Citat:
Ursprungligen postat av
Grumpyoldfart
Känns som det inte finns mycket liv i luckan kvar!
Undrar vad Madsen sysselsätter sig med nu. Han brukar ju alltid söka lösningar på problem han står inför. Tror ni han läser juridik, och försöker hitta juridiska teknikaliteter som kan ogiltigförklara framtida rättegång? Läser på om hur bevisning ska säkras för att vara giltig i en rättegång etc etc?
Är övertygad om att han inte kommer ge sig utan kamp..
Hans advokat kan juridik. Antagligen satsade man på punkt 3 i första häktningsframställan ävenså i andra förhandlingen.
Citat:
Ursprungligen postat av
proximac
Uppbyggt på ett helt annat sätt men lekmän finns med. I första instans, vår tingsrätt finns tre olika typer av processer.
1. Brott som ger under 4 år
2. Brott som ger över 4 år eller rättspsykiatrisk vård
3. Mindre mål som endast ger böter.
PM bör falla under nummer 2 med den nya rubriceringen vilket betyder att han kommer dömas av tre domare och 6 jurymedlemmar (lekmän).
I process nr 1 deltar en juristdomare och två nämdemän i punkt nr 3 endast en domare.
Inom punkt 3 "mindre mål" kan också mål ingå där den misstänkte erkänner. Då blir det ingen huvudförhandling utan målet avkunnas snabbt av en domare. I erkännandemål kan den tilltalade få straffrabatt + att den slipper sitta i huf med offer, vittnen osv eftersom förhandling uteblir. Ansvarsbiten är ju redan avklarad av GM själv i och med erkännandet så det är endast påföljden som blir aktuell för domaren.
Självklart skall den som erkänner brottets version inte innehålla motstridigheter och en hel del annat som t ex vittnen som talar emot GM erkännande. Här fanns inga vittnen utan PM trodde nog att han kunde berätta sin KW/PM-olyckshistoria och den skulle köpas av både åklagare och domstol men faktum är att så gjordes inte. Hans rubricering ändrades.
Då media inget säger om juridiken gissar jag bara såklart men jag tror nog att PM och hans advokat ville få igenom detta som ett erkännandemål men det har jag inget sett om i media bara noterat vad åklagaren ville och åklagaren fick som han ville i sista häktningsförhandlingen. Så PM får om jag har rätt styra om målet då erkännande, nr 3 varianten sprack.