2017-09-11, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
[...] M verkar så himla normal och vettig. Det här är ingen sexmördare. Man skulle inte ha varit rädd att skicka sin dotter till honom på praktik. [...]

Citat:
Eller så var hon sugen själv..? Och det var någon sådan lek som gick snett. I så fall kan det faktiskt, tvärtom vad "alla" tror och påstår, vara så att M ville skydda K:s rykte (förutom sitt eget) genom att hitta på en alternativ, anständig olyckshändelse.

Om hon valde att kompromettera honom med graverande uppgifter på ett fientligt, hotfullt sätt, när hon var i hans våld precis på det sätt som du beskriver, så var hon ju lågbegåvad. Eller uppfylld av hybris, för att det gått bra hittills att reta upp Kim Jong-un, Idi Amins söner o.s.v.. Men förr eller senare rinner ju sanden ut i lyckans timglas... för alla.

Jag hänger inte med i hur du resonerar.

Du uppfattar vad jag förstår Peter Madsen som bl.a.: 'himla normal och vettig', 'ingen sexmördare', och du skulle 'inte ha varit rädd att skicka [d]in dotter till honom på praktik'.

Samtidigt resonerar du kring ett scenario där Kim Wall 'valde att kompromettera honom med graverande uppgifter på ett fientligt, hotfullt sätt, när hon var i hans våld' vilket i så fall skulle kunna bero på att Wall var 'lågbegåvad' eller 'uppfylld av hybris'.

Frågor:

1. Vad skulle det innebära detta att Kim Wall 'valde att kompromettera honom med graverande uppgifter'? Syftar du på att konfrontera?

2. Kan du ge exempel på hur Kim Wall skulle kunna tänkas göra nyss nämnda 'på ett fientligt, hotfullt sätt'? Kan Peter Madsen tänkas ha haft orsak att frukta för sitt liv eller sin hälsa, och kanske rent av agerat i nödvärn?

3. Om Kim Wall inte utgjorde ett omedelbart hot i enlighet med föregående punkt, och givet ditt intryck av Peter Madsen -- undrar jag vad du bedömer som det värsta som skulle kunna Wall om hon ställde en fråga som Madsen provocerades av?
Citera
2017-09-11, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Svårt att säga. Jag tror det kan vara så att advokaten rekommenderar att PM gör det ena och det andra, men PM vill inte lyssna och köra på sitt egna race och bara ta advokatens tips på vissa områden. För PM är rättegången en stor scen där han kan få visa fram sig, tror han tänker lite väl mycket åt det hållet... Han är nog ett helvete att försvara som försvarsadvokat.

Kan tänka mig att han är en mardröm som klient, likt Johanna Möller var/är för sin advokat. Grandiosa personer kan och vet bäst samt föredrar rampljuset och stora scenen.

Advokaten får på sin höjd sopa ihop skärvorna och försöka rädda det som går.
Citera
2017-09-11, 20:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Verkstaden spärrades av innan torson flöt upp, innan någon annan än Madsen visste om styckningen.

Vem skulle då innan allt detta plocka bort just fogsvansen?

Rimligt? Nej.

Så ingen har fått arbeta där på alla dessa veckor, alltså? Och polisen inventerade varenda verktyg genast? Du KAN ha rätt i och för sig.
Citera
2017-09-11, 20:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Frågor:

1. Vad skulle det innebära detta att Kim Wall 'valde att kompromettera honom med graverande uppgifter'? Syftar du på att konfrontera?

2. Kan du ge exempel på hur Kim Wall skulle kunna tänkas göra nyss nämnda 'på ett fientligt, hotfullt sätt'? Kan Peter Madsen tänkas ha haft orsak att frukta för sitt liv eller sin hälsa, och kanske rent av agerat i nödvärn?

3. Om Kim Wall inte utgjorde ett omedelbart hot i enlighet med föregående punkt, och givet ditt intryck av Peter Madsen -- undrar jag vad du bedömer som det värsta som skulle kunna Wall om hon ställde en fråga som Madsen provocerades av?

1. Jag menar konfrontera förstås. Det var någon annan som skrev det, jag hakade på. Det kan ju handla om sexutnyttjande av praktikanter, knarksmuggling, patentintrång eller vad som helst som är så allvarligt att det kan förstöra M:s karriär.

2. Nej, inte liv och hälsa, hon var en liten tjej. Men om hon skrev om detta så skulle ju hans karriär vara slut, när polisen skulle undersöka och det skulle visa sig vara sant. Eller - det kanske skulle räcka med att sponsorerna skulle försvinna.

3. Alltså, vi spekulerar ju alla fritt här, jag har inte låst mig vid någon särskild ståndpunkt. GENERELLT är det förstås väldigt dumt att konfrontera en person med för honom potentiellt skadliga uppgifter, när man är ensam med honom och helt i hans våld. Det säger sunda förnuftet. Och som jag skrev i det inlägg du citerar, jag tror att alla kan mörda i vissa situationer, typ när allt står på spel. Det skulle kanske M kunna göra. Som en stundens ingivelse. Däremot verkar han inte vara någon skum typ som går och lurar på sexmord. Det är ju två HELT olika saker, att döda för att skydda sig själv och att döda av lust.
Citera
2017-09-11, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Jag hänger inte med i hur du resonerar.

Du uppfattar vad jag förstår Peter Madsen som bl.a.: 'himla normal och vettig', 'ingen sexmördare', och du skulle 'inte ha varit rädd att skicka [d]in dotter till honom på praktik'.

