och i brist på den argument för eller emot de olika utsagor som presenteras. Från PM eller vittnen.
Citera
2017-09-14, 01:24
Medlem
Jeg vet bare ett tema der venner og familie blir rykende uvenner, og det er diskusjon om politikk og innvandring.

Kan PM og KW ha begynt å diskutere politikk og innvandring?
Citera
2017-09-14, 01:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Om jag fattat era tankevirvlar rätt skulle det väl betyda att hon dog ovan däck? Att hon själv lyfter men inte orkar, luckan är väl knappast troligt att hon råkar få den med full kraft/tyngd i huvudet? Hon styckades med all sannolikhet under däck.

Nej, när (om) hon fick luckan i huvudet, så ramlade hon ju ner igen. Har du någonsin lyft tyngder? Man kan orka få upp tyngden en sekund eller två, men sedan viker sig armarna.
Citera
2017-09-14, 01:33
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Nej, när (om) hon fick luckan i huvudet, så ramlade hon ju ner igen. Har du någonsin lyft tyngder? Man kan orka få upp tyngden en sekund eller två, men sedan viker sig armarna.
Och vad gör du när armarna viker sig? Duckar om du inte är helt bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in