2017-09-13, 20:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Försök hänga med i händelseförloppet nu!

En utsträck arm räcker för att få tag i ratten, jämför med denna kvinna, utstäckt arm, kroppen längre ned på stegen.
https://minfil.org/t1j0y4cdb1/Tornlucka_6.jpg

Ok? Samtidigt som hon drar i luckans ratt för att ta sig upp befinner sig hennes huvud strax ovanför kanten på hålet. Det som då händer är att luckan kommer farandre av sin egen vikt, kvinnan står med fötterna på stegen, och ryggen mot sidan på röret. När luckan kommer farande mot hennes huvud, som befinner sig precis i myningen av hålet, så är kroppen låst i den positionen när smällen kommer, med fötterna på stegpinnarna, knän mot stegen, och ryggen mot rörets sida. Det är väldigt trångt i det där röret som synes, och kroppen har ingenstans att ta vägen, utan det blir stumt!
Jag har ju totalsågat snubblingsteorin tidigare men nu verkar det ju som att PM garderar med att han inte vet hur luckan har slagit igen. Det du redogör här skulle nog kunna hända (måste fundera lite mer på det). Men frågan är ju hur hårt man kan dra igen luckan på sig själv? Om luckan går igen så borde man väl följa med så att inte smällen blir så hård. Och sen har vi ju frågan om hur bra motvikten fungerar? Detta scenariot är svårare att avgöra enbart från bilder helt klart. Snubblingen ser man ju inte stämmer men att KW själv drar igen luckan blir lite knepigare att avgöra utan att själv testa på ubåten.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-13 kl. 20:34.
Citera
2017-09-13, 20:32
Bannlyst
Citat:
Känns som det inte finns mycket liv i luckan kvar!

Undrar vad Madsen sysselsätter sig med nu. Han brukar ju alltid söka lösningar på problem han står inför. Tror ni han läser juridik, och försöker hitta juridiska teknikaliteter som kan ogiltigförklara framtida rättegång? Läser på om hur bevisning ska säkras för att vara giltig i en rättegång etc etc?

Är övertygad om att han inte kommer ge sig utan kamp..

Hans advokat kan juridik. Antagligen satsade man på punkt 3 i första häktningsframställan ävenså i andra förhandlingen.

Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Uppbyggt på ett helt annat sätt men lekmän finns med. I första instans, vår tingsrätt finns tre olika typer av processer.
1. Brott som ger under 4 år
2. Brott som ger över 4 år eller rättspsykiatrisk vård
3. Mindre mål som endast ger böter.

PM bör falla under nummer 2 med den nya rubriceringen vilket betyder att han kommer dömas av tre domare och 6 jurymedlemmar (lekmän).

I process nr 1 deltar en juristdomare och två nämdemän i punkt nr 3 endast en domare.

Inom punkt 3 "mindre mål" kan också mål ingå där den misstänkte erkänner. Då blir det ingen huvudförhandling utan målet avkunnas snabbt av en domare. I erkännandemål kan den tilltalade få straffrabatt + att den slipper sitta i huf med offer, vittnen osv eftersom förhandling uteblir. Ansvarsbiten är ju redan avklarad av GM själv i och med erkännandet så det är endast påföljden som blir aktuell för domaren.

Självklart skall den som erkänner brottets version inte innehålla motstridigheter och en hel del annat som t ex vittnen som talar emot GM erkännande. Här fanns inga vittnen utan PM trodde nog att han kunde berätta sin KW/PM-olyckshistoria och den skulle köpas av både åklagare och domstol men faktum är att så gjordes inte. Hans rubricering ändrades.

