2017-08-26, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag gissar på pojkvännen.
Okej! Om det är så, bör han ha hört delar av intervjun åtminstone och delgett polisen vid ett tidigt stadie och kanske därför oxå han anade oråd snabbt. Han vankade nog fram och tillbaka på kajen några timmar.
Citera
2017-08-26, 01:23
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Med tillstånd av myndigheter och när man underrättat anhöriga så kan man få tillstånd. Alltså du verkar missa att han var ute med en fritidsbåt, samma regler gäller ifall du skulle åka ut och ro med en liten båt och din polare får hjärtattack eller något annat. Känner du att du skulle ha rätt att sänka människan i havet som begravning då? utan att meddela någon
Nej det har man givetvis ingen rätt till. Kaptens rätt och skyldighet i dessa stycken gäller absolut inte sådana här omständigheter. Men jag kan mycket väl tro att PM uppfattar sig ha sådana rättigheter. Han ser det nog som im han står lite över futtigheter som lagar o regler. Guds verkställande på jorden.
Citera
2017-08-26, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Är det bara jag som upplever att Madsen spelar ett spel med polisen? Han säger sig vara positiv till att kroppen hittades, trots att det är en uppenbar katastrof för honom. Spelet handlar nog om att se hur duktiga polisen är att kunna lösa problemen. Hade han varit kannibal, hade det blivit lite Hannibal Lecter över det hela.
Det kan finnas många anledningar att han kan säga att han känner sig lättad.

Om han mår dåligt av händelsen så vet han ju att har de hittat kroppen är det en punkt mindre han behöver försöka ljuga om. Samt att han inser att då finns åtminstone någonting att begrava för de anhöriga.
Citera
2017-08-26, 01:32
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag gissar på pojkvännen.
Hur tänker du? Är Kims pojkvän (flickvän?) fotograf/filmare?
Citera
2017-08-26, 01:33
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Nej men jag menar att 36 år mellan gångerna är lång tid. Och jo, jag tror det är ovanligt med 15 åriga styckmördare. Men man ska tydligen inte bli förvånad över någonting när det gäller RaketMadsen

Behöver inte vara 36 år mellan gångerna. Kanske har det här psykfallet mördat många gånger emellan.
Citera
2017-08-26, 01:37
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Är det bara jag som upplever att Madsen spelar ett spel med polisen? Han säger sig vara positiv till att kroppen hittades, trots att det är en uppenbar katastrof för honom. Spelet handlar nog om att se hur duktiga polisen är att kunna lösa problemen. Hade han varit kannibal, hade det blivit lite Hannibal Lecter över det hela.
Han spelar ett spel tror jag. Det var väl samma visa när han var i konflikt med ubåtsföreningen då han ändrade sin historia gång på gång för att nå vinning.

Inser att jag inte har någon källa till detta påstående, utan jag vet bara att jag har läst det någonstans, så ta det jag skriver med en lagom nypa snus eller salt eller nåt.
Citera
2017-08-26, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Ubåten är dimensionerad för 400 meters djup. Man har själv satt begränsningen att inte gå djupare än 100 meter. Däremot är det ont om djupt vatten i närheten så de verkar aldrig ha provat att gå djupare än 30-40 meter.

Ju djupare vatten, desto lättare blir ubåten att köra eftersom de dels inte behöver vara lika exakta med dykdjupet och dels inte behöver vara lika exakta med navigeringen - förutsatt då att det djupa vattnet inte bara är en djupare kanal.

Jag har svårt att tro att detta stämmer, det finns ju ingen möjlighet att provtrycka en sådan här stor pjäs för att testa om den håller eller inte. Inget varv kan erbjuda en så stor tryckkammare som tål 40 bar (atm) övertryck och dessutom tål att ubåten skulle kollapsa katastrofalt inne i kammaren. Dock så skulle det fungera med tex ett bergrum, men bara frakten till ett lämpligt bergrum för testning skulle kosta väldigt stora pengar.

