2017-09-13, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Är det relevant?

Det kan det være, hvis han også er journalist og har skrevet ufordelaktig om Madsen så kan han ha blitt rasende når Wall fortalte om han.
Citera
2017-09-13, 19:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hur ska strypning visas i lungorna? Det jag vet är att om det saknas vatten i lungor så var hon död innan hon slängdes i. Men om hon blivit strypt, fått kula i huvudet eller blivit ihjälslagen tror jag inte syns i lungorna.

Vet inte om det syns just i lungorna, men man kan se mycket i ett blodprov. Om en person dött av kvävning så ser man ju det på att det inte finns något syre kvar i blodet exempelvis. pH-värdet visar också mycket. Men nu vet jag inte hur välbevarat blodet var efter de tio dagarna i vattnet.
Citera
2017-09-13, 19:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Vad är det för värld du lever i ??? Jag har arbetat i huvudsak med män i hela mitt liv och ofta varit ensam med dom men har ALDRIG nånsin tänkt som du överhuvudtaget . Har uppenbarligen trots detta inte blivit styckmördad Snälla lilla du Döm inte ut hela manssläktet för att det finns ett fåtal riktigt vidriga ärkesvin till idioter som PM.

Då har du varit med dem på arbetsplatsen? Inte för att det alltid hjälper heller (kolla bara alla arbetsrättsliga fall om sexuella trakasserier på arbetsplatserna), men det är ändå en annan sak. Erbjudanden om nöjesturer i solnedgången i mannens fordon, efter att själva arbetet är avklarat, vare sig det är bak på bönpallen på en MC, i ett vrålåk eller nere i en ubåt, är något heeeelt annat.
Citera
2017-09-13, 19:17
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Min tanke om KW blivit strypt så borde det kunna synas i hennes lungor. Ingen som vet om så är fallet?

Hörde om ett mord där offrets dränktes i en lerig vattenpöl/vattenfyllda hjulspår (djupt nog för att hindra offret från att andas uppenbart). Obducenterna kunde då upptäcka små partiklar av lervatten i lungorna/luftstrupen.
Då offret i panik försökt få luft under dränkningen.

Får man inte överväldig styrka när paniken sätter in?
Citera
2017-09-13, 19:32
Medlem
Citat:
Hur ska strypning visas i lungorna? Det jag vet är att om det saknas vatten i lungor så var hon död innan hon slängdes i. Men om hon blivit strypt, fått kula i huvudet eller blivit ihjälslagen tror jag inte syns i lungorna.

Intressant, man kanske kan hitta metoder för att via diverse undersökningar kunna reda ut om det PW säger är sant? Att KW drunknade är dock osannolikt eftersom hon var styckad. Kanske kan reda ut hur länge hon var död innan hon slängdes i vattnet?
Citera
2017-09-13, 19:52
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kula i huvudet eller ihjälslagen nej!!! Du hajar inte.
Men lungornas alveoler expanderas vid kvävning tror jag, men jag sökte ett svar från någon som åtminstone förstod frågan och kanske var mer kunnig.
Citera
2017-09-13, 20:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Civil lagstiftning blir inte automatiskt enbart civilrättslig lagstiftning med begränsning i tvister. Kriminallagstiftningen är också civil om du inte avser t ex militärlagstiftning och militära domstolar.

ROTFLMAO

Du känner uppenbarligen inte till vare sig brottsbalken, skillnaden på civil- och straffrätten eller det faktum att vi i Sverige inte haft någon krigsrätt på många decennier, ej heller några militärdomstolar.

Men vi kan väl helt enkelt säga så här - Länka de officiella definitionerna av den "civila lagstiftningen" där det framgår att den inbegriper något du kallar "kriminallagstiftningen", samt dito för "militärlagstiftning", så är ju saken biff sen.
Citera
2017-09-13, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Det kan det være, hvis han også er journalist og har skrevet ufordelaktig om Madsen så kan han ha blitt rasende når Wall fortalte om han.

Nä, han jobbar med presentationer.
Citera
2017-09-13, 20:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Vad har ledade gångjärn med ledad motvikt att göra?