Då media inget säger om juridiken gissar jag bara såklart men jag tror nog att PM och hans advokat ville få igenom detta som ett erkännandemål men det har jag inget sett om i media bara noterat vad åklagaren ville och åklagaren fick som han ville i sista häktningsförhandlingen. Så PM får om jag har rätt styra om målet då erkännande, nr 3 varianten sprack.
Citera
2017-09-13, 20:34
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
I huvudsak helt sant, men du förbiser en sak, och det är mordåtalet. Även om man kan bevisa att PM styckat KW, så bevisar det i sig inte mord. Och pessimisterna menar att det kan leda till att han döms för griftefridsbrott, som mest. Jag delar dock inte den åsikten, eftersom det finns så mycket mer kring detta.

Men ändå, PM's historia måste bli en central punkt i rättegången, och det centrala är att det är den som åklagaren måste slå hål på. Om åklagaren inte lyckas med det, utan den får stå oemotsagd och/eller oemotbevisad, så får rätten svårt att döma PM för mord, eftersom det kan ha gått till så som PM säger. Det mest centrala i åtalet, kommer alltså att bli för åklagaren att bevisa att det inte kan ha gått till så som PM säger, och det sätter hans förklaring i centrum. Sedan kan den bevisningen ske på många olika sätt. Det bästa vore om man hittar resten av KW och kan fastställa en dödsorsak. Då kanske man också kan fastställa om det var en olycka eller inte.
Själv menar jag dock på att det säkerligen redan finns tillräckligt med bevis för att det inte kan ha varit en olycka så som PM menar.
Here we go again...
Jag har redan gått igenom detta resonemang ganska nyligen. Att man inte kan bevisa mord innebär inte att man inte kan döma för mord, om indicierna för mord är tillräckliga. Styckning (som dessutom nekas till) är en av många tunga indicier i detta fall - och då vet vi i princip ingenting om utredningen. Det verkar som j-vligt många här tror att indiciemål inte finns!
Att slå hål på PMs story om olyckan är inte det viktigaste. Det viktigaste är att totalt smula sönder varje korn av trovärdighet i PMs totala historia, och kan man bevisa styckningen så har man i princip kommit dit, vad ni än säger.
Senast redigerad av vallero 2017-09-13 kl. 20:41.
Citera
2017-09-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Intressant, man kanske kan hitta metoder för att via diverse undersökningar kunna reda ut om det PW säger är sant? Att KW drunknade är dock osannolikt eftersom hon var styckad. Kanske kan reda ut hur länge hon var död innan hon slängdes i vattnet?

Tveksamt, däremot har man konstaterat att hon var död vid själva styckningen och att en såg har använts.
Citera
2017-09-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag kan inte tyska. Så....

Fast det går ju att översätta ...jag kan inte heller tyska.
Citera
2017-09-13, 20:50
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
För att båten lutar enl Madsen:
https://www.flashback.org/sp61750841
Det här med att PM påstår att ubåten "lutar" får honom ju bara att framstå som ännu mer skyldig. Det var helt vindstilla vid tillfället. Att någon större båt skulle få ubåten att "gunga" går att kolla upp eftersom att alla större fartyg har AIS. Dessutom kan inga vågor från fartyg rubba ubåten mer än några få grader i luckans gångjärns riktning. Gissningsvis bara ännu en lögn från PM. Och att ubåten skulle stå "snett" läge av sig själv verkar ju helt uteslutet. Man går väl för helvete inte upp genom röret och öppnar luckan om inte ubåten står i horisontellt läge!
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-13 kl. 20:52.
Citera
2017-09-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Varför styckade han henne? Är det inte mer riskfullt att ha fler kroppsdelar flytande i havet än en hel kropp sänkt med metallstycken?

Han bestyckade den del (torson) som hade enskilt mest flytkraft. Han kan ha bestyckat även de övriga delar, men spridit ut dom en och en på skilda platser. För att försvåra utredningen.

Vad han fokusera på är att helt undkommer straff för vad han gjort. Som många mördare gör ofta. Att försöka dölja brottet.

Som GW säger Madsen är inte unik därvidlag.
Citera
2017-09-13, 20:56
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongas
Som många påpekat tidigare - det finns en lucka på fördäck också. Varför välja den svåra vägen?

