Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Ja respekterar det du tycker men jag håller inte med dig.
Min omgivning som bl a består av advokater tycker på förfrågan att det var dumt gjort av PM s advokat. De menar att hon kunde väntat med uttalandet. DNA-testet kom redan efter två dygn, då är det bättre att avvakta och hänvisa till att "alla fakta inte är tillgängliga" och vägra uttala sig mer än att tydligt ta avstånd från att fyndet hör till fallet. Det är så trist när man får backa och se sig överbevisad.
Det var ju inte så att det framöver skulle bli en debatt hurvida detta var KWs kropp eller inte, facit skulle ju ligga på bordet inom några dygn. Hon må vara en erfaren jurist som åklagare, men som nybliven purfärsk försvarare har hon ingen större vana.
Det är som att hålla vittnesförhör i rätten - man måste veta precis vad vittnet ska säga. Det får inte komma några överraskningar som inte stämmer med de uttalanden om fakta man presenterat. Här presenterade hon en utsaga som gick stick i stäv med verkligheten. Det är inget plus och gynnar absolut inte PMs sak.
Nu är jag av den åsikten att man pratar för sig själv och inte måste rida på andra för att förstärka en åsikt, den blir sällan förstärkt utan precis tvärtom, förminskad.
Jag tror du missförstått advokatens uttalande. Oavsett om det var KW eller inte har PM inget med en styckningen att göra, det är strategin försvaret än så länge kör eftersom KW begravdes hel enligt advokatens klient PM. Att facit framkom efter två dygn att det var KW har inget med uttalandet att göra, det är en styckad kropp (torson) man nekar till. Finns inget i advokatens utsaga som går stick i stäv med deras försvarslinje.
Finns ingen advokat som kan veta vad ett vittne säger under en huvudförhandling vad åklagare/försvar däremot kan göra är att läsa upp förhören från förundersökningen om vittnet t ex inte minns, ändrar väsentliga delar eller vägrar svara på frågor lite beroende vad vittnet vittnar som. Så funkar det även i Danmark, man får läsa upp vittnesförför från FUP under huvudförhandling ungefär på samma villkor som i svensk rätt.