Samtidigt resonerar du kring ett scenario där Kim Wall 'valde att kompromettera honom med graverande uppgifter på ett fientligt, hotfullt sätt, när hon var i hans våld' vilket i så fall skulle kunna bero på att Wall var 'lågbegåvad' eller 'uppfylld av hybris'.

Frågor:

Det finns ingen logik i Merwinnas blaming the victim scenarier.
Om så KW hade varit frigid, feminist ,rabiat vänster och allt vad nu Merwinna tycker är en brist hos en kvinna så borde ju så självklart Madsen avbrutit ubåtsfärden och släppt av henne i närmsta hamn.
Det sägs att det bara är en Narcissist som kan förstå en annan Narcissist. Empatistörda båda.
Citera
2017-09-11, 20:37
Medlem
Citat:
Det är fler än M som har tillgång till den verkstaden. Kan till och med vara någon elak människa som tagit bort den med flit.
Det rimliga är att polisen spärrade access samtidigt som man gav PM handbojor, för att undvika att familj/vänner skall kunna hinna rensa undan någonting graverande.
Citera
2017-09-11, 20:37
Medlem
Citat:
Så ingen har fått arbeta där på alla dessa veckor, alltså? Och polisen inventerade varenda verktyg genast? Du KAN ha rätt i och för sig.

Den avspärrades direkt varefter en hus undersökning gjordes. Fortfarande avspärrad, alla team-workers har gått hem. Allt arbete nedlagt.

Sågen återfanns varken där eller på ubåten. Mest troligt i Östersjön.

Märkligt, va?
Citera
2017-09-11, 20:40
Medlem
Citat:
Det kan ju faktiskt vara samma person som sa till polisen att han sett M med en såg, som skyndade sig att ta bort sågen från verkstaden.
Och hur skulle den personen veta att PM använt såg? Om vi nu antar att åklagaren pratade om såg just för att obducenten sagt att snittytorna såg ut som resultat av såg så var det inte information som läckte ut innan den andra häktningsförhandlingen.

Vet vi ens säkert att man identifierat att snittytorna är från såg och att det inte är just vittet som sett en såg som är motiveringen att åklagaren tog upp debatten om fogsvans?
Citera
2017-09-11, 20:40
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Svårt att säga. Jag tror det kan vara så att advokaten rekommenderar att PM gör det ena och det andra, men PM vill inte lyssna och köra på sitt egna race och bara ta advokatens tips på vissa områden. För PM är rättegången en stor scen där han kan få visa fram sig, tror han tänker lite väl mycket åt det hållet... Han är nog ett helvete att försvara som försvarsadvokat.
Ja, man tänker osökt på Johanna Möller.
Citera
2017-09-11, 20:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det finns ingen logik i Merwinnas blaming the victim scenarier.
Om så KW hade varit frigid, feminist ,rabiat vänster och allt vad nu Merwinna tycker är en brist hos en kvinna så borde ju så självklart Madsen avbrutit ubåtsfärden och släppt av henne i närmsta hamn.
Det sägs att det bara är en Narcissist som kan förstå en annan Narcissist. Empatistörda båda.

Nej, det är "ni" som tillskriver M en massa hemska diagnoser bara för att ni VILL att det ska vara så. Nu får vi citera tysken - som ju kände honom i verkligheten, vilket ingen av oss gör - igen:

"Das Video "Diving with UC3 Nautilus" ist interessant. Nicht nur weil es ausführlich das Tauchmanöver zeigt. Es zeigt auch einen PM wíe ich ihn kannte. Fröhlich, kommunikativ, führend, handlungsaktiv und im sauberen gebügelten Anzug. Das Bild des des verschrobenen Höhlenmenschen das teiweise gezeichnet wird - wird hier wiederlegt."
Citera
2017-09-11, 20:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Och hur skulle den personen veta att PM använt såg? Om vi nu antar att åklagaren pratade om såg just för att obducenten sagt att snittytorna såg ut som resultat av såg så var det inte information som läckte ut innan den andra häktningsförhandlingen.

Vet vi ens säkert att man identifierat att snittytorna är från såg och att det inte är just vittet som sett en såg som är motiveringen att åklagaren tog upp debatten om fogsvans?

Vad jag minns kom uppgiften om att någon gått till polisen med uppgiften att han sett M med en såg, sent i utredningen.
Citera
2017-09-11, 20:52
Medlem
Citat:
Nej, det är "ni" som tillskriver M en massa hemska diagnoser bara för att ni VILL att det ska vara så. Nu får vi citera tysken - som ju kände honom i verkligheten, vilket ingen av oss gör - igen:

"Das Video "Diving with UC3 Nautilus" ist interessant. Nicht nur weil es ausführlich das Tauchmanöver zeigt. Es zeigt auch einen PM wíe ich ihn kannte. Fröhlich, kommunikativ, führend, handlungsaktiv und im sauberen gebügelten Anzug. Das Bild des des verschrobenen Höhlenmenschen das teiweise gezeichnet wird - wird hier wiederlegt."

Men han kände inte honom personligt utan bara genom arbetet o deras intresse för ubåtar o raketer m.m. Han säger ju även att om det var en olycka, så skulle han kunna åka ubåt med honom...men att han har styckat kroppen, så avstår han. Han tycker ju att detta är en hemsk skräckfilm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in