Allt, men det är nog helt lönlöst att ens försöka förklara det för dig.
Men vi kan väl göra ett sista försök. En lucka, är en lucka, är en lucka. Bak på en bil, på toppen av ett rör, på en ubåt. En lucka är en lucka. Luckor har gångjärn. Luckor kan vara tunga att öppna. Man kan använda motvikter för att göra dem enklare att öppna. En motvikt kan se ut på olika vis. Den kan vara rund, fyrkantig, platt, sitta svetsad fast, sitta skruvad fast, hänga i vajrar, eller vara ledad, den kan vara gjord av en plåt, två plåtar eller vara en del av en plåt, den kan till och med vara en del av luckan, man kan fråga sig när den inte är en del av luckan. Man kan sätta en motvikt på luckan med ledade konsoller eller så kan luckan ha ledade gångjärn och del av den utgöra sin egen motvikt. Som sagt, vad är motvikt och vad är inte motvikt. Hur man än vrider och vänder på det, så kvarstår det faktum, att en ledad motvikt kan tillföra en mycket bra funktion för en tung lucka. Vilket du av någon oförklarlig anledning förnekar. Nu kanske du kan redogöra för varför en ledad motvikt inte kan tillföra något till en tung lucka!?
Citera
2017-09-13, 20:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Ifall PMs historia om olyckan är plausibel eller inte kommer inte vara rättegångens centrala punkt. Då tar man ju i så fall inte in styckningen (som han blånekar till) i beräkningen.
Jag är övertygad om att forensiska bevis för att styckningen utfördes ombord redan har säkrats.
Man inväntar bara det optimala tillfället att konfrontera Madsen med detta, helst när han är trött, emotionell eller arg och helt oförberedd.
Sen får man se hur han hanterar det.

Jag lutar åt att tornluckan är en lögn som även kan hålla om man mot förmodan skulle hitta huvudet. D.v.s. att huvudet har en krosskada. Skulle han ha strypt henne så tror jag det kan påvisas i lungorna, men jag är osäker.

I huvudsak helt sant, men du förbiser en sak, och det är mordåtalet. Även om man kan bevisa att PM styckat KW, så bevisar det i sig inte mord. Och pessimisterna menar att det kan leda till att han döms för griftefridsbrott, som mest. Jag delar dock inte den åsikten, eftersom det finns så mycket mer kring detta.

Men ändå, PM's historia måste bli en central punkt i rättegången, och det centrala är att det är den som åklagaren måste slå hål på. Om åklagaren inte lyckas med det, utan den får stå oemotsagd och/eller oemotbevisad, så får rätten svårt att döma PM för mord, eftersom det kan ha gått till så som PM säger. Det mest centrala i åtalet, kommer alltså att bli för åklagaren att bevisa att det inte kan ha gått till så som PM säger, och det sätter hans förklaring i centrum. Sedan kan den bevisningen ske på många olika sätt. Det bästa vore om man hittar resten av KW och kan fastställa en dödsorsak. Då kanske man också kan fastställa om det var en olycka eller inte.
Själv menar jag dock på att det säkerligen redan finns tillräckligt med bevis för att det inte kan ha varit en olycka så som PM menar.
Citera
2017-09-13, 20:21
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Varför styckade han henne? Är det inte mer riskfullt att ha fler kroppsdelar flytande i havet än en hel kropp sänkt med metallstycken?
Citera
2017-09-13, 20:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Luckans diameter är 520 mm men uppgången genom casingen är större så leidaren begränsar inte den den totala diametern dessutom så går inte leidaren över luckekarmen utan slutar strax under däck.
Så det finns 500 mm fritt spelrum ifrån däcksluckan och ner till durken.

Jag skull nog allt vilja påstå att det du säger inte stämmer.
Till att börja med är det röret som är 520mm, och då innerdiameter får man förmoda. Luckan lär ha en större diameter för att kunna täta mot toppen av röret.
Röret smalnar inte av upptill så det är således 520mm hela vägen.
Stegen sitter inne i och upptar sin plats i 520mm-röret hela vägen, så det blir inga "500 mm fritt spelrum" med hänsyn taget till stegen.

Syns i en av bilderna här

http://www.expressen.se/kvallsposten/allt-du-har-velat-veta-om-ubaten-nautilus/
Senast redigerad av trngw 2017-09-13 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in