Det är svårt att svetsa så tjockt stål att det blir perfekt. Och bör väl helst i så fall svetsas enbart inifrån i sk V-svetsar. Det räcker med en hårfin spricka i en svets och den börjar att läcka. Svårt att röntga varje svets också. Ventiler blir knepiga att manövrera och att få att täta vid 40 bars tryck, sk mjuka tätningar brukar bli uteslutna vid för höga tryck, de "kryper" för mycket
Citera
2017-08-26, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Det står även att gärningsmannen var tjock så då faller väl ändå Madsen bort?
Samt uppskattas till 180 cm lång. Har inte sett någon officiell längd på PM men han verkar mer eller mindre konstant kortare än andra män i sin närhet.
Citera
2017-08-26, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Hur tänker du? Är Kims pojkvän (flickvän?) fotograf/filmare?
En intressant teori och en förklaring till att hen är så anonym fortfarande. Hen kan ju vara förvägrad att ge sig tillkänna inför pressen, av polisen, för där finns den bästa informationen. Och film/bildmaterial att analysera.
Citera
2017-08-26, 01:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Li-jon-batterier kan väl inte säkras helt emot brand, givet att de har så hög energitäthet som de har. Och en brand inne i en ubåt blir ju ingen höjdare kan jag tro. Bly/syra-batterier är väl däremot inte lika benägna att kollapsa i bränder.

Förr för länge sedan så hade man öppna celler vilket skapade en stor risk för klorgas ifall saltvatten skulle tränga in i cellerna. Och det hände ju en del olyckor med dessa.. PbO2 oxiderade NaCl till Cl2 (klorgas).

Jo fast överföringseffekten av en rem vilken som helst är beroende av varvtalet, eller typ periferihastigheten i meter/sek, För en motorcykel går det väl bra, för bakhjulets varvtal är rätt högt, plus att det finns god kylning.
Skulle varvtalet istället vara lågt men effekten hög, så dras ju remmen av, den brister.

Så det skulle nog inte vara någon lösning för ryssarnas Typhoon-ubåtar, typ..

Men jag håller helt med att remdrift är nog en bra kompromiss ändå, eftersom man måste ju kunna skifta mellan elmotor och dieselmotorn.

Det skulle ju vara spännande om kameran hittades, om PM förstört den så kan ju minnet finnas kvar ändå i den. Det verkar ju som att PM handlat i svår affekt eftersom han sänkte ubåten så som han gjorde. Och inte tvättade sig noggrant. Om PM var uppjagad så kan han ju glömt att förstöra kameran utan bara slängt i den i drickat...

Detta är den andra svenska kvinnan som råkat ut för detta detta året, Zaida Catalan i Kongo råkade ju också illa ut

Här finns ju en spännande dansk man till i SydAfrika, som styckat kvinnor:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3243094/South-African-police-discover-21-pieces-female-genitalia-Danish-man-s-FREEZER-drugged-wife-mutilated -her.html

Kanske är det en trend, jag vet inte, Om denne är dansk eller "dansk" har jag ingen aning om, analogt med svenska PK-Medias definition av "svensk" eller svensk, mörka kläder osv...

Månne var dansken i SydAfrika fanns 84 eller 86 kan man ju undra. Han ser då ut som en skandinav. Det finns en postare jag inte kommer ihåg användarnamnet på som antagligen skulle kalla honom "potatisnäsa".
Citera
2017-08-26, 01:46
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jag har svårt att tro att detta stämmer, det finns ju ingen möjlighet att provtrycka en sådan här stor pjäs för att testa om den håller eller inte. Inget varv kan erbjuda en så stor tryckkammare som tål 40 bar (atm) övertryck och dessutom tål att ubåten skulle kollapsa katastrofalt inne i kammaren. Dock så skulle det fungera med tex ett bergrum, men bara frakten till ett lämpligt bergrum för testning skulle kosta väldigt stora pengar.

Det är svårt att svetsa så tjockt stål att det blir perfekt. Och bör väl helst i så fall svetsas enbart inifrån i sk V-svetsar. Det räcker med en hårfin spricka i en svets och den börjar att läcka. Svårt att röntga varje svets också. Ventiler blir knepiga att manövrera och att få att täta vid 40 bars tryck, sk mjuka tätningar brukar bli uteslutna vid för höga tryck, de "kryper" för mycket

470 meters djup klarar den. Men aldrig testat mer än 100 m.

Läs här; http://uc3nautilus.dk/hvor-dybt-kan-vi-dykke/
Citera
2017-08-26, 01:46
Medlem
Finnes inte Madsen på sosiale media som Facebook etc ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in