Eller kanske fylla bara styrbords ballasttankar så att båten kränger 45 grader. Då är det betydligt lättare att hissa upp något genom tornröret.
Framluckan används väldigt sällan. Är inte ens säker på att där finns en fast stege monterad där. En snubbe som åkt med ubåten uttalade sig tidigt och sa att framluckan är svår att få upp så han trodde att det var tornluckan som PM använt för att få ut kroppen. Och det visar sig ju nu också att den inte har använts vid det aktuella tillfället.
Citera
2017-09-13, 20:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Fast det går ju att översätta ...jag kan inte heller tyska.

Jag kan tyska. Vad är det ni vill ha översatt? Inte FÖR långa stycken bara!
Citera
2017-09-13, 21:01
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
ojdå, men det tror jag inte är sant...han ska gå upp i luckan först o se till att är ok innan gästen kliver upp i stegen! Han älskar ju att vara kapten o att folk ska lyda honom. Sicken lögnare han är, men urusel på det som alla psykopater är.
Lutningen av ubåten är inte helt lätt att påvisa för PM nej. Det var vindstilla vid tillfället. Han påstår att ett fartyg gick förbi nära och fick ubåten i gungning men det går ju att kolla upp med AIS. Och att ubåten skulle luta av sig själv verkar ju uteslutet. Varför i helvete skulle den göra det? Lutningen lär nog PM få svårt att bevisa.
Citera
2017-09-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
I huvudsak helt sant, men du förbiser en sak, och det är mordåtalet. Även om man kan bevisa att PM styckat KW, så bevisar det i sig inte mord. Och pessimisterna menar att det kan leda till att han döms för griftefridsbrott, som mest. Jag delar dock inte den åsikten, eftersom det finns så mycket mer kring detta.

Men ändå, PM's historia måste bli en central punkt i rättegången, och det centrala är att det är den som åklagaren måste slå hål på. Om åklagaren inte lyckas med det, utan den får stå oemotsagd och/eller oemotbevisad, så får rätten svårt att döma PM för mord, eftersom det kan ha gått till så som PM säger. Det mest centrala i åtalet, kommer alltså att bli för åklagaren att bevisa att det inte kan ha gått till så som PM säger, och det sätter hans förklaring i centrum. Sedan kan den bevisningen ske på många olika sätt. Det bästa vore om man hittar resten av KW och kan fastställa en dödsorsak. Då kanske man också kan fastställa om det var en olycka eller inte.
Själv menar jag dock på att det säkerligen redan finns tillräckligt med bevis för att det inte kan ha varit en olycka så som PM menar.

Jo, man kan dømmes for mord selv om liket ikke er funnet og de siktede nekter.
Citera
2017-09-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då har du varit med dem på arbetsplatsen? Inte för att det alltid hjälper heller (kolla bara alla arbetsrättsliga fall om sexuella trakasserier på arbetsplatserna), men det är ändå en annan sak. Erbjudanden om nöjesturer i solnedgången i mannens fordon, efter att själva arbetet är avklarat, vare sig det är bak på bönpallen på en MC, i ett vrålåk eller nere i en ubåt, är något heeeelt annat.
Vet inte vad du råkat ut för i ditt liv samt andra som råkat ut för sexuella trakasserier men enligt dig är det säkert ert eget fel ., ni hade kanske thights och kjol som KW och det borde ni begripa att det går inte an år 2017 .Då får man skylla sig själv precis som KW. (Obs ironi men det begriper du väl inte ) Som någon skrev i början av tråden Du lider gravt av Stockholmssyndromet och borde snarast söka hjälp och inte sitta här dygnet runt och förpesta tråden med dina inlägg.Du skriver att många här är hatiska mot den i dina ögon älskvärda PM men hur är du själv i ditt skrivande om KW ? Rannsaka dig själv om du vet vad det innebär .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in