Citat:
Ursprungligen postat av
proximac
Men snälla vän du rycker en mening ur mitt inlägg och tror vi kan föra en debatt på det, hela inlägget skall givetvis med.
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Som du ser pratar jag om vad man i Danmark kallar bekännelsemål. Det är dit försvaret vill gå. Finns både för och nackdelar med denna typ av mål men i PMs fall bör fördelarna väga tyngst om han och hans advokat skulle lyckas med detta, vilket jag inte tror men säg att det lyckas.
För att överhuvudtaget komma dit måste PM förstå och erkänna att hans gärning är straffbar. I första häktesförhandlingen nekar han till griftefrid alltså han inser inte att hans "olycka" är straffbar. Timmarna innan häktningsförhandling nummer två erkänner han griftefrid, alltså precis innan han skall in på förhandlingen tar han på sig griftefrid. I och med det erkännandet om griftefridsbrott finns alltså möjligheten till att få denna olycka till ett bekännelsemål igen.
Hon är duktig, hon ser/kan sin juridik och försöker få bästa möjliga för sin klient, sen att hon arbetat som åklagare större delen av sin karriär har inget med saken att göra. En åklagare och en advokat har samma mål övertyga rätten om sin sak. Förmodligen har hon lite större bredd juridiskt i och med att hon arbetat som åklagare tidigare vad hon däremot inte har är åklagarens alla resurser längre så som rättsläkare, polis osv. En försvarare jobbar ensam med sin klient.
Utöver det är hon på tå direkt medialt och har en skön approach. Tyvärr har du missförstått henne och kan inte se helheten eller hennes mål, hon arbetar helhjärtat för sin klient på bästa tänkbara sätt.
Jag delar helt, det du framför här. Om PM vid tidigare juridiska tvister anlitat någon advokat måste det varit den här personen som nu försvarar honom.
Han var tvärsäker på vem han ville skulle företräda honom, direkt och utan tvekan.
Alternativt att han berättat om sin situation, fått råd och tips.
Varför gjorde han sig av med sin mobil?
Förmodligen därför den kunde berätta en del om hans förehavande.... den kvällen.
Märkligt, att PM som annars inte "skall ha någon tidsuppfattning" bestämt hävdar att sov exakt två timmar, efter han på egen hand konstaterat att KW var död.